Ga naar inhoud
  • 0

Nieuw soort ketting 1.4TSI


Vdub

Vraag

Had vandaag (weer) een Touran staan, dit keer was de ketting niet 3 tanden versprongen maar wel wat fouten die met regelmaat terugkwamen zoals Nokkenas- en krukassensor signaal.

Daarbij kwam natuurlijk ook het mooie gele motorstoringslampje..

 

Om de evt schade voor te zijn een complete set besteld, waar overigens ook een gemodificeerde olieaanvoerleiding voor de turbo bij zat(thermische beveiliging)

 

nu zag ik bij deze ketting dat de schakels puntig zijn geworden, t.o.v. de "oude"  ketting die er gewoon als een soort fietsketting uitzag.

1936451_914049132025869_3879698687910273

10177883_914049055359210_544494809342864

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, is op zich wel aardig te doen, nadeel van deze CAVC motor was dat het onderste tandwiel hetzelfde tandwiel is als wat de oliepompketting aandrijft, tevens hadden we in de set ook een nieuwe oliezeef zitten.

Overigens is hier alles vervangen, ook het nokkenasversteltandwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vermoed dat dit er bijna niet meer overheen kan springen, tevens word het super gecentreerd in het tandwiel en lijkt het mij dat de slijtage minder is doordat er minder speling tussen de tanden en de ketting is.

Overigens, deze Touran had 105dkm, geen zichtbare slijtage aan de tandwielen. De ketting daarentegen was fors langer geworden.

 

De nieuwe ketting/geleiders en spanner zitten super strak, de spanstift werd zon beetje vast in de behuizing gedrukt. De ketting lag bovenin tussen de 2 tandwielen echt als een hangmat ertussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom zouden ze morse ketting gebruikt ipv gewone ketting, die maakt iets meer geluid maar is super sterk en slijt ook veel minder. Bij motorfietsen van BMW hebben we ook een hele serie gehad( de k1200) die extreem oprekte, ook deze kon er overheen schieten, later hebben ze hier een modificatie voor gemaakt bij het krukastandwiel zodat de ketting er niet meer overheen kon schieten. Een kunststof kapje wat dit voorkomt van een paar euro dan denk je waarom zat dit er standaard niet op?

 

Foutmeldingen van de nokkenassensor kennen wij eigenlijk niet door een opgerekte ketting, wel het ratelen bij koude start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vergeet niet dat we nu een aantal jaren later zijn en tevens zitten er best wel veel snufjes achter zon ketting in een automotor. Ik heb geen verstand van motorfietsblokken kan ook niet zeggen waarom men voor een bepaald de constructie kiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan gerust een TSI kopen, wil je een fijne motor, koop een 1.2TSI, daar kost de ketting bijna niks van en is ook weinig werk.

Heb de laatste tijd een hele lading FSI's gedaan en voor deze Touran een vergelijkbare die eroverheen gesprongen was... dat is serieus sleutelwerk, deze was gewoon werk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Offtopic: Dat is een ander verhaal. De Passat hoeft niet weg, die mag weg. Rij er met veel plezier in!

 

Ontopic: Mijn overbuurman heeft een Golf plus 1.2 tsi, heeft m al vrij snel ingeruild voor een 1.4 tsi omdat die 1.2 in de bergen niet mee kwam met het verkeer. Dus 1.2 valt ten alle tijde af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat is een 365? Je komt vanzelf aan de beurt als het gaat rammelen, alles wat ik tot nu toe heb gedaan zat voor of rond de 100dkm

 Uhh een passat variant 3AA 2012, nu op 124.000 en nog muisstil, wellicht al gedaan door het leasebedrijf, en anders wachten we rustig af, en gaat bij de eerste rammel de zaak open..

Thkx ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie het voordeel niet van die kettingen als die na zo'n 100k opgerekt zijn en vervangen moeten worden, is een riem toch een betere keus en nog goedkoper ook lijkt mij.

Vindt het wel diep triest dat het kettingprobleem nog steeds niet uit de wereld is, of is er een vanaf bouwjaar dat je probleemloos 250k+ er mee kunt doen?

Hebben andere merken dit soort ellende nu ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 Uhh een passat variant 3AA 2012, nu op 124.000 en nog muisstil, wellicht al gedaan door het leasebedrijf, en anders wachten we rustig af, en gaat bij de eerste rammel de zaak open..

Thkx ..

 

 

Hier 3C 2010 met 142.000 km en ook geen geratel bij koude start ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie het voordeel niet van die kettingen als die na zo'n 100k opgerekt zijn en vervangen moeten worden, is een riem toch een betere keus en nog goedkoper ook lijkt mij.

Vindt het wel diep triest dat het kettingprobleem nog steeds niet uit de wereld is, of is er een vanaf bouwjaar dat je probleemloos 250k+ er mee kunt doen?

Hebben andere merken dit soort ellende nu ook?

zeker, voordeel van de riem is stiller en makkelijker te vervangen...

Je zou toch denken dat ze in de productielijn een betere ketting monteren... maar goed het is eenmaal zo..voor de rest een super car ...en bij de eerste tekenen gaat de zaak open.

 

Andere merken?, geen idee, heb wel eens wat gehoord daarover maar die weten het klaarblijkelijk goed "onder de pet" te houden of vervangen gewoon onder coulance, en daar wringt de schoen nogal eens bij de fam PON...

 

grtzzzz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En dat zal bij andere merken niet anders zijn, heb een BMW motorfiets, achterwielflens met haarscheuren en afgebroken kleppen bij de eerste series, dealer weet van niets, neee dat komt nooit voor, ik heb er nog niet eerder van gehoord... maar twee weken later een wereldwijde terugroep actie, iedereen een nieuwe flens........

Tsja ze hebben allemaal wel wat.....

 

keep on rolling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En dat zal bij andere merken niet anders zijn, heb een BMW motorfiets, achterwielflens met haarscheuren en afgebroken kleppen bij de eerste series, dealer weet van niets, neee dat komt nooit voor, ik heb er nog niet eerder van gehoord... maar twee weken later een wereldwijde terugroep actie, iedereen een nieuwe flens........

Tsja ze hebben allemaal wel wat.....

 

keep on rolling..

Flens is bekend, maar die kleppen niet? En ik zie heeel veel gs'en

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op diverse fora zijn gevallen voorbij gekomen waarbij kleppen gebroken zijn en daarmee de complete cilinder om zeep is geholpen. Dit betrof, dacht ik, allemaal boxers van 2006-2007 waar holle klepstelen werden gebruikt. Dit is op fora breed uitgemeten omdat in de meeste gevallen het kilometrage beperk was (zelfs minder dan 30d km) en de opvolging vanuit BMW of dealer tekort schoot.

 

Overigens, valt het aantal van deze gevallen in het niet t.o.v. de verkochte aantallen die jaren ...

 

@@ka0191 : kom jij ook op het forum van de GS club?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden