Ga naar inhoud
  • 0

Passat B8 variant | Kapotte LED's achterlicht


VW Marco

Vraag

Vandaag werd ik erop geattendeerd dat bij het rechter achterlicht een rij LED's niet werkt. 

Zowel een stukje remlicht als de LED's op die plek bij ingeschakeld achterlicht werken niet meer.

Kan dit gerepareerd of moet dat gedeelte van het achterlicht vervangen worden? Mocht ik dat niet doen, is de resterende verlichting die nog wel brand voldoende om door de APK te komen? 

Onderstaand enkele foto's. De laatste foto is van het linker achterlicht die goed werkt. Remlicht daarop niet te zien.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

20230716_210942.jpg

IMG-20230718-WA0039.jpg

20230716_210949.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou twijfelen, ofwel een defecte unit, ofwel kabelbreuk in de bedrading van de klep (in de klep rubber doorvoer).

Afkeur zal het volgens mij niet zijn.

Om uit te sluiten of het effectief de unit is of iets anders is het het makkelijkste van deze te vervangen.

2de hands unit zit tussen de 75 en 100eur

Volgens ik zie

Oem part no.  3G9 945 308

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Zie punt 6

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/werking-en-toestand-verplichte-lichten-en-retroreflectoren

https://www.anwb.nl/experts/auto/2/57/apk-en-een-enkel-defect-ledje

 

U vraagt of u door de APK komt als van de achterlichten, opgebouwd uit meerdere lichtbronnen 2 ledjes stuk zijn.

De keuringseisen voor de APK zeggen hier het volgende over:

"De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door de defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

Wijze van keurenToelichting

Print

Licht opgebouwd uit led lampen

Tijdens de keuring moet de functie van de verlichting per licht worden beoordeeld. Het is toegestaan dat bij ingeschakelde achterlichten waarbij de richtingaanwijzer wordt aangezet het achterlicht de functie van de richtingaanwijzer overneemt en dus gaat knipperen".

 

Als het lichtoppervlak met meer dan 25% is afgenomen betreft het dus afkeur.

Overigens is het wel verstandig de lichtunits te vervangen als er eenmaal ledjes stuk gaan ook als het lichtoppervlak nog niet met 25% is afgenomen. De ledjes hebben ongeveer dezelfde levensduur en de kans is dus zeer groot dat er binnen zeer korte tijd meerdere ledjes zullen sneuvelen.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 uren geleden, R-line zei:

Links en rechts moeten dezelfde hoeveelheid licht uitstralen, dus links en rechts moeten hetzelfde zijn.

Aha, duidelijke regels, dan had mijn keuringsgarage het dus mis toen hij mijn auto afkeurde toen 1 kwart van mijn achterlicht het niet deed. Hij vertelde mij toen dat links en rechts hetzelfde moeten zijn, dus dat ik in principe mijn andere achterlicht voor een kwart zou kunnen afplakken zodat deze dezelfde hoeveelheid licht uitstraalt als de andere. Je ziet ook wel eens bij de derde remlichten dat er een of meerdere ledjes defect zijn, als je dan links en rechts van het licht eender maakt door afplakken zou dit geen afkeur zijn (mits niet minder dan 25%)

Hierover staat niets in de APK regels en zal dus wel niet helemaal kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 20-7-2023 om 15:57, R-line zei:

Aha, duidelijke regels, dan had mijn keuringsgarage het dus mis toen hij mijn auto afkeurde toen 1 kwart van mijn achterlicht het niet deed. Hij vertelde mij toen dat links en rechts hetzelfde moeten zijn, dus dat ik in principe mijn andere achterlicht voor een kwart zou kunnen afplakken zodat deze dezelfde hoeveelheid licht uitstraalt als de andere. Je ziet ook wel eens bij de derde remlichten dat er een of meerdere ledjes defect zijn, als je dan links en rechts van het licht eender maakt door afplakken zou dit geen afkeur zijn (mits niet minder dan 25%)

Hierover staat niets in de APK regels en zal dus wel niet helemaal kloppen.

Ik denk dat jouw theorie wel eens zou kunnen werken. Als je niet meer als 25% verlies hebt en beide maak je dezelfde sterkte klopt het als een zwerende vinger met wat er in het boekje staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden