Ga naar inhoud
  • 0

Paar vraagjes V6 benzine


Wouter24

Vraag

Als newbie gelijk wat vraagjes ;)

 

Ik weet niet of het hier goed staat, anders hoor ik het wel.

 

Allereerst heb ik een rare foutmelding van de abs/remmen eens in de paar dagen gaan die twee lampjes knipperen en klinkt er een pieptoon me garagebedrijf heeft hem uit gelezen en gereset? toen was het een week weg nu begint het weer....? Wat zou het kunnen zijn en kan het makkelijk opgelost worden? De garagehouder had het erover dat er misschien zand in zou kunnen zitten, maar wielen goed schoonspuiten doen het probleem niet verhelpen. overigens werken de remmen en abs probleemloos...

 

Mijn tweede probleem is een "dipje" in de power in zijn drie tussen twee en zevenentwintighonderd toeren, het is is minimaal en het is niet altijd, maar richting de drieduizend toeren krijg je in 1 keer veel meer power, iemand een idee?

 

MvG wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Is dat niet hel wel bekende turbo gat waar Wouter last van heeft ?

 

Bij dat van de ABS zat ik aan versleten blokken of het uitsteken van de ABS sensoren te denken...

Van dat uitsteken wist DM dacht ik meer van.

Hij heeft dit al eens in een ander topic laten zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij heeft dit al eens in een ander topic laten zien...

 

Linkje?

 

Turbogat lijkt het idd op maar het is een V6?! LMM? lucht massa, maar dan zou ie bij vol gas in moeten houden toch? Hij trekt vrolijk door...

 

Wat betreft die abs, dat meetding gaf wel aan dat er een stroring zat die sporadisch voorkwam maar gaf niet aan waar (welk wiel bv) het vandaan kwam.

 

Overigens heb ik van beide problemen geen last, maar ik doe liever dat soort fratsen voorkomen dan genezen.

 

Zo'n LMM is dat een dure grap? ik lees hier dat ze nog al eens overlijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik was al aan het zoeken :)

 

Bij "Motorisch" =--> "ABS Storing"

 

Gevonden, thanks! Bij aankoop zijn er vier nieuwe banden ondergegaan, dus dat zou het best kunnen zijn, wat ik niet uit het verhaal begreep, achter kan je er zonder de wielen eraf te halen niet bij? of zitten die sensoren daar uberhaupt niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

abs heeft ook het meeste nut op de voorwielen omdat je daarmee stuurt. Met vag-com moet je wel kunnen zien welke sensor het is, ik heb het nl een keer bij een Polo gti gechecked.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ah weer wat geleerd :book:

 

Maar eh... zijn dat dan de ABS sensoren of zijn dat dan stiekem dezelfde met een andere functie ?

 

Het EDL (Electronic Differential Lock) is niet veel anders dan een ABS-sensor die wielspin detecteerd op het wiel en vervolgens de remklauw op dat wiel laat knijpen zodat het vermogen van de as waar het wiel op zit naar het andere wiel op dezelfde as gaat.

 

Het 4motion systeem van de Passat 3B en 3BG heeft 3 diffs, een centraal Torsendiff, één open diff. op de vooras en één open diff. op de achteras. Het Torsendiff verdeelt de aandrijfkrachten tussen voor en achter, de open diffs verdelen op elke as tussen links en rechts via het EDL.

 

Hier staat wat meer info over een aantal quattro systemen die Audi in de loop van de jaren gebruikt heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk niet de LMM... denk dat de power daar gewoon wat tegen valt.. De meeste trekkracht begint pas rond de 3200 toeren.. dus daar trekt hij natuurlijk veel meer...

 

Ik voel in het gebied wat je noemt ook wat minder power.. Maar denk niet dat er wat stuk is.. Soms schakel je daardoor ook niet helemaal lekker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal nog eens goed opletten wanneer ik er last van heb. (warme/koude motor, rustig accelereren of wat sneller, etc.)

 

Waar ik dan wel weer last van heb is dat ik na een tijdje gas los te hebben gereden (in 2e versnelling ) of net geschakeld te hebben (meestal van 1 naar 2) dat m'n motor dan een beetje 'hikt' bij weer op het gas gaan. ook zo rond de 2000, 3000 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien een bougie kwestie,of iets anders in de ontstekingslijn?Zit te denken aan je bougies,b kabels,verdeelkap en rotor,dit had ik namelijk met me vorige auto met die deze ''dip'' ook had.

Nu weet ik alleen niet of er in de passat wel een verdeelkap en rotor zit,vraag dit omdat er tegenwoordig ook auto's zijn die per cilinder een bobine hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een powerdip kan best aan veel dingen liggen; bougies, luchttoevoer (luchtfilter en lmm), brandstoftoevoer (benzinefilter, pomp) en gasklep. Wellicht dat een nieuw luchtfilter al voldoende is.

 

Als je weer naar de garage gaat is het handig de vag-com codes op te schrijven en hier te posten, zij kunnen trouwens met vag-com de electronica van de gasklep opnieuw laten calibreren, kost een minuutje.

 

Als je het gas een tijdje loslaat en ineens intrapt krijg je altijd te maken met een dip, de gasklepstand geeft nl. ineens een hoge load weer die de ecu vertaalt in een hogere injector duty-cycle (benzinetoevoer). De luchttoevoer moet echter nog op gang komen (dip) want de gasklep is nog maar net open. Gelijdelijk gas intrappen geeft een veel betere response dan ineens planken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij heeft dit al eens in een ander topic laten zien...

 

Zo'n LMM is dat een dure grap? ik lees hier dat ze nog al eens overlijden...

 

Het volgende met dank aan Jee13. :wink:

De LMM kun je het beste bij een Mercedes garage kopen. Daar verkopen ze Pierburg LMM's. Deze zijn een stuk beter en voordeliger in aanschaf. (€75 incl BTW) Wanneer je naar een dealer toegaat en zegt dat je een LMM voor een VW Passat nodig hebt weten ze meteen welke je bedoelt.

Ik heb hem laatst vervangen en merkte meteen het verschil. De originele van VW zijn volgens mij van Bosch.

 

Succes!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klopt, Master.

 

Dit gaat echter alleen op voor enkele dieseltjes. (de PD 130 en 150 bijvoorbeeld niet) Bij benzine motoren ook sowieso niet.

 

Oke dat wist ik niet :oops:

Maar goed voor diegene welke danwel zo'n diesel heeft als ik (90 pk gechipt naar 110 of 120 pk) is dit wel een optie om te overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden