Ga naar inhoud

  • 0

Zuinig rijden.. wat bespaar je nu eigenlijk?


Vdub

Vraag

Bron: driving-dutchman.com

 

Onlangs werd ik door een leasemaatschappij benaderd met de vraag of ik een techspertise wilde uitvoeren op een Audi A4 met 2.0 TFSI motor. De berijder klaagde dat er regelmatig een ‘hik’ in de motor zat. De auto was meerdere malen bij de dealer geweest, maar het probleem keerde telkens, vaak binnen twee weken, terug. De garage kwam er niet uit – en dat is niet onlogisch – want er was iets ernstigs aan de hand.

 

vervuilde-kleppen.jpg

 

TFSI vervuild binnen een jaar?

Vervuilde-tsi-motor.jpg

 

Ik besloot de auto op te halen en onder te brengen bij een diesel diagnosespecialist. De eigen garage had, na overleg met de importeur, de auto meerdere malen een brandstofadditief toegediend omdat de klachten leken te wijzen op vervuiling in het inlaat / injectiesysteem.

 

 

De motor zat zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was

.

Merkwaardig, want de auto was nog maar een jaar oud en had slechts 13.000 kilometer gereden. Na elke behandeling keerde de klacht binnen één of twee weken weer terug. Na gezamenlijk overleg besloten we het inlaatspruitstuk te demonteren. En wat we toen aantroffen overtrof onze stoutste vermoedens. De motor was intens vervuild, de EGR klep, de inlaatkleppen en het spruitstuk zaten zó vol met afzetting, dat reinigen zonder demontage van de cilinderkop onmogelijk was!

 

Vervuilde TSI motor

 

Het nieuwe rijden opnieuw geïnterpreteerd

 

Bij mij rees de vraag hoe zo iets heeft kunnen ontstaan, wat heeft de berijder gemerkt en hoe is er met de auto gereden? Na overleg met de leasemaatschappij zocht ik contact met de berijder en vroeg hem wat er gebeurde op de momenten dat de klacht zich openbaarde. Hij vertelde het volgende: ‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.

 

 

Auto begint bij 900 toeren in zesde versnelling te hikken

.

De auto is nu vier keer bij de dealer geweest, maar na twee weken komt de hik weer terug’. Negenhonderd toeren in zijn zes… Kennelijk moet de man de verbazing op mijn gezicht door de telefoon gezien hebben, want hij voegde er meteen aan toe dat zijn rijstijl niet bevorderlijk was voor de motorprestaties. Dat is nog zeer zacht uitgedrukt…

 

egr-klep-vervuild.jpg

EGR klep

 

De rekening van doorgeslagen zuinigheid

 

De reden voor zijn rijstijl was dat hij zo zuinig mogelijk probeerde te rijden omdat dit bonuspunten bij de leasemaatschappij opleverde. Daarom reed hij met idioot lage toerentallen, het feit dat de motor daar voelbaar en hoorbaar tegen protesteert werd kennelijk niet geïnterpreteerd als signaal dat er een paar versnellingen terug geschakeld moest worden.

 

 

Te zuinig rijden kan gepeperde rekening opleveren

.

De gedachte van het nieuwe rijden is namelijk om onnodig toeren maken te voorkomen en niet om zo laag mogelijk in toeren te rijden. Een automotor rendeert niet bij lage toerentallen en zal dan ook beslist niet zuiniger rijden. Deze berijder reed op zich wel zuinig, maar dit alles werd in een klap teniet gedaan door een zeer dure reparatie.

 

Bron: http://driving-dutchman.com/dure-motorr ... ig-rijden/

Eindredactie: Arnold van Schepen

 

 

Tags: Audi A4 2.0 TFSI, EGR, inwendige vervuiling, Nieuwe rijden, te lage toeren, TFSI, toerental, vuilafzetting

 

Over de auteur: Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik vind het verschil tussen je beste en je slechtste verbruik opvallend klein Raphael. Hoewel ik mezelf als een zeer rustige rijder bestempel en probeer de auto -op een verantwoorde manier- zo zuinig mogelijk te laten rijden, varieert mijn beste en slechtste verbruik al tussen de 1 op 10,92 en de 1 op 14,20 (in liters per 100km resp. 9,16 en 7,04) Je ziet dat er zelfs binnen een rustige rijstijl al een grote variatie in zit.

Bij mij dus vreemd genoeg niet.

Het laagste dat ik hem ooit heb gekregen (rijden met hoge aanhanger niet meegerekend) is 1:8.

In het buitenland, bochtige wegen en constant in zn 3 of 4 rijden en goed op het gas zitten. Wederom, een paar tanken "getest". (lees: als 19 jarige rijden :lol: )

 

Hoe rustig ik ook rij, meer dan 1:10,5 krijg ik er niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
I call bs... heb mijn vorige auto ns in 5de versnelling gezet zonder gas geven. Dat was 900 rpm... dat resulteerde in... 35 a 40 km per uur. En die zat zogenaamd op de snelweg? ??

 

Nice hoax... next!!!

6e versnelling, niet 5e versnelling.

Ik geloof het wel hoor. Zeker als ie 90 reed.

Dat was n 5 bak en idd diesel. No way dat je 90 per uur rijdt aan 900 rpm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan weet ik niet wat jij doet, maar mijn gechipte 1.8t haalt op een 80 weg op cc zeker 6.3-6.5 op de 100. Snelweg met 135-140 op cc haalt ie wel 9 op de 100 met mooi/droog weer. Rij ik rustig 120 op cc dan zakt ie wel naar de 8,2-8,5 liter op de 100 en dat met 18 inch en 225 brede banden...

 

Trouwens die kans op vervuiling heeft ie bij mij niet, word goed gebruikt als die warm is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan weet ik niet wat jij doet, maar mijn gechipte 1.8t haalt op een 80 weg op cc zeker 6.3-6.5 op de 100. Snelweg met 135-140 op cc haalt ie wel 9 op de 100 met mooi/droog weer. Rij ik rustig 120 op cc dan zakt ie wel naar de 8,2-8,5 liter op de 100 en dat met 18 inch en 225 brede banden...

 

Trouwens die kans op vervuiling heeft ie bij mij niet, word goed gebruikt als die warm is...

Geen turbo, geen chip.

16" velgen met volgens mij 215 banden. Bandenspanning voor en achter geloof ik 2.5.

Meestal 135-140 op de snelweg. Zonder cruise control. Schakel ook rustig door. Totaal niet laat (maar ook niet achterlijk vroeg, gewoon waar het goed voelt). Overigens zijn de meeste van mijn snelweg kilometers in vrij druk verkeer, dus dat zal zeker niet helpen. (files niet meegeteld natuurlijk).

Over echt lange afstand haal ik ook de 1:10, en dat is dan 160 max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 2 liter TFSI en heb het vandaag getest. 900 rpm in zijn 6 dan rijdt hij 40 km/uur. Dat zal hij niet gereden hebben op de snelweg.. Als je vanuit zijn 6 zo gaat optrekken krijg je vanzelf meer klachten.. dat kan nooit goed zijn voor de motor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb een 2 liter TFSI en heb het vandaag getest. 900 rpm in zijn 6 dan rijdt hij 40 km/uur. Dat zal hij niet gereden hebben op de snelweg.. Als je vanuit zijn 6 zo gaat optrekken krijg je vanzelf meer klachten.. dat kan nooit goed zijn voor de motor..

Conclusie: de betreffende leaserijder kan gewoon voor geen meter rijden en dacht dat hij een automaat had dus reed altijd lekker in zn 6 rond?

:lol:

 

Mooi dat je het even getest hebt! Maakt het verhaal wat vollediger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb een 2 liter TFSI en heb het vandaag getest. 900 rpm in zijn 6 dan rijdt hij 40 km/uur. Dat zal hij niet gereden hebben op de snelweg.. Als je vanuit zijn 6 zo gaat optrekken krijg je vanzelf meer klachten.. dat kan nooit goed zijn voor de motor..

My point exactly :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij een 2.0 tdi dsg in D stand, rijdt hij dan ook niet net te laag? 45 in 4 en als je zakt naar 40 blijft die in 4. Bij heel traag acceleren blijft in 4 en iets harder acceleren schakelt hij wel terug.

 

Zo ook 60 in 5 en circa 75 in 6.

 

Is dat prima?

 

Omdat ik nog geen antwoord op mijn vraag heb kunnen ontdekken quote ik mijzelf even. Ik weet niet of dat als heel slecht wordt gezien :angel:

 

Maar ben echt heel erg benieuwd m.b.t. dit onderwerp of het goed (genoeg) is voor de motor.

Ik vind D perfect en passend voor mijn eigen stijl en kijkende wanneer ik zelf zou schakelen.

Terwijl ik S nooit gebruik. Dan trap ik het gas wat harder in als ik het nodig heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is heel slecht, volgens mij kun je er kantelende zuigers door krijgen

 

@Kristof

Nu weet je ook waarom jouw auto minder pk doet dan andere 2.0TDI's, maak de boel maar open, die van jou zit compleet vol ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het is heel slecht, volgens mij kun je er kantelende zuigers door krijgen

 

@Kristof

Nu weet je ook waarom jouw auto minder pk doet dan andere 2.0TDI's, maak de boel maar open, die van jou zit compleet vol ;)

Mijn egr is brandschoon hoor :mrgreen:

Ik rij trouwens nooit manueel. En 1 keer per maand rij ik n minuutje of twee in S. Die S heb ik wel laten inkorten. 4500 rpm gaat helemaal nergens over imho :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4500rpm is idd vrij weinig :mrgreen:

Ohnee diesel he. Prima toch joh, brandt dat ding ook af en toe lekker schoon. Als het schadelijk zou zijn zou dat ding wel stoppen bij 2000rpm :lol:

Als jij niet 24u per dag op 4500rpm gaat lopen gieren dan is er weinig aan de hand.

 

bij 4500 rpm zit je VER over je vermogenspiek heen, zelfs al in 'n fameuze dip. Dus heeft hoegenaamd geen enkel nut :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Interessante discussie, ik rij namelijk vrij zuinig (1:16, voor ons belgen 6,3l/100km) en ik heb een maand of 2 geleden bij mij de EGR-klep en gasklephuis er af gehad om proper te maken. Ik dacht dat dit toen verband hield met een probleem wat ik had. Er zat een beetje afzetting op, heb ik dan ook proper gemaakt, maar de foto's die hier getoond worden zijn imho toch erg overdreven hoor. Daar kwam die van mij nie eens bij in de buurt. Denk dat ik nergens een laag had die dikker was als 1mm... En dat voor een wagen van de eerste reeks (begin 2006). Kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaar voor mij altijd goed heeft doorgereden, maar ik heb de wagen nu toch al 3 jaar en 40 000 km gereden ondertussen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb die van mij vorig jaar proper gemaakt en zat toch behoorlijk wat rotzooi in na 125 000 km. Recent (40 000 km verder) heb ik de boel opnieuw proper gemaakt en toch ook weer wat "smodder" erin (weliswaar belange zoveel niet als voordien ;))

 

EGR is nu dicht, ga 't volgend jaar ofzo nog 'ns openzwieren uit nieuwsgierigheid, hoeveel er dan wel of niet in hangt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Interessante discussie, ik rij namelijk vrij zuinig (1:16, voor ons belgen 6,3l/100km) en ik heb een maand of 2 geleden bij mij de EGR-klep en gasklephuis er af gehad om proper te maken. Ik dacht dat dit toen verband hield met een probleem wat ik had. Er zat een beetje afzetting op, heb ik dan ook proper gemaakt, maar de foto's die hier getoond worden zijn imho toch erg overdreven hoor. Daar kwam die van mij nie eens bij in de buurt. Denk dat ik nergens een laag had die dikker was als 1mm... En dat voor een wagen van de eerste reeks (begin 2006). Kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaar voor mij altijd goed heeft doorgereden, maar ik heb de wagen nu toch al 3 jaar en 40 000 km gereden ondertussen...

Ik maak er jaarlijks meerdere schoon en kan je zeggen dat er schone en extreem vieze exemplaren tussen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik wist het eigenlijk al, veel medeweggebruikers - vooral rijders in een 0pel of een Citr0en - hebben het rijbewijs met douwe egberts punten verkregen en moeten hoognodig op rijles :mrgreen:

 

Die kreeg je toch bij Blue Band... :roll:

 

Diegene die het strikje los kreeg wel..

 

 

Zo zie je maar weer Mathijs, dat het wel degelijk goed verkeerd is laag toeren te rijden..

Tiet vur t neie riednn. Is niet heel goed.. Normaal beetje door rijden is niet verkeerd..

Zo zit ik nog steeds te malen om een toyota rav4 ding hikt ook wat.

Er is al van alles gedaan, ik heb moeder gezegd ga er mee naar garage.. Ik zou het niet weten.

Zit ook niet echt een rav4 forum op internet, in nl. Dank voor deze info.. Gaan we ook eens aan denken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Vdub: scheelt dat veel als de EGR dicht is gezet, of wordt die dan nog altijd smerig?

 

Hangt er vanaf wat je smerig noemt denk ik, je carterventilatie zorgt ook voor heel wat "smerigheid" (you see what i did there :wink: ) in je inlaattraject. Toen ik bij mij de buis los haalde om mijn EGR en gasklep los te halen zat daar toch een beetje vettigheid op de wand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt mij dat als de EGR dicht is gezet zoals bedoeld geen uitlaatgassen er meer door gaan. Dat van de carterventilatie zou kunnen. Weet uit het blote hoofd niet of dat bij elke motor op de EGR zit.

Het kan niet missen dat de hoeveelheid vuil sterk afneemt.

 

Je hoort wel eens van een schoorsteenbrand. Dat is een ongewenst verschijnsel waarbij roet in het rookkanaal vlam vat.

Eigenlijk zou het roet/vuil in de EGR ook moeten verbranden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden