Ga naar inhoud
  • 0

Tikkende moter 1.9 TDI 101PK


Dwk1978

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een probleem. Mijn Moter maakt een vreemd geluid. Er zit sinds de vakantie een tik in. In eerste instantie dacht ik aan een verstuiver of eventueel de bijbehorende kabelboom. Alles inmiddels uitgelezen en geen foutmeldingen. Nu neig ik naar een mechanisch probleem aan wellicht de nokkenas. Iemand enig idee of dit inderdaad het geval zou kunnen zijn en wat eventuele reparatie kost? Ik heb niet veel zin om alles klakkeloos te laten vervangen namelijk. Af en toe wekt de auto het idee dat hij op 3 poten loopt. Ook rookt bij behoorlijk meer. Voor de vakantie heb ik de distibutieriem laten vervangen, maar het lijkt me stug dat dat er iets mee te maken heeft, aangezien het probleem pas aan t licht kwam na zo'n 4000 KM. bij 2500 toeren begint de auto ook een beetje te trillen en lijkt het net of een van de kleppen niet helemaal lekker meewerkt..

 

Iemand een idee waar ik zoeken moet?? Alvast dank!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het alleen tikken is, zou ik me geen zorgen maken denk ik zo.

Heb dat vroeger bij mijn peugeot ook gehad, toen hebben ze een of ander product bij de olie gedaan en dat was gedaan...

Ik hoor het soms bij mijn passat ook, maar binnenkort groot onderhoud, ben benieuwd of het dan ook over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou (als absolute leek op dit gebied) toch eens een compressietest overwegen. Als ik jouw omschrijving lees (tikkend/ploffend geluid, soms op 3 poten lopen) moet ik toch denken aan een kromme klepsteel (van de 4e cylinder waarschijnlijk) die af en toe blijft hangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even logisch geredeneerd ontstaat tikken door ruimte tussen de klepsteel en de klepstoter. Dat kan volgens mij maar door 2 oorzaken komen: de klep blijft enigszins open hangen, volgt de klepstoter niet bij het sluiten. Dat kan komen door een kromme klepsteel waardoor deze niet meer goed door de klepgeleiders schuift maar het kan ook komen door een gebroken klepveer of zoiets.

Of het tikken wordt veroorzaakt doordat de klepstoter niet op druk blijft en daardoor de klepspeling niet opvangt. In dat geval zou de klep juist wat minder goed openen.

 

In het eerste geval (hangende klep) zou ik niet meer met de auto rijden om grotere schade te voorkomen, in het tweede geval (bij een defecte klepstoter) weet ik niet wat raadzaam is.

 

Een klep die niet goed afdicht geeft drukverlies in de cylinder en moet dus met een compressietest te achterhalen zijn. Misschien geldt dat ook voor een defecte stoter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bel JB Autoservice eens voor nokkenassen, die vervangt ze wel eens voor aangepaste exemplaren(nokkenassen van AVB, AVF en AWX zijn hetzelfde), nieuwe kost: 423,= ex btw.

 

Nu eerst ff uitzoeken hoe dit nu kan, want dit is nmw geen veel voorkomend euvel..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nu eerst ff uitzoeken hoe dit nu kan, want dit is nmw geen veel voorkomend euvel..!

 

Was het niet zo dat bij PD motoren de nokkenassen (of eigenlijk de nokvolgers) kapot liepen als er ongeschikte motorolie werd gebruikt?

 

Zoiets dus: http://uk-mkivs.net/forums/p/264518/174 ... px#1747691

 

Had er dacht ik mee te maken dat de nokken voor de kleppen bij een PD motor nogal smal zijn omdat er zoveel ruimte nodig is voor de PD nok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een nieuwe nokenas op de kop getikt voor 235 euri incl. BTW. Hij moet er alleen nog even in.. Ik ga mijn olie idd vervangen. Bij mij rees namelijk ook de vraag hoe dit zou kunnen. Ik kom op twee conclusies: 1 verkeerde olie, 2 er zit een olieleidinkje bij de 3e nok verstopt.. Dat in ieder geval eerst maar es nalopen..

 

Bedankt in ieder geval voor de vele tips! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden