Ga naar inhoud

  • 0

Inhouden vr5 UPDATE3: hele ketting wordt vervangen


Domi84

Vraag

Vanaf circa 3000 toeren houdt de vr5(agz) duidelijk in en hapert/stottert ook. Met kickdown kom ik nauwelijks vooruit, bijna geen vermogen. Maar eigenlijk is er gedurende het hele toerentalbereik niet lekker mee te rijden. INhouden, stotteren en vorige week viel het zelfs uit. Dat is vrij lastig op de autosnelweg.

 

Er zijn geen foutmeldingen afgezien avn die wat standaard bij de lpg horen. Alle verdere diagnoses zowel op gas als benzine uitgevoerd en steeds de foutcodes van het lpg gewist.

 

De luchtmassameter is rijdend gelogd en haalt mooi de gewenste waarde(gerritspeek). Wat me wel opviel is dat de toeren niet vloeiend stijgend gedurend volgas(in de log). Ook tijdens het rijden merk ik dat de toerenaanwijzer niet mooi beweegt maar lijkt te stotteren.

 

Hierop de bougies vervangen, die waren toch al een jaar oud. Dat hielp niks. Bougiekabels zijn pas 2,5 jaar oud.

 

Toen de lambda sensor maar ns uitgelezen. Deze schakelt heel traag tussen rijk en arm. Soms duurt het wel 4 seconden. Als ik blokk 33 uitlees, zie ik ook dat vak 3 op 0% blijft. Dat zou volgens elsawin tussen de -20% en 20% moeten schommelen.

Overigens, vak 1 zit vaak rond de 7% en maar soms op -3%.

 

Op aanraden van elsawin de connector van de lamdasensor doorgemeten. Spanningen gegeven vanaf de controle unit kloppen. Maar pin 1+2 van de lamdasensor zelf hebben een weerstand van 400ohm terwijl dat 200ohm moet zijn.

 

Opzich wil ik dat ding wil vervangen nu. Zeker aangezien vorig jaar de lpg specialist ook al eens zoiets zei tussen neus en lippen door. Maar aangezien de winkels nu dicht zijn en dat ding op rot plek zit. Heb ik toch graag jullie mening eerst.

 

Dus, nog andere suggesties?

 

PS: kan nergens vacuümlekken zien, voelen of horen. Temp. sensor is onlangs vervangen net als toerentalsensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
distributieketting te slap/tand verkeerd..

 

:idea:

ik "vermoed" van niet Matthijs: ik het spul open liggen en denk....dat die spanner met oliedruk tegen de distributieketting aangeduwd wordt.

Ik w8 met spanning op mijn handboek: Dit is namelijk een 'heel goede' motor, dus lijkt mij dat dit wertuigkundig de mooiste en beste oplossing is.

 

m.a.w. in rusttoestand .....is die ketting dus "SLAP" :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hey Domi

 

Welke ketting spanner heb je losgmaakt , waarschijnlijk alleen de bovenste , want bij mijn vr5 blok zit er ook nog 1 op de onderste ketting en deze is ook heel erg belangrijk, Als je toch bezig bent en als je er bij zou kunnen zou ik ze bijde vervangen.

Zelf heb ik alles toen gelijk laten vervangen..

 

Bijgevoegd de foto van mijn blok ..

 

ik kan me vergissen hoor, maar is dat daar onder ook niet een spanner op oliedruk ( zeg maar à la : remzuigertje? )

waar is het bovenste spul ( foto's ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

........wat zal ik blij zijn als ik een handboek heb....

 

 

Kunnen Domi en Alain niet een kopietje scannen van het stukkie uit de handleiding , dat gaat over die distributiekettingspanner?

 

Ben nou toch wel verdomd nieuwschierig geworden.

 

( We praten hier wel over een klasse motor :cool: mensen, dan gaan die VW boys toch geen 'gewoon' kettingspannertje op de "distributieketting" zetten?

zijn ze nou helemaal van de pot gerukt :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook geen werkplaatshandboek. Gebruik Elsawin. Staat niet veel over de distributie spanner in. Enkel waar die zit en hoe je die los krijgt. helaas staat het zodanig verspreid dat het niet eenvoudig uit te draaien is.

 

 

 

ow, maar mijn 'gutz' zegt dat die ketting in stilstand van de motor gewoon spanningsloos met slek komt. Als die speling in mijn ketting niet normaal zou zijn in stilstand: zie mijn topic : V5 distributieketting spannen voor foto's dan zou hij echt dramatisch moeten lopen , terwijl na mijn schoonmaakactie van de carterslangetjes etc. de oto beter liep en zeker niet zoals hij daarvoor deed. Maar als iemand 100% zeker weet dat die ketting op voorspanning zou moeten staan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, de spanner is vervangen. Het ploffen is weg maar houdt nog altijd ontzettend in. 5500-6000 toeren lijkt ie in de begrenzer te zitten. Heb er verder niet mee gereden.

 

Komende week gaat de motor eruit. Nieuwe ketting, spanner en geleider. Als de tandwielen stuk zijn doen we die ook.

 

PS: de ketting staat met de nieuwe spanner goed onder spanning. Kunt met de hand wel iets eraan trekken maar hangt niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou ook de tandwielen vervangen.

 

Nou, de spanner is vervangen. Het ploffen is weg maar houdt nog altijd ontzettend in. 5500-6000 toeren lijkt ie in de begrenzer te zitten. Heb er verder niet mee gereden.

 

Komende week gaat de motor eruit. Nieuwe ketting, spanner en geleider. Als de tandwielen stuk zijn doen we die ook.

 

PS: de ketting staat met de nieuwe spanner goed onder spanning. Kunt met de hand wel iets eraan trekken maar hangt niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou, de spanner is vervangen. Het ploffen is weg maar houdt nog altijd ontzettend in. 5500-6000 toeren lijkt ie in de begrenzer te zitten. Heb er verder niet mee gereden.

 

Komende week gaat de motor eruit. Nieuwe ketting, spanner en geleider. Als de tandwielen stuk zijn doen we die ook.

 

PS: de ketting staat met de nieuwe spanner goed onder spanning. Kunt met de hand wel iets eraan trekken maar hangt niet meer.

 

regel 1 'spanner is vervangen' maar houd nog in.

regel 2 komende week gaat de motor eruit...'nwe ketting spanner en geleiding en evt. tandwielen.

regel 3 ketting staat onder spanning. ( ligt het kleppendeksel al wer los nu?)

 

......Ik kan het allemaal maar met moeite volgen, dit project. Leg me a.u.b. eens uit Dominique.

regel 1 ( motor is er al uitgeweest.... of versnellingsbak er af en zo de spanner vervangen?).

regel 2 Dan kan je toch ook op dezelfde manier bij de andere spanner/geleider en kettingwielen.Of gaat dat niet?

regel 3 kun je de spanner niet meer tegen de oliedruk terugduwen dan?

 

Kun je niet een paar fototjes shooten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, we hebben de hydraulische kettingspanner vervangen. Maar voor de duidelijkheid heet de geleiderails die daar achter zit ook kettingspanner. Die gaan we dus nu ook vervangen. Natuurlijk niet weer een nieuwe hydraulische kettingspanner. Tevens heet de onderste kettingspanner ook gewoon kettingspanner. Ook die gaan we vervangen.

 

Omdat het probleem nu nog niet helemaal verholpen is, gaan we dus ook alle andere zaken vervangen. behalve dan de hydraulische kettingspanner die al gedaan is. Daarvoor moet het blok eruit. Zou ook zonder het eruit te kunnen halen maar wil meteen de koppelomvormer leeg halen om alle olie uit de tip-tronic te vervangen. En je hebt kans dat je de koppakking beschadigt, dus liever wat meer ruimte.

 

De nieuwe spanner is vele malen sterker dan de oude. Na analyse ben ik er ook van overtuigd dat de olie niet voldoende druk heeft kunnen opbouwen in die spanner. Er is namelijk een behoorlijke speling rondom de plunjer. Hier loopt de olie gewoon langs. Met de nieuwe hydraulische spanner was er een stuk minder beweging in de ketting te krijgen dan voorheen. Aangezien nu ook het ploffen weg is, heeft het wel geholpen. Maar houdt nog steeds in. Daarom gaan we ook de andere onderdelen doen.

 

Helaas is in dit geval "we" mijn broertje met zijn oude collega. Ik kan door drukte op de zaak even geen vrij nemen en na deze week is er geen vrije plek meer in de garage. Dus denk ook niet dat iemand daar foto's gaat maken helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou ze foto's laten maken van jou! motor ...project

 

 

maak dan eerst hier een paar foto's van :

 

De nieuwe spanner is vele malen sterker dan de oude. Na analyse ben ik er ook van overtuigd dat de olie niet voldoende druk heeft kunnen opbouwen in die spanner. Er is namelijk een behoorlijke speling rondom de plunjer. Hier loopt de olie gewoon langs.

 

Lijkt me dat dat wel interessant is voor ons forum....

 

gr. Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou ze foto's laten maken van jou! motor ...project

 

 

maak dan eerst hier een paar foto's van :

De nieuwe spanner is vele malen sterker dan de oude. Na analyse ben ik er ook van overtuigd dat de olie niet voldoende druk heeft kunnen opbouwen in die spanner. Er is namelijk een behoorlijke speling rondom de plunjer. Hier loopt de olie gewoon langs.

 

Lijkt me dat dat wel interessant is voor ons forum....

 

gr. Erwin

 

en

 

bij voorbaat onze dank.

 

Ik zal eens kijken of ik dat van het weekend kan doen met wat oude olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze zijn nu druk bezig met het vervangen van de ketting. Net begonnen met kaalmaken. Morgen motor eruit en beginnen aan de ketting en vrijdag terug erin.

Compressie is ook nog eens gemeten en zit tussen de 10 en 11 bar met een verschil van een half bar tussen de voorste en achterste. Dat is zeer mooi gezien de motor al 320000 km op lpg heeft gelopen.

 

Tijdens de ketting revisie worden meteen alle vacuum slangetjes vervangen door nieuwe. Gewoon voor de zekerheid en omdat ze normaal nogal lastig te bereiken zijn. Tevens alle vloeitstoffen(behalve airco), olie en versnellingsbak olie(incl. zeef). Als de hall-sensor voor vrij-zaterdag binnen is, wordt die ook nog vervangen.

 

Vanwege de tijdsdruk is er niet veel tijd voor foto momentjes. Helaas. Had ik het zelf gedaan, had ik graag veel foto's gemaakt. Mocht het sneller gaan dan gepland, worden er wel wat foto's gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, mijn oude olie is niet zwart ;) Zal wel lukken. Het liep er bij de demontage zo uit. Bij de nieuwe viel me pas op dat er een keerring binnen zit. Die zullen ze morgen wel in de olie terugvinden.

 

PS, als het goed is kun je berichten ook wijizgen i.p.v. je zelf citeren. Dat houdt het topic wat overzichtelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ze zijn nu druk bezig met het vervangen van de ketting. Net begonnen met kaalmaken. Morgen motor eruit en beginnen aan de ketting en vrijdag terug erin.

Compressie is ook nog eens gemeten en zit tussen de 10 en 11 bar met een verschil van een half bar tussen de voorste en achterste. Dat is zeer mooi gezien de motor al 320000 km op lpg heeft gelopen.

 

Tijdens de ketting revisie worden meteen alle vacuum slangetjes vervangen door nieuwe. Gewoon voor de zekerheid en omdat ze normaal nogal lastig te bereiken zijn. Tevens alle vloeitstoffen(behalve airco), olie en versnellingsbak olie(incl. zeef). Als de hall-sensor voor vrij-zaterdag binnen is, wordt die ook nog vervangen.

 

Vanwege de tijdsdruk is er niet veel tijd voor foto momentjes. Helaas. Had ik het zelf gedaan, had ik graag veel foto's gemaakt. Mocht het sneller gaan dan gepland, worden er wel wat foto's gemaakt.

 

 

Motor eruit? Om de distributieketting te vervangen?

Als hij op een brug kan ..lijkt me handiger/ sneller? om de versnellingsbak eraf te sleutelen. Dat moet je er toch bij kunnen?

Ik weet niet of jullie dit weleens vaker gedaan hebben, maar ik 'zelf' zou de garage ffe bellen of hier op het forum eens vragen. ( zou onze speedsleutelaar: Vdub dat niet weten?)

 

Het is maar een idee van me, want ik heb nog steeds geen WerKstaTTbuch. Vandaag belden ze om te vertellen dat ze het FOUTE boek binnen hadden gekregen van hun toeleverancier.......

Maar ja die van mij doet het al. Daarvoor heb ik em niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden