Sinds enige tijd heb ik een verwarmingselement ingebouwd. Het gaat hier om een elektrisch verwarmingselement in het luchthuis. Het werkt allemaal prima en is ook correct aangesloten en ingeprogrammeerd met VCDS. So far so good.
Nu met deze koude dagen heb ik vrij snel warme lucht na het starten maar er vallen me ook enkele dingen op. Het optrekken en doorschakelen gaat niet vloeiend meer. Het gaat op het schokkerige af en bij stationair valt het op dat de kachelventilator minder toeren maakt dan wanneer ik gas geef. Mijn vermoeden was dan ook dat er te weinig spanning is om het e.e.a. goed te laten functioneren. Met VCDS kan ik zien dat de "generator load" op 100% staat wanneer het element is ingeschakeld. Zodra ik de climate controle uit zet (en zodoende ook het verwarmingselement), zakt de generator load naar ongeveer 30%. Voor het moment heb ik dan ook de zekering van het verwarmingselement eruit gehaald en de auto rijd gelijk zoals het hoort.
Het verwarmingselement trekt ongeveer 70 amp. (900 watt) weg en volgens Etka (op VIN) zou er een 140A dynamo in mijn auto moeten zitten. Dit heb ik visueel niet gecontroleerd.
Nu weet ik dat er een 3-tal dynamo's bestaan voor de Passat en wel: 110A, 140A en 180A. Ook weet ik dat er Passat's zijn met een tweede accu.
Ik zou graag willen weten:
- Lost enkel een 180A dynamo mijn probleem op?
- Bestaat er wellicht een nog zwaardere dynamo welke past?
- Is het wijsheid om een tweede accu bij te plaatsen?
- Of moet ik dit probleem anders oplossen?
en een vraag puur uit nieuwsgierigheid: Bij stationair is de generator load ongeveer 30%. 30% van 140A = 42A x 14 volt = 588 watt. Dit terwijl ik alle verbruikers heb uitgezet (verlichting, climate control op OFF, geen stoelverwarming etc.) Klopt mijn berekening wel?
Verbruikt enkel het stationair laten lopen van mijn motor bijna 600 watt? En zo ja, waar gaat dit naartoe?
Vraag
Heatsink
Sinds enige tijd heb ik een verwarmingselement ingebouwd. Het gaat hier om een elektrisch verwarmingselement in het luchthuis. Het werkt allemaal prima en is ook correct aangesloten en ingeprogrammeerd met VCDS. So far so good.
Nu met deze koude dagen heb ik vrij snel warme lucht na het starten maar er vallen me ook enkele dingen op. Het optrekken en doorschakelen gaat niet vloeiend meer. Het gaat op het schokkerige af en bij stationair valt het op dat de kachelventilator minder toeren maakt dan wanneer ik gas geef. Mijn vermoeden was dan ook dat er te weinig spanning is om het e.e.a. goed te laten functioneren. Met VCDS kan ik zien dat de "generator load" op 100% staat wanneer het element is ingeschakeld. Zodra ik de climate controle uit zet (en zodoende ook het verwarmingselement), zakt de generator load naar ongeveer 30%. Voor het moment heb ik dan ook de zekering van het verwarmingselement eruit gehaald en de auto rijd gelijk zoals het hoort.
Het verwarmingselement trekt ongeveer 70 amp. (900 watt) weg en volgens Etka (op VIN) zou er een 140A dynamo in mijn auto moeten zitten. Dit heb ik visueel niet gecontroleerd.
Nu weet ik dat er een 3-tal dynamo's bestaan voor de Passat en wel: 110A, 140A en 180A. Ook weet ik dat er Passat's zijn met een tweede accu.
Ik zou graag willen weten:
- Lost enkel een 180A dynamo mijn probleem op?
- Bestaat er wellicht een nog zwaardere dynamo welke past?
- Is het wijsheid om een tweede accu bij te plaatsen?
- Of moet ik dit probleem anders oplossen?
en een vraag puur uit nieuwsgierigheid: Bij stationair is de generator load ongeveer 30%. 30% van 140A = 42A x 14 volt = 588 watt. Dit terwijl ik alle verbruikers heb uitgezet (verlichting, climate control op OFF, geen stoelverwarming etc.) Klopt mijn berekening wel?
Verbruikt enkel het stationair laten lopen van mijn motor bijna 600 watt? En zo ja, waar gaat dit naartoe?
21 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten