Ga naar inhoud
  • 0

Olielekkage


JurgenTDI

Vraag

Sinds een aantal weken (eigenlijk sinds aanschaf) lekt mn motor olie.

Ondertussen heeftie een beurt gehad, olie is vervangen en de carter-ontluchting / filter is vervangen en de beide kleppendekselpakkingen zijn ook al vervangen.

 

De 1e 3000km sindsdien zijn redelijk goed verlopen, maar nu gaat er weer 1/5 liter op 700km in.

 

Vanochtend bij de dealer geweest, en die zegt: kleppendeksels L + R lek, en carterventilatie verstopt.

 

De druk in het carter schijnt zo hoog op te lopen daardoor, dat de olie aan alle kanten eruit wordt geperst (pakkingen dus).

Dit kan wel kloppen, want ik rijd elke dag over duitsland met 160km/h.

Bij inhaalacties moet ik flink trappen, en dan moet ik meestal bijvullen als ik over ben.

 

Wie heeft dit wel eens meegemaakt, en wat is er aan te doen?

Het gaat om motorcode AFB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hmmm die zuigerveren heb ik eerder gehoord, als mogelijke oorzaak.

Als dit zo is dan betekend dit revisie... en daar wordt ik niet blij van.

 

Hij heeft 250.000 gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jurgen,

 

Zo lang heb je die Passat toch nog niet? Heb je geen garantie gekregen in Dwingeloo? Als je hem zonder garantie gekocht hebt dan loop je het risico dat zoiets kan gebeuren natuurlijk maar daar zit je niet op te wachten. Jos al even gebeld, die had hem toch gecheckt of heb ik dat mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jos is gechecked... die zegt ook eigenlijk dat het niet kan, maar zet wel een kanttekening bij de zuigerveren. Het leek hem sterk, maar het zou kunnen.

 

 

Zelf denk ik dat de dealer onzorgvuldig heeft gekenen, want na de jos-beurt heefttie 3000km goed gereden (kleppendeksels en karterventialtie vervangen). daarna heeft de lekkage weer toegeneomen.

 

Zelf zou ik aan het spoelen van de motor denken (dus een stuk of 3x filters vervangen, en dunloop olie erin.).

 

Daarna zou de motor clean moeten zijn, en bijna niets verbruiken als alles nog goed is.

Daarnaast zou het probleem met de turbo een reel defect kunnen zijn, tot 247k Km weet ik niets van deze motor, en als ze ingetrapt is zonder proper af te koelen, dan weet je idd dat de turbo een oorzaak zou kunnenzijn.

 

Bij mijn weten klinkt de turbo niet zo lekker (janken, schuren, huilen, dat geluid) maar dat kan natuurlijk ook weer liggen aan het feit dat deze bovenop het blok zit, en niet zoals een 4pitter onderaan bij het schutbord zoals ik gewend was.

 

 

Ik ben met Jos in overleg.... meer info is welkom.

 

Thx voor de tip van de duitse collegea, die zal ik zeker eens raadplegen!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die dunloop olie gebruik je alleen om te spoelen neem ik aan...? Anders wordt de lekkage nóg ernstiger natuurlijk.

 

Turbo's willen inderdaad wel eens veel herrie maken, maar dat hoeft naar mijn weten niet altijd het einde van de turbolader te betekenen. Bora TDI 74 van mijn neef maakt ook een heel hard gefluit/gejank. Deze heeft zo'n 185.000 gelopen. Golfje TDI 96 wat we afgelopen week hadden maakte ook zo'n geluid. Met de raampjes dicht hoor je niets, maar met de ramen los hoor je het echt enorm goed, zelfs met de radio hard. Overigens was dit een leenauto met 28000 op de teller.

 

Voor iets van een indicatie te hebben over de toestand van je turbo, kan je een inlaatslang (ná de lader) eraf halen. Zit deze vol met serieuze vettigheid, dan is dat een minder goed teken. (vettig is het altijd wel)

 

Voor wat betreft het koelen van de turbo; beste is om de laatste kilometer(s) voor je je bestemming bereikt iets rustiger aan te rijden. Niet heel fel accelereren en hoge toerentallen vermijden dus. Kom je aan op de plaats van bestemming, laat je het best de wagen een poosje stationair draaien. Wij zetten de auto altijd neer, doen radio uit, gordel los, licht uit enzovoort alvorens wij de motor uitzetten.

Beter is om hem nog íets langer te laten draaien, maar dat is niet altijd even makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet hoeveel er langs de pakkingen lekt, maar dat zou best eens de hoeveelheid kunnen zijn die ik moet bijvullen.

 

Qua verbranding doettie bijna niets, ik zie geen raar gekleurde wolken achter de auto uitkomen en stationair roet hij minimaal.

 

Starten doettie trouwens ook slecht vindt ik, ik moet best lang doorstarten voordat de motor aanslaat. Zou dit ook met een te hoge druk in de motor te maken hebben?

 

De dunloop wil ik idd gebruiken om alleen te spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

slecht starten zou ook met de pomptiming te maken kunnen hebben ?

 

Maar gewoon een simpele vraag : als je de bodemplaat er onder weghaalt.. zie je dan ook olie erop? Is de motor ergens nat ? En heb je geen plekken op de parkeerplaats ?

 

Ik had ook een flink verbruik, bleek dat een olie-retourleiding van de turbo verrot was en lekte. Gelukkig op tijd gezien, anders had ik in de shit gezeten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de nieuwschierigen....

 

- De lekkage is in ieder geval een lekke krukas-keerring.

- Daarnaast zijn beide roetkatten compleet verstopt, wat een enorme tegendruk veroorzaakt. Deze gaan er dan ook zsm onderuit.

- Ook is de kans groot dat de zuigerveren versleten zijn, want hij verbruikt.

 

 

Wat gaan we doen:

1. Eerst krukaskeerring vervangen en roetkatten weghalen.

2. Verbruikt-ie daarna nog steeds veel olie, dan zijn de zuigerveren versleten en komt er een ander blok in.

Waarschijnlijk wordt dit dan een 3.0 TDI (220pk).

 

 

tsja.... shit happens: verborgen gebrek.

Blijkbaar toch niet helemaal een tip-tip autootje aangeschaft.

 

hmz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jammer joh.. eerst die draagarmen en nu dit weer...

 

Maar hoe kom je tot de conclusie dat de kans groot is dat de zuigerveren versleten zijn terwijl je ook al een 'normale' lekkage hebt ?

Ook de enorme tegendruk lijkt me niet bevordelijk.

 

Is het geen idee om gewoon eens de compressie te testen zodat hier duidelijkheid over is ?

 

(verder ben ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden van dat 3.0 blok!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zeker weten dat de carterventilatie nu wel goed werkt? Dit is nl ook een bekend probleem bij 1.8T motoren. Daar bestaat het PCV (Positive Crack Ventilation) systeem uit 2 kleppen, 1 op de luchtinlaat en 1 op het blok zelf, de leidingen daartussen kunnen verstopt raken en/of scheuren. In het eerste geval leidt dit tot een lekke koppakking, het laatste geval tot een slecht draaiende motor. In beide gevallen olielekkage. Is de klep op het blok ook vervangen? Ik heb zelf ook last van lekkage thv de klep op het blok en haal de zaak eerst uitelkaar voor controle en schoonmaken.

 

Je hebt wel veel pech met je V6 :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kleppendeksels zijn schoon, en carterventilatie is ook schoon. Dit is 4x schoongemaakt en gecontroleerd.

 

Waar ik me een beetje verkeken heb, is dat het inlaatspruitstuk wat 'zweet' langs de pakking. Dit is geen probleem overigens, en kan makkelijk verholpen worden.

Gisteren zag ik ook dat onder / langs de olievuldop olie lag -> dop is versleten, dus ff een andere dop erop en het scheelt weer een boel olie bijvullen denk ik. :wink:

 

Wat minder geinig is, is dat je goed kunt zien dat er olie tussen het blok en de bak uitkomt -> krukas-keerring. :cry:

 

Maar niet getreurd... we komen er wel.

Langzaam maar zeker komt het allemaal goed hoor, ik heb er wel vertrouwen in.

 

Ik zag ook nog een scheurtje in de vacuumslang voor de EGR zitten, dus die ook maar direkt dichtgemaakt (geen bediening meer).

 

....en helaas heeft de aftapschroef aan het differentieelhuisje achter de schroefdraad weggevaagd, dus die moet opnieuw getapt worden. hmz.

 

 

Jammer van al die verborgen gebreken, maar het komt allemaal wel goed. De passat gaat iig niet weg, desnoods komt er een 3.0 TDI in.

:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

ik heb zelf een tdi 110pk uit 1999 waarvan ik vorig jaar de voorste krukaskeerring heb laten vervangen. Helaas lekt hij nu sinds kort aan de achterste krukaskeerringolie (zelfs na toevoeging van Leck Weck). Heeft iemand dit al eens gedaan? En zo ja, wat moet ik me hierbij voorstellen. Zelf dacht ik ook al direct aan nieuwe koppelingsplaten incl. drukgroep (km-stand 290.000). Iemand nog meer tips en/of reacties?

 

groetjes,

 

Flippo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden