Ga naar inhoud

  • 0

Verstuiverprobleem krijgt negatieve nieuwe wending


Nick2803

Vraag

Hoi mede passatrijders, of zal ik zeggen lotgenoten.

 

 

Als je BKP hebt, kan ik je vertellen dat je na het vervangen van alle 4 verstuivers nog niet van het probleem af bent. Erger nog, het probleem begint net

 

Afgelopen jaar heb ik binnen een kilometrage van 30.000km alle 4 de pompverstuivers onder coulance (pff dat scheelde nog) laten vervangen. De een na de ander ging kapot.

Nu zitten er 4 Bosch verstuivers in en mijn vertrouwen is weer hersteld.

Echter merk ik wel een dat de motor bij warme start erg schudt.

Vandaag schudde de motor zelfs zo erg dat ik hem pas na een halve minuut aan de praat kreeg.

Hij start wel, maar hij slaat dan niet aan.

2 vw monteurs (onafhankelijk van elkaar) geven dezelfde visie.

 

Als volgt:

"De pompverstuivers slaan in het blok. Doordat die in het blok slaan, komt er ruimte langs/naast de pompverstuivers en komt er valse lucht bij, tijdens de ontsteking.

Daarom start de auto slecht bij met name een warme start. Dit wordt alleen maar erger, aangezien de ruimte om de pompverstuivers alleen maar groter wordt en de pompverstuivers steeds meer ruimte krijgen om zich te bewegen, totdat uiteindelijk je auto helemaal niet meer start."

 

Klinkt voor mij (een leek), logisch.

 

Wat kan ik er dan aan doen.

 

Beide vw monteurs zeiden: "eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar zorg dat je er zo snel mogelijk van af komt, voordat je aan een rivisie toe bent.

Ik zeg: Wat? Rivisie?

Inderdaad, een rivisie.

 

Ik heb vandaag zelf contact gezicht met TMC (Twentse Motoren Rivisie).

Deze bevestigde het verhaal van de monteurs en zeiden dat ik niet de eerste was.

 

Oplossing TMC:

"de kop verbussen"

Dit komt in het kort erop neer dat de kop eraf wordt gehaald, er worden busjes om de pompverstuivers heen in het blok geslagen en de ruimte wordt opgevuld. De verstuivers krijgen dan niet meer de kans om uit te schudden en je bent van het probleem af.

Een complete rivisie is dan niet nodig.

Qua kosten zit je dan op 500,- euro voor het verbussen; loonkosten, kop vlakken en pakkingen en klein materiaal zit om 1000,- en daar overheen wordt dan nog BTW gerekend van 21 procent.

Zeg maar 2000,- euro dus.

 

Misschien toch geen slecht idee om de auto zo snel mogelijk de deur uit te doen, wat de monteurs zeiden. Maarja, dan heb ik wel enorme afschrijving aangezien ik de auto net een jaar heb.

Ik denk nu zo:

- Ik heb de auto gekocht voor langere termijn;

- Ik ken de auto van binnen en van buiten: Als je al 4x stil hebt gestaan en nieuwe verstuivers hebt, weet je in ieder geval wat je in huis hebt.

- Een nieuwe auto kost meer dan 2000,- euro (afschrijving en aanschaf andere auto alleen al)

- Ik heb geen euro's voor een nieuwe auto.

 

HELP!!

Zou hier ook coulance op zitten?

Heeft iemand anders hetzelfde probleem?

Suggesties? Tips? Opmerkingen? graag.

 

En een fijn uiteinde van het jaar allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

je merkt het steeds meer , de dealers lullen maar wat uit hun nek

ok dan heb je de goedgelovige thomas die het hele zooitje laat repareren voor ettelijke duizenden euro's, en de kans is groot dat ze er helemaal niets aan doen ,

nou jij bent nu een appart gevalletje , damn die weet meer :evil:

zo zullen we dan maar een correcte diagnose stellen en de wagen maken voor weinig voor deze beste man ons voor de rechter sleept en onze naam bezoedelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Brandstofpomp = opvoerpomp? of heb ik het mis..

 

Bij een Tdi heb je de brandstofopvoerpomp in de tank, die pompt naar het filter en van daaruit naar de hoge druk (10bar) of te wel de bekende tandempomp. Beide pompen laten vervangen is ongeveer € 850 a € 900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ehmm.. 1300 euro voor het vervangen van de pomp?

De pomp kost 300 euro.. filter 20 euro en arbeidstijd is volgens mij 15 minuten..

 

Brandstofpomp,

opvoerpomp en

Brandstoffilter

Klopt die prijs niet?

 

Sorry, ik was ff in de war door je benzinepomp.

 

Opvoerpomp(in tank) 300

Tandempomp(aan kop) 350

filter 20

arbeid( m.i.z. max 1,5 uur.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Inderdaad Lucas.

 

Doet de brandstofpomp in de tank het nog wel gewoon. Naar mijn mening zit dit meer in de richting van je startprobleem dan de verstuivers.

 

Trek anders eens je brandstoffilter open en kijk eens hoe vol deze zit?

 

Zei ik toch! :P

 

Ook hier weer waarschijnlijk hetzelfde verhaal, tankpomp kapot maar door de capillaire werking van een volle tank zuigt de Tandempomp de diesel wel door het filter tot de tank meer dan half leeg is. Ben zelf zo van Noorwegen naar NL gereden toen ie in Gothenburg begon in te houden, na voltanken was het over enz enz, wanneer je dit verhaal niet kent denk je eerst aan het tanken van verkeerde brandstof bij een verlaten grenspost tussen Zweden en Noorwegen....

Toen ik thuis kwam en als eerste het brandstoffilter open trok om te zien wat er aan de hand was, kreeg ik hem niet meer gestart, de capillaire werking was onderbroken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus opvoerpomp is geen tandempomp.

 

( ben nog steeds een leek) wel inmiddels een ervaringsdeskundige leek aan het worden.

 

Want je leest op de forums ook veel over defecte tandempompen. Als die er ook enigzins mee te maken heeft kan die ook een tik hebben gehad? ( is daar een coulanceregeltje voor? Dan kunne ze die gelijk onder coulance meevervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus opvoerpomp is geen tandempomp.

 

( ben nog steeds een leek) wel inmiddels een ervaringsdeskundige leek aan het worden.

 

Want je leest op de forums ook veel over defecte tandempompen. Als die er ook enigzins mee te maken heeft kan die ook een tik hebben gehad? ( is daar een coulanceregeltje voor? Dan kunne ze die gelijk onder coulance meevervangen.

Je schrijft zelf: "Wat wel zo zou zijn is dat de opvoerpomp kapot is. Hiervoor vervangen ze de opvoerpomp (geen idee wat het is) en de benzinepomp, alsmede het brandstoffilter."

 

Als ik het goed lees dan noem je zelf 2 pompen die in het voorstel van je dealer worden vervangen............. en zijn er dus niet nog meer pompen om te vervangen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus opvoerpomp is geen tandempomp.

 

( ben nog steeds een leek) wel inmiddels een ervaringsdeskundige leek aan het worden.

 

Want je leest op de forums ook veel over defecte tandempompen. Als die er ook enigzins mee te maken heeft kan die ook een tik hebben gehad? ( is daar een coulanceregeltje voor? Dan kunne ze die gelijk onder coulance meevervangen.

Je schrijft zelf: "Wat wel zo zou zijn is dat de opvoerpomp kapot is. Hiervoor vervangen ze de opvoerpomp (geen idee wat het is) en de benzinepomp, alsmede het brandstoffilter."

 

Als ik het goed lees dan noem je zelf 2 pompen die in het voorstel van je dealer worden vervangen............. en zijn er dus niet nog meer pompen om te vervangen :mrgreen:

 

Ja tikfout. Met die benzinepomp bedoel ik de brandstofpomp. Die wordt vervangen.

En de opvoerpomp wordt vervangen. Maar tandempomp en opvoerpomp is dus niet hetzellfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ja tikfout. Met die benzinepomp bedoel ik de brandstofpomp. Die wordt vervangen.

En de opvoerpomp wordt vervangen. Maar tandempomp en opvoerpomp is dus niet hetzellfde.

 

Als ik het goed begrepen heb is de opvoerpomp + de tandempomp, de brandstofpomp.

 

 

Bij een Tdi heb je de brandstofopvoerpomp in de tank, die pompt naar het filter en van daaruit naar de hoge druk (10bar) of te wel de bekende tandempomp. Beide pompen laten vervangen is ongeveer € 850 a € 900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jij maakt er ook weer een duidelijke opsomming van... niet dus..

 

De opvoerpomp zit in de tank, de hogedruk of tandempomp zit aan de kop.

 

Allebei pompen brandstof, de opvoerpomp uit de tank in een reservoirtje, de tandem/hogedrukpomp van het reservoirtje naar de motor en erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jij maakt er ook weer een duidelijke opsomming van... niet dus..

 

De opvoerpomp zit in de tank, de hogedruk of tandempomp zit aan de kop.

 

Allebei pompen brandstof, de opvoerpomp uit de tank in een reservoirtje, de tandem/hogedrukpomp van het reservoirtje naar de motor en erin.

 

Dat is een duidelijk antwoord. Nu heb ik er een beeld bij.

De auto is klaar. Morgenochtend haal ik hem op. Ben errug benieuwd naar het resultaat met warme motor.

 

Vdub: als de auto goed is, hoeft de auto niet meer aan de vagcom. Ik laat jedat nog weten maar iig erg bedankt voor het aanbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jij maakt er ook weer een duidelijke opsomming van... niet dus..

 

De opvoerpomp zit in de tank, de hogedruk of tandempomp zit aan de kop.

 

Allebei pompen brandstof, de opvoerpomp uit de tank in een reservoirtje, de tandem/hogedrukpomp van het reservoirtje naar de motor en erin.

 

Dan is er toch eigenlijk geen echte ''brandstofpomp''?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus opvoerpomp is geen tandempomp.

 

( ben nog steeds een leek) wel inmiddels een ervaringsdeskundige leek aan het worden.

 

Want je leest op de forums ook veel over defecte tandempompen. Als die er ook enigzins mee te maken heeft kan die ook een tik hebben gehad? ( is daar een coulanceregeltje voor? Dan kunne ze die gelijk onder coulance meevervangen.

Je schrijft zelf: "Wat wel zo zou zijn is dat de opvoerpomp kapot is. Hiervoor vervangen ze de opvoerpomp (geen idee wat het is) en de benzinepomp, alsmede het brandstoffilter."

 

Als ik het goed lees dan noem je zelf 2 pompen die in het voorstel van je dealer worden vervangen............. en zijn er dus niet nog meer pompen om te vervangen :mrgreen:

 

Ja tikfout. Met die benzinepomp bedoel ik de brandstofpomp. Die wordt vervangen.

En de opvoerpomp wordt vervangen. Maar tandempomp en opvoerpomp is dus niet hetzellfde.

Zie http://tdi.mahonkin.com/engine-part-identification/

 

15. Tandem pump (fuel pump and vacuum pump together)

Tankpomp=opvoerpomp (zit dus in je brandstoftank) :roll:

post-2824-1423828138,5173_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto is weer terug van de dealer.

 

Ik heb de monteur om nadere uitleg gevraagd omdat hij eerst zei dat de trilwaarden van de verstuivers zouden duiden op ingeslagen pompverstuivers en het nu toch iets anders zou zijn.

 

Hij gaf aan dat er nu nader naar gekeken is en dat bleek dat de tandempomp kapot was. Er was een duidelijke lekkage te zien die afkomstig was van de tandempomp. Hierdoor kwam er olie bij de diesel en kwam de brandstofpomp met filter vol te zitten met olie. Hierdoor had ik de problemen zoals ik ze had.

 

De tandempomp en de brandstofpomp met brandstoffilter zijn vervangen.

 

Dit zou toch al met al een kostenpost zijn van 1300,- euro, waarvan ik 300 euro zelf moet betalen.

 

Ik vroeg vervolgens de werkplaatsreceptie of ze de factuur nu al kunnen opmaken zodat ik die gespecificeerd kan inzien. Maar ze doen het als volgt.

De rekening gaat naar de afdeling verkoop, welke weer een bedrag van 300,- euro naar mij doorberekent.

Ik krijg dan van de afdeling verkoop een gespecificeerde factuur.

 

Klinkt mij een beetje alsof het bedrag van 1300,- euro, geen 1300,- euro hoeft te zijn en dat ze met een truc zelf weinig betalen en mij toch voor de hoofdsom op laten draaien.

 

Maar goed, ik zie de gespecificeerde factuur wel tegemoed en ik leg me neer bij 300,- piek.

Bij een ander had ik het waarschijnlijk zelf moeten betalen en was de rekening zeker hoger geweest dan 300,- euro.

 

En het belangrijkste.

Ik kan het nu misschien nog moeilijk zeggen, maar na 1 rit en met warme motor een paar keer starten, had ik echt het gevoel dat de motor (veel) beter start.

Ik zal een paar stadsritten nodig hebben om te zien of het starten met warme motor inderdaad verbeterd is en een paar snelwegritten om te zien of de auto met gas geven nog schokt en bokt, maar ik merk verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Brandstofpomp = opvoerpomp? of heb ik het mis..

 

Bij een Tdi heb je de brandstofopvoerpomp in de tank, die pompt naar het filter en van daaruit naar de hoge druk (10bar) of te wel de bekende tandempomp. Beide pompen laten vervangen is ongeveer € 850 a € 900

 

 

Dat is er dus gebeurd. Dan zou de prijs ook wel kunnen kloppen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden