-
Aantal items
13 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Over Johan_E
Profile Information
-
Geslacht
Man
-
Plaats
Regio Haaglanden
-
Naam
Johan E
Overige
-
Auto
Passat GTE 2015
Recente bezoekers van dit profiel
De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.
Johan_E's Achievements
4
Community reputatie
-
Als EPC aan is geweest zou er een storing opgeslagen moeten zijn. Even (laten) uitlezen. Ik dacht eigenlijk dat EPC altijd met de benzinemotor te maken had, maar dat weet ik niet zeker. Johan
-
Ik had tot voor kort met enige regelmaat dat het EPC lampje aanging. Dat gebeurde vooral direct na inschakelen van de "Hybrid" mode, of bij optrekken op de brandstofmotor. De motor ging dan in een soort noodloop, met weinig vermogen beschikbaar. Na uitschakelen en weer aan was het lampje weer uit en werkte alles weer normaal - totdat het weer gebeurde. Na een aantal herhalingen ging dan uiteindelijk het motorlampje branden. Van lieverlee trad dit probleem steeds vaker op, totdat het telkens gebeurde zodra de brandstofmotor startte. Er was dan storing P2263 "Turbocharger / Supercharger Boost System Performance" opgeslagen. Op zich een tamelijk cryptische code die van alles kan betekenen. Enig online zoekwerk leidde me in de richting van de wastegate servo (N75). Bijvoorbeeld de VCDS site van Gerrit Speek wijst in die richting, hoewel die wat verouderd lijkt. Uiteindelijk kwam ik via-via terecht op een Engelstalig forum waar een ander probleem werd besproken, maar dat ook deze storing kon veroorzaken. Kennelijk kan de verbinding tussen de servostang en de arm die de wastegate bediend door roest en vuil vastlopen, waardoor er uiteindelijk allerlei kunnen storingen optreden, o.a. P2263. In de GTE (in elk geval die van 2015) zit dezelfde servo als in deze post werd beschreven. Je kunt er vrij gemakkelijk bij, hoewel het een beetje een gewriemel is om de schroeven los te krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas bleek bij mij niets van het probleem aan de hand. De verbinding was brandschoon en liep soepel. desondanks gepoetst en gesmeerd, maar helaas zonder effect. Na inbouw moet je de servo opnieuw inleren met VCDS, via [Basic settings-04] IDE04304: First adaptation of charge pressure actuator (zie tweede post in het Engels forum). Daarbij moet je dan IDE03934 Charge pressure actuator: adaptation for lower stop, en IDE03935 Charge pressure actuator: adaptation for upper stop in de gaten houden. Het viel mij toen al op dat bij mij die waarden constant dezelfde waardes hielden (3400 resp. 140 mV). Vreemd, maar binnen de specificatie. De stang leek normaal te bewegen. Het probleem was hiermee niet verholpen, dus uiteindelijk maar de gok genomen en een nieuwe servo gekocht bij de dealer. Het ding heeft nummer 04E 145 725 AD. Bij VW moet je hiervoor 04E 198 725M (Reparatieset voor stelmotor) hebben. Beetje rare benaming, want er zit gewoon die servo met hetzelfde nummer in, plus de schroeven en het ringetje. Na inbouw viel bij het inleren direct op dat de voltages voor "upper en lower stop" nu wel varieerden, netjes binnen de vereiste waarden. Inmiddels enkele honderden km's verder en het probleem is niet meer opgetreden. Mijn conclusie is dat de servo op zich waarschijnlijk nog wel werkte, maar de opnemer die de positie moet doorgeven (er zit een soort sleepcontact in de servo) niet meer. Vandaar de constante waarde die afgegeven werd en kennelijk leidde tot de foutmelding. Easy fix dus uiteindelijk. Misschien heeft nog eens iemand iets aan dit verhaal. Johan
-
Ik hoor dat wel vaker, maar bij mij werkt het eigenlijk altijd. Je moet wel geduld hebben, want de communicatie met de auto gaat onwijs langzaam... Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
-
Ja, dat kan. Er zijn 4 modi voor de auto: volledig elektrisch, hybride, GTE en opladen. In de hybride stand probeert de auto de accustand op peil te houden. In GTE streeft de auto naar 50% accuvulling en in "opladen" wordt de accu zo mogelijk helemaal vol geladen. "Opladen" is eigenlijk nooit efficient, zeker niet bij de huidige benzineprijzen. Je bent gewoon bezig benzine om te zetten in elektriciteit, die je daarna weer omzet in beweging. Da's 2x verlies. Dan kun je beter gewoon op benzine gaan rijden. Op lange ritten schat ik zelf in hoeveel km in moet rijden als ik weer van de snelweg af ben en dan schakel ik over op hybride als die restlading is bereikt. Op bestemming laad ik dan weer op. Zelfs aan een commerciële paal is dat voordeliger dan benzine. Dat hangt volledig van je rijprofiel af. Zie de post van Duif voor een indicatie. Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde (hoewel ik nog niet naar de Alpen ben gereden). Volledig elektrisch zal je rond de 20 kWh/100 km gebruiken, dus als je veel relatief korte stukjes rijd en alles elektrisch zou doen kom je bij 20k dus aan de 4000 kWh. Ja, ik hang 'm altijd direct aan de opleder als ik thuis kom. Ik had al zonnepanelen en houd er verder geen rekening mee. Zolang de salderingsregeling geldt maakt het ook niet uit wanneer je laadt. Meestal is het 's avonds/'s nachts. Er zijn slimme laadpalen die ervoor kunnen zorgen dat je maximaal laadt via je eigen panelen.
-
Dank voor de reacties. Net nog even gecheckt en inderdaad, vandaag werkt het wel gewoon.Toch ongeveer net zo zonnig. Het zij zo. Ik heb wel de instelling nu op "laat" gezet, Ozzy, bedankt voor de tip. Voor wie het interessant vindt, er valt kennelijk nog wel wat te tweaken. Hieronder een paar linkjes die ik gevonden heb: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/17011/ https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/8676/ https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/5144/ Als ik me er nog eens aan erger ga ik dat wel 'ns proberen...
-
Ik rijd eigenlijk altijd met de lichtschakelaar op "Auto". Het viel me vandaag (zonnig weer) op dat de verlichting de hele tijd aan bleef. Dat heb ik nog niet eerder gehad. De sensor is gewoon schoon. Als ik de auto uit zet gaat het licht wel gewoon uit en ook als ik de schakelaar op "Off" draai. Afgelopen weekend is een tijdje de accu losgekoppeld geweest. Daarna had ik al allerlei storingslampjes die ik moest wissen. Nu zijn er geen storingen meer in het systeem, maar licht blijft dus branden. Ik weet zeker dat het vorige week nog gewoon werkte (licht aan als ik de Schipholtunnel in duik en weer uit aan de andere kant). Kan het zijn dat er iets opnieuw gecalibreerd moet worden met de lichtsensor o.i.d.? Iemand een idee? Johan
-
Ik had ook zoiets vorig jaar. GTE van nov 2015. Waarschijnlijk is de SIM in de auto uitgeschakeld. Dat gebeurt vanzelf als die een tijd niet gebruikt wordt. Via de helpdesk kunnen ze die weer activeren. Dat loopt via Duitsland, duurt wel een week ofzo. Met een GTE moet we connect altijd werken zover ik weet.
-
3x400V krijg je sowieso niet. Je hebt 3 fasen van 230V en als je die combineert kun je 1x400V krijgen (de fasen liggen 120 graden uit elkaar). Maakt verder voor een autolader niet uit, de auto zal de afzonderlijke fasen gebruiken en een GTE dus maar 1. Wat wel belangrijk is, is hoeveel vermogen je überhaupt kunt trekken. Standaard 3 fasen in Nederland is 3x25A en dan kom je normaliter op 11kW (3x 16A). Maar meer kan ook als je laadpaal slim genoeg is en de auto dat kan. Als je een beetje handig bent met elektra en automatisering kun je ook prima zelf een (slimme) laadpaal maken. Dat ben ik ook van plan. Op tweakers.net is daar een uitgebreid topic over te vinden. Johan Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
-
Nou ben ik wel heel nieuwsgierig wat er in die inbox zat, en waarom de rest van het forum dat niet mag weten? Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
-
Ik heb dus sinds kort een Passat GTE en ik wil daar nog een trekhaak onder maken. Nu zie ik op de sites van diverse aanbieders dat er onderscheid gemaakt wordt tussen auto's met en zonder trekhaakvoorbereiding. Ik heb nergens terug kunnen vinden wat dat precies inhoudt. Dus de vraag: wat is "trekhaakvoorbereiding" en hoe weet ik of mijn auto dat heeft? Grtn, Johan