Ga naar inhoud
  • 0

Olielampje knippert rood na stevige rit


JH

Vraag

vanmiddag na een stevige rit. Begon het olielampje rood te knipperen onderaan de afslag. Als ik weer gas gaf en boven de 3000tpm kwam ging het weer uit. Na het rijden bij stationair toerental sprong het weer aan.

De motor is een paar weken geleden gespoelt en olie ververst + nieuwe oliesensor. In het verleden heb ik dit al eens eerder gehad in Duitsland.

Na 200km/h gereden wachten bij het tankstation gebeurde hetzelfde ook al eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Eerst nog eens met Forté (laten) spoelen en direct daarna de endoscopist van Forté laten bestellen door je garage (die Forté-producten gebruikt) om via de carterplug je oliezeef te controleren op een evt verstopping. Die man heeft de expertise en is een service van de fabrikant....Forté dus.....! Kan je weer een hoop euri's schelen als de carterpan er niet afhoeft.

 

Been there, done that........

 

BTW/ doorblazen van je carterontluchting zegt niets over de mate waarin die verstopt is(!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar normaal heb ik er geen last van. Ook niet als ik een stuk 169 :angel: heb gereden. Maar dit was +200 in Dld. Daarna onderaan de afslag ging hetg lampje knipperen. bij een laag toerental. Bij gas geven ging het lampje weer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo weer terug van twee weekjes vakantie met de passat. En natuurlijk ging het lampje weer knipperen onderweg. Maar alleen bij laag toerental nadat ik vanaf de hogere toerentallen kwam. Bij toeren maken ongeveer 2500 / 3000 ging het lampje weer uit. Kan het lampje ook gaan knipperen bij te hoge druk bij lage toeren. Kan een lekke oliekeerring ook het gevolg zijn van te hoge druk? Verder heeft de passat zich prima gedragen op de autobahn en in de bergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij JD advies gehad bij JD om 5W30 te vervangen door 10W40. 5W30 kan bij hoge temp. te dun worden en dan hoeft de oliepomp minder druk te leveren om de olie rond te pompen. het systeem ziet dit dan als een te lage druk en geeft een melding. Ook het oliefilter vervangen voor een orginele (van de dealer) ivm een of andere bypass wat er in het filter zou zitten. :blink:

 

Hij kwam trouwens zelf met de vraag of ik hier wel eens last van had. Het komt wel meer voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren de oliezeef etc. laten reinigen, oliepomp gelijk laten vervangen, nieuw filter en advies om normale olie toe te voegen in plaats van long-life gevolgd. De monteur heeft gelijk de motor gereinigd. Zaterdag naar Duitsland om te kijken of het probleem voorbij, heb wel alle vertrouwen dat het goed is. In totaal €550 kwijt, in plaats van geofreerd door dealer in Den Haag €1300, pffff....... wat een verschil. Ik moet ook nog teruggebeld worden door Kamsteeg, dealers....?

 

De auto is gedaan door Dave, eigenaar van DL-Maccars in Nootdorp. Service en betrokkenheid is super, hij geeft een eerlijk advies. Zie voor bedrijfsinformatie: www.dlmaccars.nl

 

Voor iedereen die in de buurt woont, een aanrader.

 

Keep y'all posted.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb jij je carterpan laten verwijderen? :shock: Dat ben ik niet van plan. Alleen olie verversen en een ander filter. Misschien nog een flush. maar dat is pas nog gedaan. Hoe zag je zeef en je oliepomp eruit?

 

Heb ik nog een vraag voor de kenners.

is 5W30 longlive en 10W40 niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 1.8T olie moet aan de 502.00 spec voldoen en dat is is meestal 5W40, geen 10W40. D'r moet geen longlife in, dit is nav sludge problemen uit het programma gehaald.

 

De bypass van het oliefilter is idd ook van belang, bij twijfel een orgineel filter of Mahle/Mann, zie ook overzicht op pagina 1 onderaan:

 

viewtopic.php?f=109&t=14517

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb jij je carterpan laten verwijderen? :shock: Dat ben ik niet van plan. Alleen olie verversen en een ander filter. Misschien nog een flush. maar dat is pas nog gedaan. Hoe zag je zeef en je oliepomp eruit?

 

Heb ik nog een vraag voor de kenners.

is 5W30 longlive en 10W40 niet?

 

Ik heb de motorolie in nog geen 5000 km's 2x ververst, probleem blijft tot de carterpan gelicht is en de boel is gereinigd. Overstappen naar gewone olie geniet voorkeur, wel wordt de interval 15dkm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is de buis niet verstopt vermoed ik. Het lampje knippert sporadisch.

Hielp een flush ook niet meer? Heb je misschien fotos van de vervuiling in het blok en de buis? Ben wel benieuwd.

Wat waren de klachten voordat je tot de beslissing kwam om de ''pan'' te lichten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij is de buis niet verstopt vermoed ik. Het lampje knippert sporadisch.

Hielp een flush ook niet meer? Heb je misschien fotos van de vervuiling in het blok en de buis? Ben wel benieuwd.

Wat waren de klachten voordat je tot de beslissing kwam om de ''pan'' te lichten?

 

 

Juist doordat het sporadisch was en je een beetje nadenkt betekent het dat de druk niet altijd te laag is en wanneer je gaat kijken zal blijken dat een deel van de aanzuigbuis verstopt zit. Schoonmaken is een crime en met een motorflush red je het ook niet meer.

 

Groeten,

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm....

Ik heb niet zo'n zin om de pan te (laten) lichten. Aangezien het subframe los moet. Volgens mij betekend dat ook weer uitlijnen. Als ik het nou eerst eens ga proberen met 10W40. Als het lampje niet gaat branden is het toch goed? (Uitgaand van de 5W30 die er nu in zit) Of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het proberen als ik jou was. Maar mocht het probleem zich ook dan blijven voordoen, wacht dan niet te lang met ingrijpen. Als die zeef nu deels verstopt zit is het wachten op een volledige verstopping en je wordt daar nu niet echt meer voor gewaarschuwd. Het risico zit erin dat het je je blok gaat kosten als je te lang doorrijdt. :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm... Ik laat de olie wel zitten. Het stroomt wat makkelijker door het blok. Binnenkort moet ik toch langs Matthijs voor wat dingetjes aan het blok. Ik zal het eens voorstellen. De kettingspanner tikt ook. Volgens mij is dit gewoon slijtage. Of zou dat ook kunnen komen door te weinig druk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van mij hoef je het carter er niet onderuit te halen, reken er wel op dat wanneer het olielampje rood brand de oliedruk te laag is. Dit is werkelijk slecht voor de motor. Wanneer je het maar vaak genoeg op laat lichten moet het carter er toch onderuit...........om in ieder geval drijfstanglagers te vervangen......

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Forté man erbij (laten) halen voor het (gratis) endoscopisch laten controleren van de oliezeef en pas DAARNA beslissen of de carterpan er onderuit moet. Heeft bij mij veel euri's bespaard. Trouwens, hoe ziet je olievuldop er van onderen uit? Kool aanslag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar haal ik die forte kerel vandaan? Die komt zeker niet thuis? Of zou je langs kunnen gaan bij forte? Onderkant olievuldop is schoon. Houd ik altijd wel in de gaten. Bij elke oliebeurd een flush. Alleen is de nokkenas zwart. Ik weet niet of dat normaal is Maar dat is hij al zolang de Passat in mijn bezit is.

 

@Jos Hans van JD vertelde mij dat de oliepomp bij 5W30 minder moeite moet doen om de olie rond te pompen en dat daarom af en toe het olielampje gaat knipperen. De olie wordt gewoon rondgepompt.Dit komt vaker voor bij de 1.8t van het eerste model. Hans adviseerde om de olie te vervangen voor 10W40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Forté medewerker kan "besteld" worden door jouw garage, maar die moeten dan wel Forté afnemers zijn.......... Bij mij was de carterontluchtingsbuis aardig verstopt en ook de olieleiding naar de turbo zat aardig vol. Heb al die leidingen vernieuwd, want goed reinigen is moeiljk, vooral ook het flexibele gedeelte van die turbo olieleiding. De leidingen van en naar de turbo hebben een kleine diameter dus een beetje oliekoek belemmert de oliestroom meteen.

 

Na het spoelen met Forté is mijn carter-oliezeef door de Forté medewerker met de scoop gecontroleerd en in orde bevonden cq was schoon en dat scheelde mij aardig wat euri. Gebruik sindsdien Mobil 1 0W-40 en rij nu > een jaar zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden