Ga naar inhoud

Nadeel aftermarket velg?


MarcelTDI170

Aanbevolen berichten

Ben me aan het oriënteren op een nieuw setje velgen en zie dat er diverse aftermarket sets voor veel minder dan een OEM prijs.

 

Wat is een nadeel van een aftermarket velg zoals: http://www.rotsparts.nl/nl/product/179670/19-inch-vw-audi-skoda-seat-rvelgen-5x112-et45-a3golf567, tov een OEM set? Slijtage lak, sneller kromtrekken, oid.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aftermarket koop je in een set en meestal en enkel verkrijgbaar in set. Losse velg is dan moeilijk. Oem bestel je gewoon een losse velg.

Mijn ervaring is dat een aftermarket sneller een barst vertonen terwijl de oem velg in diezelfde situatie gewoon krom zal komen te staan.

 

Aftermarket zijn meestal verkrijgbaar in verschillende inch en ET waardes terwijl je bij OEM vast zit aan 1 ET en inchwaarde en dus met spacers moet gaan werken.

 

Aftermarket velgen met een gepolijst front of met gepolijste delen gaan naar mijn mening sneller "oxideren"

 

Door de goedkope aanschafprijs is het makkelijker om een andere set te kopen en kan je er makkelijker "afscheid" van nemen.

 

 

heb zowel een zomer als winterset in replica maar zoals Foppe aangeeft is er ook goede aftermarket beschikbaar

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij nu zelf op een imitatie set maar rijd toch minder comfortabel dan m'n originele oem set. Ondanks dat het een nieuwe set is en een kwaliteits Michelinband om ligt ervaar ik toch meer trillingen in de velgen ondanks dat ze opnieuw gebalanceerd zijn. Met m'n originele omantys voel je helemaal geen trillingen in de velgen. Ook zijn oem velgen van zwaardere kwaliteit dan imitatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij nu zelf op een imitatie set maar rijd toch minder comfortabel dan m'n originele oem set. Ondanks dat het een nieuwe set is en een kwaliteits Michelinband om ligt ervaar ik toch meer trillingen in de velgen ondanks dat ze opnieuw gebalanceerd zijn. Met m'n originele omantys voel je helemaal geen trillingen in de velgen. Ook zijn oem velgen van zwaardere kwaliteit dan imitatie.

Zijn de velgen wel recht dan?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij nu zelf op een imitatie set maar rijd toch minder comfortabel dan m'n originele oem set. Ondanks dat het een nieuwe set is en een kwaliteits Michelinband om ligt ervaar ik toch meer trillingen in de velgen ondanks dat ze opnieuw gebalanceerd zijn. Met m'n originele omantys voel je helemaal geen trillingen in de velgen. Ook zijn oem velgen van zwaardere kwaliteit dan imitatie.

In dat geval zou ik er niet eens mee verder rijden en kiezen voor andere wielen.

Heb vroeger wel echt chinese troep meegemaakt. Wil niet zeggen dat alles wat in china gemaakt wordt troep is hoor.

 

Maar tegenwoordig zijn er zeer hoogwaardige replica's (meestal uit Europa). Trillingen in een goed gebalanceerde wiel mag echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan op joubuis diverse filmpjes over oem vs replica velgen.

Als je de goedkopere velgen ziet op een x-ray dat de samenstelling niet zuiver is verklaard ook dat de harten van de naaf afbreekt.

Ook een filmpje met AMG velhen door een gat in de weg. De replica breekt zo een stuk van de velgrand af de oem velg geeft geen meuk.

Wil nu niet beweren dat alle teplica's slecht zijn he. Don't shoot the messenger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze na dat er gebalanceerd is opnieuw laten controleren bij een andere bedrijf. Op het moment dat het wiel hard draait zie je geen slag of hoogte slag en het balans was op alle 4 nul nul dus euromaster had ze werk wel goed gedaan. Ik onder vind dit ook alleen tussen de 120/130 kmp en na de 180 blijft het, maar gelukkig rijd ik dat dan weer niet dagelijks.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan op joubuis diverse filmpjes over oem vs replica velgen.

Als je de goedkopere velgen ziet op een x-ray dat de samenstelling niet zuiver is verklaard ook dat de harten van de naaf afbreekt.

Ook een filmpje met AMG velhen door een gat in de weg. De replica breekt zo een stuk van de velgrand af de oem velg geeft geen meuk.

Wil nu niet beweren dat alle teplica's slecht zijn he. Don't shoot the messenger.

Oh ja, zie het filmpje nu ook....

 

Toch geneigd om dan voor OEMs te gaan. Ik heb te weinig verstand van andere merken en replicas om een oordeel te kunnen maken over kwaliteit.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

MAK maakt ook prima wielen.

Ronal heeft ook velgen voor VW geleverd.

BBS heeft ook een meer dan goede reputatie.

 

Allemaal merken die velgen leveren voor minder dan de OEM sets.

 

De OEM sets komen ook gewoon uit een velgenfabriek die in opdracht van VW velgen maakt. Die zijn daarmee zeker niet beter dan de velgen die ze al produceerden.

 

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf ook al en poosje aan het rond kijken naar velgen denk zelf wel om en velg te nemen van en bekend merk.

Maar weet alleen nog niet of het 18 of 19 inch moet worden en wil ze het liefst niet verder naar buiten hebben steken.

Iemand ervaring betreft de et waarde en de j maat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf ook al en poosje aan het rond kijken naar velgen denk zelf wel om en velg te nemen van en bekend merk.

Maar weet alleen nog niet of het 18 of 19 inch moet worden en wil ze het liefst niet verder naar buiten hebben steken.

Iemand ervaring betreft de et waarde en de j maat.

Ik zou zelf 18" nemen, je houdt dan nog iets comfort over.

 

Qua ET waarde; standaard waarde is 47 voor een B7. Normaal wordt aangeraden om niet meer dan 5mm af te wijken daarvan, zowel omhoog als omlaag. Lagere ET waarde betekent dat de velg iets naar buiten komt. En andersom natuurlijk.

 

8J is breed zat onder een Passat zou ik zeggen.

 

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, achter op z’n laagst en voor heb ik nog 1cm. Zal ca 40mm rondom verlaagd zijn, denk ik.

Kan het ook niet echt reëel nameten nu gezien hij op de 17” zomerwielen staat.

Kwa hoogte maakt het niet uit, je wielen zijn nagenoeg gelijk kwa diameter, alleen je band hoogte is anders bij 17” en 19”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een velg is goed of niet goed, dit kan zowel bij een oem velg of een aftermarket velg voorkomen. Merken zoals Team Dynamics, Rotiform, OZ, en ga zo maar door zijn zeer goed. Eigenlijk is vaak de prijs het bewijs en zijn gegoten wielen per definitie altijd beter én lichter. De afwerking is bij veel velgen, zeker bij gepolijste exemplaren ook belangrijk. Ook daar is genoeg oem spul te vinden waarbij de de coating eraf vliegt na een winter(tje).

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens een medewerker van de Duitse TÜV zijn alle velgen met kba nummer in Duitsland getest op stevigheid. Dat betekent niet dat er geen kwaliteitsverschil tussen de merken kan zitten maar wel dat ze getest en goed bevonden zijn.

 

Wat Jos aangeeft; het zegt idd niks over de afwerking en duurzaamheid van de lak etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand hoe ik deze post kan verwijderen? In in een verkeerd onderwerp terecht gekomen..

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je bericht aanklikken in Tapatalk en dan rechtsboven op de sleutel en schroevendraaier klikken en dan voor verwijderen kiezen.

 

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden