Ga naar inhoud
  • 0

Cupslijtage Passat CC


smokeycc

Vraag

Er staat nu zo'n 30.000 km op mijn Passat CC en ik hoorde meer geluid van de achterwielen komen. Ik naar de bandenboer en daar begon men over cupslijtage. De voorbanden gingen er met 25.000 km. al redelijk glad onder vandaan en een setje nieuwe kost je je vakantiegeld.

 

Terug gegaan naar de dealer met de klacht. Doen we niets aan mijnheer. Is gewoon slijtage.

 

Nu de onvermijdelijke vragen:

 

Zijn er meer CC rijders met hetzelfde probleem?

Bestaat er een alternatief voor die enorm dure Conti's die niet lek kunnen? En kan er dan niet gewoon een reserveband in de achterbak?

Is het niet een ontwerp of afstelfout van VW?

 

Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan verschaffen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het echt cupslijtage is (en daar ga ik even vanuit) is de oorzaak inderdaad onbekend. Dit probleem speelt al jaren bij met name rechter achterband en in mindere mate ook linksachter. En omdat de oorzaak onbekend is, is er ook geen pasklare oplossing :-(

Soms helpt het wel om wat te experimenteren met bandenwisselen (vanwege jouw specifieke banden wel checken of dat mag) en met de bandenspanning. Ook wil het soms helpen banden van een ander merk te monteren maar daarover zijn geen harde adviezen te geven. De ene heeft veel last met Continental, de ander met Wanli, de ander weer met Pirelli :-(

Over eventuele alternatieve merken kan jouw lokale bandenboer je vast goed informeren, ik zou iig wel voor A-merken gaan als er alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had ik ook met m'n Michelins... nog 5mm profiel, maar niet te doen vanwege het lawaai... Nu liggen er Dunlops op (SP9000) die zo goed als versleten zijn : geel lawaai. Zalig om mee te rijden. M'n volgende set wordt absoluut weer Dunlop...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Juist de nieuwe Passat(CC) kun je ook aan de achterkant dusdanig uitlijnen dat het cuppen niet meer terug hoeft te komen. Pas een Skoda Oktavia hier gehad waarvan de uitlijning affabriek niet goed was met ook cuppende achterbanden tot gevolg. Dreke, niet toevallig uitgelijnd tijdens de bandenwissel, hier namelijk ook geen goede ervaring met Dunlop.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Jos: wat pas je dan exact aan aan de uitlijning? Het toespoor soms?

 

 

Bij de Skoda waar ik het over had stond zowel de sporing als wielvlucht achter buiten tolerantie. Wonderwel stond de sporing achter na correctie van de wielvlucht meteen goed..........

 

Aan de voorkant heb ik de sporing anders gezet, deze stond wel tussen de spec. van de fabrkant, hier was echter nog wel iets te halen t.b.v. de rechtuitstabiliteit.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je, dat bevestigt mijn vermoeden dat het inderdaad toch een uitlijnprobleem is. Toch blijft het vreemd dat de ene auto daar zoveel meer last van heeft dan de andere en dat er ook zulke grote verschillen zijn met bandenmerken.

Dus dan is het nu wachten op de eerste mod om de achteras van de 3B en de 3BG beter bij te kunnen stellen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank je, dat bevestigt mijn vermoeden dat het inderdaad toch een uitlijnprobleem is. Toch blijft het vreemd dat de ene auto daar zoveel meer last van heeft dan de andere en dat er ook zulke grote verschillen zijn met bandenmerken.

Dus dan is het nu wachten op de eerste mod om de achteras van de 3B en de 3BG beter bij te kunnen stellen :mrgreen:

 

Das bij M@rcel al gebeurt..........

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na alle bovenstaande berichten is het dus naar een goede bandenleverancier gaan om de achterzijde te laten uitlijnen? Wie kan mij iets vertellen in hoeverre het mogelijk is om er t.z.t een ander merk banden onder te laten zetten? En valt er naast het uitlijnen nog iets te doen aan de herrie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, en mochten die er niet uitkomen dan wordt het misschien het beste nog een ritje Drenthe.

Wat dat lawaai aangaat, in principe zijn je banden hierdoor wel afgeschreven. Sommige bedrijven kunnen een band trimmen (vlakschaven) maar lang niet ieder bedrijf doet dat en ik weet ook niet of dat bij jouw banden toegestaan is. Dus ook daarvoor even bij de bandenboer langs, denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK bedankt tot zover. Maar wanneer ik weer aan nieuwe banden moet, kan ik dan van die antilek conti's af of ben ik daaraan overgeleverd? En nog even een vraag; Het is nu zomer, mooie tijd om winterbanden te kopen dacht ik. Ik heb bij op de zaak nog een setje velgen liggen. De maat is 5x112, ET 41 8Jx17. Zijn deze geschikt voor de Passat CC? Om daar dan winterbanden om te laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ken het principe niet echt van die antilekbanden, vroeger had je ook anti-lekbanden (Michelin TRX) en die waren dusdanig anders dat ook de velg daaraan aangepast was. Dan zat je dus aan die Michelins vast en dat merkte je uiteraard direct in de prijsstelling. Maar wanneer de bandenmaat je 'normaal' overkomt, is de kans groot dat je er ook andere banden omheen kunt leggen en dan ben je in principe vrij in merkkeuze.

 

Wat die andere wielen betreft: als ze van een VW of Audi komen gaat het waarschijnlijk wel passen, al weet ik niet helemaal zeker of de ET-waarde juist is. Met een beetje geluk kun je dat op je huidige velg nog wel terugvinden.

Als het bijvoorbeeld Mercedesvelgen zijn zou ik het niet doen, dan wijkt het naafgat af.

Bandenmaat moet dan 225/45-17 (of meer waarschijnlijk 235/45-17) zijn.

Waar je ook nog even op moet letten, zeker bij winterbanden, is de snelheidsindex. Ik weet niet hoe snel jouw CC volgens fabrieksopgave loopt, maar de banden moeten die topsnelheid aankunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank je, dat bevestigt mijn vermoeden dat het inderdaad toch een uitlijnprobleem is. Toch blijft het vreemd dat de ene auto daar zoveel meer last van heeft dan de andere en dat er ook zulke grote verschillen zijn met bandenmerken.

Dus dan is het nu wachten op de eerste mod om de achteras van de 3B en de 3BG beter bij te kunnen stellen :mrgreen:

 

Das bij M@rcel al gebeurt..........

 

Jos.

 

En het helpt tot op heden de slijtage duidelijk te verminderen. Rechts achter blijft iets sneller slijten, maar dat doet rechtsvoor ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook last van dit cuppen, de dealer gaf aan dat als de auto beladen is (dus zooi in de achterbak of als je regelmatig passagiers heb) je minder last heb van dit probleem.

 

Las laatst dat je ook de band kunt trimmen lost echter 25 euro per band

ze maken de band weer "recht" zodat je niet gek wordt van de herrie.

 

Heeft iemand ervaring met trimmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over uitlijnen raak je niet uitgesproken. De fabrieksmarges (toe- en uitspoor, wielvlucht etc.) zijn totaal niet van belang. Het gaat er om dat je wagen als geheel goed rijdt. Ik ken gelukkig en heel goed uitlijnbedrijf in Friesland, die mijn CC en al mijn vorige auto's perfect wist uit te lijnen. Doet een gemiddelde uitlijner ca. 15 min. over jouw auto, deze man, tevens coureur, is minimaal een uur bezig. Voordat hij begint, wil hij weten wat jouw eisen zijn: (zeer) sportief rijden of bandensparend rijden. In het eerste geval gaat dit wel wat ten koste van de levensduur, maar de wagen plakt aan de weg. Ik heb gekozen voor een middenweg. Dat de afstelwaarden voor enkele wielen buiten spec vallen is niet interessant. De auto RIJDT. Inmiddels zijn heel wat familieleden, kennissen etc. bij hem geweest. De eenduidige constatering: "ik wist niet dat mijn auto zo fijn kon rijden. Hij rijdt nu stevig, rustig (het zoekgedrag is verleden tijd), etc.". Tevens kan het uilijnen ook enigszins het cuppen doen afnemen. Doordat de banden steeds breder worden, minder warm worden, is cuppen een probleem dat voor lief moet worden genomen. Natuurlijk speelt een bandenmerk ook een grote rol. Enige tijd geleden heb ik mijn achterbanden laten trimmen. Bij een km-stand van 30.000 waren deze erg gecupt. Na het trimmen was ik van het lawaai verlost en pas bij 65.000 km moesten ze worden vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden