Ga naar inhoud

  • 0

Audi A4 subframe brace op 3B / 3BG Passat, alleen handbak


DM

Vraag

Geleend van de Audi A4, deze is standaard voorzien van een subframe brace. Deze modificatie is alleen voor de Passat 3B / 3BG met een handbak, een automaat ligt wat lager waardoor de brace niet past op de al aanwezige gaten in het chassis.

 

De bedoeling van de brace is om de eindstukken van het subframe te koppelen waardoor het minder kan wringen en bewegen als er een belasting op komt (insturen e.d.). Met name bij sportief rijden zul je merken dat het insturen strakker (precies) gaat.

 

Benodigdheden:

1 x 8D0 399 375 - brace

2 x N 023 004 7 - moer

2 x N 906 305 03 - bout

 

Kosten zijn ongeveer 17 euro.

 

De installatie in in een kwartiertje gepiept, de voorkant omhoog en de brace monteren. Enige probleempje is dat de bout aan de bestuurderskant en lastig ingaat omdat het frame zo dicht bij het gat zit.

 

a4brace01.jpg

 

a4brace02.jpg

 

Geinstalleerd

a4brace03.jpg

 

Passagierszijde

a4brace04.jpg

 

Bestuurderszijde

a4brace05.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Past ie goed of zit hij tegen de bak aan??

Kan t niet goed op de foto zien.

 

Nee, hij komt er niet in de buurt.. als je em omdraait wel, dan komt ie tegen de aftapplug aan.. Tevens heb ik de strip niet onder het subframe geplaatst maar in de holte, nu zit ie links en rechts ook nog vast tegen het metaal.

 

Dit is toch de brace met nr 8D0 399 403 A, of niet?

Ja, dat is hem.. iig volgens mijn bestelformulier.

 

Vandaag ook even de airco-leidingen iets geholpen aan de kant te gaan en de veerpootbrug vast gezet, nu zit de leiding ruim vrij van de veerpootbrug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de subframe ook onder de passat. De passat stuurt inderdaad strakker.

 

Krijg er binnenkort ook een nieuwe schroefset onder de Eibach pro street s. De passat zal dan nog een betere wegligging moeten krijgen dan met mijn huidige KW verlagingset.

 

Zit er over te twijfelen om een verrpootbrug nog te monteren. Heeft iemand hier al enig ervaring in combinatie met de subframe? En zo ja, hoor ik graag welke veerpootbrug je dan hebt gemonteerd.

 

Groet Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je de voorste stabi gaat versterken krijg je nog meer overstuur

 

Je krijgt meer onderstuur...

 

De brace aan de onderzijde maakt de auto aan de voorzijde stijver waardoor ik verwacht dat de auto directer reageert op stuurbewegingen bij hogere bochtsnelheden, maar dat je er niet harder mee door de bochten kan (misschien zelfs wel minder snel) door toenemende kans op onderstuur, alhoewel de brace niet de druk van het ene wiel over brengt naar de andere zoals een stabilisatorstang wel doet. Waarschijnlijk ga je zelf wel harder door een bocht omdat je nu een beter gevoel krijgt tijdens het sturen met de auto (je voelt beter wat de auto doet) en durf je nu meer.

 

Beste zou zijn om ook een brace aan de achterzijde te monteren. Is er ook een brace te krijgen voor de achterzijde?

 

Binnenkort maar even monteren en kijken wat het doet, het kan er ook zo weer onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

correctie, idd (nog meer) onderstuur. Wat dus eigenlijk beter is is om een achterstabi te plaatsen en de voorste te laten voor wat het is. Op deze manier creer je een meer neutraal weggedrag ipv onderstuur. Ik heb min of meer hetzelfde bereikt door de voorste stabi te verwijderen. Ik rij dus het de A4 subframe brace en veerpootbrug (A6 eindstukken + op maat gemaakte stalen strip).

 

Leveranciers voor achterstabi's zijn oa:

-Neuspeed

-SRS (Shine Racing)

-O-bar

-Whiteline (Aus)

-Autotech

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn verwachting is dat de auto met de brace niet meer onderstuur krijgt, maar dat je wel een beter stuurgevoel krijgt omdat je de speling op het chassis verminderd. Maar het zal marginaal zijn.

 

Onderstuur heeft ook te maken met de stugheid van het onderstel: ik kan goed het verschil merken in de hardheid van de demping en bochtengedrag. Ook de stand van de auto (voorzijde hoger/lager als achterzijde) geeft een ander stuurgedrag.

 

Dat is denk ik ook de reden waarom je met met een upgrade van de remmen naar 312mm de auto nerveuzer wordt in de neus met hard remmen: alle druk gaat naar de voorzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wil als de TT-bak eronder zit en ik hopelijk weer gebruik kan maken van mn power ook een extra achterstabi monteren..

Ik moet zeggen dat mijn auto dermate stug is dat hij nauwelijks(merkbaar) naar voren duikt bij hard remmen en zo dus al een stuk neutraler is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is denk ik ook de reden waarom je met met een upgrade van de remmen naar 312mm de auto nerveuzer wordt in de neus met hard remmen: alle druk gaat naar de voorzijde.

 

Lijkt me logisch ; hoe hoger je vertraging hoe meer de zaak gaat overhellen (d.w.z. duiken). Met instelbare hardheid van je voordempers zou je dat toch enigzins kunnen compenseren, met afname van rijcomfort ivm de hardere/stuggere demping ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is denk ik ook de reden waarom je met met een upgrade van de remmen naar 312mm de auto nerveuzer wordt in de neus met hard remmen: alle druk gaat naar de voorzijde.

 

Lijkt me logisch ; hoe hoger je vertraging hoe meer de zaak gaat overhellen (d.w.z. duiken). Met instelbare hardheid van je voordempers zou je dat toch enigzins kunnen compenseren, met afname van rijcomfort ivm de hardere/stuggere demping ?

 

Dempers heb ik nu op zijn hardst staan aan de voorzijde, 3 klikken minder hard aan de achterzijde.

 

Naast de druk op de wielen komt er meer druk op de veerpoten en daarmee op het chassis. Als je de veerpoten met elkaar verbindt door een veerpootbrug heb je best kans dat het remmen minder nerveus wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij hard remmen veert je auto extreem in aan de voorzijde. Camber wordt dan erg negatief. Gevolg ; contact band is niet meer mooi plat op de weg, je gaat remmen met de binnenzijde van de band. Op te lossen door a) het extreme inveren te verminderen met stuggere veren B) camber standaard neutraal/positief zetten (dwz je rijdt in ruststand op de buitenzijde van je band c) niet zo hard remmen . Komt dat overeen met jullie race-ervaring ?

 

Ik overwoog ook die subbrace onder de passat te schroeven want het kost niks en als 't de boel verstevigd klinkt dat goed. Klonk goed want op nog meer overstuur zit ik niet te wachten ik wil liever een neutrale auto die wat met z'n kont gaat wapperen zodat ik dat met extra gas en tegensturen kan opvangen, dat is zo fijn aan een voorwielaangedreven auto ; die kun je door de bochten trekken met z'n voorwielen. Of braak ik nu teveel racetheorie uit ? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat de brace niet functioneert zoals een stabilisatorstang en dus veel minder invloed heeft op onderstuur, maar dat het vooral het chassis stijfer maakt waardoor je meer gevoel krijg met sturen en een strakker remmende auto krijgt.

 

Maar ja, ik heb de brace er nog niet onder en kan het verschil nog niet aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij hard remmen veert je auto extreem in aan de voorzijde. Camber wordt dan erg negatief. Gevolg ; contact band is niet meer mooi plat op de weg, je gaat remmen met de binnenzijde van de band. Op te lossen door a) het extreme inveren te verminderen met stuggere veren B) camber standaard neutraal/positief zetten (dwz je rijdt in ruststand op de buitenzijde van je band c) niet zo hard remmen . Komt dat overeen met jullie race-ervaring ?

 

Ik overwoog ook die subbrace onder de passat te schroeven want het kost niks en als 't de boel verstevigd klinkt dat goed. Klonk goed want op nog meer overstuur zit ik niet te wachten ik wil liever een neutrale auto die wat met z'n kont gaat wapperen zodat ik dat met extra gas en tegensturen kan opvangen, dat is zo fijn aan een voorwielaangedreven auto ; die kun je door de bochten trekken met z'n voorwielen. Of braak ik nu teveel racetheorie uit ? ;)

 

 

In principe klopt het idd, alleen rem je op de gewone weg vaak veel meer rechtuit(voor files ed.) dan in de racerij, omdat je daar natuurlijk heel veel instuurt e.d.. tevens zal de band zelf ook inveren en vervormen, het contactvlak blijft dus wel de hele band anders zou een raceauto(veel neg. camber) natuurlijk tijdens erg hard remmen geen enkel bandcontact meer hebben in jouw theorie..

 

Ik heb met mijn auto rondom bijna 2 graden neg. camber en heb absoluut geen instabiel remgedrag en ook geen overmatige slijtage aan de binnenzijde van de band.

 

tevens mag de de stabilisatorstang aan de voorzijde NIET verwijderen bij een NIET-verlaagde auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteravond de brace gemonteerd: de montage stelt niets voor als je de auto op een brug kan zetten (Jos, bedankt!). Ook wilde ik de veerpootbrug monteren, maar die past niet... Even checken of ik wel de juiste heb besteld.

 

De brace maakt de auto in elk geval een strakker sturende auto, waarbij ook de koersvastheid verbeterd is. Met name op hoge snelheden is het stuurgedrag beter: eigenlijk is het nu pas goed en zoals het hoort te zijn. Mijn inziens hoort de brace er dan ook standaard onder gemonteerd te zitten, want nu heb ik pas een goed gevoel bij het nemen van snelle bochten met hoge snelheden. Je zou kunnen zeggen dat de speling tijdens het sturen weg is, het slappe gebeuren is verminderd. Ook heb ik het idee dat de auto anders stugger inveert aan de voorzijde, maar dat kan ook het gevolg zijn van een iets stijvere voorzijde.

 

Ik vindt het een aanrader, omdat de montage en de kosten niets voorstellen, maar verwacht geen wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden