Ga naar inhoud

  • 0

Inhouden vr5 UPDATE3: hele ketting wordt vervangen


Domi84

Vraag

Vanaf circa 3000 toeren houdt de vr5(agz) duidelijk in en hapert/stottert ook. Met kickdown kom ik nauwelijks vooruit, bijna geen vermogen. Maar eigenlijk is er gedurende het hele toerentalbereik niet lekker mee te rijden. INhouden, stotteren en vorige week viel het zelfs uit. Dat is vrij lastig op de autosnelweg.

 

Er zijn geen foutmeldingen afgezien avn die wat standaard bij de lpg horen. Alle verdere diagnoses zowel op gas als benzine uitgevoerd en steeds de foutcodes van het lpg gewist.

 

De luchtmassameter is rijdend gelogd en haalt mooi de gewenste waarde(gerritspeek). Wat me wel opviel is dat de toeren niet vloeiend stijgend gedurend volgas(in de log). Ook tijdens het rijden merk ik dat de toerenaanwijzer niet mooi beweegt maar lijkt te stotteren.

 

Hierop de bougies vervangen, die waren toch al een jaar oud. Dat hielp niks. Bougiekabels zijn pas 2,5 jaar oud.

 

Toen de lambda sensor maar ns uitgelezen. Deze schakelt heel traag tussen rijk en arm. Soms duurt het wel 4 seconden. Als ik blokk 33 uitlees, zie ik ook dat vak 3 op 0% blijft. Dat zou volgens elsawin tussen de -20% en 20% moeten schommelen.

Overigens, vak 1 zit vaak rond de 7% en maar soms op -3%.

 

Op aanraden van elsawin de connector van de lamdasensor doorgemeten. Spanningen gegeven vanaf de controle unit kloppen. Maar pin 1+2 van de lamdasensor zelf hebben een weerstand van 400ohm terwijl dat 200ohm moet zijn.

 

Opzich wil ik dat ding wil vervangen nu. Zeker aangezien vorig jaar de lpg specialist ook al eens zoiets zei tussen neus en lippen door. Maar aangezien de winkels nu dicht zijn en dat ding op rot plek zit. Heb ik toch graag jullie mening eerst.

 

Dus, nog andere suggesties?

 

PS: kan nergens vacuümlekken zien, voelen of horen. Temp. sensor is onlangs vervangen net als toerentalsensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Alles kan. Maar met alleen de bak eruit is het een behoorlijk prutswerk. Liever iets moeilijker en goed. Hier op het forum vind je trouwens drie manieren. En de dealer pakt motor met bak eruit. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Maarja, ben ff niet in charge.

 

Dat doen ze wel eens vaker daar trouwens. Is een auto werkplaats en mijn broertje is 1ste monteur. Komt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update. Het start niet. Vermoedelijk kabelbreuk in het signaal voor de startmotor. Zaterdag verder. Zaterdag kunnen we weer verder. Verder is alles goed gegaan op een afgebroken pingelsensor na. Die komt van de week binnen. Bak vullen is trouwens een rotkarwei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bak vullen is niks moeilijks aan, ook geen rotkarwei..

 

 

LOL ( vanuit Spain) ......Matthijs ....en ....dat doe je met een?

Nee, dat 'laat je doen ' met een wijntje/ strandstoel/ mooooi uitzicht erbij.

Mañana,

gr. Erwin

( ps. Rijd hier in de nieuwe Golf 1.4 . Man wat een prachtig geval is dat , maar heb toch liever m'n 2.3V5 van 10 jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem blijft bestaan. Na het plaatsen van de nieuwe pingelsensor, houdt de motor nog steeds in. Ik wordt er behoorlijk moe van. En ik denk dat net ook het thermostaathuis gescheurd is. Maar dat terzijde.

 

Omdat mechanisch nu wel alles is vervangen, ben ik maar weer gaan meten. En nu stuit ik op een probleem.

 

Tijdens het meten van bobine en eindtrap is één van de stappen met een v.a.g. 1725 led-spanningstester. Aangezien ik die niet heb, heb ik de multimeter er maar op gehangen met gelijkstroom meetstand.

Volgens elsawin moet er op de bruine steker(die komt direct van de ecu af) een zodanige spanning zijn dat de led van de vag tester oplicht. Een led brand normaal van circa 0,3V(toch?) dus wilde ik dat als eerste referentie nemen. Op pin 1 meet ik 12,5 volt. Dat klopt volgens het stroomloopschema. Maar op pin 2-6 meet ik een hele lage waarde. Op pin 2, 4, 5 en 6 meet ik namelijk 0,15(ongeveer) en op pin 3 meet ik 0,01. Dat zijn wel hele lage waarden en kan niet kloppen. De kabels zelf heb ik op breuk gecontroleerd. Er is geen breuk.

 

Nu vraag ik me twee dingen af. Hoe kun je deze kabels uberhaupt meten met niet draaiende motor? Elsawin is er heel stellig in dat de stekker los moet en het slot op contact. De auto hoeft dus niet gestart te worden noch hoeft deze te draaien. Dat kan ook niet als de stekker los is. Klopt dit stuk in elsawin?

 

Het volgende wat ik me afvraag is het volgende. Op problemcar.nl staat een stuk over een passat vr5 met een probleem in de vermogenseindtrap. De topicstarter meet een blokspanning(dat is toch belgisch voor gelijkstroom?) van 5 volt. Dat is aanzienlijk meer dan ik meet. Tevens meet de vag led-spanningtester(volgens de specificaties op erwin.nl) voltages tussen 3 en 48 volt. Dus die zou ook niet mogen oplichten bij de spanning welke ik meet. Meet ik het dan fout?

 

Aangezien ik alle andere testvoorwaarden in elsawin wel haal, zou de conclusie zijn dat mijn ecu kaduk is?!?!

 

PS: als ik de stekker meet tijdens het starten stijgt de spanning tot 0,72 volt.

PS2: De bobine is met een oscilloscoop gemeteen in de garage. Dat was allemaal goed. Nu k daar nog eens heen geb gevraagd bleek het voltage een paar volt(hoeveel weten ze niet meer precies) onder de voorgeschreven waarde te zitten. Schijnt normaal te zijn volgens hun.

 

Het probleem blijft overigens bestaan op lpg en benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je multimeter heeft een bepaalde insteltijd nodig om een juiste meting te kunnen doen. Pulsen zijn waarschijnlijk te kort om een zinnig meetresultaat te geven. Dus echt even met een ledje meten. Neem gemiddeld een 1.3V als doorlaat bij 20mA, dan licht een ledje wel op en geen 0.3V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pffff. Gister nog zo een led tester gekocht. Vandaag gemeten. Ledje gaat niet aan. Voor me gevoel klopte de meet methode sowieso niet. Aansturing van de bobine met een plus signaal op deze manier is rather strange.

 

Geniaal idee. Zelfde test voor een golf met AGZ motor bekeken. Daar moet je meten tussen + van de accu en de stekker. Dat is veel logischer. Heb dat niet meer kunnen doen. Maar aangezien ik gisteren een weerstand van 0 had tussen massa en de stekker, verwacht ik dat de led test tussen + en de stekker wel zal lukken. Conclusie zou in dat geval zijn dat de eindtrap niet in orde is. Een vaker voorkomend probleem volgens de specialisten op problemcar.nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al aan gedacht. Zijn inderdaad 6 draden. De 6de voorziet de eindtrap van spanning. Massa is apart via een andere kabel en carrosserie. In ieder geval is de aansturing door de ecu goed, daar ging het om.

 

Ik heb geen idee hoe ik zo een eindtrap verder moet controleren op storing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er kwam eens een klant binnen die ongeveer dezelfde problemen had. Ik kon voor hem de ketting, spanners, vacuumslangen, bobine, lambdasonde, lmm, kat, de bla maar vooral ook de bla bla vervangen. Het zou hem hooguit 2000 euro kosten bij elkaar en hij zou een tijdje als nieuw rijden. Mits natuurlijk de draagarmen, schokdempers, stuurhuis, wiellagers en banden + velgen in orde waren. Mits zijn airco, electrische ramen en cv goed functioneerden en al zijn filters en olie goed was. Mits bla en bla bla en nog eens bla.

 

Wat was mijn ADVIES: Een andere motor.

 

Wat deed de klant? Een andere Passat die wel goed onderhuoden was.

 

Klant leefde nog lang en gelukkig. Wel sneu maar waar. Met sleutelen komt er geen einde aan reparaties aan een 340.000 km oude AGZ.

 

BTW: Die van mij staat nu op 234 mille en vas 5051 geeft storing in de lmm en lambdasensor aan. Ketting ratelt al 30.000 km. Gisternacht 220 op de teller aangetikt en niet onder de 200 van Hilversum tot Amsterdam. Op LPG. Verwacht binnenkort rook en vlammen :mrgreen: Dan koop ik er nog een.

 

Echt een aparte motor die AGZ. En datzelfde kan je ook zeggen over AGZ eigenaren.

 

BTW 2: Top = 230 op de teller, op een hellingloze Belgische snelweg.

 

BTW 3: Voorkant er af, motor er uit, alles vervangen en weer terug kost als alles soepel verloopt met 1,5 man 10 uurtjes. Met tussendoor veel koffie en rookpauze kost het je 2 werkdagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter info. De eindtrap was goed. Heb er nu ene te koop.

 

het was de luchtmassameter. Ondanks dat deze zijn waarde haalde en in een grafiek normaal uitzag. Maar bij een beter vergelijk tussen deze en een andere vr5 merkte ik op dat mijn verloop veel steiler was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net weer terug uit Spanje..... nog een paar keer heen en weer geweest voor de LOL en omdat moeders daar in de hospital lag met een klein herseninfarctje, maar is een medisch wonder dus heeft haar 83e verjaardag al waterjoggend met pa weer in haar zwembadje in de zon gevierd : ) .

ps. wat een pokkeweer hier he?!

 

Blij te lezen dat Domi84's VR5 stottervrij is !

Weer een blije 'aparte' (citaat : ILOVEVR5 ) AGZ eigenaar.

 

Als ik nog onderdelen nodig heb weet ik waar ik moet wezen ;)

 

gr, Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb niet veel AGZ eigenaren gezien die hun auto snel opgaven. Maar afscheid hoort bij het leven... Of je moet je hele motor reviseren. En hopen dat je het goed hebt gedaan...

 

PS Homokineet, wiellagers en draagarmen. Als een Passat binnenrijdt leg ik ze bij wijze van spreken alvast klaar:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb niet veel AGZ eigenaren gezien die hun auto snel opgaven. Maar afscheid hoort bij het leven... Of je moet je hele motor reviseren. En hopen dat je het goed hebt gedaan...

 

PS Homokineet, wiellagers en draagarmen. Als een Passat binnenrijdt leg ik ze bij wijze van spreken alvast klaar:-)

 

Inderdaad, een echte AGZ eigenaar is een die hard. Niet zo snel opgeven hoor :lol: Wie mooi wilt zijn moet pijn rijden, anders neem je maar een 1.6je :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden