Ga naar inhoud

  • 0

Inhouden vr5 UPDATE3: hele ketting wordt vervangen


Domi84

Vraag

Vanaf circa 3000 toeren houdt de vr5(agz) duidelijk in en hapert/stottert ook. Met kickdown kom ik nauwelijks vooruit, bijna geen vermogen. Maar eigenlijk is er gedurende het hele toerentalbereik niet lekker mee te rijden. INhouden, stotteren en vorige week viel het zelfs uit. Dat is vrij lastig op de autosnelweg.

 

Er zijn geen foutmeldingen afgezien avn die wat standaard bij de lpg horen. Alle verdere diagnoses zowel op gas als benzine uitgevoerd en steeds de foutcodes van het lpg gewist.

 

De luchtmassameter is rijdend gelogd en haalt mooi de gewenste waarde(gerritspeek). Wat me wel opviel is dat de toeren niet vloeiend stijgend gedurend volgas(in de log). Ook tijdens het rijden merk ik dat de toerenaanwijzer niet mooi beweegt maar lijkt te stotteren.

 

Hierop de bougies vervangen, die waren toch al een jaar oud. Dat hielp niks. Bougiekabels zijn pas 2,5 jaar oud.

 

Toen de lambda sensor maar ns uitgelezen. Deze schakelt heel traag tussen rijk en arm. Soms duurt het wel 4 seconden. Als ik blokk 33 uitlees, zie ik ook dat vak 3 op 0% blijft. Dat zou volgens elsawin tussen de -20% en 20% moeten schommelen.

Overigens, vak 1 zit vaak rond de 7% en maar soms op -3%.

 

Op aanraden van elsawin de connector van de lamdasensor doorgemeten. Spanningen gegeven vanaf de controle unit kloppen. Maar pin 1+2 van de lamdasensor zelf hebben een weerstand van 400ohm terwijl dat 200ohm moet zijn.

 

Opzich wil ik dat ding wil vervangen nu. Zeker aangezien vorig jaar de lpg specialist ook al eens zoiets zei tussen neus en lippen door. Maar aangezien de winkels nu dicht zijn en dat ding op rot plek zit. Heb ik toch graag jullie mening eerst.

 

Dus, nog andere suggesties?

 

PS: kan nergens vacuümlekken zien, voelen of horen. Temp. sensor is onlangs vervangen net als toerentalsensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

als de lmm waarden goed zijn zal het idd best de lambdasonde kunnen zijn, het nadeel van een automaat is dat ie erg afhankelijk is van allerlei electronica, itt een handbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als de lmm waarden goed zijn zal het idd best de lambdasonde kunnen zijn, het nadeel van een automaat is dat ie erg afhankelijk is van allerlei electronica, itt een handbak.

 

Klopt klopt. Maar denk dat ik veel kan uitsluiten aangezien die wel normaal schakelt. Zowel tt als automatisch.

 

Trouwens, heb ook ter test zonder lmm gereden. Dat veranderde niks aan het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben een leek als het gaat om motorenkennis, maar bij mij heeft de garage een keer het bobineblok en de ontsteking-versterker vervangen. Verder - volgens mijn facturen :lol: - ook het thermostaathuis. Dus misschien ook eens iets om naar te kijken. Ik heb dezelfde motor als jij, alleen wel een handbak. Ruikt het uitlaatgas ook naar zwavel? Dat was bij mij destijds het geval. Pas geleden zijn er nog een paar slangetjes vervangen bij mij en mijn V®5 loopt nu stottervrij. Alleen ik ben aan de beurt voor de ketting :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bobineblok en ontsteking lijken mij in orde. Kan het eens proberen door te meten waar mogelijk.

 

Maar heb een nieuwe foutcode. Dacht 00543(niet zeker) maar houdt in dat de maximum engine speed exceeded is. Dat zou gemeten worden door de tourentalsensor en houdt dus in dat de toeren te hoog zijn. Dat is echter niet het geval. Maar kan wel verklaren waarom de auto in houdt. Zou de toerenbegrenzer kunnen zijn.

 

Die sensor is overigens wel onlangs vervangen!

 

Ideeëm?

 

Correctie, die fout stond in een oud uitlees documentje en is tot op heden niet meer teruggekomem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nope. Helemaal niks en gereset om eventuele rare waardes eruit te halen. Niks veranderd aan de situatie.

 

Maar blijkbaar staat de lambda nu constant op 0% terwijl er wel een voltage wordt weergegeven(block33).

 

PS: ik ben niet bij de auto, mijn broertje is daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem omschrijving door mijn broertje die er nu is: onder de 3000 toeren wil het nog wel n beetje maar niet zoals het hoor. Daarboven helemaal niet.

 

UPDATE: Hij heeft daarnet ook een kleine testrit gemaakt met koude motor. Bij terugkomst was de motor goed warm. Dat was volgens hem sneller EN warmer dan normaal. Wat volgens hem misschien kan duiden op een verstopping in de uitlaat.

 

Koelvloeistof loopt overigens gewoon, dus pomp is niet stuk.

 

Wat het volgens mij niet is:

-In principe kan ik alles w.b.t. benzine/gas toevoer uitsluiten; Het probleem doet zich namelijk voor op zowel lpg als benzine.

-Temperatuur sensor en lambda zijn goed want vervangen.

-Bougies zijn ook goed want ook vervangen.

-Bougiekabels zijn 3 jaar oud dus niet versleten.

-Breuk in één bougiekabel zou zich anders voordoen(lopen op 4 cilinders is anders).

-Vacuumlek niet waarneembaar. Visueel, op gehoor, op gevoel en met remmenreiniger getest.

-Luchtmassameter voldoet aan alle testwaarden zowel rijdens als stationair.

-Tourentelsensor is ook onlangs vervangen.

-Hall-sensor(heeft geen invloed op lopen motor?)

 

Wat het wel nog zou kunnen zijn(ben nu op zoek hoe ik een fout in onderstaande zou kunnen bevestigen/ontkennen:

-Knock sensor(G61 & G66) -

-Inlaat temp. meter(G72) -

-Gasklephuis(J338) -

-Bobines -

 

Een kapotte koppakking sluiten we eigenlijk ook uit. Er is geen koelwater of olie verbruik en tevens lijkt het me niet dat dit zo plotseling gebeurd. Maar indien ruimte in de werkplaats morgen wordt er een compressietest gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De uitlaat is in orde.

 

Alles maar dan ook echt alles lijkt te kloppen. Auto heeft vandaag hele dag in de garage gestaan en is nu ook uitgelezen met de bosch computer. De bobine is gecontroleerd en in orde. Alle andere sensoren zijn ook in orde. Dat is tevens bevestigd door één van de oud elektronica lui van volkswagen.

 

Op één ding na... Ontstekings tijdstip is te laat. Voorgeschreven is 0-15 graden VOOR bdp. Maar bij mij schommelt het daarboven(dus NA bdp). Soms wel 5-7 graden als ik het me goed herinner. Stationair.

 

Wij hebben een idee, maar voordat ik het hier neerkalk zou ik graag jullie mening willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gaat de goede kant op denk ik zo..

 

Ligt er maar aan wat je de goede kant vind. Had liever een minder iets gevonden.

 

distributieketting te slap/tand verkeerd..

 

Ja, waarschijnlijk wel. Gaan zo het kleppendeksel maar eens lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag het kleppendeksel maar eens opgetild.

 

Ketting hing slap maar niet overdreven slap. De geleider met spanner eronder ziet er nog heel goed uit. Vermoed dat hier al eens onderhoud aan is gedaan. Misschien tijdens de leasetijd al?! De lange geleiderails is ietwat ingesleten.

 

De kettingspanner losgehaald en die komt niet helemaal uit als ik hem induw. Blijft haken en zit duidelijk speling op. Komen ook vijzeltjes uit. Nieuwe besteld. Komt maandag pas binnen dus volgens weekend pas monteren.

 

Alles staat gelukkig nog op tijd.

 

Maar beraad me er toch over om het zooitje helemaal te vervangen en dan gelijk de koppakking. Had in principe de komende twee weekenden ervoor ingepland. Wat is wijsheid....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Domi

 

Welke ketting spanner heb je losgmaakt , waarschijnlijk alleen de bovenste , want bij mijn vr5 blok zit er ook nog 1 op de onderste ketting en deze is ook heel erg belangrijk, Als je toch bezig bent en als je er bij zou kunnen zou ik ze bijde vervangen.

Zelf heb ik alles toen gelijk laten vervangen..

 

Bijgevoegd de foto van mijn blok ..

post-3650-1423824865,659_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, als ik het doe, doe ik alles inclusief koppakking. Maar omdat de bovenste geleider in zo een goede conditie is, ga ik eerst op zoek naar de onderhoudhistorie.

 

Kun je voor mij e.e.a. aan fotos maken tijdens je revisie?

Ik ben zoals je weet ook aan het KLOTEN met m'n 2.3L V5 ( 3b en AGZ-motor) ( dec1999)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hey Domi

 

Welke ketting spanner heb je losgmaakt , waarschijnlijk alleen de bovenste , want bij mijn vr5 blok zit er ook nog 1 op de onderste ketting en deze is ook heel erg belangrijk, Als je toch bezig bent en als je er bij zou kunnen zou ik ze bijde vervangen.

Zelf heb ik alles toen gelijk laten vervangen..

 

Bijgevoegd de foto van mijn blok ..

 

Ondersteketting is toch de aandrijving naar je oliepomp?

( je foto is niet compleet toch? mist je nokkenaskettinnkie en spanners :blink: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Onderste ketting drijft inderdaad de oliepomp aan. Maar tevens de bovenste ketting.

 

Foto's maken wordt lastig aangezien ik vieze handen heb. Zal van de bijzondere stukken foto's maken als ik het ha doen.

 

 

:?: het 'middelste kettingwiel lijkt mij op de krukas te bevinden , ergo is de onderste toch de pomp?

het toch het krukaswiel dat zowel de nokkenas aandrijft en naar beneden de pomp......

^@#$ ik heb nog steeds geen werkplaatshandboek>>>>>>> :angry: >>>>>>>wie weet hoe ik hieraan kom??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden