Ga naar inhoud
  • 0

TT automatischebak


tomaat85

Vraag

Maandag a.s. gaat ATS in Rijswijk mijn automatische versnellingsbak (TT5) eens lekker verwennen. Na heel veel positieve berichten op ons en andere, forum zou ik wel een heel klein beetje dom zijn als ik niet ook "aan de bak" ging.

Ik heb de auto bij 75 dkm gekocht en staat nu op 138dkm. In mijn tijd is in ieder geval nog nooit wat aan de bak gedaan. Voor de rest wordt de passat altijd in de technische watten gelegd. Er zijn op dit moment absoluut geen schakelklachten maar die wil ik dus voor zijn! Ik ben erg benieuwd of het verschil inderdaad zo sterk aanwezig is. Want hoe schakelt hij als alles gedaan is terwijl het nu eigenlijk al gaat "als boter"?

Ik houdt jullie op de hoogte...

Oh ja, ook nog een vraagje? Hoe zit het met de aandrijving, heeft de 4motion nog andere aandacht (olie) nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn 3B heeft nu 210.000 km achter de achterklep. De beurten heeft hij altijd op tijd en bij de dealer gehad. Wat is de verversingsfrequentie van de TT5. En wordt daar door de dealer omgedacht? Van het onderhoudshistorie specifiek voor de automatische transmissie is niets bekend. Is er ook een mogelijkheid om de bak te flushen in Noord-Nederland? :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat is de verversingsfrequentie van de TT5. En wordt daar door de dealer omgedacht?

 

De dealer doet niet aan een onderhoudsinterval van een Automaatbak, aan te raden is om de ca 80 à 100dkm. Ik denk dat Jos_br in Dieverbrug wel AG-olie ververst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De 4Motion aandrijving heeft voor zover ik weet eigenlijk geen aandacht nodig. Je kunt natuurlijk de olie in de differentieëlen laten verversen, maar ik betwijfel of het nut heeft.

 

Het torsen-differentieel (3B / 3BG) heeft idd geen onderhoud nodig.

De haldex-koppeling (3C) heeft eens in de 60.000 km.,als ik me niet vergis, nieuwe olie + filter nodig.

 

Dacht ik ook, maar ik heb eens vanwege een geluidje de olie achter ook maar eens laten verversen... zat dus vol met metaalvijlzel van de ingedraaide tandwielen.

Deze olie heb ik laten verversen en het geluidje was aantoonbaar minder aanwezig. (heb toen later een revisie-dif laten plaatsen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De 4Motion aandrijving heeft voor zover ik weet eigenlijk geen aandacht nodig. Je kunt natuurlijk de olie in de differentieëlen laten verversen, maar ik betwijfel of het nut heeft.

 

Het torsen-differentieel (3B / 3BG) heeft idd geen onderhoud nodig.

De haldex-koppeling (3C) heeft eens in de 60.000 km.,als ik me niet vergis, nieuwe olie + filter nodig.

 

Dacht ik ook, maar ik heb eens vanwege een geluidje de olie achter ook maar eens laten verversen... zat dus vol met metaalvijlzel van de ingedraaide tandwielen.

Deze olie heb ik laten verversen en het geluidje was aantoonbaar minder aanwezig. (heb toen later een revisie-dif laten plaatsen).

 

Dan wel is het wel nodig ja. Maar als je geen geluiden hoort... waarom zou je? kost je alleen geld en het brengt je verder niets.

Als je geld over hebt, tsja waarom niet. nieuwe olie is beter dan olie die al wat jaartjes in de bak zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend is de olie ververst. Ik moet zeggen dat het optisch inderdaad een enorm verschil is. De oude olie is gitzwart en de nieuwe inderdaad rood. Met rijden is er wel een licht verschilletje merkbaar maar om nu te zeggen oh oh wat een verschil gaat me te ver. De gedachte dat het gedaan is stelt me gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jawel, bij Jos in Dieverbrug(Dr)
Als ik dat artikel lees (zie mijn vorige bericht) 'klinkt' dit mij in de oren als 'gewoon' olie verversen. Ik heb ook met Jos gebeld en hij beschreef dezelfde procedure als in het artikel. Dit is wat elke dealer kan. In ElsaWin wordt dit ook zo beschreven. Wat Jos 'extra' doet is het carter en de daarop zittende magneten met metaalslijpsel schoonmaken en het filter en de/het pakking vervangen...

 

ElsaWin: ATF verversen

 

Testvoorwaarden

 

● Alle elektrische verbruikers en de airconditioning moeten uitgeschakeld zijn

● Versnellingsbak niet in noodprogramma, ATF-temperatuur niet hoger dan ca. 30 °C.

● Wagen staat horizontaal

● Keuzehendel in "P"

 

Aftapplug met afdichtring vervangen.

 

‒ Motor afzetten.

‒ → Reservoir van ATF-vulsysteem V.A.G 1924 aan wagen bevestigen.

‒ Wagen op hefbrug omhoogbrengen.

N37-0878.jpg

 

‒ → Geluiddemping verwijderen -pijlen-.

‒ Opvangbak V.A.G 1306 eronder plaatsen.

A10-0018.jpg

 

‒ → Aftapplug -pijl 1- uitbouwen.

‒ ATF aftappen.

‒ Nieuwe aftapplug -pijl 1- vastdraaien => blz. 38-7, 1 - aftapplug.

‒ ATF-controlebout -pijl 2- uitbouwen.

N37-0484.jpg

 

‒ → V.A.G 1924 in een opening -pijl- van de afschermkap inbrengen, daarbij afschermkap niet naar boven erin stoten.

‒ ATF bijvullen, totdat deze uit de controleboring te voorschijn komt.

‒ Keuzehendel in stand "P" zetten.

‒ Motor starten.

‒ Rempedaal intrappen.

‒ Bij stilstaande wagen eenmaal alle keuzehendelstanden inschakelen, waarbij elke stand ca. 10 sec. Moet blijven ingeschakeld.

‒ Keuzehendel in stand "P" zetten.

‒ Aansluitend het ATF-peil controleren en ATF bijvullen

N37-0485.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alle olie uit de automaat krijgen is eigenlijk onmogelijk zonder hem uit te bouwen. Omdat de koppelomvormer nooit helemaal leeg kan lopen, deze blijft tot ongeveer de helft gevuld met olie. En om hem zover leeg te krijgen moet je meer doen dan alleen de carterpan en het filter verwijderen.

Een oplossing is om hem te spoelen, dus eigenlijk olie aftappen carterpan verwijderen weer monteren nieuwe olie vullen en een rondje rijden. Dit ongeveer 3 keer herhalen dan heb bijna alle olie ververst. Nadeel is dat het tijdrovend en kostbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom hebben ze flushen uitgevonden: daarbij wordt gebruik gemaakt van twee pompen, voor het inspuiten van nieuwe olie en het aftappen van de oude olie. Dit gebeurt gelijktijdig. Er wordt net zo lang nieuwe olie ingespoten totdat dit er bij het aftappen weer uitkomt. Zo krijg je in één keer (bijna) alle vieze oude olie eruit...

 

Mijn vragen dus: wie kent deze procedure? Kan dit ook bij een TT5 en wie weet daar een adres voor in Noord-Nederland...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik las de volgende omschrijving op het Volvo 850-forum:

Het beste kun je eerst de olie aflaten. Hier heb je niet per sé een brug nodig, maar het helpt wel.

De stop er weer in (met nieuwe pakking onderdeelnummer 977751) en de brug kan de deur uit

 

Vanaf nu heb je twee mogelijkheden.

 

1. Je spoelt de oliekoeler mee. Je moet dan de retourleiding (van de onderkant van de radiator naar de automaat) aan de automaat-kant losmaken. Hiervoor moet de accu en de accuplaat eruit. Denk alsvast aan je alarm als je dat hebt. Bij het loskoppelen van de accu gaat waarschijnlijk je alarm af...

Bij 5 van de 6 automaten die ik gespoeld heb ging deze aansluiting overigens niet los, waardoor we optie 2 hebben moeten nemen.

 

2. Je spoelt de oliekoeler niet mee. Je maakt dan de slang los die van de automaat naar de oliekoeler loopt. Je doet dit aan de radiator (oliekoeler) kant. Je maakt de bovenste leiding los en je hebt hiervoor een nieuwe klem nodig (onderdeelnummer 6842411) als je de slang weer monteert.

 

In beide gevallen maak je een doorzichtige slang vast aan de leiding die je hebt losgemaakt. En volgt de volgende procedure:

 

A. Als je de olie hebt afgelaten meet je hoeveel olie eruit gekomen is. Hiervoor kan je het beste twee doorzichtige 5 liter kannen gebruiken. In de ene kiep je de oude olie en in de andere evenveel nieuwe olie. Als je de olie hebt afgemeten vul je de automaat met die olie door de pijlstokopening.

B. Hang de doorzichtige slang in de 'vuile' 5 liter kan. Start de auto en zet de versnelling in de R. Er komt nu oude olie uit de doorzichtige slang. Let op totdat je bubbels ziet en zet de motor uit.

C. Meet hoeveel oude olie eruit gekomen is en vul de 'schone' 5 liter kan met evenveel olie en vul de automaat wederom via de pijlstokopening.

D. Herhaal B en C 3 of 4 keer met elke keer een de automaat in een andere versnelling (R/D/L/2)

E. Verwijder de doorzichtige slang. En monteer de losgehaalde leiding aan de automaat of oliekoeler.

F. Stop de pijlstok er weer in en start de auto. Beweeg (met de voet op de rem ) langszaam door alle versnellingen waarbij je telkens een seconde of 5 wacht.

G. Zet de versenelling in de P met de motor aan, wacht 2 minuten en pijl de olie. Zorg ervoor dat er nooit teveel olie in de bak zit. Dit is slechter voor de bak dan dat er te weinig inzit.

Vul eventueel nog wat olie bij en pijl de eerste 100 km nog een paar keer.

Er is dus geen apparaat nodig, als ik dit zo lees, de automaat "pompt" zelf...
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er is dus geen apparaat nodig

Dat dacht ik al, deze methode is erg lastig bij een TT5 omdat je geen peilstok hebt. Ben ook geen grote voorstander van deze methode, omdat je hem leeglaat lopen tot dat er lucht uitkomt. Op het moment dat er luchtuitkomt staat de oliepomp lucht te zuigen deze loopt dus droog. En je vermengt nog steedt nieuwe olie met oude. Dus komt het op het zelfde neer als met mijn voorstel alleen is deze vriendelijker voor de automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk te zien dat het onderhoud op de TT5 een ieder bezig blijft houden. Ik heb bij ATS ook gevraagd om te spoelen nav de berichten op de fora. Hier werd gezegd dat het niet echt nodig is, het verschil is zonder spoelen al enorm. Als je het toch wilt dan de oplossing die al gegeven is, 2 keer verversen kort achter elkaar. Later heb ik ook nog gesproken met een automaten specialist in het zuiden van het land en ook hij gaf aan dat regelmatig verversen goed genoeg is.

Succes met het verdere vervolg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Regelmatig verversen is de enigste remedie aangezien deze bak niet fatsoenlijk te flushen is. Ik heb nog maar een keer een (+300000km)bak na een proefronde nog eens ververst omdat de olie hier echt smerig uitkwam. Ik maak wel de delen waar ik bij kan schoon en was eigenlijk verbaasd hoe schoon de olie er na een keer bij deze auto weer uitkwam, zeker na de eerste "ronde". Normaal moet de olie toch zeker 60000km kunnen blijven zitten.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit advies van ATS heb ik ook opgevolgd...1e verversing is om te spoelen en de 2e , daar rijd ik nu mee.

Bij de eerste keer zag ik hoe veel slijpsel op de magneten bleef hangen...Ongelofelijk dat VW daarin klakkeloos het marketingverhaal van ZF ophangt, verversen niet nodig.....

 

Ik rijd zelf ook met de 1e PD TDI Tiptronic, AJM 115 PK met TT5

 

GR Budi

 

Leuk te zien dat het onderhoud op de TT5 een ieder bezig blijft houden. Ik heb bij ATS ook gevraagd om te spoelen nav de berichten op de fora. Hier werd gezegd dat het niet echt nodig is, het verschil is zonder spoelen al enorm. Als je het toch wilt dan de oplossing die al gegeven is, 2 keer verversen kort achter elkaar. Later heb ik ook nog gesproken met een automaten specialist in het zuiden van het land en ook hij gaf aan dat regelmatig verversen goed genoeg is.

Succes met het verdere vervolg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden