Ga naar inhoud
  • 0

Probleem met instapverlichting achter (onvoorbereid)


Tarabass

Vraag

Ik dacht dat ik goed voorbereid was, maar helaas loop ik tegen een probleem aan bij het aansluiten van de instapverlichting achter. Deze was niet voorbereid, dus heb het van de comfortmodule moeten halen. Helaas werkt het niet, en snap niet goed waar het probleem zit. En voordat ik rechts ook ga aanleggen, wil ik het links eerst werkend hebben.

 

Wat heb ik gedaan:

 

  1. Kabel gelegd van pin 5 comfortmodule naar linker deurstekker binnen pin 9
  2. Van pin 9 deurstekker buiten naar de plus van het lampje
  3. Min gesoldeerd op de dikke bruine min die in pin 1 van de motor zit
  4. Aangemeld in VCDS in de comfort module (en deurmotor voor de zekerheid)

Maar blijkbaar heb ik wat verkeerd gedaan. Ook Als ik een lampje rechtstreeks aansluit op pin 5 van de comfort module en de massa rechtsvoor gaat hij niet branden. Ik begin nu te twijfelen waar het hem in zit.

 

Vragen:

* De comfort module heeft helemaal geen T18 stekker. Ik heb de draad voor nu rechtstreeks op p5 geschoven. Is het niet gek dat er helemaal geen stekker in dit blok zit?

* Dient de draad van pin 5 nu als schakeldraad of is het een plus die uiteindelijk rechtstreeks op de plus van het lampje komt?

* Of moet ik het lampje bijprikken op de stekker van de motor (zoals normaal bij voorbereidde auto's) en van pin 9 deurstekker naar de raammotor gaan?

* Is het nodig dat ik hem in de deur heb aangemeld in VCDS, of is alleen in de comfort module genoeg?

 

post-24177-0-00706000-1524748530_thumb.jpg

 

post-24177-0-32442600-1524748549_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik verder zou gegaan zijn via de info op het www dan had ik nog steeds geen auto-hold

ik kon volgens alle berichten met mijn versie ABS geen auto-hold achteraf inbouwen. Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en het boeltje ingebouwd en ook werkende gekregen ondanks de tegenstrijdige berichten.

 

Dat je via het CCM moet is inderdaad afhankelijk van het bouwjaar maar kan even goed zijn dat jouw wagen bij wijze van spreken net de eerste is waarbij ze niet meer via het CCM gaan maar rechstreeks via de raam motor.

Maar we kunnen nog uren discussiëren, maar ik geef gewoon aan dat je grote kans hebt dat het gewoon via de raam motor werkt ondanks dat alle berichten wat anders zeggen.

en dat afgaande op het bewijs van de foutmelding die je weergeeft in de raam motor.

Ja, ik denk dat je daar ook groot gelijk in gaat krijgen Peter. Dat hoop ik in ieder geval heel erg! En ik wil ook niet discussiëren, of twijfelen aan de richting die je me in wijst. Ik probeer op de één of andere manier te achterhalen waaraan je kan zien wanneer een auto is voorbereid om voor anderen te voorkomen dat ook zij denken het via de CMM te moeten doen omdat pin 9 of 10 niet bezet is.

 

Maar goed, eerst even afwachten en binnenkort even proberen via de deurmotor.

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit was mijn code origineel fabriek af

Deurverlichting achter

 

Daarom denk ik dat de code al een keer veranderd is en gewoon op 144 moet staan

 

 

a9b7624ea249d139ac41f59c25e02273.jpg

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

dat kan prima dat het lampje hierin werkte met deze codering,

gezien het oud type raam motor (xxx.xxx.xxx.GEN2.lbl) zal zo goed als zeker het lampje dan via de comfort module aangesloten gezeten hebben.

Hierbij werkt het lampje buitenom de raam motor, de code is dan 0000144 omdat hierin de de +64 niet moet worden opgeteld omdat het lampje vanuit de comfort module komt.

 

 

Heb ondertussen ook nog eens Peter zijn VCDS scan nagetrokken en bij deze ben ik zo goed al 99,99% zeker dat het via de raam motor moet.

in adres 46 - CCM zie ik dat in byte 17 bit 6 is aangevinkt

Rear Door Control Module via LIN active

wat dus wil zeggen dat de achterste raam motoren communiceren via de voorste raam motoren en dit over LIN bus (paars/witte draad in de deur stekker op pin 8)

Bij voorgaande versie motoren communiceren deze over CAN-bus en ga je in de deur stekker dan ook een paar can-draden zien op de deur stekker.

(nog een factor waarbij je kan zien of het gaat werken via CCM of via raam motoren)

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en het lampje bijgeprikt op de stekker van de deurmotor rechts achter. Pin 4 en 14 waren vrij, dus het was een redelijk makkelijk klusje. En het werkte direct (ik had natuurlijk al de waarde opgehoogd met 64) :shock:

 

post-24177-0-93675400-1524842050_thumb.jpg

 

post-24177-0-55666600-1524842060_thumb.jpg

 

Nu ik weet dat het rechts "gewoon" via de deurmotor werkt, kan ik voor links de draad van de cmm naar de deurstekker weer weghalen, de draad van de deurstekker naar het lampje weghalen en de min die ik had gesoldeerd op de dikke min van de motorstekker ook weer verwijderen. Dan even het lampje bijprikken in de motor en klaar is klara. Als pin 9 of 10 van de deurstekker niet bezet is, betekent dat in ieder geval niet dat het niet voorbereid is :mrgreen:

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van achteren zie natuurlijk een koe in zn kont, maar zaten Rob en ik er niet zoveel naast, maar met Peter onze ervaring`s deskundige die de feiten altijd netjes onderbouwd en waar we allemaal nog een hoop van kunnen leren is het dan toch goed gekomen.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van achteren zie natuurlijk een koe in zn kont, maar zaten Rob en ik er niet zoveel naast, maar zonder Peter onze ervaring`s deskundige die de feiten altijd netjes onderbouwd en waar we allemaal nog een hoop van kunnen leren is het dan toch goed gekomen.

Helemaal waar! En dit ga ik ook niet meer vergeten. Peter is in ieder geval door voor de magnetron, mijn held..
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, uit bovenstaande tekst leid ik af dat de werking van het lampje niet duidelijk genoeg is (althans het aansluiten ervan)

 

Er zijn dus 2 situaties.

Situatie 1 :

- Deze voor bj 2006 ,

Er is een oud type raam motor aanwezig welke niet de functie heeft om het lampje rechtstreeks op de raam motor aan te sluiten gezien de raam motor deze functie niet ondersteund. (Naar mijn vermoeden tot GEN2.)

 

Van zodra de achterste deuren voorzien zijn van elektrische ramen dan is er een raam motor aanwezig.

 

In deze situatie moet het lampje aangestuurd worden door de CCM ook al is er al dan niet een raam motor aanwezig.

Dan pas kan je het verhaal van pin9 en pin10 van de deur stekker beginnen volgen. Vanaf hier kan je de controle uitvoeren of de voorbereidde draden van CCM tot aan B-stijl aanwezig zijn. Zoniet moet je dus de nu al wel bekende bedrading bij leggen.

 

Situatie 2 :

Deze na bj 2006,

Er is een nieuwere versie raam motor aanwezig welke wel de optie aan boord heeft om het lampje op aan te sluiten en te kunnen sturen vanuit de raam motor module. (Naar mijn vermoeden vanaf versie GEN3 - af te leiden uit de VCDS scan)

 

In deze situatie gooi je het verhaal van CCM, deurstijlen en voorbereidde draden gewoon langs de kant wegens niet meer relevant voor deze situatie.

 

In deze situatie wordt het lampje gestuurd vanuit de raam motor welke in de deur gemonteerd zit. Lampje moet hierbij aangesloten worden op pin4 en pin14 van de raam motor stekker. Alle bewerkingen beperken zich tot in de deur en de enige draden die moeten getrokken worden zijn deze van lampje tot aan raam motor.

Hierbij kan je eventueel de handleiding volgen zoals op passat3c.info

 

 

Conclusie,

Als de achterste deuren geen elektrisch bedienbare ramen hebben hebben deze geen raam motor en moet je zowieso het lampje werkende krijgen via het CCM

 

Als de deuren wel voorzien zijn van elektrische bedienbare ramen dan kan je kijken naar ,

Bouwjaar 2005 - 2006

2005 - zeker via het CCM

2006 - twijfelgeval wegens overschakeling mid/eind 2006.

2006 - afleiden via type raam motor / test met codering.

Ook via de deur stekker zelf kan je veel afleiden. Als de deur stekker zo goed als volledig bezet is kan je er vanuit gaan dat je via het CCM moet gezien de vele extra bedrading komt van deurslot en switchen in het slot en deze allemaal gestuurd worden vanuit het CCM ipv uit de raam motor. Indien de deur stekker maar een deel van de stekker in beslag neemt mag je er van uit gaan dat hierbij alles is overgenomen door de raam motor en dat hierbij niks meer rechstreeks verloopt via de CCM .

 

2007 en ouder - zeker via raam motor

Dus zo gek waren mijn gedachten niet over pin 9 en 10, heb het zelf toen aangesloten.

 

Groetjes van iemand met een knuffelschuur @ tarrabas

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus zo gek waren mijn gedachten niet over pin 9 en 10, heb het zelf toen aangesloten.

 

Groetjes van iemand met een knuffelschuur @ tarrabas

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Een schuur waar ik alleen maar jaloers op kan zijn! Wanneer is de opening eigenlijk? :mrgreen:

 

Over die pin 9 of 10, het zal wellicht voor velen opgaan. Maar voor velen ook niet blijkbaar. Het is nu iig duidelijk dat er meerdere factoren zijn. Het werkt nu iig, dat is het belangrijkste :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een schuur waar ik alleen maar jaloers op kan zijn! Wanneer is de opening eigenlijk? :mrgreen:

 

Over die pin 9 of 10, het zal wellicht voor velen opgaan. Maar voor velen ook niet blijkbaar. Het is nu iig duidelijk dat er meerdere factoren zijn. Het werkt nu iig, dat is het belangrijkste :thumb:

Dat is het mooie van dit forum

Maar doen ze het nu aan beide kanten?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is het mooie van dit forum

Maar doen ze het nu aan beide kanten?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Nee, links was ik aan het rommelen met die extra draad. Even gelaten voor wat het is. Rechts dus gewoon bijgeprikt. Binnenkort de boel links weghalen en op de motor bijprikken. Dan doen ze het allebei :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik je mooi even op weg geholpen.

Nee nee geen dank. Doe het met plezier voor een mede forummer. :mrgreen:

Heb jij ook een knuffelschuur

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, net de boel links achter zo netjes mogelijk weer in originele staat teruggebracht. Draad weer uit de auto getrokken, dat gaat een stuk makkelijker dan erin kan ik u vertellen, en de Instapverlichting bijgeprikt in de deurmotor. En alles werkt gelukkig :thumb:

 

Ik heb nu voor en achter de led units geplaatst omdat ik maar twee halogeen heb. Nu op zoek naar 2 oem halogeen versies zodat die lelijke led units eruit kunnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden