Ga naar inhoud

Als zelfs klei niet meer helpt.....


tinus

Aanbevolen berichten

Vandaag de zwarte VW Polo van een kennis op de stoep, want ik zou hem wel even poetsen.

Een auto van slechts een paar jaar oud, maar meer dan een/twee maal de wasstraat met hotwax heeft 'ie nog nooit gezien. De laatste wax was die vanuit de fabriek, en de auto staat in een bosrijke omgeving.

Je kunt je voorstellen hoe de lak aanvoelt: een harde uitgedroogde en verschrompelde pizza quatro-stagione....

Lijkt wel een grindtegel, maar zelfs een grindtegel voelt gladder. Zand, teer, hars, vogelpoep, stof, stuifmeel, insectenlijken.

Een stuk schuurpapier met een bijna uitgedroogde kleverige substantie:

dakak2.th.jpgthpix.gif

motorkapqh1.th.jpgthpix.gif

raamse3.th.jpgthpix.gif

raamrubbergp0.th.jpgthpix.gif

 

 

Foamen, drogen, nogmaals foamen (!), wassen met goldclass en mitt, drogen, Meg quickdetailer (mist and wipe) en Poorboys milde klei. Even een stukje van 50 bij 50 cm proberen op de motorkap(geen grap!):

kleiuc0.th.jpgthpix.gif

klei2uw8.th.jpgthpix.gif

 

Ik had 2 stukken klei en 1/3e fles quickdetailer nodig om alleen de motorkap te doen, en dan nog blijft de helft zitten! De rest krijg ik er met geen mogelijkheid af, ook niet met hard boenen of langdurig wrijven/circels draaien.

motorkapnakleikk8.th.jpgthpix.gif

 

Ik was kapot, en door de klei heen! Om op deze manier met deze spullen de rest van de auto te doen gaat niet werken. Wat moet ik doen?

- agressievere klei, namelijk...

- auto van te voren ontvetten met ....

- betere/sterkere quickdetailer, namelijk....

- laat kleien maar zitten, en M84/ssr3 erover met lightcut pad en excenter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPDATE:

 

vanmorgen begonnen met deel 1 v.d schoonmaakklus: t/m Poorboys SSR3 (morgen Meg M80, PB blackhole, 2x GG jetseal 109, 2x pete's 53 wax)

 

Begonnen met een 50/50 test op het dak met 2 wasmiddeloplossingen (groene Biotex en Witte Reus) en Meguairs Bodysolvent:

54226325dl2.th.jpgthpix.gif

36715978nu7.th.jpgthpix.gif

 

en in een neutrale testverpakking de Bodysolvent:

96520090lg1.th.jpgthpix.gif

 

Zo zag het eruit (oude foto, maar situatie was hetzelfde nog):

62014870ap8.th.jpgthpix.gif

 

rechts de wasmiddelenoplossing volgens instructies per oplossing (1 eetlepel op ca. 700cc warm water) 5 minuten laten intrekken, afspoelen met warm water. links de Bodysolvent.

70007758au1.th.jpgthpix.gif

Geen zichtbare verschillen op de foto, maar wel te voelen met de hand! De wasmiddelenoplossing werkt echt goed, en de opgedroogde bende werd goed opgelost. Maar toch was de Meguairs Bodysolvent beter; bijna alles was opgelost (insprayen, 20 seconden wachten, schone doek boenen, en streeploos schoon!) Veel minder 'pitjes' dan rechts, en voelt glad aan.

65693137pc9.th.jpgthpix.gif

De bodysolvent zorgt voor een beetje vettige waas die doet denken aan een silliconenspray, maar is eenvoudig streeploos te poetsen. Wel is het aan te raden de auto hierna te wassen.

De hele auto is vervolgens met met Bodysolvent gedaan; wat een perfect spul! Alles voelt strak en glad, net zo 'stroef' als een perfect schoongemaakt glas.

99481860mz7.th.jpgthpix.gif

 

Het 'pareleffect' van de lak is weer zichtbaar:

83965355ib2.th.jpgthpix.gif

 

De auto is vervolgens gewassen met Sonax Extreme carwash in een extra sterke dosis (stript de hele boel; let op!):

79894707fj1.th.jpgthpix.gif

 

Vervolgens gekleid met de paarse Carclean medium grade klei. Mooi spul trouwens; trekt de laatste meuk uit de klei die je met milde klei er echt niet uit krijgt! Wel marring (mini krasjes door de klei) maar die verdwijnen vanzelf als ik ga polijsten. Goedkoop ook; nu in de aanbieding voor 17, 50 KLIK ME VOOR PERFECTE KLEI terwijl Meguiars 4 tientjes kost! Gewoon lekker 2 stukken Carclean klei kopen i.p.v. 1 van Meg. Kan me niet voorstellen dat de agressieve Meg klei nog beter presteert dan de medium van Carclean. Als lubricant de PB spray&Wipe KLIK HIER VOOR EEN GOEDE GOEDKOPE DETAILER 1:1 gemengt met water.

 

Vervolgens nog een keer gewassen met Meg goldclass shampoo en Mothers Mit (heerlijk ding), en de wagen in de tape gezet.

10yt5.th.jpgthpix.gif

 

Poorboys SSR3 op een Lake country lightcut pad op de Meg G220 machine op de motorkap (stand 4 en 5) op een 40/40 cm plek: mijn god wat een slechte combinatie... stuiteren, krasjes, doffe lak, SSR3 die z'n werk niet kan doen.

Vervolgens een Lake Country witte polishingpad: Heerlijk! wat een verschil, en de SSR3 verwerkt als een droom. Breekt af tot een fijne olierijke witachtige smurrie die niet snel opdroogt. Je ziet de fijne en medium swirls verdwijnen, en de diepere krasjes qua scherpte worden duidelijk milder. Grof spul maar zorgt gelukkig niet voor extra krasjes op de harde VW lak. Glans is goed, en tot 90% v.d swirls is verdwenen!.

11wk7.th.jpgthpix.gif

 

In de weerspiegeling is de donkere lucht goed te zien; 2 minuten daarna begon het te regenen en moest ik stoppen.

Morgen weer verder met de M80 --> wax.

 

Toppers v.d dag:

- Meg G220

- Meg Bodysolvent

- wasmiddelenoplossing

- SSR3 van Poorboys

Link naar reactie
Delen op andere sites

LAATSTE UPDATE: HET RESULTAAT

 

m80, blackhole, jetseal109, geen losse wax (tijd was op...)

Iedereen bedankt voor de tips, en Tim super bedankt voor het lenen en proberen van de spullen!

 

M'n schoonmoeder was super blij!

 

zieke glans:

62846002uz5.jpgthpix.gif

 

wie is die sloeber?

86691886vd6.jpgthpix.gif

 

79622761rd5.jpgthpix.gif

 

Remember?:

raamuz6.jpgthpix.gif

 

motorkap:

motorkapau1.jpgthpix.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de ".th" uit de URL te halen toon je geen thumbnails maar gewoon de volledige foto's.

Even in het bericht zelf aangepast, bedankt voor de tip! :thumb:

 

@tinus: super resultaat! Heb je je schoonmoeder wel laten beloven 'm nu een beetje bij te houden? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden