Ga naar inhoud
  • 0

Motor 1.4 TSI (160PK) stotter bij stationair draaien en optrekken.


golf 6 1.4

Vraag

Beste forumleden
 
Zoals de titel vermeld heeft de auto van mijn vrouw wat probleempjes 🥲. Ze rijdt met een Volkswagen Golf 6 1.4 TSI DSG7 160Pk (2010, CAVD).
Sinds vorige week begon de auto te stotteren bij het stationaire draaien en bij het optrekken in lage toeren.
 
Kortom wat info over het voertuig.
- De auto is in april 2017 gechipt geweest. (Vandaag ga ik de chip terug eraf laten halen).
- In november 2017 heb ik de ketting laten vervangen, toen had de auto 147.000Km gelopen en de motor 100.000Km (er is dus een vervang motor geplaatst geweest in 2013 en de turbo is mee vervangen).
- In 2018 had het voertuig geen kracht meer, ik ging ervan uit dat de bobijnen of in het slechtste geval de verstuivers moesten gereinigd worden. Nu blijkt het dat de garagist de mechatronic, massavliegwiel, koppelingsplaten en al vervangen had. Terwijl de oorzaak bij 1 defecte bobijn zat! Een dure grap van €3600!
 
Sindsdien werk ik toch liever zelf aan mijn auto’s
 
 
Wat heb ik nu geprobeerd;
- Ik ben gaan logen met het voertuig en wat mij opviel is bij de meetwaardeblok groep 91 de nokkenas op 119 graden staat en tijdens het rijden naar 121,7 graden verspringt. Dit kan toch niet? (Zie foto)
- Wat ik ook zag tijdens het logen is dat groep 26 Knock sensor cilinder 3 bij constante snelheid op de autostrade op 14 volt aangaf en de rest rond de 6 volt. Bij het optrekken komt op een waarde van 39 volt. (Zie foto)
 
- Hierna heb ik de bobijnen en bougies vervangen en de injectoren gereinigd en alle dichtingen vervangen. De turbo heb ik nagekeken op speling maar dat is in orde .
 
 
De auto heeft onder tussen 248.000Km en de motor 200.000Km aangetikt.
 
In welke bestandsformaat kan ik de autoscan uploaden? Moet ik hiervoor VIP zijn?
 
 
 
Heeft iemand nog wat tips? Zou het effectief aan de ketting liggen? Ik hoor het graag van jullie!
 
 
fd97cc6fc643e57478cd8b6bf8c4a774.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ga er maar vanuit dat je een ringbreuk hebt, oftewel een stukje wat uit de zuiger gebroken is maar er nog wel tussen zit, dit is je compressieverlies.
7 Bar is ook erg weinig hoor, heb je wel het gaspedaal volledig ingetrapt en een fatsoenlijke booster/accu eraan?

als ik kijk naar de 1.4TSI uit de Golf 7/Passat B8 die doen ~14bar zonder problemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleine update…

Na het terugkomen van de tuner per direct de ECU terug ingebouwd in de auto en ja Missfire op cilinder 3! Het liep zelfs per 100 omhoog.
Hij beweerde dat hij dit niet had uitgeschakeld, maar ja we zien wat we zien.

Bij het uithalen van de bobijn hoor je deze ontsteken.
Verstuiver 3 heb ik verplaatst met 4 alsook de bobijn en bougie.
De bougie blijft wel nat!!!! Is de zuiger defect?

Op werk kan ik wel een inspectie camera vast krijgen en van een collega een compressie tester.


Nog wat tips? Haalt het iets uit om met de multimeter te meten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sorry hoor, maar waarom een chip eruit halen wanneer er een storing is? Wanneer je de bobine's, bougie's en injectoren uit hebt gesloten kun je eerst nog een compressie en/of lektest doen.
Jos.

Wel, omdat ik de missfires niet kon zien door de chip. Dat is de hoofdreden. Ik heb liever 20PK minder en dat de ECU zijn werk kan doen, in plaats dat dit omzeild wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
14 hours ago, golf 6 1.4 said:


Wel, omdat ik de missfires niet kon zien door de chip. Dat is de hoofdreden. Ik heb liever 20PK minder en dat de ECU zijn werk kan doen, in plaats dat dit omzeild wordt.

Duidelijk, had ik even niet meegekregen. Dus kun je nu de compressie/lektest toch doen?

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Duidelijk, had ik even niet meegekregen. Dus kun je nu de compressie/lektest toch doen?
Jos.

Jazeker, ik ging de compressietester van mijn collega lenen maar hij is onverwachts ziek geworden, daardoor heb ik de test nog niet kunnen uitvoeren.
Misschien is het handig om zelf eentje te kopen… zo duur is het ook weer niet
Groetjes Andrea
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het wel vaker gezien van sommige tuners/flashers dat die bij een tuning misfiredetectie uitschrijven, als de bougie nat blijft heb je een openstaande injector.
heb je een gebroken zuiger(ring) en dat komt veelvuldig voor door het pingelen dan loopt ie wel slecht maar of dan de bougie nat is vraag ik me af.

je kan wel een cilinderlektest doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb het wel vaker gezien van sommige tuners/flashers dat die bij een tuning misfiredetectie uitschrijven, als de bougie nat blijft heb je een openstaande injector.
heb je een gebroken zuiger(ring) en dat komt veelvuldig voor door het pingelen dan loopt ie wel slecht maar of dan de bougie nat is vraag ik me af.
je kan wel een cilinderlektest doen.

De compressietest zal veel uitwijzen en uitsluiten.

Dat de ketting 119 graden van zijn tijd is kunnen we niet zomaar negeren. Bij de laatste 2 keer starten hoorde ik wel de ketting ratelen, dat deed ie voorheen niet.
Ik dacht dat bij een timing issue verschillende cilinders in fout gingen maar dat is niet zo? (Hier schiet mijn kennis tekort)

Heeft een VW blok een “freewheeling” motor? (de cilinders kunnen de kleppen niet raken)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit blok iig niet, 1 tand wil vaak wel, maar 90 graden versprongen dan loopt ie niet goed meer. Het blijft gewoon een extreem risicoblok, je MOET hier goede benzine tanken, minimaal 98 octaan, is ie getuned dan is het extreem uit den boze wat anders te tanken dan min98 octaan, je hoort ze nl kapotpingelen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE compressie test!

CILINDER 3 -> 50Psi (4bar)
De andere cilinders zitten op -> 100Psi (7bar).
Is dit niet vrij laag? Ik had eerder een waarde van 120Psi verwacht. (Wel even vermelden dat de motor niet helemaal warm was gedraaid).

Na de test heb ik in cilinder 3 een laagje olie ingegoten om te zien als de druk dan hoger is. Dit was ook het geval namelijk 170Psi.
Sluit dit dan uit dat de in -en uitlaatkleppen goed afsluiten en verder moet kijken naar de zuiger(veren) en cilinder wand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ga er maar vanuit dat je een ringbreuk hebt, oftewel een stukje wat uit de zuiger gebroken is maar er nog wel tussen zit, dit is je compressieverlies.
7 Bar is ook erg weinig hoor, heb je wel het gaspedaal volledig ingetrapt en een fatsoenlijke booster/accu eraan?
als ik kijk naar de 1.4TSI uit de Golf 7/Passat B8 die doen ~14bar zonder problemen..

Hopelijk is de cilinder wand niet beschadig…
Nee, als de gaspedaal volledig werd ingetrapt stopte de starter met aanslaan na 3 slagen. Ik had wel de zekering (F27) van de brandstofpomp uitgehaald. Misschien door de druk verlies dat de motor afsloeg.
Volgende keer alleen het stekkertje van de hogedrukpomp uitrekken en de zekering inlaten steken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb even een foto opgezocht van een anderhalf jaar terug toen ik een Tiguan met een CAVD motor had staan met missfire op cil 2 ofzo..
IMG-20210527-WA0000.thumb.jpg.8191816fd42682e1abedc2d5a0b0a91c.jpg

Heb je ook de aandrijfstangen vervangen of enkel de set zuigers?
Natuurlijk elke toepassing is anders, hangt af van de staat van de onderdelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

CONCLUSIE

Zie foto. Uitleg zal niet echt nodig zijn
Schade bovenop de zuiger is cilinder 3.
Schade aan de zijkant cilinder 1. (Cilinder 1 had ik nog “geen” missfires, reparatie is nodig zo te zien).

Eind volgende week gaan de nieuwe onderdelen erin… ik houd jullie op de hoogte!

IMG_0090.jpgIMG_0091.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 12-12-2022 om 08:48, dieseltje zei:

@VdubKomen er dan weer dezelfde zuigers en veren in, of komt er spul in dat gemodificeerd is zodat t niet meer stuk gaat?
Meen dat Hartog een speciaal setje had voor de zuigerveer problemen.

ik heb er gewoon eenzelfde set terug gemonteerd, olieverbruik komt door de verkeerde intervallen/slecht onderhoud.
Mijn klantenauto's worden elke beurt geflushed. De klant die deze auto had, was niet getuned en een zeer behouden rijder.. het gaat dus gewoon stuk...

Kleine aanvulling, deze klant is/was alleen klant voor de revisie van die motor, aangeleverd door een andere zakelijke partij.
Tevens is dit een 1.4 en geen 1.8/2.0TSI waar olieverbruik door schraapveren een groter probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto is ondertussen al een week op de baan… en rijdt zonder enig probleem. Zelf heb ik de motor de eerste 1000km ingereden.

-Blok gehoond (foto 1 voor; foto 2 na)
-Nieuwe zuigers geplaatst van Kolbenschmidt
-Ketting set vervangen van ET Engine Team
-Allerlei pakkingen vervangen
-Koelvloeistof en intercooler gespoeld


478be31b695f34e8f8dddc56de3d987a.jpg
75777ec46c3f94abe71957f939b11a10.jpg
3bcd647b2fce872c3d5c7436e5edf22f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel heb ik een probleempje ik krijg de fout code P000A Nokkenasverstelling te traag.

Ik heb de nokkenas tandwiel mee veranderd, deze heb ik dan ook in basis positie gezet. Wat ik wel merkte is dat deze zich vast klemde op de bus die in de nokkenas gaat. Met andere woorden als de bout los in de nokkenas zit, kan de tandwiel niet ronddraaien.

Zijn er wat tips… heb ik iets over het hoofd gezien?
41ddba611b3141893741750fac7fbef3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden