Ga naar inhoud

Chippen binnen garantie? Hoe, wat waar...


blastaway

Aanbevolen berichten

Beste heren,

 

Reeds bijna een jaar kachel ik vrolijk rond in onze nieuwe Golf Variant. De auto is van oktober 2012. Helaas is het maar een 1.2 tsi motor, die over het algemeen voldoende presteert voor ons... Totdat we een caravan aangeschaft hadden. We merken dat deze vooral in wat heuvelachtig gebied tekort schiet. In Frankrijk 110 gereden in de 5 ipv 6, maar bij een beetje plooiing terug naar de 4 of 3.

 

De vrouw wilde niet zo snel weer wisselen, dus wil ik chippen. Echter... Vervalt de garantie dan? Ja, ik dacht van wel. Zelfs ABT blijkt door PON op straat te zijn gezet. Er is dus geen chipper die ik kan benaderen met behoud van garantie? Weet iemand wat ik zou kunnen doen?

 

Groeten en thanx!

 

Sven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de passat en de jetta beide binnen garantie gechipt gehad. Met jetta veel problemen gehad met aandrijving en nooit commentaar of problemen gehad.

 

Het is trouwens geen schande om terug te schakelen hoor, ik reed met mijn passie altijd in de 5 met 1500kg zware caravan. Hoefde niet terug te schakelen (ook niet bij de gemiddelde bult). Denk dat je met een benzine toch iets vaker moet schakelen met caravan.

 

Gewoon chippen en niks tegen niemand zeggen, dealers zijn ignorant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je geen motorschade oploopt, wordt de software niet opgestuurd naar Vw, maar als dat wel gebeurd terwijl de auto gechipt is, dan kun je een 'nee' verwachten.

 

Dus zoals Wheeler al zei, met (motor) problemen gewoon de tuning laten wegschrijven.

 

Eerder kon je op de site van JD een lijst zien met vestigingen waar je ook een JD chip kon krijgen, dat zie ik nu niet meer op hun site. Anders effe een belletje plegen naar JD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat je had kunnen doen is voor aanschaf een dealer opzoeken die de garantie in geval van chiptuning overneemt. Volgens mij zijn er VAG dealers die nieuwe auto's incl. JD tuning willen verkopen met behoud van bovengenoemde garantie. Ff navragen bij JD bij welke VAG dealer je je hiervoor kan melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de garantie zou ik me niet zo druk maken, dat is nog iets meer dan een jaar als ik het goed heb. De kans dat er door de tuning dan iets stuk gaat is minimaal. Bovendien zal de dealer/importeur in dat geval moeten kunnen aantonen dat de motor A gechipt is (dat zal nog wel gaan) en B dat het defect door het chippen komt en niet door een andere oorzaak. Dat laatste is vrijwel onmogelijk tenzij de auto echt heel slecht gechipt wordt. Ik zou daarom zelf een goede tuner uitzoeken. Zeker als ik lees dat je met 110 km/u met caravan de heuvel op wilt. Slechte tuning kan in dat geval voor termische overbelasting zorgen. JD heeft zich qua goed tuning inmiddels ruimschoots bewezen. De mannen van VAGtechniek in Nuenen zitten wat dichterbij en leveren ook vakwerk. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover mij bekend is OCT niet bepaald top. Als ik de prijzen en vermogens zie valt het verder op dat bijvoorbeeld de Golf V 90pk tdi maar tot 115pk getuned. Wordt. Bij de bekende tuners (zoals JD) zal je zien dat daar bekend is dat de 90pk een softwarematig geknepen 105pk is. Beiden kunnen dan ook veilig naar 140pk getuned worden. Hetzelfde geldt voor de 2.0 CR met 110pk en 140pk, die kunnen beide tot rond de 170pk worden gechipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij had Robbertje 148pk uit zijn 1.9TDI met OCT Tuning. Is gecontroleerd bij JD op de rollenbank en die hebben ook gezegd dat het goed gedaan was.

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=109&t=49317#p611757

 

EDIT: Link toegevoegd

Zie het inderdaad. Wel zie ik mijn motor niet terug in de fahrzeugliste. Hmmm...

JD doet hem wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... De kans dat er door de tuning dan iets stuk gaat is minimaal. Bovendien zal de dealer/importeur in dat geval moeten kunnen aantonen dat de motor A gechipt is (dat zal nog wel gaan) en B dat het defect door het chippen komt en niet door een andere oorzaak. ...

 

Als je beroep wilt doen op garantie dan ben je dus die ene die die kleine kans getroffen heeft. Hoe klein die kans ook is.

 

Als je vervolgens die garantie bij de dealer wilt neerleggen dan zit je vast aan zijn voorwaarden. En dat zal zeker inhouden dat je niets veranderd hebt:softwarematig of hardwarematig.

Hij hoeft (naar mijn idee) dan ook niets te bewijzen. Jij hebt software laten aanpassen of ECU open laten maken. Klaar dan vervalt je garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal nog even en toevoeging doen uit de praktijk, tijdje terug een jongen met een gti had het bekende ketting probleem. Auto is binnen gegaan voor onderzoek en bij garantie werk aan de motor wordt vaak de ecu op gestuurd naar Wolfsburg en daar was gebleken dat er een aantal parameters niet overeen kwamen met origineel, dus chipt. Auto staat dan meteen als 'besmet' in het systeem van vw en alle garantie vervalt. Jongen heeft dik 2000 euro kunnen lappen voor de reparatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het GTI-verhaal lijkt mij erg strek (no offence). Wellicht dat er geen coulance gegeven wordt, maar binnen de fabrieksgarantie zou je normaliter aanspraak moeten kunnen maken op herstel van het bekende ketting-probleem. Dat staat, mede gezien de omvang van het probleem, immers los van het wel of niet chippen. Juridisch gezien sta je gewoon erg sterk. Gelijk hebben is ook wel wat anders dan gelijk krijgen. In zoverre ben ik het wel met de voorgaande posters eens. Wil je zo weinig mogelijk kans op gedoe, dan moet je wachten tot na de garantie of de hoofdprijs betalen voor een tuning bij de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat duidelijk omschreven in de regelgeving van vw, elke verandering of modificatie aan de motor is vervallen van de garantie. Ofdat het nou wel of niet de oorzaak is van het chippen, ze zullen dit altijd aanhalen en daarmee geen garantie geven.

 

En dat gti verhaal zuig ik toch niet uit mijn duim?.. Zal het topic opzoeken voor je, zelfs vanuit jd hebben ze erin gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is precies wat JD ook zei in een mail. Als je stront aan de knikker hebt: eerst terug voor het origineel programmeren en dan dealer. Desnoods via een jd partner in de buurt of een trailer naar lochem. Ik ben me nog aan het beraden of het me dat waard is...

 

Ik heb nog geen antwoord van van Mossel aangaande OCT via de dealer, de prijs zal wel tegenvallen. In ieder geval is van den Udenhout bezig met ABT aanvraag van mij. Keep u posted.

 

Kreeg al reactie van vrienden en vader: zie je nou, toch een grotere motor moeten nemen. Ach, das betrekkelijk denk ik. Was ruimschoots voldoende tot we met pinksteren een caravan kochten en dachten, dat trekt ie wel. Je wilt zelfs met een GTI meer power, dus ja waar houd het op he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer = beter :mrgreen:

 

Maar ergens hebben ze wel gelijk. Het was waarschijnlijk beter geweest als je voor een 1.4tsi met 122pk was gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard bij garantiewerk wordt er bij PON helemaal niks opgestuurd.. zeker niet bij "het bekende" kettingprobleem.. de ECU heeft overigens ook niks van doen met de ketting.. het kapotlopen/langer worden overigens ook niet.

 

@Sven

Is jouw auto al bij de dealer geweest om te kijken of ie onder de werkplaatsactie valt ivm aanpassen wastegateaansturing?

 

Of een ECU open moet of niet heeft niks van doen met wel of niet chippen, er zijn ladingen Ecu's die open moeten, alleen die van de Passat 3C ligt niet helemaal lekker beschermd tegen weersinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsjeblieft http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ers#p69130

 

Graag onderbouwden mening hoe het volgens jouw wel had gemoeten.

 

Als ik de eerste post van het topic lees valt het op dat het om een auto buiten de fabrieksgarantie gaat. Gaat er binnen de garantie iets stuk, dan moet de dealer bewijzen dat het door de gebruiker komt als ie er onderuit wil. Gaat het daarna stuk, dan moet de gebruiker aantonen dat het product niet voldoet.

 

Maat nogmaals, gelijk hebben iets anders dan het ook krijgen. VW/PON kan het domweg vertikken en dat zul je naar de rechter/geschillencommissie moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@matthijs: geen idee... Is dat nodig dan? Wat houdt het in? Wel fijn dat je even aangeeft.

Vandaag even contact gehad met van mossel. Mijn dealer in Weert doet geen tuning meer. De aanvraag ligt nu in Valkenswaard en wacht op antwoord. Werd wel bevestigd dat JD top is, maar garantieverhaal blijft staan. Speel liever open kaart en kijk wel wat er uit voort komt.

 

@ozzy: ergens is het goed genoeg natuurlijk. Grens was beriekt en ik wilde perse deze uitvoering met rijke opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden