Ga naar inhoud
  • 0

Olie Additives


Jbrunet

Vraag

Hallo Passat liefhebbers,

 

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het toevoegen van Oil Additives aan bv.

de motor olie, of die van de vesnellingsbak en cardanas etc.

 

In mijn TR6 van 1971 heb ik ooooit eens in het verleden een additive aan te motorolie

toegevoegd gelijk toen ik de motorolie ververst had (incl filter.).

Het resultaat was verbluffend, het olie gebruik ging gelijk een stuk omlaag.

Ik heb er toen TSL (Tri Star Lube) aan toegevoegd, dat toen nog een andere naam had.

Daarna heb ik dit ook in de versnellingsbak gedaan ook weer gelijk met het verversen

van de olie. Ook hier weer verrassende resultaten mee gehad. Voordat ik die olie eraan

toegevoegd had, hoorde je in de 3de en 4de versnelling geluiden die erop wezen dat

de simmerringen vernieuwd moesten worden, en daarna was dat weg en eigenlijk ook

niet meer gehoord tot op heden (en dat was toch zo'n 8 jaar geleden.) Uiteraard snap

ik dat die versnellingsbak nog wel gereviseerd moet worden.

 

Mijn passat sedan TDI (rode DI) uit 2000 (type 3B.?) met een 6-bak heeft inmiddels 245000 km

op de teller en is dus weer aan een grote beurt toe. Tegelijk wil ik dus ook de versnellingsbak

olie (en evt. cardanas olie.) verversen en er ook deze TSL olie aan toevoegen.

 

Maar de vraag is, kan dat wel.? Heeft het geen nadelige gevolgen.?

 

Als ik het aan de motorolie toevoeg, kan dat dan ook, of os het bv. weer slecht voor de

Turbo (als die ook gesmeerd wordt met motorolie.?), of andere modernere motorcomponenten.?

 

Kan iemand mee tevens vertellen hoeveel pk's mijn TDI met rode DI heeft.? 115.?

 

Ik hoor graag jullie mening hierin.

 

Dank en mvgr, Jeff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Mijn passat sedan TDI (rode DI) uit 2000 (type 3B.?) ...........Kan iemand mee tevens vertellen hoeveel pk's mijn TDI met rode DI heeft.? 115.?

 

Het is inderdaad een 3B en wat betreft het aantal pk's kan je hier even bekijken maar zoals je ziet kan je daar niet specifiek uithalen hoeveel pk's je hebt. En zoals Benassi aangeeft staat dit op je kentekenpapieren maar als je toch online bent dan is deze link makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks, idd gaat het hier om een 115PK motor. Jammer had stiekem op meer gehoopt.

Helaas is chiptuning ook geen optie aangezien ik dit aan een tuner had gevraagd toen

ik de auto vorig jaar net had overgenomen (toen zat er al 318000 km op de teller). Ze

wilden het vanwege de hoge km stand niet doen. Zijn er mensen die dit wel gedaan hebben

ondanks de hoge km stand, of is dit af te raden.?

 

Forté olie als alternatief, Ok. kan ik er dan vanuit gaan dat ik dus dit soort olieën ongestraft kan toevoegen.?

 

Dank en mgr, Jeff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Forté olie als alternatief, Ok. kan ik er dan vanuit gaan dat ik dus dit soort olieën ongestraft kan toevoegen.?

 

Jazeker, maar zoals ik zei, er zijn veel verschillende soorten, dus ik zou me even laten informeren welke het beste is. Ik denk dat het dieselende geluid er zelfs grotendeels mee kan worden opgelost..

 

Grtn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2.5 V6 TDI 2.496 cm³ V6 24V 150 pk 310 Nm voor 1998 - 2003

2.5 V6 TDI 2.496 cm³ V6 24V 163 pk 350 Nm voor/4motion 2003 - 2005

 

Dit klopt niet in het overzicht; de 150 PK is er met voor of 4motion. (die laatste heb ik N.B. zelf)

En de 163 PK is er volgens mij alleen met voorwielaandrijving. Dus zonder 4motion.

Het is dus precies anderom als in het overzicht.

 

Dit overzicht is een stukje gecopieeerd uit de link die Steven (SJ) in zijn bericht gaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeff,

Ik gebruik TSL in mijn RangeRoverClassic en ben daar de afgelopen 8500 km zeer tevreden over. Ook gebruik ik het in mijn tussenbak en differentielen en het goede daarvan is dat de auto een stuk rustiger loopt. Met name de tussenbak, die voorheen goed te horen was met een typisch zingend geluid, is zoveel stiller geworden dat je gewoon moet luisteren om het zingen te horen.

Ook de toerentallen (onder de lockup) zijn wat lager dan voorheen. Waar ik voorheen met 1700 tpm reed, doe ik het nu met dezelfde snelheid op 1500 tpm.

Van verminderd verbruik is niet zoveel sprake, ik ben gewoon harder gaan rijden.

TSL is nog steeds te krijgen, geschikt voor motor-smering en tandwielbakken/diffs. Niet voor automaten-olie (door vloeistof-koppelomvormer). Ik gebruik ook TSL spray als kruipolie om ellendig vaste zaken gemakkelijk los te krijgen: doet het veel beter dan de WD40/ WD80 die ik voorheen gebruikte.

Een aanrader dat TSL, succes, Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maatje heeft ooit eens slick 51 oid van de brezan gebruikt voor in de motorolie. Stationair motortoerental ging omhoog. Hoeveel weet ik niet meer.

Maar of dat komt door de betere smering? Ben benieuwd wat er gebeurd als de turbo knetter heet is. Volgens mij verbrand die zooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jeff,

Ik gebruik TSL in mijn RangeRoverClassic en ben daar de afgelopen 8500 km zeer tevreden over. Ook gebruik ik het in mijn tussenbak en differentielen en het goede daarvan is dat de auto een stuk rustiger loopt. Met name de tussenbak, die voorheen goed te horen was met een typisch zingend geluid, is zoveel stiller geworden dat je gewoon moet luisteren om het zingen te horen.

Ook de toerentallen (onder de lockup) zijn wat lager dan voorheen. Waar ik voorheen met 1700 tpm reed, doe ik het nu met dezelfde snelheid op 1500 tpm.

Van verminderd verbruik is niet zoveel sprake, ik ben gewoon harder gaan rijden.

TSL is nog steeds te krijgen, geschikt voor motor-smering en tandwielbakken/diffs. Niet voor automaten-olie (door vloeistof-koppelomvormer). Ik gebruik ook TSL spray als kruipolie om ellendig vaste zaken gemakkelijk los te krijgen: doet het veel beter dan de WD40/ WD80 die ik voorheen gebruikte.

Een aanrader dat TSL, succes, Gerard

 

 

Ik werk bij TSL :mrgreen: ...... www.tsl.nl, maar dat is heel iets anders, toevallig ken ik Tri Star lube ook, ik heb het vroeger wel een s in mijn oude autotje gedaan, maar nooit echt iets gemerkt, ik durf het niet zogoed in nieuwere auto's te doen, maar goed om te horen dat het dus toch wel enig effect heeft. ik heb nog steeds een half flesje staan, misschien maar eens in ons 2e autootje proberen (sirion 3 cylinder 1000 cc) kan in iedergeval minder kwaad.

 

gr. iwan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga een grote luchtbel laten ploffen...... En misschien wel op iemands tenen staan. Toevoegingen aan de hedendaagse olie hebben geen toegevoegde waarde. Mits de juiste olie is deze al voorzien van "dopes" die metaaldeeltjes omkapselen en dus geen schade kunnen maken. Ik werk bij BP en die hebben recent Castrol geheel overgenomen. Ik heb een uitgebreid gesprek op het laboratorium gehad over "gewone" en "longlife" smeerolie. Dit is wel van belang ivm de dopes die erin zitten. Koop voor het bedrag dat je wil gaan uitgeven aan additives gewoon een lekker biertje......Proost.

 

Aan de andere kant.... Doe gewoon waar je je goed bij voelt!

 

groeten van J@fo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ga een grote luchtbel laten ploffen...... En misschien wel op iemands tenen staan. Toevoegingen aan de hedendaagse olie hebben geen toegevoegde waarde. Mits de juiste olie is deze al voorzien van "dopes" die metaaldeeltjes omkapselen en dus geen schade kunnen maken. Ik werk bij BP en die hebben recent Castrol geheel overgenomen. Ik heb een uitgebreid gesprek op het laboratorium gehad over "gewone" en "longlife" smeerolie. Dit is wel van belang ivm de dopes die erin zitten. Koop voor het bedrag dat je wil gaan uitgeven aan additives gewoon een lekker biertje......Proost.

 

Aan de andere kant.... Doe gewoon waar je je goed bij voelt!

 

groeten van J@fo

 

 

Een lekker biertje..... ja das een goed plan, ik denk dat ik me voornamelijk bij jouw kan aansluiten, echte wondermiddelen bestaan helaas niet. Moderne olies (ik kom voor m'n werk wel eens bij Koeweit oil, Q8 dus, en ook daar heb ik een zelfde verhaal al vaker gehoord.) hebben van zichzelf al zeer hoogwaardige eigenschappen.

Maar niet te min: doe gewoon waar je je goed bij voelt, dat moet vooral iedereen doen, anders lopen we allemaal achter elkaar aan, en de meesten hier rijden al in een Passat :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden