Ga naar inhoud
  • 0

verbuik 1.8T


STA

Vraag

Hallo allemaal,

 

Sinds een paar weken eigenaar van een 3bg 1.8t uit 2004.

Het valt me op dat deze best flink zuipt. Ik rij met een halve tank nog geen 250km.

Ik rij veel snelweg km's woon-werk verkeer 80km in totaal en af en toe korte ritten, ik rij best zuinig, schakel tussen de 2000 en 2500 toeren, ik rij overigens niet harder dan 110kmh op de CC. En ja soms trek ik de passat ff door.

 

3 dagen nadat ik de auto had gekocht begon motorstorings lampje te branden, aangesloten op de computer in een garage. Deze gaf een sensor aan wat vlak bij de radiateur zit. Besloten om het eerst te resetten mocht het weer branden dan pas te vervangen, storingslampje heeft niet meer gebrand. Motortemperatuur blijft netjes in het midden staan. Stationair draait de motor ook netjes. Heb aan aantal topics gelezen om wat vergelijkings materiaal te zoeken maar word er niet echt wijs uit.

 

Wat is jullie verbruik en is er wat tegen het hoge verbuik te doen?? Dacht namelijk dt de 1.8T een redelijk "zuinige"motor was/is.

 

Gr STA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zit met de mijne op ongeveer 1 op 9,5 met voornamelijk stadsverkeer.

Bij een halve tank staat de meter op 300-350 km.

 

Mijn indruk met de wagens is dat schakelen bij de toerentallen die jij noemt meer verbruikt omdat je dan na het schakelen heel laag in de toeren zit. Ik schakel pas minimaal na 3000 toeren, dan blijft de wagen na het schakelen boven de 2000 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt een hoog verbruik.

 

Ik rij lange afstanden en heel weinig stad. Bij Stadsverbruik gebruikt de 1.8T iets meer net als wat Roger schrijft.

Op lange afstanden rij ik met een volle tank euro 98 (geen euro 95) en bij rustig/normaal rijgedrag uit op een verbruik van 700km/tank.

(op de CC natuurlijk :) bij gemiddelde snelheid van 100km/uur)

 

m.b.t. resetten/uitlezen storingen:

 

Resetten van storingskodes is m.i. niet de oplossing.

Eerst bekijken welke storingscodes de auto geeft, en dan bekijken wat de kodes betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hebt een hoog verbruik.

 

Ik rij lange afstanden en heel weinig stad. Bij Stadsverbruik gebruikt de 1.8T iets meer net als wat Roger schrijft.

Op lange afstanden rij ik met een volle tank euro 98 (geen euro 95) en bij rustig/normaal rijgedrag uit op een verbruik van 700km/tank.

(op de CC natuurlijk :) bij gemiddelde snelheid van 100km/uur)

 

m.b.t. resetten/uitlezen storingen:

 

Resetten van storingskodes is m.i. niet de oplossing.

Eerst bekijken welke storingscodes de auto geeft, en dan bekijken wat de kodes betekenen.

 

Door euro 98 te tanken ipv 95 dat zou ook een hoop moeten schelen?? Moet vd week toch terug naar me vorige werkgever zal de passat gelijk weer aan de computer hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sensoren zitten er niet voor niks. Bij defecte temp-sensor kan het motormanagement inspuiten alsof de motor nog koud is, etc.

Lmm is helemaal dramatisch als die defect is of niet de juiste waarde afgeeft, dan heb je bijna geen vermogen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok de nieuwe sensor heb ik liggen dan vervang ik deze in ieder geval. Wat lmm betreft is deze nog wel ok.

 

Dat word een hoop testen vd week :-)

 

Euro 98 dat is zeker v power geworden?

 

BP Ultimate is 98 octaan. V Power is 97 ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net 35km snelweg gereden 110 kmh op cc gereden. V power getankt, heb geen bp in de buurt :-). BC gaf gemiddelde van 8.3 ltr op 100km aan. Is dit gemiddelde een beetje ok?

 

V power is 97,5 ipv 98 had het gelijk even navraagt aan de pomp bediende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Net 35km snelweg gereden 110 kmh op cc gereden. V power getankt, heb geen bp in de buurt :-). BC gaf gemiddelde van 8.3 ltr op 100km aan. Is dit gemiddelde een beetje ok?

 

V power is 97,5 ipv 98 had het gelijk even navraagt aan de pomp bediende.

Dat kan vast zuiniger, maar heel slecht is dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Shell V-power is "ongeveer 97". Omdat in NL alleen de aanduidingen 95 en 98 gebruikt mogen worden kan Shell dus niet adverteren met V-Power 97 en maken ze er V-Power 95 van. Het zou mij niks verbazen al het af en toe ook een beetje onder de 97 zit, maar bewijzen kan ik dat natuurlijk niet.

Dan nog even over "ik rijd zus en zoveel kilometer op een halve tank" Dat is echt te onnauwkeurig om daarmee een zinnige uitspraak te doen over het werkelijk gemiddelde verbruik. Gewoon ouderwets de dagteller op nul na het tanken en de volgende precies even vol tanken en dan de gereden kilometers delen door de verbruikte liters, dan pas heb je een representatief verbruik. Ook de boardcomputer wijkt behoorlijk af dus dat is ook geen erg nauwkeurige graadmeter.

Toen bij mijn 3BG 2.0 20v de temperatuursensor kapot was kon ik dat onmiddellijk aan mijn verbruik merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update

 

Temperatuur sensor vervangen, aangesloten aan de comp gaf een temperatuur aan van 84/86 graden en op dashboard staat de temperatuur meter netjes op 90graden maar dat deed het ook voordat de temperatuur sensor vervangen werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De defecte sensor gaf de computer aan vandaar dat deze vervangen is. Doordat al het koelvloeistof eruit liep en is vervangen heeft de motor een poosje stationair gedraaid nadat de computer weer werd aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ook een 1.8T gehad die ook een koelvloeistof gerelateerde storing erin had, hier ook eerst maar ff de sensor vervangen, temp in vcds was 65 op meter 90.. volgens mij is het nu nog niet helemaal goed en toch ook de thermostaat blijft iets open staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iemand een idee waarom de ven continu op volle toeren draait, sinds dat sensortje is vervangen?? Kom net thuis van werk, auto starten en ven begint gelijk te draaien tot dat ik de motor uitzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee, het is gekomen sinds het sensor is vervangen die aan de radiator vast zit.

 

Airco staat uit, aanjager ook.

 

Verkeerde sensor mischien erin gedaan? De oude was groen en de nieuwe blauw. Zegt je dat iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden