Ga naar inhoud

  • 0

Audi A4 subframe brace op 3B / 3BG Passat, alleen handbak


DM

Vraag

Geleend van de Audi A4, deze is standaard voorzien van een subframe brace. Deze modificatie is alleen voor de Passat 3B / 3BG met een handbak, een automaat ligt wat lager waardoor de brace niet past op de al aanwezige gaten in het chassis.

 

De bedoeling van de brace is om de eindstukken van het subframe te koppelen waardoor het minder kan wringen en bewegen als er een belasting op komt (insturen e.d.). Met name bij sportief rijden zul je merken dat het insturen strakker (precies) gaat.

 

Benodigdheden:

1 x 8D0 399 375 - brace

2 x N 023 004 7 - moer

2 x N 906 305 03 - bout

 

Kosten zijn ongeveer 17 euro.

 

De installatie in in een kwartiertje gepiept, de voorkant omhoog en de brace monteren. Enige probleempje is dat de bout aan de bestuurderskant en lastig ingaat omdat het frame zo dicht bij het gat zit.

 

a4brace01.jpg

 

a4brace02.jpg

 

Geinstalleerd

a4brace03.jpg

 

Passagierszijde

a4brace04.jpg

 

Bestuurderszijde

a4brace05.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik heb het bout-probleem aan bestuurderszijde ook gehad maar opgelost met hamer nr. 4, de brace zit er gewoon recht onder. Als je de brace erop zet moet je er wel voor zorgen dat het chassis niet tordeert.

 

Heb je gewoon die naad van het frame wat opzij getikt? Dat is namelijk wat er bij mij in de weg zit.

 

Nu je het zegt over torderen, ik had inderdaad de indruk dat bij het aandraaien van de zaak de linker- en rechterpoot van het subframe iets naar elkaar toe werden getrokken, dat leek me al niet helemaal goed. Verder merkte ik vandaag dat er bij hard remmen een harde klik hoorbaar is; mogelijk dat die bouten nog iets kunnen schuiven en vaster gezet moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Raar. Zou er dan toch verschil tussrn 3b en 3bg zitten.

Er zijn hier toch de nodige 3BG rijders die dit al gemonteerd hebben, heb daar nog niks over gelezen dat ze problemen hadden.

 

Nou is het wel zo, dat zowel Derkjan als ik een 2004 model hebben. Wellicht dat ze daar dan toch wat veranderd hebben aan het onderstel.

 

Ik heb zelf sinds een maand de subframe brace er ook onder, 3BG sedan 74kw AVB diesel van januari 2004.

De brace heb ik laten monteren bij garage, ivm gemak (brug) en Apk die toch moest. Volgens garage paste hij er zo 1-2-3 onder, zonder gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na het lezen van deze topic ben ik meteen naar de dealer gereden en deze mod besteld!

Morgen waarschijnlijk deze brace weer ophalen en dan zsm monteren :P

Aangezien de linkerbovenste draagarm vervangen moet worden kan deze mod dr ook meteen maar bij :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik zo vrij mag zijn dit onderwerp even op te halen: Bij mijn wagen paste de brace niet omdat de lengte tussen de bevestigingsgaten afwijkt (zie eerdere post).

Nu heb ik nog eens op de Duitse site (http://www.passatplus.de/umbauten/domst ... strebe.htm) zitten neuzen, en ik zie dat hier in sommige gevallen de brace niet aan het subframe zelf, maar aan een van steunen van het subframe bevestigd wordt. In dat geval moet ik voor mijn wagen de steunen vervangen door exemplaren met een extra lip en bevestigingsgat, op de foto zichtbaar aan de rechterkant. Nu vraag ik mij af: kan ik dat spul zonder meer loshalen, of zijn er extra maatregelen noodzakelijk? Ik denk dan aan dingen afsteunen bij het loshalen, en/of uitlijnen na montage? Ik werk met een set oprijblokken, dus de wielen zijn belast als ik de zaak losmaak.

 

Dit is het onderdeel: post-5282-1423826206,9879_thumb.jpg

En dit de situatie na montage: post-5282-1423826207,3629_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En het zit eronder. Ik heb de steunen van het subframe vervangen door exemplaren waar een extra bevestiging in zit, zoals op de foto te zien is. Voor de zekerheid even het subframe ondersteund met een krik, maar ik weet niet of dat echt nodig geweest is. En nu klopt de afstand tussen de gaten ook, waardoor het fluitje van een cent was om de brace te monteren; ook zijn de bouten en moeren nu goed van beide zijden te bereiken.

 

Wel komt met deze steunen de achterste bodemplaat aan de achterkant lager te hangen, daarom heb ik deze maar weggelaten. Voor zover ik heb kunnen achterhalen heeft deze maar 1 doel, namelijk geluiddemping van de transmissie. Er zitten daar geen kwetsbare onderdelen die beschermd moeten worden tegen opspattend water o.i.d., dus het lijkt me geen probleem om die weg te laten.

 

Als je de achterste bodemplaat weglaat, loop je tegen het probleem aan dat de 3 bodemplaatschroeven waarmee de voorste en achterste bodemplaat aan elkaar zitten te lang zijn en daardoor erg los zitten. Dit is op te lossen door de kortere versie van die schroef te nemen (ze bestaan in 2 maten), dan klopt het precies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden