Ga naar inhoud
  • 0

Verbruik 3bg snelweg


raymonnetje

Vraag

Hallo, :mrgreen:

Ik ben wel benieuwd wat jullie verbruikscijfers zijn op de snelweg.

 

Vind het bij mijzelf namelijk aan de hoge kant. Ik weet wel; staar je niet blind op je bc, maar die klopt bij mij vrij aardig.

 

Als ik 80 rijd zegt die de laatste tijd 4l/100km.

Dit is nog netjes vind ik

Rijd ik 100 dan zit ik al tegen de 6l aan, dat vind ik al vrij fors, 1:16,6 even uit m'n hoofd.

Rijd ik 120/130 dan kom ik al op 6,8/7l dat is al minder dan 1:15.

 

Dit is wel op de cruise control, maar zelf gas geven maakt geen verschil.

 

Ik rijd met een 3bg AVB uit 2001 sedan met 101pk pd, gechipt naar 130/140 pk.

 

Wat voor verbruik hebben jullie?

 

Wat kan ik er aan doen om een lager verbruik te krijgen?

Bandendruk is 2,5 bar rondom op de standaard 16 inch, 205/55/16 als het goed is.

Egr is afgedicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn 96KW TDI H6 had laatst een verbruik van 16,3km/L op een tank van bijna 800km met ongeveer 400km snelweg en rest woonwerk en prive verkeer. Daar zit nog wel wat snelweg in maar over het algemeen N-wegen in stadsverkeer

Ohja bandenmaat 225/40R18

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over je verbruik kan ik niets zeggen omdat ik geen ervaring heb met ee 3BG diesel (wel met een 3BG benzine 2.0 20v)

Maar leg eens uit waarom jij een vrij betrouwbare boardcomputer zou hebben? Die dingen geven allemaal te positief aan, de enige juiste manier is liters en kilometers bijhouden en iedere keer zeer precies tanken.

Heb jij jouw bc misschien laten callibreren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over je verbruik kan ik niets zeggen omdat ik geen ervaring heb met ee 3BG diesel (wel met een 3BG benzine 2.0 20v)

Maar leg eens uit waarom jij een vrij betrouwbare boardcomputer zou hebben? Die dingen geven allemaal te positief aan, de enige juiste manier is liters en kilometers bijhouden en iedere keer zeer precies tanken.

Heb jij jouw bc misschien laten callibreren?

Nou dit is bij mij dus precies andersom en niet zon klein beetje ook. Op het gemiddelde van een tank zei de BC dat ik 14,8km/l had gereden wat ik werkelijkheid 16,1km/l was dus vind ik een fors verschil negatief dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een Variant met standaard 74kw blok, maar ik haal op de BC ongeveer vergelijkbare cijfers als wat jij aangeeft. Op binnenwegen rond 80 of 90km/u is hij erg zuinig; <5,0l/100km. op de snelweg kom ik dan inderdaad al heel snel op de 6,8l/100km. Ik heb het ook een paar keer achteraf zelf uitgerekend aan de pomp, en vind dan niet echt noemenswaardige afwijkingen ten opzichte van het door de BC aangegeven gemiddeld verbruik.

 

In totaal aan het eind van de tank kom ik op de BC meestal uit zo rond de 5,8-6,1l/100km, en als ik zelf uitreken een ietsiepietsie hoger, zo tussen de 5,9-6,2/100km. Ik vind dat eigenlijk wel prima, maar inderdaad niet al teveel snelweg kilometers maken dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij rij je zelfs aan de zuinige kant met je 3BG. :D

Ik reed met mijn 3BG AVF 96kW gemiddeld 7,0 liter op de 100 (volgens BC 6,5) gemeten over 50.000km. Dat was met 70% snelweg gebruik. Het zuinigste dat ik ooit gereden heb was 6,2 l/100km, geen idee wat de BC toen aangaf. Bij een pompverstuiver diesel is het belangrijk dat je een constante snelheid aanhoudt en niet te hard rijdt want dan neemt het verbruik zeer snel toe. 80km p/u wegen zijn het beste voor je verbruik.

 

Kijk anders ook eens op: http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2000&constyear_e=2001&minkm=10000&powerunit=2

 

Bron: spritmonitor.de

post-5183-1423828646,1912_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, de diesels met verdelerpomp zijn een stuk zuiniger dan de versies met pompverstuivers. Daarbij is een Passat natuurlijk ook een heel andere auto dan een Golf. Diesels zijn vooral heel zuinig bij kleine auto's voor een grote auto zoals een Passat vind ik een verbruik van ruim 1:15 eigenlijk niet zo slecht.. De meeste ruime middenklasse auto's uit die tijd zijn een stuk minder zuinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het ligt er natuurlijk aan welke nauwkeurigheid je aan de dag legt bij het meten. Ik reken al sinds jaar en dag mijn verbruik uit tot op de honderdste nauwkeurig.

Regelmatig een tank vol gereden waarbij de BC 1:14,4 aangaf en dat je dan uiteindelijk op papier 1:13,5 hebt gereden (wat nog heel netjes is voor een 2-liter twintigklepper op benzine) Volgens mij hebben we het over een procent of 7 verschil tussen BC en werkelijkheid.

Nog even een duit in het zakje over de verbruikscijfers van een 1.9 TDI: met mijn Passat uit 1995 (type 35 heet dat geloof ik) reed ik altijd rond de 1:20 en op vakantie in Duitsland zelfs een keer 1 tank 1:22,7 (provinciale weg) Ik kan me nog herinneren dat ik van mijn vrouw moest gaan tanken toen de tripteller op 1.400 km stond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo ik sinds kort ook een passat 1.9 tdi 101pk sedan van 2004 ik schrok ook van het verbruik 1 op 15,4 , maar ik begrijp dus dat dit vrij normaal is voor dit type auto ps mijn vorige auto een volvo v40 1.9 d met 102pk renault diesel blok reed gem 1op 17 en die woog toch ook 1300 kg .

 

groet ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Raymon,

 

Tot een maand geleden had ik een Passat 3BG Variant uit 01/2001 1.9 TDI AVB met 100PK gechipt met Tunex tot 135PK. Toen ik de 3BG naar een familielid doorschoof, stond er 473.000km op de teller.

 

Tot de laatste dag dat ik ermee gereden had, reed ik altijd 5.0/5.1 L op 100km dus zeg maar 1:20. Ik rij altijd 100 km/h op Cruisecontrol. De laatste 250.000km ben ik steeds meer op het verbruik gaan concentreren en pastte ook 'Het nieuwe rijden' toe. Het record wat ik met deze 3BG haalde was 1160km op 1 tank, maar gemiddeld zat ik op 1000km op 1 tank.

 

Meestal zit er bij dit type auto standaard 15" wielen onder, zo ook bij mij. Ik reed altijd met 195/65/91H Michelin banden (met rondom 2,3 bar) onder, die hebben de reputatie dat ze zuinig zijn.

 

Wat heel erg bepalend is voor het verbruik is de breedte van de band, want hoe breder, hoe meer rolweerstand je krijgt. Op smalle racefietsbanden rij je ook veel lichter dan op een mountainbike met brede banden. Ik had namelijk ook nog een set 15" reserve velgen met 225 erop. Nou, toen ik die erop had, steeg het verbruik aanzienlijk in vergelijking met 195. Dit was voor mij ook de doorslaggevende factor om geen 18"wielen te gaan monteren, want dan zijn ze nog breder en dat zal het verbruik niet ten goede komen. Omdat ik voornamelijk prive rond 35.000km p/j rij, vind het belangrijk dat ik een zuinige auto heb. Met de huidige 3C Variant 1.9 TDI 105PK BXE, haal ik altijd 1:23 1:22 en dat is ook een hele nette score.

 

Hoeveel km reed jij eigenlijk op 1 tank? Probeer eens op 195/65 banden te rijden. Want ik zie geen enkele toegevoegde waarde om met brede banden te rijden, kost je tenslotte meer brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoeveel km reed jij eigenlijk op 1 tank? Probeer eens op 195/65 banden te rijden. Want ik zie geen enkele toegevoegde waarde om met brede banden te rijden, kost je tenslotte meer brandstof.

 

Raymon heeft er 205 banden met 16"onder liggen. Dat zal dus niet heel veel verschil uitmaken verwacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een AVB ongechipt op standaard 195/65/15 en bij 100 kmh op de cruise 1 op 20.

In de zomer gemiddeld ongeveer 1 op 18 a 19 en in de winter 1 op 16 a 17 (80% autoweg snelweg en 20% stadsverkeer).

 

Als ik boven de 120 kmh rij gaat het verbruik rap omhoog, hetzelfde geldt voor veel in de stad rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het ligt er natuurlijk aan welke nauwkeurigheid je aan de dag legt bij het meten. Ik reken al sinds jaar en dag mijn verbruik uit tot op de honderdste nauwkeurig.

Regelmatig een tank vol gereden waarbij de BC 1:14,4 aangaf en dat je dan uiteindelijk op papier 1:13,5 hebt gereden (wat nog heel netjes is voor een 2-liter twintigklepper op benzine) Volgens mij hebben we het over een procent of 7 verschil tussen BC en werkelijkheid.

Nog even een duit in het zakje over de verbruikscijfers van een 1.9 TDI: met mijn Passat uit 1995 (type 35 heet dat geloof ik) reed ik altijd rond de 1:20 en op vakantie in Duitsland zelfs een keer 1 tank 1:22,7 (provinciale weg) Ik kan me nog herinneren dat ik van mijn vrouw moest gaan tanken toen de tripteller op 1.400 km stond.

Dat zal dan het verhaal verdelerpomp / pompverstuiver zijn.

Maatje van me had een golf 3 TDI en die reed ook met trappen 1-18 en normaal 1-20/21 dus dat verschil is best fors.

Wist ik nooit. Dacht nieuwere techniek dus net zo zuinig of zelfs zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zou 15 inch of 16 veel verschil maken? 195 tov 205?

 

Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Je zult meer winst kunnen behalen door een band te kiezen met een lage rolweerstand. En een beetje experimenteren met de bandenspanning. Het verschil tussen 205 en 195 banden is zo klein dat is de investering niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel grappig dat er vandaag toevallig activiteit in dit topic is.

 

Heb vanochtend getankt na 1150km. gemiddeld `1:20.

 

wel vind ik dat het verbruik veel schommelt. op een recht stuk weg, schommelt het wel eens met een halve liter/100 km.

Wil binnenkort even mn brandstoffilter vervangen kijken wat dat doet.

 

. deze 1150 km waren eigenlijk alleen naar school op en neer, ik gok 75/80 % 80km weg.

 

wat ook veel scheelt gewoon rustig optrekken, lang uitrollen gewoon beetje uitrollen op de rotonde(waar dit het toelaat natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had van de week uit Brabant vandaan 1L-17,6km op de BC.

Deze geeft meer aan dan hij in werkelijkheid verbruikt dus 1L-18km heb ik zeer zeker gehaald.

 

Het was om 00:00 snachts dus wel lekker rustig. Verder heb ik continu 100km/h op de CC gereden.

Had ik harder gaan rijden had ik dit zeker niet gered.

 

PS. ik heb wel een 6-bak maar dat verschil kan nooit zo groot wezen.

Bandenmaat was 225/40R18

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden