Ga naar inhoud
  • 0

Probleem met instapverlichting achter (onvoorbereid)


Tarabass

Vraag

Ik dacht dat ik goed voorbereid was, maar helaas loop ik tegen een probleem aan bij het aansluiten van de instapverlichting achter. Deze was niet voorbereid, dus heb het van de comfortmodule moeten halen. Helaas werkt het niet, en snap niet goed waar het probleem zit. En voordat ik rechts ook ga aanleggen, wil ik het links eerst werkend hebben.

 

Wat heb ik gedaan:

 

  1. Kabel gelegd van pin 5 comfortmodule naar linker deurstekker binnen pin 9
  2. Van pin 9 deurstekker buiten naar de plus van het lampje
  3. Min gesoldeerd op de dikke bruine min die in pin 1 van de motor zit
  4. Aangemeld in VCDS in de comfort module (en deurmotor voor de zekerheid)

Maar blijkbaar heb ik wat verkeerd gedaan. Ook Als ik een lampje rechtstreeks aansluit op pin 5 van de comfort module en de massa rechtsvoor gaat hij niet branden. Ik begin nu te twijfelen waar het hem in zit.

 

Vragen:

* De comfort module heeft helemaal geen T18 stekker. Ik heb de draad voor nu rechtstreeks op p5 geschoven. Is het niet gek dat er helemaal geen stekker in dit blok zit?

* Dient de draad van pin 5 nu als schakeldraad of is het een plus die uiteindelijk rechtstreeks op de plus van het lampje komt?

* Of moet ik het lampje bijprikken op de stekker van de motor (zoals normaal bij voorbereidde auto's) en van pin 9 deurstekker naar de raammotor gaan?

* Is het nodig dat ik hem in de deur heb aangemeld in VCDS, of is alleen in de comfort module genoeg?

 

post-24177-0-00706000-1524748530_thumb.jpg

 

post-24177-0-32442600-1524748549_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

208 + 64= 272

Code dus 0000272

 

If heb je dat sl gedaan

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

lijkt me wel gezien de fout in de log en gezien ik in zijn voorgaande log de code 000144 zie

144 + 64 = 208

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lijkt me wel gezien de fout in de log en gezien ik in zijn voorgaande log de code 000144 zie

144 + 64 = 208

Kan ook nog zijn dat die al een keer verhoogd is, of niet

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit was mijn code origineel fabriek af

Deurverlichting achter

 

Daarom denk ik dat de code al een keer veranderd is en gewoon op 144 moet staan

 

 

a9b7624ea249d139ac41f59c25e02273.jpg

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

neen want anders klopt de berekening niet meer toch ?

de 64 is een vaste waarde

 

Ik kan in de deurmotoren geen bits op bytes instellen. Ik kan alleen de softcode veranderen. Dit had ik al gedaan, maar dit heeft foutmeldingen. Of ik begrijp het niet goed?

 

b6ef83d118188dff4697800cf9f94eaa.jpga6301a11d72b2c8dad00d1dc15ff7476.jpg74b98c1cd4fced5966d91dcb26a05fa1.jpg

De getallen in de gele ballon, middelste plaatje. Ieder combinatie moet kloppen met de getallen in de gele ballon.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de oplettende kijker, in mijn oude log staat 144 en ik heb er 208 van gemaakt. Inderdaad, daarna kreeg ik de foutmelding :P

 

Maar pin 9 (of 10) zijn bij mij niet bezet. Dit zou dus volgens de theorieën die hier rondzwerven betekenen dat mijn auto niet is voorbereid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

neen want anders klopt de berekening niet meer toch ?

de 64 is een vaste waarde

 

208 + 64= 272

Code dus 0000272

 

If heb je dat sl gedaan

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

 

@ De combinatie moet volgens mij wel te maken zijn met de getallen die er staan

 

 

 

We hebben een spraak verwarring Peter Iedere optelling moet kloppen met combinatie van de getallen in de gele ballon.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

over welke pin 9/10 gaat het hier ?

je moet kijken op de stekker die op de raam motor ingeklikt zit

hier het lampje aansluiten op pin 14 en 4 van deze stekker

pin 1 lampje gaat naar pin 4 van de raam motor stekker (18-polige stekker)

pin 2 lampje gaat naar pin 14 van de raam motor stekker (18-polige stekker)

 

als het zo is dat het lampje via de raam motor gestuurd wordt dan heb je eigenlijk de draad naar de comfort module voor niks getrokken en moet je enkel de aanpassing doorvoeren in de deur en heeft de comfort module hier niks meer mee te maken.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de oplettende kijker, in mijn oude log staat 144 en ik heb er 208 van gemaakt. Inderdaad, daarna kreeg ik de foutmelding :P

 

Maar pin 9 (of 10) zijn bij mij niet bezet. Dit zou dus volgens de theorieën die hier rondzwerven betekenen dat mijn auto niet is voorbereid.

klopt pin 9 of 10 in de stekker B stijl moet voorbereid zijn.

Daar kun je de + kwijt, massa zit al in je stekker raammodule.

 

Heb je hem wel in de juiste positie deurkant gepint

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben een spraak verwarring Peter Iedere optelling moet kloppen met combinatie van de getallen in de gele ballon.

dat klopt maar je zit met een start code en dan met vaste getallen die je erbij kan optellen, je kan niet zomaar om het even welk getal erin zetten want de minimum waarde is hier 8

Maar we zitten op dezelfde golflengte :thumb: en bedoelen allebei hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 @@Diver @@wulfke

In mijn geval was de code 128 + 16 = 144. Is geworden 128 + 16 + 64 = 208 hehe

 

@@wulfke

Pin 9 of pin 10 in de deurstekker. Die zijn bij mij niet bezet, wat dus zou betekenen dat ik de draad van CMM naar stekker zelf moest trekken. Ik kan natuurlijk de stoute schoenen aantrekken en het lampje eens gewoon in de deurstekker steken en kijken of dit werkt. Maar dan gaat de theorie over het kijken of je auto voorbereid is door de kijken naar de deurstekker niet meer op. Want dat zou betekenen dat bij mijn auto de voorbereiding op een andere pin zit dan 9 of 10.

 

@

Alles voor 2 lampjes. Nu begint het er ook nog op te lijken dat het voor niets is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik baseer me gewoon op de fout die je krijgt wanneer je de codering aanpast in de raam motor.

Gezien de raam motor geen lampje ziet op deze uitgang geeft hij dus een foutmelding dat er iets mis is.

 

Als het zo is dat de raam motor deze functie beschikt (wat ik hierbij dus wel veronderstel gezien de foutmelding) is het zo dat je geen rekening meer moet houden met extra bedrading naar de comfort module (kan dan ook verklaren waarom de extra bedrading en codering van de comfort module niet werkt) en hoeft er dus niks te zitten op pin 9 of 10 gezien de verlichting gestuurd wordt vanuit de raam motor en niet vanuit de comfortmodule

 

Maar ik zou dus inderdaad eens die stoute schoenen zoeken en kijken of je het lampje aan de praat krijgt door dit rechtstreeks aan te sluiten op de raam motor.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog geen vw gezien waar dit niet is voorbereid, volgens mij leggen ze die waarschuwingslampjes bedrading standaard aan. Je dacht zeker een keer laat ik het coderen misschien gaan ze wel branden ;)

Nee hoor al verschillende gezien die niet voorbereid zijn in de B stijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog geen vw gezien waar dit niet is voorbereid, volgens mij leggen ze die waarschuwingslampjes bedrading standaard aan. Je dacht zeker een keer laat ik het coderen misschien gaan ze wel branden ;)

Nee, nadat alles vanmiddag niet werkte na het in de CMM geactiveerd te hebben het toch even aangezet in de deurmotor. Wetende dat dit niet zou gaan werken, maar ja

 

Toch zijn er blijkbaar meerderen hier die het via de CMM hebben moeten doen. Waarbij het dus niet voorbereid zou zijn. Maar ja, als de theorie over pin 9 of 10 aangehouden wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik baseer me gewoon op de fout die je krijgt wanneer je de codering aanpast in de raam motor.

Gezien de raam motor geen lampje ziet op deze uitgang geeft hij dus een foutmelding dat er iets mis is.

 

Als het zo is dat de raam motor deze functie beschikt (wat ik hierbij dus wel veronderstel gezien de foutmelding) is het zo dat je geen rekening meer moet houden met extra bedrading naar de comfort module (kan dan ook verklaren waarom de extra bedrading en codering van de comfort module niet werkt) en hoeft er dus niks te zitten op pin 9 of 10 gezien de verlichting gestuurd wordt vanuit de raam motor en niet vanuit de comfortmodule

 

Maar ik zou dus inderdaad eens die stoute schoenen zoeken en kijken of je het lampje aan de praat krijgt door dit rechtstreeks aan te sluiten op de raam motor.

De theorie is dat als pin 9 of 10 niet bezet is in de deurstekker je een draad MOET trekken van de CMM naar het lampje (via de deurstekker). Of heb ik dat nou niet goed begrepen? @@maxx007at heeft ook ooit eens gekeken met vcds om te kijken of het voorbereid zou zijn bij mij, maar ook hij vond dit niet het geval.

 

Ik had het er vanmiddag nog over met Rob, en hij vond het ook raar dat ik een draad moest trekken. Eén omdat hij nog nooit een deurmotor had gezien die het niet ondersteunde en twee omdat er op de CMM helemaal geen T28B stekker zit, dus waar worden de voordeuren dan vanuit gestuurd. Zou het niet zo zijn dat als je stuurmotoren hebt achter dat je dan altijd bent voorbereidt, en dat als je geen elektrische ramen etc. hebt je niet bent voorbereid? Dus geen elektrische ramen etc. is via CMM als pin 9 of 10 niet bezet zijn, maar met deurmotor is altijd voorbereid?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is de theorie als je zeker bent dat het via de comfort module moet gebeuren, en als je dan zeker bent dat het via de comfort module moet dan pas kan je kijken of er al bedrading ligt om het via de CCM aan te sluiten.

Wie heeft jou dan met zekerheid gezegd dat je het lampje werkende moet krijgen via het CCM en dat het niet kan via de raam motor ?

 

maar zoals ik de foutmelding zie in vcds lijkt me het lampje gewoon te kunnen werken buitenom de CCM en rechtstreeks via de raam motor.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is de theorie als je zeker bent dat het via de comfort module moet gebeuren, en als je dan zeker bent dat het via de comfort module moet dan pas kan je kijken of er al bedrading ligt om het via de CCM aan te sluiten.

Wie heeft jou dan met zekerheid gezegd dat je het lampje werkende moet krijgen via het CCM en dat het niet kan via de raam motor ?

 

maar zoals ik de foutmelding zie in vcds lijkt me het lampje gewoon te kunnen werken buitenom de CCM en rechtstreeks via de raam motor.

Dat staat toch in al die topics her en der? Dat als pin 9 of 10 van de deurstekker, afhankelijk van bouwjaar, niet bezet is je het via CMM moet doen. Er is zelfs een howto van en dit is mij ook altijd gezegd door niet nader te noemen mensen (ze hebben samen een knuffelschuur hahahaha). Heb dat dus ook altijd voor waar aangenomen.

 

Maar goed, weer heel wat geleerd. Inderdaad, die foutmelding lijkt genoeg te zeggen. Ben wel erg nieuwsgierig hoe het dan werkt als het niet via CMM gaat. Via boordnet?

 

Dus eigenlijk zijn er een paar dingen die zeggen of je voorbereid bent:

 

1. Heb je een raammotor (en krijg je een foutmelding bij het activeren)

2. Heb je geen T28B stekker op de comfort module

3. Heb je geen motor, wel een T28B en is pin 9 of 10 van de deurstekker bezet

 

Niet voorbereid:

 

1. Je hebt geen raammotor

2. Je hebt een T28B stekker op de comfort module

3. Pin 9 en 10 van de deurstekker zijn allebei vrij

 

????

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat staat toch in al die topics her en der? Dat als pin 9 of 10, afhankelijk van bouwjaar, niet is zijn je het via CMM moet doen. Er is zelfs een howto van.

Als ik verder zou gegaan zijn via de info op het www dan had ik nog steeds geen auto-hold

ik kon volgens alle berichten met mijn versie ABS geen auto-hold achteraf inbouwen. Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en het boeltje ingebouwd en ook werkende gekregen ondanks de tegenstrijdige berichten.

 

Dat je via het CCM moet is inderdaad afhankelijk van het bouwjaar maar kan even goed zijn dat jouw wagen bij wijze van spreken net de eerste is waarbij ze niet meer via het CCM gaan maar rechstreeks via de raam motor.

Maar we kunnen nog uren discussiëren, maar ik geef gewoon aan dat je grote kans hebt dat het gewoon via de raam motor werkt ondanks dat alle berichten wat anders zeggen.

en dat afgaande op het bewijs van de foutmelding die je weergeeft in de raam motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden