Ga naar inhoud

wel of niet kopen 1.8TSI uit 2009


hugo87

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Per half september komt de lease passat van een goede kennis beschikbaar.

Heb de aanbiedingsprijs gezien van de LM en is prima in orde voor de dik aangeklede Highline-business passat station.

Heeft ongeveer 110.000 km gelopen en keurig onderhouden.

auto uit 01-2009

1.8 TSI blok met 160 pk, geen chip, gewoon origineel.

Behalve voor een nieuw zijruit (nadat ze die hadden gewipt om zn navigatie er uit te jatten) is ie, voor zover ik weet, niet anders bij de dealer geweest dan voor zn gewone beurten.

 

Nu dacht ik in eerste instantie, geen gevaar 1.8 TSI blokken hebben de problemen met de distributiekettingen, nokkenasverstellers en kettingspanners niet.

Maar nu blijkt dat toch niet geheel waar te zijn aldus de berichten op internet, echter wordt er maar mondjesmaat over gesproken.

 

Ik rij nu al jaren vrijwel probleemloos in een amerikaanse golf 3 cabrio 2.0 met een distributieRIEM, maar die wordt oud en beperkt qua ruimte, dus opzoek naar wat anders.

 

Het blijft een aardige investering dus wie kan me helpen, kopen of laten staan?

 

Zijn de distributie problemen nog te verwachten voor een auto van 4.5 jaar oud en 110dk? of had het probleem al aan het licht gekomen moeten zijn?

Is er achter te komen of vw misschien stiekem eea qua distributie heeft vervangen?

 

Donderdag ga ik er een stukje in sturen, nog dingen waar ik specifiek op moet letten behalve een rateltje direct na het starten?

 

Wie denkt mee,

Alvast bedankt,

 

Hugo

 

PS Titel en motorcodes aangepast naar TSI. Oeps...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf op je vraag geen antwoord te geven, maar ik ga dit topic wel volgen. In mijn Passat CC van 2009 zit hetzelfde -ook ongetunede- blok, en ondanks dat mij verzekerd is dat mijn blok geen probleemblok zou zijn, meen ik een klein rateltje te horen bij de start. Blok heeft nu 70.000 km gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ketting problemen komen ook wel soms voor bij de 1.8tsi, maar de 1.4tsi 2.0tsi zijn de echte probleem gevallen. Over elke auto en motor is er wel wat te vinden, heb zelf deze motor ook met 50.000km geen problemen. Zit regelmatig op het gti forum waar alles 2.0tsi, diegene die ketting problemen hebben of hebben gehad waren toch allemaal rond de 50.000/60.000 km. Is natuurlijk geen verzekering dat het nog bij 110.000km niet meer kan gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf op je vraag geen antwoord te geven, maar ik ga dit topic wel volgen. In mijn Passat CC van 2009 zit hetzelfde -ook ongetunede- blok, en ondanks dat mij verzekerd is dat mijn blok geen probleemblok zou zijn, meen ik een klein rateltje te horen bij de start. Blok heeft nu 70.000 km gelopen.

 

dat schijnt normaal te zijn, mijne heeft ook een rateltje. tijdens de ecu problemen was het veel erger omdat de hogedruk pomp extra veel lawaai maakte.

Tijdens de grote beurt is er nog naar gekeken maar de ketting zit bij mij gewoon goed onder spanning.

 

je zou het kunnen horen aankomen. duurt een week of 3 en dan pang. toevallig heeft mijn garage 2x 1.4tsi motoren gehad waar ze op tijd bij waren.

dus eff rijden zonder muziek, :wink:

 

Welkom Hugo,

 

Het gaat om een hand bak?

 

Zelf vindt ik een fijne motor. maar die net als meerder vag motoren graag olie lusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let op dat TSI motoren altijd een tikkend geluid maken doordat je de injectoren hoort... heel veel auto's die mogelijk onder die d-ketting problemen vallen zijn al tijdens normale onderhoudsbeurten voorzien van aangepaste exemplaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let op dat TSI motoren altijd een tikkend geluid maken doordat je de injectoren hoort...

 

dat was inderdaad wat ik ook kreeg te horen. en als voorbeeld starten ze 4 verschillende tsi motoren in de showroom, hadden het allemaal.

waren alleen geen vw maar audi en seat motoren.

 

Jammer dat de 1.8tsi niet meer door vw wordt geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@blackpassat

Hebben ze bij jou wel gekeken naar de nokkenasverstelling? Of gewoon verteld dat er niets aan de hand is?

Het schijnt dat die, of de kettingspanner nog wel eens de boosdoener is en daarmee zou kunnen gebeuren dat de ketting tijdens het starten niet voldoende op spanning is en kans heeft een paar tanden te verdraaien met als gevolg. Alles van tijd en kromme kleppen.

Het oprekken van de ketting schijnt niet zozeer het probleem te zijn daar het een ander type ketting is ten opzichte van de 1.2 en 1.4tsi

Het is op internet niet duidelijk te vinden om welke serie blokken van de 1.8tsi het gaat. Maar op (Duitse)skoda forums wordt gesproken over modificaties die worden uitgevoerd tijdens een beurt.

 

Mijn "toekomstige" passat heeft idd een hand bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hert geluid doet zich bij mij echt alleen de eerste seconde, hooguit anderhalve seconde, voor. Ik ben geen automonteur maar toen ik las wat Vdub schreef ( de injectoren) kwam me dat helemaal niet gek voor.

In een ander topic staan twee filmpjes met een warme en koude motor, nou bij mij klinkt het -gelukkig- bij lange na niet zo.

Het is bij mij gecheckt via het Voertuig Identificatie Nummer, in mijn CC schijnen geen "foute" onderdelen te zitten. Maurice uit Numansdorp zegt ook dat het een fris blok is.

Tot het moment waarop ik de CC uit Duitsland haalde bij km stand 55.000 heeft de auto altijd dealeronderhoud gehad.

 

(nu ik eraan terugdenk klonk mijn Golfje GT 4 uit '88 destijds ook eventjes zo bij het starten, toen is me altijd voorgehouden dat het de hydraulische klepstoters waren die nog even geen druk hadden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Hugo

ik heb een 1.8 tsi uit 2009 en vorig jaar bewust die motor uitgezocht, na speurwerk op binnen- en buitenlandse sites en doorvragen bij verschillende dealers. Daardoor heb ik bv bewust niet voor bepaalde type van 1.4 tsi gekozen (waar veel indianenverhalen over zijn en slechts een gedeelte nog van klopt, zoals Vdub al aangeeft). Ik sluit me dus helemaal aan bij Schippers. Bij andere merken geven gedownsizde motoren met kettingen meer problemen, bv bmw/peugeot. Eigenaren krijgen discutabele adviezen bv om meer te rijden of om elk jaar de auto een beurt te laten geven i.p.v. om de twee jaar, wat de problemen zou helpen voorkomen. Voor een gedeelte zou dit kunnen kloppen, maar als eigenaar word je niet vrolijk van dit soort aanbevelingen. Het rijdt niet ontspannen.

De 1.8 tsi van VW is -vrij vertaald- iets conservatiever en heeft daardoor wat minder risico's, en is sterk/snel. Hij is wel een stukje minder zuinig dan 1.4 tsi en ik denk dat daarom de motor niet meer leverbaar is.

Mogelijke problemen in jouw auto kunnen zitten in deurslot (kabel in deur blijft soms hangen), maar dat zal ws pas in de winter naar voren komen en is natuurlijk te verhelpen. Ander probleem zit in kraakjes in dashboard/middenconsole (plastic), met name bij bepaalde temperaturen, wat goed op te lossen is.

Verder nergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besluit neem ik pas donderdag avond op zn vroegst, dan ga ik er zelf een stukje in sturen en er naar luisteren.

Ben vanmiddag bij de vw dealer langs gegaan en gevraagd wat er allemaal is gedaan aan de auto.

Zoals verwacht zn gewone reguliere onderhoud, echter de laatste keer dealerbezoek april 2011...

Dat ga ik eens navragen morgen want lijkt me stug.

 

Verder is er in de historie nergens een opmerking te vinden over een ratelend motorblok en ook zou de auto nooit in aanmerking zijn gekomen voor preventief vervangen van distributieonderdelen, ik denk zelf ook dat dit pas gebeurd als de klant klaagt...

 

De dealer hier om de hoek is nu overigens volledig skoda dealer, en wist te vertellen dat er in het begin van de 1.8tsi wel skoda blokken waren waarbij de kans bestond dat de ketting een paar tanden doorsloeg...

maar bij de passat was dit nog niet voorgekomen... blijft toch leuk die VAG groep, of gaan er echt nog b-keus blokken in een niet duitse-duitser.

 

@adgarrobert: Rammelende blokken wat iedereen maar normaal schijnt te vinden, ik moet er nog aan wennen denk ik, maar bedankt voor jouw overweging. zo dacht ik er dus eigenlijk ook over. Behalve dat rammelen dan.. 8-)

 

In ieder geval allen bedankt voor de info.

 

Morgenavond weet ik meer, het is en blijft een prachtige auto, maar nu, al twee jaar met dezelfde olie in een turboblok.......... brrrrrrr (aldus de gegevens dealer)

 

@all: Frituurvet daar doen we toch ook geen twee jaar mee??? Alsjeblieft, een turboblok is zoooo gevoelig voor vuile olie, vervangen die hap, weg met longlife, dat bestaat niet! is commercie!

15dk of anders 1 jaar. Nieuwe zooi dr in. doe je zelf op de oprit en nieuw filtertje, kost je mss 100 euro in de twee jaar extra, maar wat kost een nieuwe turbo??

 

to be continued.

 

Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... lease auto he... die krijgen onderhoud volgens ''het boekje'' en dat is om de 2 jaar of bij ongeveer 30.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@all: Frituurvet daar doen we toch ook geen twee jaar mee??? Alsjeblieft, een turboblok is zoooo gevoelig voor vuile olie, vervangen die hap, weg met longlife, dat bestaat niet! is commercie!

15dk of anders 1 jaar. Nieuwe zooi dr in. doe je zelf op de oprit en nieuw filtertje, kost je mss 100 euro in de twee jaar extra, maar wat kost een nieuwe turbo??

Hugo

 

Ik houd me gewoon aan de onderhoudsindicator. Ik rijd maar 18.000km per jaar. Laatste beurt was november 2011 en nu dus ruim 1,5 jaar later en 28.000 km verder heeft mijn auto deze week een grote beurt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe overgens ook 15.000km met de olie, omdat ik 30.000km gewoon te veel vind en en beter voorkomen dan genezen. En hij is bij mij getuned wat ook niet aan te raden is om zo lang met de olie te doen. Ben je voor iets minder dan 200 euro klaar bij Maurice, hoef je niet voor op de straat te gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mbt de onderhoudshistorie, ik krijg elke keer na een onderhoudsbeurt keurig netjes het afschrift van wat er bij de beurt is uitgevoerd, los van de stempel in het boekje. Ik bewaar alles in de auto en dus beschik ik zelf over de complete onderhoudshistorie. Jouw kennis zou dus tenminste over dezelfde gegevens kunnen beschikken. Meer dan 2 jaar niet bij een dealer in onderhoud is erg ongeloofwaardig voor een lease-auto. Sterker nog, als de leasemaatschappij er van hoort zullen ze de berijder er juist op aanspreken omdat hij het onderhoud niet volgens voorschriften (max 2 jaar) uitvoert. Ze zijn daar redelijk fel op. Dus ik heb het idee dat jouw beeld mbt het onderhoud niet volledig is op dit moment. Wat zegt jouw kennis hierover?

 

Verder heeft Vdub gelijk mbt vervanging van kettingen bij motoren die hier last van hebben, daar wordt zeker niet mee gewacht totdat een klant er zelf over begint.

 

Dus even bij je kennis te raden gaan, en kopen dat ding! :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kettingspanners werken normaal gezien op oliedruk, het kan zijn dat deze bij de start niet geheel deftig opgespannen staan, maar een paar tanden overslaan lijkt mij toch erg straf... Een beetje ratelen bij de start kan wel maar daarna zou het toch moeten stoppen (of alleszins minder worden). Als je bij warme motor nog steeds wat geratel/geruis hoort aan de distributiekant dan zijn de spanners/geleiders versleten of dan zit er wat veel rek op je ketting. Bij m'n VR6 heb ik de ketting ook moeten laten vervangen (wel pas op 160k km) en dat was toch een dure grap. Speciaal naar Zeypveld in Utrecht gereden hiervoor, omdat in België namelijk praktisch geen enkele dealer z'n weg weet met de vr6 motoren

En olie vervangen om de 2 jaar vindt ik ook een illusie (zeker met mijn diesel). Ik rij met Kroon full syntethic longlife, en toch wordt alles vervangen om het jaar (rij namelijk geen 15k km per jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zijn er wat (sumiere) verhalen bekend over overgesprongen kettingen zoals hier http://www.skodaforum.nl/forum/threads/ ... ing.12151/

en deze http://www.motor-talk.de/forum/steuerke ... 24097.html

 

Van de passat kan eigenlijk niet veel vinden, wel nog wat audi a3's met een versprongen ketting. Maar nogmaals, komen allemaal weg bij VAG dus kan me niet voorstellen dat de blokken onderling zo verschillen.

 

Tevens is er een schrijven geweest van autobild.de (ff googlen op "Erweiterte Kulanzfür betroffene VW-Fahrer" en dan vind je een mooi documentje hierover)

Over voornamelijk de 1.2 en 1.4 TSI blokken, echter blijken de 1.8/2.0 TSI's ook niet gevrijwaard.

 

Schijnbaar is er op dit forum gelukkig nog niemand geweest met het euvel.

 

Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat anders gewoon door de anwb, dekra of de VW dealer een uitgebreide aankoopkeuring doen met speciaal aandacht voor de ketting, verstuivers, etc. Dan komt het toch helemaal goed. Daarnaast zou je kunnen kijken of je via autotrust of NSA er extra garantie bij kan kopen. Dan is er geen enkele reden meer tot ongerustheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vanavond een rondje gereden.

Turbo klinkt goed, blok loopt verder mooi en 160 pk is leuk :P

Van binnen een echte lease-bak, maar met een sopje (hopelijk is alcantara ook nog vlekvrij te krijgen) en misschien wat nieuwe matten zal het er weer goed uitzien.

Het diefstalgevoelige vw navigatie, is nadat deze 1,5 jaar geleden is gejat, vervangen voor een Pioneer nav, hopelijk iets minder gewild.

Maar voor de zekerheid zal ik, na eventuele aankoop, een alarm (laten) installeren.

 

De auto was vlak ervoor even weg geweest dus een start met warme motor en toen niets bijzonders te horen. Volgens hem ook niets na een nacht stilstand.

Na een ritje op de snelweg even langs de kant gezet en met draaiende motor even geluisterd onder de kap.

Vanaf de voorkant/bovenkant van het blok komt een licht tikken tevoorschijn, dat zullen dan wel de injectoren zijn. Echter aan de kant van de distributie ook tikkende geluiden.

Misschien is het niets, maar wil toch dat er naar gekeken wordt.

 

Achterbanden gecupped, maar das een vw kwaaltje mag ondertussen wel gemeld worden denk.

 

In de zomer 2012 is er onderhoud gepleegd door een Bosch-service center en niet door de dealer, vreemd en jammer, zo heeft ie dus geen aanspraak gemaakt op wat voor (geheime) terugroepactie/reparatie dan ook.

 

Ga met de LM in conclaaf over garantie, afleverbeurt, controleren distributie en reparatie kleine schade aan de zijkant.

 

Zodra ik meer weet laat ik het horen.

 

Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden