Ga naar inhoud
  • 0

Passat GTE - EPC lampje


Spiky

Vraag

Hallo,

Tijdje niet op forum geweest, maar nu toch even een vraagje.

Gisteren op vakantie gegaan naar Frankrijk, wat prima ging tot na +- 600KM.

We reden lekker op de cruise-control, en merkte dat hij wat begon te "bokken" (verminderen vermogen, gasbij etcetera.)

Op dashboard ging EPC lampje branden. Snel opgezocht en overal advies om zsm aan de kant te gaan.

Gebeld met mobiliteitsgarantie, en kon niets betekenen ivm dat wij langs de snelweg stond (alleen de overheid hier mag op de snelweg afslepen). We moesten dus eerst van de snelweg af.

We waren 30km van eindbestemming, en accu nog redelijk vol ivm in GTE stand gereden te hebben, en dus besloten stukje door te rijden om te kijken hoe en wat.

Eerst alles uit, en opnieuw "starten" gaf geen issues. Elektrisch rijden gaat prima, koppel, en schakelt prima zonder EPC lampje. Zodra de motor aanging kwam het EPC lampje terug.

We moesten nog een hoge en lange brug over, en dat was wel even spannend, gezien het vermogen weg zakte. Iets gas bij geven deed niet zoveel, maar als je hem verder intrapte kreeg je een korte hapering, maar ging hij er wel vandoor.

Uit eindelijk veilig aangekomen op bestemming

Een check wat het kan zijn/mijn afdronk 

- versnelling (schakelt prima in zowel Elektrisch als hybride)

- gaspedaal (reageert normaal)

- remlichten werken.

 

Zelf zegt mijn gevoel dat het iets zal zijn met bougies of vervuilde injectoren.

Elektrisch lijkt alles te functioneert zonder lampje. 

Helaas geen vcds/obd om foutcode uit te lezen.

Mobiliteitgarantie nog gebeld  maar moet maandag terugbellen , gezien we veilig staan en ze nu niets konden doen.

In de buurt zit een VW dealer, maar spreek geen woord Frans 😅. Accu inmiddels wel opgeladen via verlengsnoer/thuislader om de dealer te kunnen halen.

Wil eerst even bij de dealer de foutcode uitlezen en kijken hoe/wat.

Iemand tips/ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1
Op 13-7-2023 om 13:38, Spiky zei:

Eind van de ochtend de auto weer opgehaald, en de leen T-Cross weer ingeleverd.

Ze hebben het onderdeel 04E 198 725M vervangen.   @rvbeek72 verwees al naar een post van @Johan_E waarin dit onderdeel benoemd werd.

Complimenten aan iedereen voor de goede indicatie van het euvel!👏

 

Plaatje bij het praatje

image.png.702b89d40542f5970f3fe2fce8d554e8.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb even gezocht voor je  misschien dat je er wat aan heb.

maar met google vertaler kom je in frankrijk een eind nederland inspreken naar frans  en hij frans  naar nederlands.

waar zit je in frankrijk ik heb et vermoede normadie (bretange)

 

zie hier onder wat een forumlid ook had.

Johan_E

  • Members+
  • team_3.gif.ed6963bb63c0c125695634793cddd
  • Plaats:Regio Haaglanden
  • Naam:Johan E
  • Auto: Passat GTE 2015

Ik had tot voor kort met enige regelmaat dat het EPC lampje aanging. Dat gebeurde vooral direct na inschakelen van de "Hybrid" mode, of bij optrekken op de brandstofmotor. De motor ging dan in een soort noodloop, met weinig vermogen beschikbaar. Na uitschakelen en weer aan was het lampje weer uit en werkte alles weer normaal - totdat het weer gebeurde. Na een aantal herhalingen ging dan uiteindelijk het motorlampje branden. Van lieverlee trad dit probleem steeds vaker op, totdat het telkens gebeurde zodra de brandstofmotor startte.

Er was dan storing P2263 "Turbocharger / Supercharger Boost System Performance" opgeslagen. Op zich een tamelijk cryptische code die van alles kan betekenen. Enig online zoekwerk leidde me in de richting van de wastegate servo (N75). Bijvoorbeeld de VCDS site van Gerrit Speek wijst in die richting, hoewel die wat verouderd lijkt.

Uiteindelijk kwam ik via-via terecht op een Engelstalig forum waar een ander probleem werd besproken, maar dat ook deze storing kon veroorzaken. Kennelijk kan de verbinding tussen de servostang en de arm die de wastegate bediend door roest en vuil vastlopen, waardoor er uiteindelijk allerlei kunnen storingen optreden, o.a. P2263.

In de GTE (in elk geval die van 2015) zit dezelfde servo als in deze post werd beschreven. Je kunt er vrij gemakkelijk bij, hoewel het een beetje een gewriemel is om de schroeven los te krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas bleek bij mij niets van het probleem aan de hand. De verbinding was brandschoon en liep soepel. desondanks gepoetst en gesmeerd, maar helaas zonder effect. Na inbouw moet je de servo opnieuw inleren met VCDS, via [Basic settings-04] IDE04304: First adaptation of charge pressure actuator (zie tweede post in het Engels forum). Daarbij moet je dan IDE03934 Charge pressure actuator: adaptation for lower stop, en IDE03935 Charge pressure actuator: adaptation for upper stop in de gaten houden. Het viel mij toen al op dat bij mij die waarden constant dezelfde waardes hielden (3400 resp. 140 mV). Vreemd, maar binnen de specificatie. De stang leek normaal te bewegen.

Het probleem was hiermee niet verholpen, dus uiteindelijk maar de gok genomen en een nieuwe servo gekocht bij de dealer. Het ding heeft nummer 04E 145 725 AD. Bij VW moet je hiervoor 04E 198 725M (Reparatieset voor stelmotor) hebben. Beetje rare benaming, want er zit gewoon die servo met hetzelfde nummer in, plus de schroeven en het ringetje. Na inbouw viel bij het inleren direct op dat de voltages voor "upper en lower stop" nu wel varieerden, netjes binnen de vereiste waarden. Inmiddels enkele honderden km's verder en het probleem is niet meer opgetreden. Mijn conclusie is dat de servo op zich waarschijnlijk nog wel werkte, maar de opnemer die de positie moet doorgeven (er zit een soort sleepcontact in de servo) niet meer. Vandaar de constante waarde die afgegeven werd en kennelijk leidde tot de foutmelding.

Easy fix dus uiteindelijk. Misschien heeft nog eens iemand iets aan dit verhaal.

Johan

aangepast door rvbeek72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 hours ago, rvbeek72 said:

met google vertaler kom je in frankrijk een eind nederland inspreken naar frans  en hij frans  naar nederlands.

 

 

Dank!

We zijn nu bij Deauville, waar ook een VW dealer zit. (daar moet ik om 14:00 uur terug zijn om foutcode uit te lezen)

Vanmorgen ongeveer 10km elektrisch gereden, zonder issues.

Even de GTE knop ingedrukt bij terugkomst en direct EPC lampje aan, maar nu ook oranje lampje "motor storing" verder geen issue/waarschuwing of andere melding.

aangepast door Spiky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Spiky zei:

Dank!

We zijn nu bij Deauville, waar ook een VW dealer zit. (daar moet ik om 14:00 uur terug zijn om foutcode uit te lezen)

Vanmorgen ongeveer 10km elektrisch gereden, zonder issues.

Even de GTE knop ingedrukt bij terugkomst en direct EPC lampje aan, maar nu ook oranje lampje "motor storing" verder geen issue/waarschuwing of andere melding.

van 12 tot 14.00 hebben ze pauze  . had ik het toch aan het juiste eind dat jij in normandie zit, ben van beroep chauffeur en rij op bretange, ik ga altijd via arras en dan abuvile en dan binnen door tot caen geen tol

grt remon hoor het wel

aangepast door rvbeek72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 9-7-2023 at 11:50, Vdub said:

ik DENK dat je actuator van de turbo de oorzaak is.

Zojuist diagnose gehad, en idd de actuator..

Nu wachten op de prijs..

 

IMG_20230710_150743.jpg

IMG_20230710_150833.jpg

 

Update; na een middag bij de dealer gezeten te hebben, en na diverse telefoontjes met NL dealer/verzekering onderdeel wordt het onderdeel vervangen, en zulken we de auto een paar dagen kwijt zijn (levertijd onderdeel en bezetting werkplaats)

Advies was er niet mee te rijden, en ook nl dealer gaf aan beter niet te rijden.

Kosten waren gelijk aan wat NL dealer doorgaf.(€485,-)

Via reisverzekering konden we vervangend vervoer krijgen, en hebben nu een T-cross mee voor die paar dagen.

Wordt vervolgd 😊

aangepast door Spiky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne heeft dit probleem ook gehad, in mijn geval was het ook voordat het EPC lampje aan ging al te merken doordat er niet meer soepel met de auto weg te rijden was vanuit stilstand. De brandstofmotor 'klapte' er een soort van in. Dat is na vervanging helemaal verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 8-8-2023 at 11:40, Spiky said:

Dank voor de toevoeging.

Wellicht helpt het andere eigenaren die dit ook hebben of wellicht krijgen.

 

Wij zijn ondertussen weer heel wat km's probleemloos verder! 😀

Ik hoop dat het mij ook gaat helpen. In 2019 kreeg ik voor het eerst in het buitenland een EPC melding; ik kwam de bergen niet meer op. De laadrukregelaar is toen vervangen. Helaas in 2021 wederom de melding en vervangen. Nu sinds 1 maand weer en is wederom de laaddrukregelaar vervangen (onder de 4 jaar garantie). Helaas kwam de dag erna het probleem weer terug.

De garage zegt nu dus dat ze dan de turbo moeten vervangen; ik heb alleen het idee dat ze dus niet precies weten wat het probleem is en daarom maar de turbo willen vervangen, terwijl ze dan volgens mij nog steeds niet zeker of het probleem dan echt wegblijft. Ik las ook op een ander topic dat bij iemand anders dit ook was gedaan en het probleem dus nog steeds er was. Terwijl een turbo vervangen al gauw tegen de 2.000 euro loopt.  

Zoals ik het hier lees zou het dus ook de actuator kunnen zijn, Dat zou een stuk goedkoper zijn, maar met welke kosten moet ik dan ongeveer rekening houden.

En dan ook nog? Zou er niet vanuit VW een soort coulance moeten zijn, want naar het nu blijkt is het dus steeds een terugkerend iets, wat de auto al heeft sinds dat die nog net geen 4 jaar oud was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

laaddrukregelaar en actuator zijn dezelfde dingen, die gaan wel vaker stuk maar niet zomaar 2x achter elkaar, probleem zit dan doorgaans in de wastegate, en dus de turbo die vervangen moet worden, ik heb die actuator op voorraad maar 2x vlak achter elkaar vervangen heeft denk ik weinig zin, afhankelijk van wat de fout nu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Vdub dank je wel voor je antwoord, al is het niet hetgeen waar ik op hoopte want de turbo vervangen is aardig prijzig. Is 2.000 euro een gangbaar bedrag daarvoor. Het is behoorlijk wat geld, zeker als ik kijk wat mij auto nog zou opleveren (heb een voorstel van 7.000 en 10.000 euro; overigens best een groot verschil).

En hoe komt het dat jij die actuator op voorraad hebt? want als ik je profiel bekijk heb je een cleaning shop toch?

Is een second onderzoek nog zinvol? En/of als ik de foutmelding hier post, kan je er dan meer over zeggen? Had namelijk ook het idee dat de garage het probleem niet echt weet en dus dan een soort van uit zekerheid de turbo wil vervangen, terwijl ik hier op het forum las dat dat altijd perse het probleem oplost. En dan ben ik wel 2.000 euro armer.

Ook vraag ik me af als al 3x de laaddrukregelaar (actuator) vervangen is sinds de beginjaren van de auto of ik dan dus niet bij VW kan aankloppen. Want als ze dus elke keer de laaddrukregelaar hebben vervangen (omdat daar de foutmelding steeds naar verwees), terwijl daar niet het probleem lag/ligt heb ik dan niet te lang doorgereden met iets wat niet goed was en waardoor dan nu de turbo vervangen moet worden. Ik hoop dat iemand mijn standpunt snapt; kan nog even niet een voorbeeld bedenken waarmee je het zou kunnen vergelijken.

 

aangepast door Ratje10
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het euvel dan wellicht in de turbo kan zitten, waardoor de actuator breekt. Als hij onlangs vervangen is, zou hij niet zo snel defect mogen gaan. Wellicht dat de manier van montage nog een rol kan spelen? (Daar heb ik geen kijk op)

Wij hebben sindsdien geen issues meer gehad👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden