Ga naar inhoud

Benzine of Diesel ??


JohnVz

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik ben John, 25 jaar en woon met vrouw en kind in Ridderkerk.

 

Ik heb zelf op dit moment een Chrysler Sebring Cabrio maar we zijn nu actief aan het zoeken

naar een Passat Sedan vanaf bj 2001.

 

de prijs moet max. rond de 6000 liggen en we rijden ongeveer 15000km p/jr.

 

Nu is mijn vraag: als ik dus op internet kijk naar de auto's die worden aangeboden

kan ik een mooie 1.6 of 2.0 benzine kopen met minder dan 200k op de klok.

 

OF een 1.9 tdi 100pk of 130pk met al gauw 250k op de klok...

 

Wat is dan wijsheid ?? qua onkosten jaarlijks maakt het volgens fabriekopgaves niet zo gek veel uit.

maar wat zijn de gegevens in Real-Life?

 

Hoeveel liter brandstof gaat bijvoorbeeld in de auto's en hoeveel km's rijden we hier dan mee ??

 

Waar moeten wij op letten als we voor een auto gaan met zoveel km's achter de rug, is dit wel verstandig om te doen?

 

ik hoop dat er mensen zijn die ons kunnen inlichten.

1 ding staat vast, VW PASSAT Sedan is de MUST.

 

M.vr.gr.

John en aanhang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum John, met 15.000 km zit je net op het kantelpunt benzine / diesel, dan gaat het dus om andere factoren om een diesel danwel een benzine aan te schaffen. 1 ding is zeker dat een diesel met 250k op de klok ook de aandrijving, ophanging etc die kilometers heeft gezien, hoeft op zich geen nadeel te zijn maar het is wel meer dan een benzine. Ik heb zelf een benzine (12dkm per jaar) met een tankinhoud van 60 liter, ik rij er ongeveer 500-550 km mee (meest stadsverkeer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het puur om de kosten gaat weet ik niet of 15.000 km per jaar voldoende is om het rijden op diesel eruit te halen, maar dat zou je eens uit moeten rekenen. Dan is wellicht de benzine variant beter. Ik zou eerder voor een 1.8T of een 2.0 gaan dan voor een 1.6, die is nogal ondergemotoriseerd lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een 1.8t sedan uit 2001, de kosten van het afgelopen jaar waren exrteem hoog!

Kijk goed naar het boekje, onderhoud is zeer belangrijk bij een auto (zeker als ze veel hebben gelopen),

Er zijn veel leden die met een 1.9tdi rijden, dit blok lijkt mij heel betrouwbaar maar met 250dkm is een aankoop keuring misschien wel een goed idee.

Maar een passat is een zeer fijne auto!

2.0 lijkt mij een goede optie, de 1.8t is onderhouds gevoeliger (sludge)

Ik haal een kleine 600-700 uit mijn tank, ik rij voor 90 buiten de stad dus 90 in de 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht minder belangrijk, maar 't is ook een kwestie van smaak: de diesel Passat rijdt anders dan de benzine versie (optrekken, gevoel, geluid, etc), als je dicht bij 't omslagpunt zit qua kilometers per jaar zou je toch voor de 'niet-logische' kunnen kiezen, puur qua gevoel/smaak. Laat je niet alleen leiden door cijfers zou ik zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een 3c variant uit duitsland gehaald....keuze was gevallen op een diesel omdat bij 11000km het kantelpunt lag. Niet zozeer uitkosten oogpunt maar een diesel vind ik prettiger rijden.. Het verbruik en de literprijs liggen lager voor een diesel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in november (2009) dezelfde moeilijke keuze moeten maken.

Maar na een paar proefritjes in een diesel was ik eigenlijk meteen om.

 

Ik heb jaren lang een 1.8 3B benzine gereden en die was snel zat, maar een diesel geeft meteen een heel ander gevoel.

Kwa optrekken vond ik voor mijn gevoel dat de 100PK diesel net zo snel was als de 125PK benzine.

Maar de 130PK diesel geeft mij een beetje het gevoel een beest dat je de sporen geeft.

 

Ook geeft mij een diesel iets meer het gevoel van cruisen op de auto snel weg.

Bij een benzine reed ik al snel 130/140 km/h op een auto weg, dit reed kwa gevoel het fijnste.

Bij een diesel heb ik dat zelfde gevoel al bij 120km/h :)

Maar dit is persoonlijk.

 

Ik zou zeggen proefritjes maken, zoveel mogelijk

 

Ohwjah, er zijn online calculatoren om je persoonlijke omslag punt te berekenen.

Ik heb toen deze gebruikt: http://www.esset.nl/brandstof.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reakties,

 

Ik ga gewoon de komende tijd proefritjes maken en gewoon goed zoeken naar lage

km standen MET onderhoudsboekjes.

 

een auto met NAP, dan is de km-stand dus 100% eerlijk of kan er dan nog steeds mee gesjoemeld worden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je rijslijl is, maar persoonlijk ga ik meer ontspannen rijden in een diesel, terwijl je net zo hard gaat.

Het karakter van een diesel ligt me beter, ik wordt er minder door opgezweept, het rijdt gewoon relaxed, terwijl ze toch echt als de brandweer gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hallo,

 

Mag ik deze weer even oprakelen? Ik krijg namelijk weer de kriebel in de kont.

 

Vorig jaar april heb ik mijn passat tdi gekocht. Weer een diesel omdat ik ook woon/werk verkeer moest rijden. Een aantal maanden daarna kreeg ik te horen dat een bedrijfsauto kreeg en daar ook woon/werk verkeer mee kon rijden, de reiskostenvergoeding werd ingetrokken.

 

Op dit moment tank ik ongeveer 1 keer in de maand, ongeveer 1000 km per maand. De ene keer maak ik wat grotere ritten maar vaker is het gewoon hier in de buurt, max. 30-35 km per rit.

 

Nu zit ik mezelf dus weer een dilemma aan te praten wat ik zal doen. De auto is nog lang niet aan vervanging toe. Deze inruilen en een vergelijkbare 1.8T terug kopen kost ook weer €3000 ongeveer. Of zelfs nog meer. Dan zou ik geld moeten lenen. Kost dus alleen maar geld terwijl het kwa onkosten wegenbelasting/brandstofkosten niet veel uitmaakt met deze kilometers per jaar.

 

Maar eigenlijk vind ik het ook zonde om een diesel voor de deur te hebben die eigenlijk niet veel gebruikt wordt.

 

Wie heeft er een zinnig antwoord? Wat zou jij doen?

 

Groeten Siebe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken dat probleem. Ik had mijn diesel een half jaar toen ik van baan veranderde. Ik heb er gewoon mee doorgereden. De hogere kosten van de houderschapsbelasting zijn spijtig, maar verder weet je precies wat je hebt, terwijl bij een andere auto er toch weer verrassingen zijn. En verder is de trekkracht bij weinig toeren toch altijd in het voordeel van de diesel. Ik zou hem dus houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, deze auto rijd heerlijk. Hij moet en hoeft niet weg. Ik denk dat ik inderdaad beter de auto verder op kan rijden en over een paar jaar een benzine auto ga kopen.

 

Gr. Siebe

wat is je km stand?

de mijne staat inmiddel op 381.000 km en is nog super gezond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden