Ga naar inhoud
  • 0

Panoramadak Passat B8 Variant maakt bijgeluiden en sluit niet in één keer


HansJan
 Share

Vraag

Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, maar ik wil dit relaas graag met jullie delen en adviezen ontvangen. 

Bij inspectie van de auto tijdens de aankoop viel me op dat het dak wat wringende en krakende geluiden maakte bij openen en sluiten. Daar uit de gegevens van de laatste onderhoudsbeurt bij 120.000km bleek dat het dak geen onderhoud had gehad, was ik me de verkoper overeengekomen dat die kosten (volgens dealeropgave €175) in mindering werden gebracht op de aanschafprijs.

Mijn vorige B8 had soortgelijke problemen gehad, die ook gepaard gingen met het niet in één keer sluiten van het dak. Daarmee bedoel ik dat het dak bij het bedienen van de sluitfunctie niet werd gesloten, maar eerst naar de volledig open stand werd geschoven. Het panoramadak kent namelijk een tweede stand waarbij het dak nog eens 10-15cm extra opent wanneer je de open functie bedient. Het bleek dat deze tweede stand werd ingezet omdat het dak bij het sluiten ergens kennelijk teveel frictie had. Na een 5-tal werkplaatsbezoeken is uiteindelijk het complete frame vervangen waarna het dak probleemloos gefunctioneerd heeft.

Tijdens een recente rit besloot ik het dak te openen en hoorde deze rammelen. Het bleek dat de glasplaat aan de rechterzijde los zat. Dak weer gesloten en afspraak gemaakt bij de dealer. Temeer omdat het in de vorige alinea beschreven euvel ook bij dit dak optrad. De extra diagnose kosten, smeren en afstellen van het dak leverde een rekening op van €275. Met de mededeling dat het dak weer tip-tip in orde was nam ik de auto in ontvangst.

Bij het openen was de hoeveelheid herrie naar mijn beleving niet minder en bij het bedienen van de sluitfunctie ging het dak wederom naar de volledig open stand. 😡 Terug naar de balie en probleem voorgelegd. De monteur die het dak heeft afgesteld was al naar huis en kon het derhalve niet meer beoordelen. Met de dealer afgesproken dat ik er een week mee zou rijden en ervaring zou delen. Welnu, het is niet minder geworden. Vandaag sprak ik de medewerker van receptie. Voorstel is om de glasplaat te verwijderen en dan het systeem 'dieper' onder handen te kunnen nenem. Prijsopgave €285!

Gezien mijn ervaring met de vorige Passat en het feit dat zij exact weten hoeveel moeite dit destijds heeft gekost, heb ik de term coulance maar eens ter sprake gebracht. Ze hebben dit uitgezocht en het blijkt dat dit euvel niet voor deze regeling in aanmerking komt. Als het dak in de nabije toekomst meer problemen gaat vertonen, dan wordt de reparatie zomaar €2.500 en daar zit ik uiteraard niet op te wachten.

Ik heb Google er eens op losgelaten en een aantal voorbeelden getroffen die vergelijkbaar zijn, ook bij andere VAG auto's. De Audi A2 bijv. werd destijds optioneel geleverd met de eerste generatie van deze daken (OSS genaamd) en die bleek een mechaniek te bevatten wat dermate gevoelig bleek voor storingen dat het dak zelfs binnen 10 jaar kosteloos door Audi werd vervangen. Er was zelfs een Audi dealer in Duitsland (Autohaus Rinner) voor deze reparatie aangewezen en veel hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan, zijn hier soortgelijke ervaringen en bestaat er wellicht een onafhankelijke specialist die hier meer over kan zeggen? Laat dit euvel nou niet de pret met deze heerlijke auto bederven ... 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het slaat ook inderdaad nergens op. Ook al ben ik maar één van de miljoenen VW consumenten en daarmee een druppel op de gloeiende plaat, er is nog altijd sprake van consumentenrecht. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als levensverwachting; de tijd dat je het product kunt gebruiken zonder dat het defecten zal vertonen.

Als ze het afschuiven op producteigenschap onderkennen ze in feite dat het daarmee onderhevig moet zijn aan (specifiek) onderhoud en wellicht zelfs preventieve reparaties, maar daar staat in het handboek van VW én instructieboek niets over beschreven. Dat argument houdt dus geen stand, er is dan sprake van non-conformiteit.

Niets doen is voor mij dus geen optie. Ook al leidt het tot verlies, maar dan wel met opgeheven hoofd. To be continued ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

PS: Er is zelfs nog sprake van garantie die geldt tot 21-07-2021 obv maximaal 100.000km. Het laatste is met 25k overschreden hetgeen ook niet heel extreem is.

Enfin, briefje opstellen en komende week de pitbulls het werk laten doen. 🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 Welnu, het is allemaal anders gelopen. Privéomstandigheden. Hierdoor is alles op een lager pitje beland.

Maar na maanden andere focus kwam er plots een verrassende wending op dit verhaal. Mijn nieuwe achterbuurman blijkt bij de VW vestiging in Nijmegen te werken. Met hem kwam ik bij toeval over dit probleem in gesprek en hij heeft dit met hoofd werkplaats besproken. Die heeft een korte blik op het probleem geworpen en kwam tot een paar verrassende conclusies: dakrails niet goed gereinigd (...), niet goed gesmeerd (...) en niet goed afgesteld (...)! In het systeem konden ze ook niet terugvinden wat de vestiging in Arnhem precies had gedaan. Dus er ontstond twijfel over het uitgevoerde werk en er werd direct aangeboden om het probleem grondig én onder coulance (!) onder handen te nemen door hun panoramadaken specialist.

Afgelopen woensdag is het dak onder handen genomen en het resultaat is verbluffend: alle bijgeluiden zijn weg, het dak loopt als mes door boter en nog geen storingen gehad! Echter, het is nu ook wat vochtiger geweest dus we wachten ook de komende warme periode af voor de beste evaluatie. Maar mijn eerste indruk is dat hun specialist met recht zo genoemd mag worden. Opmerkelijk is dat hij de manco's die door de andere vestiging werden gevonden niet heeft vastgesteld. Daar kan je verschillende conclusies uit trekken, maar dat laat ik maar even in het midden.

Ik heb mijn zorgen over de diverse werkwijzen naar hen uitgesproken. Temeer omdat je als consument nergens anders terecht kunt voor dergelijk onderhoud en er dan blindelings vanuit moet gaan dat de dealer doet wat deze belooft. Kennelijk is daar ook nog onderscheid te vinden en dat is op zijn minst opmerkelijk. Temeer omdat de kwaliteitseisen van de werkplaats- en -medewerkers steeds hoger worden, hier is dus met recht nog winst te behalen. Als de ervaringen goed blijven dan zal ik ook zeker verhaal halen bij de andere dealer.

En daarmee nog geen verdere neiging om eerder genoemde juridische stappen te ondernemen ;-)

Op naar een zonnige periode! 😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In ieder geval beter nieuws. Dat sommige dealers werkzaamheden uitvoeren als een stel beunhazen verbaast me niks.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het avontuur heeft weer een nieuwe wending gekregen.

Vorige week had ik een deel van het hockey-team van mijn oudste zoon in de auto, onderweg naar een alternatieve trainingslocatie ivm alle maatregelen. Iets in mij zei dat het wel verstandig was om beter te ventileren, dus zette ik het dak wat open. Weersomstandigheden lieten het ook prima toe. Eenmaal op locatie aangekomen wilde ik het dak sluiten. Dak schoof dicht en eenmaal op het einde aangekomen hoorde ik een een lichte knak en schoof het weer open naar de laatste positie. Na meerdere pogingen te hebben ondernomen en het dak zelfs helemaal niet meer naar voren wilde schuiven, dealer gebeld. Ik kon de auto zo niet achterlaten. Inmiddels was het 5 voor 5.

Nee meneer, iedereen is al naar huis, het is sluitingstijd. Hoe snel kunt u hier zijn? Nou, hij is bij JD getuned, heel snel dus! 😂

En zo geschiedde. Auto binnen kunnen stallen en achtergelaten. Volgende dag werd ik gebeld. We hebben het dak kunnen sluiten (met 3 man sterk), maken we voor de diagnose een nieuwe afspraak. Kijk, dat is toch wel weer netjes. Hoefde voor deze service niets te betalen. Wetende dat er een dikke rekening aan dreigt te komen ....

Wordt vervolgd in het voorjaar ... 😒

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Balen zeg.

Ik heb zelf een Passat B7 met dakporblemen sinds gisteren.. En was zon beetje langzamerhand opzoekn naar een opvolger voor mijn B7.. een B8 dus... en met pano want vind het heerlijk als hij het doet.

 

Maar deze verhalen lezende, inclusief ervaringen die ik reeds met mijn B7 heb.. denk ik dat mijn opvolger maar ene word zonder pano...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welnu, het zonnetje schijnt weer dus contact gezocht met VW dealer voor herstel van het dak. 

"De prijsopgaaf is € 3.561,78 voor het frame en de voorste glasplaat vervangen."

Dat is bij elkaar bijna €4200 incl de uitgevoerde reparaties in ruim 1 jaar tijd. Gaat hem niet worden. Reparatie is niet mogelijk, ze hebben daar geen onderdelen voor. Te bezopen voor woorden. Door dit probleem is de auto in één klap een stuk minder waard. Enkeltje Rusland dan maar. 🤬😠😤

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk als er meer mensen de krachten bundelen er wel een coulance regeling eruit gesleept kan worden. Als je de juiste weg weet te bewandelen. 

Je bent niet de enige die dit probleem heeft. Het is een fabrieks fout die ze onder producteigenschap de mensen door de strot willen drukken. Heb je rechtsbijstands verzekering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaad een publiek geheim dat er veel problemen met deze daken zijn, maar ik had na al het uitgevoerde onderhoud en afstelwerk verwacht dat ik voorlopig verlost zou zijn van verdere storingen. Het mag helaas niet zo zijn. Ik vond de houding van de service medewerker ook relatief laconiek. Ook toen ik aangaf dat dergelijke problemen niet thuishoren bij een auto in deze categorie van een gerenommeerd (...) merk als VW.

Krachten bundelen is een heel goed idee, maar dan is een goede inventarisatie noodzakelijk. Ook buiten dit forum om. Probeer die mensen maar eens te bereiken.

Als iemand daar tips of suggesties voor heeft heel graag. Heb genoeg aan mijn hoofd op dit moment, maar ach, dit kan er ook nog wel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Quick update: ik heb na lang zoeken iemand gevonden die het dak vermoedelijk kan repareren. Volgende week woensdag weet ik meer ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik met jullie! Het verschil in de aanpak is hier: de dealer vervangt het hele frame met mechaniek, deze persoon zal enkel het mechaniek vervangen want er blijken gewoon reparatiekitjes te bestaan! En de dealer brandt zich daar niet aan c.q. gaf mij te kennen dat het niet te repareren valt omdat er geen spare parts voor bestaan 🤬 Info kreeg ik van de duitse Audi dealer waar ik bij tijd en wijlen onderdelen voor de Audi A2 Club inkoop. Zo zie je maar ... 

Bij het vervangen van de onderdelen wordt gelijk beoordeeld waar de klacht door ontstaat en of er wellicht een meer constructieve oplossing bestaat. Voor de A2 bijv. is door een Nederlandse monteur ook een reparatiekit ontwikkeld waarmee het dak ook definitief blijft functioneren. 

Kortom, er is hoop! 🙃🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Een update: vandaag heb ik de auto ingeleverd bij Stefan, eigenaar van BMW Panoramadaken. Hij is gespecialiseerd, noem hem gerust een autoriteit, in het herstel van de BMW panoramadaken en heeft ook al enige ervaring opgebouwd met de daken van VW. 

Ik ben uiteraard reuze benieuwd naar het resultaat. Heb hem ook geadviseerd na te denken over het verbreden van zijn werkgebied, want er is bij VW voldoende uitdaging. Dus er is hoop! 

Morgen is de reparatie gereed en zal ik resultaat uiteraard delen! 

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe update: hij is al een heel eind gekomen. Hemel en frame gemonteerd, reparatiekit toegepast, morgen testen. 

En inderdaad: problemen zijn ook bij andere merken niet vreemd. Audi is met de A2 ooit begonnen met de dubbele glazen daken, zal me niets verbazen als er 1 fabriek grotendeels verantwoordelijk is voor productie en/of toelevering. Zal dat eens vragen morgen. 

IMG-20220331-WA0013.thumb.jpg.60fb1288e43aeef44c1bfe96cbb69287.jpg

 

IMG-20220331-WA0011.thumb.jpg.d63c06955dd88423f6fcc07f4581a1fa.jpg

 

IMG-20220331-WA0012.thumb.jpg.5445d68c64c7e4f46eeabb47e5241038.jpg

 

IMG-20220331-WA0010.thumb.jpg.4b752a111144602bcd58ef5e02d51e68.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden