Ga naar inhoud
  • 0

Distributieriem laten vervangen voor mooie prijs


scorpiosoft

Vraag

Vandaag heb ik de distributieriem met alles wat daar bij hoort (ook waterpomp) laten vervangen. Heb dit door Jilco (jilles hier op dit forum) uit Harderwijk laten doen. Hij doet dit zelf aan huis en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Ook gezien de prijs van € 395,- (incl. materialen, extra vloeistoffen en arbeidsloon). Er is Conti materiaal gebruikt :)

 

Heb de auto er gisteravond al neergezet en vandaag rond 4 uur in de middag kon ik de auto alweer ophalen. Prima service en de auto rijdt prima! Hieronder de foto's.

 

distributie-1.jpg

 

distributie-2.jpg

 

distributie-3.jpg

 

distributie-4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

inderdaad een hele klus, maar de nokken as hoeft niet gemarkeerd worden maar met een stift van 6mm of een boortje, deze kan in de nokkenas worden geschoven als deze op tijd staat, de drie boutjes los draaien en de riem gaat er ook nog makkelijker op. Nu zijn ook de pompverstuivers goed afgesteld, wel eerst de riem spannen en daarna de drie boutjes weer vastzetten natuurlijk. zo heb je een perfecte afstelling van alles

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
inderdaad een hele klus, maar de nokken as hoeft niet gemarkeerd worden maar met een stift van 6mm of een boortje, deze kan in de nokkenas worden geschoven als deze op tijd staat, de drie boutjes los draaien en de riem gaat er ook nog makkelijker op. Nu zijn ook de pompverstuivers goed afgesteld, wel eerst de riem spannen en daarna de drie boutjes weer vastzetten natuurlijk. zo heb je een perfecte afstelling van alles

 

klopt afstelling moet daarna ook nog met vagcom gechecked worden, staat btw bijna altijd goed.

Ik ben zelf 13 jaar monteur geweest en als ik dit zie denk ik altijd het mijne ervan.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
klopt afstelling moet daarna ook nog met vagcom gechecked worden, staat btw bijna altijd goed.

Ik ben zelf 13 jaar monteur geweest en als ik dit zie denk ik altijd het mijne ervan.

 

Dennis

Altijd fijn om te lezen dat mensen die er niet bij zijn geweest, de mensen niet kennen en achteraf niet in de auto hebben gereden TOCH een mening klaar hebben. Jammer :cry: Vooral van een monteur met 13 jaar 'ervaring'.

 

Edit: Met Vag-Com gecontroleerd stond de nokkenas timing precies goed de eerste keer :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
klopt afstelling moet daarna ook nog met vagcom gechecked worden, staat btw bijna altijd goed.

Ik ben zelf 13 jaar monteur geweest en als ik dit zie denk ik altijd het mijne ervan.

 

Dennis

Altijd fijn om te lezen dat mensen die er niet bij zijn geweest, de mensen niet kennen en achteraf niet in de auto hebben gereden TOCH een mening klaar hebben. Jammer :cry: Vooral van een monteur met 13 jaar 'ervaring'.

 

Edit: Met Vag-Com gecontroleerd stond de nokkenas timing precies goed de eerste keer :wink:

 

Met een proefrit onderscheid je prutswerk niet van vakmanschap dat komt pas na een paarduizend kilometer, ik heb het gelukkig in die dertienjaar niet op deze manier hoeven en willen doen.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:lol: ik had het zo uitgelegd dat Dennis niet zo goed tegen de kou kan en het liever binnen doet

 

Goeie tip trouwens van die nokkenastiming bij de PD. Daar zou ik bij die van mij nog eens naar kijken. Waar zit dat gaatje trouwens? Iemand een foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je duidelijke foto :thumb:

 

Ja net wat Matthijs zegt, had verwacht dat je hem dat weer op z'n "originele punt" zet. Als ik dit zo zie heeft de pully nog behoorlijk wat speling waardoor van afstelling geen sprake kan kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achter de pulley zit het "echte" nokkenaswiel. Met gaten waar de 6mm pen heel precies inpast. Hiermee kun je de nokkenas dus exact op het BDP zetten. Het tandwiel zelf kun je dan verdraaien (mits de 3 bouten los zijn) binnen de ruimte van de sleuven. Dat geeft je de ruimte om de riem spanningsloos te plaatsen, zodat als je de pen eruit trekt de nokkenas keurig blijft staan.

 

Eerlijk gezegd kan ik Matthijs' opmerking dat dit alleen voor de huidige timing is niet plaatsen :| Als je de huidige timing aan wilt houden (stel dat...) dan moet je volgens mij met een verfstreep gaan werken. Niet erg nauwkeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
maar daarmee stel je alleen de huidige timing veilig, je stelt em niet opnieuw af..

 

Hiermee komt hij in de "nul" stand meestal is afstellen daarna niet nodig, en enkele keer wel.

 

Procedure is zoals eerder beschreven, nokkenas borgen, de drie bouten van de nokkenas poelie los, riem wisselen en spannen, als je het helemaal netjes wil doen zet je hem op spanning met een "seemmeter" en als laatste de drie bouten in de nbokkenas poelie vastzetten. vervolgens de zaak dichtbouwen afstelling checken met vag com, eventueel bijstellen en als laatste de bouten van het nokkenastandwiel aanhalen op het voorgeschreven moment.

 

Dennis

 

@ scorpiosoft, als ik je op je pik getrapt heb, sorry jongen. T'is maar een mening he :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Procedure is zoals eerder beschreven, nokkenas borgen, de drie bouten van de nokkenas poelie los, riem wisselen en spannen, als je het helemaal netjes wil doen zet je hem op spanning met een "seemmeter" en als laatste de drie bouten in de nbokkenas poelie vastzetten. vervolgens de zaak dichtbouwen afstelling checken met vag com, eventueel bijstellen en als laatste de bouten van het nokkenastandwiel aanhalen op het voorgeschreven moment.

 

Dus waar op de foto het nokkenastandwiel is geborgd is de enige en juiste plek om te borgen :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden