Ga naar inhoud
  • 0

Scheef afgesleten achterband


wannes

Vraag

Hey,

Ik heb even een vraag over de band van het linker achterwiel. Die is nl. aan de buitenkant meer afgesleten dan aan de binnenkant. Nu vroeg ik me af of er iemand een idee heeft hoe dit zou kunnen komen? Ik dacht dat de achteras niet uitgelijnd moest worden? Zou het kunnen te maken hebben met een gebroken veerschotel (zie foto)?

Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-16 om 14.29.15.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-16 om 14.29.57.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-16 om 14.29.58.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-16 om 15.19.08.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Je wiel staat dus scheef onder de auto, dat heeft met de ophanging van de draagarm te maken. Dit los je op door uit te lijnen. Het kan zijn dat er een rubber versleten is. Dit komt niet door de veer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

diver (jan)

zie de veer op de foto de veerschotel ontbreekt en de veer zou kunnen gaan dansen,  ook het rubber is in zeer slechte staat . eventueel zou de veer  erook onderuit kunnen schieten.

wannes: oplossing nieuwe draagarm rubber en uitlijnen

aangepast door rvbeek72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minutes ago, rvbeek72 said:

diver (jan)

zie de veer op de foto de veerschotel ontbreekt en de veer zou kunnen gaan dansen,  ook het rubber is in zeer slechte staat . eventueel zou de veer  erook onderuit kunnen schieten.

wannes: oplossing nieuwe draagarm rubber en uitlijnen

OK, bedankt. Met de draagarmrubber bedoel je toch nr.7 uit de afbeelding hieronder? Is het dan zowel boven als onder te vervangen?

195511100.thumb.png.9730b94c7abcd784a22586014716f5dd.png

 

En kan ik mijn band nog behouden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je band kan je houden, staat misschien mooi in de tuin of zo. Nee helaas is dit niet nr 7. Het heeft temaken met de ophanging van de draag arm.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk



Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
OK, bedankt. Met de draagarmrubber bedoel je toch nr.7 uit de afbeelding hieronder? Is het dan zowel boven als onder te vervangen?
195511100.thumb.png.9730b94c7abcd784a22586014716f5dd.png
 
En kan ik mijn band nog behouden?
Alvast bedankt voor de hulp!
De buis met de plaat er op is je draagarm

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 minutes ago, Diver said:

De buis met de plaat er op is je draagarm

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
 

Bedankt. Het gaat dan waarschijnlijk over nummer 3:-  -

8 minutes ago, Diver said:

Je ban kan je houden,staat misschien mooi in de tuin of zo.
 

Hehe, ik weet niet of de verhuurder daar blij mee gaat zijn. Dus nieuwe banden, uitlijnen, rubbers draagarm en veerschotels vervangen. Hmm, we weten waarom we werken. :-(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
51 minutes ago, Diver said:

Zou eerst een kijken wat uitlijnen brengt. Of de oorzaak op zoeken. Zit er speling op de draag arm, ook de anderekant controleren

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
 

Eerst uitlijnen voor de band te vervangen? Of moet de band sowieso vervangen worden? Is dit iets wat asap moet gebeuren, als in "niet meer met verder rijden", of heb ik nog even tijd? Wat zou er met de band gebeuren? Klapband mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap dat niet iedereen alles kan weten, maar een beetje logica geeft je toch wel wat antwoorden. Neem aan dat je niet uit een ei komt. Even een vraag, denk je dat je auto zo door de keuring komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 minutes ago, Diver said:

Ik snap dat niet iedereen alles kan weten, maar een beetje logica geeft je toch wel wat antwoorden. Neem aan dat je niet uit een ei komt. Even een vraag, denk je dat je auto zo door de keuring komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
 

Heerlijk antwoord. Ja, een deel van de antwoorden ken ik al. Zie het meer als even inschatten qua kosten. Ik ben momenteel een tijd in het buitenland, en de kosten liggen hier een pak hoger. Uitlijnen rond de 180 euro, banden (195/65/r15) starten vanaf 120 euro/stuk met 65 euro voor de plaatsing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je zo blijft doorrijden dan slijt de band af tot op het canvas. In het buitenland is het maar net hoe streng de politie is, en wat dan eventueel de bekeuring gaat worden, je kan/mag op dat moment waarschijnlijk ook niet meer door rijden. Ann de prijzen te zien lijkt het wel zwitserland. De keuze is reuze maar blijft aan jou. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou dan is de keus toch niet zo moeilijk 1: reserve wiel er op mocht je die bij hebben 2: zoek daar een autossloop en koop daar een wiel met een redelijke band 3: vraag bij een bandeboer een 2e handse band om thuis te komen. en dan bij thuiskomst laten maken

 

aangepast door rvbeek72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 hours ago, wannes said:

Heerlijk antwoord. Ja, een deel van de antwoorden ken ik al. Zie het meer als even inschatten qua kosten. Ik ben momenteel een tijd in het buitenland, en de kosten liggen hier een pak hoger. Uitlijnen rond de 180 euro, banden (195/65/r15) starten vanaf 120 euro/stuk met 65 euro voor de plaatsing. 

Uitlijnen 180 euro? Maken ze ook je auto direct schoon en doen ze een oliebeurt? Beetje goed zoeken en je kan rond de 50/75 al netjes laten uitlijnen ;)

En de tip van @rvbeek72 kijk bij de bandenboer, doe ik ook en scheelt aanzienlijk in de kosten (2x hankook met 7mm voor 90 incl montage en balanceren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 uren geleden, JimyB zei:

Uitlijnen 180 euro? Maken ze ook je auto direct schoon en doen ze een oliebeurt? Beetje goed zoeken en je kan rond de 50/75 al netjes laten uitlijnen ;)

En de tip van @rvbeek72 kijk bij de bandenboer, doe ik ook en scheelt aanzienlijk in de kosten (2x hankook met 7mm voor 90 incl montage en balanceren)

Dat zijn NL prijzen. TS. is op een andere locatie dan NL ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vreemde slijtage als je het mij vraagt gezien de achterbrug redelijk stug en 1 geheel lijkt. Kan volgens mij 2 oorzaken hebben, ofwel staat het wiel onderuit door een klap ofzo, ofwel is de ophanging gaar en veert deze te diep in en loopt het wiel aan in de wielkast. Zou anders de slijtage aan de buitenkant niet kunnen verklaren. Slijtage op het wiellager kan je wel uitsluiten lijkt mij, dan zou het wiel schuin staan (negatief camber) en slijtage aan de binnenkant zitten.  De vraag is ook in welke tijdspanne deze slijtage is bekomen, kan ook belangrijk zijn voor de trip huiswaarts om in te schatten hoe snel dit gaat. 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, JimyB zei:

Ik zou notabene zeggen : even bij de buren shoppen ;)

Maar je weet niet waar de wagen zich bevind. TS bevind zich in het buitenland, niet NL want dan heb je andere kosten.
We weten dus ook nog niet hoeveel km Wannes moet afleggen om weer thuis te moeten komen met die slijtageband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, wulfke zei:

Vreemde slijtage als je het mij vraagt gezien de achterbrug redelijk stug en 1 geheel lijkt. Kan volgens mij 2 oorzaken hebben, ofwel staat het wiel onderuit door een klap ofzo, ofwel is de ophanging gaar en veert deze te diep in en loopt het wiel aan in de wielkast. Zou anders de slijtage aan de buitenkant niet kunnen verklaren. Slijtage op het wiellager kan je wel uitsluiten lijkt mij, dan zou het wiel schuin staan (negatief camber) en slijtage aan de binnenkant zitten.  De vraag is ook in welke tijdspanne deze slijtage is bekomen, kan ook belangrijk zijn voor de trip huiswaarts om in te schatten hoe snel dit gaat. 

Succes

Vond het ook al een vreemde slijtage, dacht al aan een aanrijding of zo, maar je weet pas meer na onderzoek, uitlijnen dus, daar worden de casting an camber gecontroleerd.

 

camber.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie weinig uitlijn mogelijkheden aan deze achterbrug. Ziet er als 1 geheel uit. Toch zeker qua camber regeling. De wiel lager montageplaat zit zo te zien vast gelast op de arm. De veerschotel welke op de draagarm zit is misschien verplooid waardoor de veer scheef komt te staan en het wiel hierdoor te ver kan doorveren. 

Ben benieuwd naar het verloop hiervan. Maar de prio is dat de TS terug veilig thuis komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@wulfke het gaat dan ook meer wat er nu eigenlijk aan de hand is. Het vaststellen van het probleem. Het is waarschijnlijk niet uit de lucht komen vallen. Misschien is de auto net gekocht,en is het bij een vorige eigenaar gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey, sorry voor het late antwoord. Even met andere zaken bezig geweest...

Om even een update te geven: Ik heb de auto al 14 jaar en daarvoor was hij van mijn vader, dus qua historiek ben ik op de hoogte en zover ik me herinner ;) geen aanrijdingen of dergelijke. Ik heb de achterbrug ook nog eens aan het bestuderen geweest en zie eigenlijk ook geen afstelmogelijkheden. De wielkast heb ik ook eens goed bekeken en daar zie ik ook geen slijtage van schurende banden of dergelijke.  Voor we vertrokken had ik nog de profieldiepte gemeten en zat ik toen op een 3 à 4mm, dat wil dus zeggen dat ze op een +/- 2000km ze afgesleten zijn. 

Het is eigenlijk voor mij een echt raadsel, ook omdat het maar enkel aan het linker achterwiel is. Wat ik nog als vragen/mogelijkheden heb:
- de band is ongeveer 9 jaar: Kan het zijn dat de stevigheid van de band weg is en dat hij door volle belasting (lees stampvol geladen auto) wat ingezakt is en daarvoor scheef afgesleten is?
- de versleten plastieken veerschotel onderaan is stuk waardoor de linkerkant anders belast wordt?
- de achterveren zijn volledig op, waardoor er geen steun meer is?

Ik wil vooral voorkomen dat ik nieuwe banden plaats en merk dat ik na een paar honderd km al terug hetzelfde begin te merken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden