Ga naar inhoud
  • 0

Bov(Blow Off Valve)


zwaan

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb ook naar vpc in born gebelt over het feit blowoff ventiel wat hun ook op Marktplaats tekoop hadden. En volgens hun kon je gewoon dat afblaasventiel plaatsen en de andere kant afdoppen wat terug gaat naar het lucht systeem. Nu heb ik bij auto style een goedkopeh bestelt en ga er mee experimenteren. Want heb ook op een paar sites gelezen hoe je een open Bov kan ombouwen naar gesloten Bov want voor veel open BOV's zijn ook kitjes tekoop om een gesloten systeem van te maken zoals het merk EIP.

Donderdag is mijn BOV als het goed is binnen en ga er Vrijdag mee beginnen met experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is alleen niet echt geschikt voor een TDI...

 

Overigens krijg je vaak wel limp-mode op een 1.8T, omdat deze normaal met een closed loop systeem werken. De afgeblazen turbodruk komt na de luchtmassameter weer terug de inlaat in. Als je dit weglaat, en dus de druk in de open lucht loslaat (TTSSJJ) krijg je dus feitelijk te weinig lucht, en gaat de motor rijk lopen en kan je limp mode krijgen.

 

Overigens zijn sommige motoren er minder gevoelig voor, en ook het gebruik van een instelbare dv kan helpen. Ik ga er overigens een dezer dagen ook mee testen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Turbo-Variant: blijkbaar ben jij iemand die verstand heeft van deze materie. Was benieuwd naar de achtergrond van je opmerking dat dit niet geschikt is voor een TDI.

 

Niet dat ik het echt van plan was, maar kun je uitleggen waarom niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@volkswagen: de turbodruk valt weg op het moment dat de 'load' wegvalt, en de turbodruk dus niet nodig is. Theoretisch is het dus niet erg, ware het niet, dat de ECU erop rekent dat de afgelaten lucht, weer tussen MAFsensor en turbo, terug het systeem in gaat.

 

@Robl: De dumpvalve/divertervalve is ontwikkeld om de turbo te ontzien. Als de turbo hoge druk levert, en je schakelt over, gaat de gasklep eventjes dicht. De turbo is dan echter nog op volle toeren (vanwege zijn enorm hoge toerentallen) en blijft druk leveren. Die druk kan echter niet weg, door de gesloten gasklep, en de turbo druk eigenlijk tegen een muur van lucht. Hierdoor krijgt de turbo feitelijk elke keer een klap, en om dit tegen te gaan is de dumpvalve geplaatst tussen turbo en gasklep. Bij gas los opent de dumpvalve, en laat deze de turbodruk wegstromen in de open lucht, of terug het inlaatsysteem in. Gevolg: turbo kan vrij ademen, waardoor levensduur van turbo langer wordt en het turbo-gat na een lastwissel minder aanwezig is.

 

Waarom werkt dit niet op de TDI? Een diesel werkt met luchtoverschot, en heeft zodoende geen gasklep. Laat je dus het gas los, dan zal er nog steeds een grote hoeveelheid lucht de motor in gaan, waardoor er geen overdruk na de turbo ontstaat. Vandaar dat dergelijke kleppen niet op diesels geplaatst worden. Het schijnt echter wel te kunnen, heb al vaker dergelijke dingen te koop gezien, maar ik heb geen idee hoe dit functioneert. Vermoedelijk hetzelfde als een benzine-motor. Kwaad kan het niet écht, behalve eventuele noodloop. Nodig is het geenszins, en over het Pssjj-geluid op een TDI heb ik ook mijn twijfels. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou nee niet echt. Als ik aan het sleutelen ga let ik altijd goed op :P

 

Natuurlijk maak ik wel eens een fout, zo ligt er nog gereedschap op de bodemplaat die ik nog eens een keer moet weghalen.

 

Maare, waar doel je op? Had ik dan kunnen zien dat mijn auto GEEN gasklep heeft :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, als je het hele inlaattraject zou bekijken/volgen, zou je een gasklep missen. Ik kan me echter voorstellen dat er zaken zijn die interessanter zijn om te bekijken onder de kap. :wink:

 

Heerlijk hè, zo'n bodemplaat waar al je gevallens schroefjes en tools op blijven liggen. Ik sla meestal net zo lang tegen de plaat tot het ergens eraf stuiterd. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, als je het hele inlaattraject zou bekijken/volgen, zou je een gasklep missen. Ik kan me echter voorstellen dat er zaken zijn die interessanter zijn om te bekijken onder de kap. :wink:

 

 

Je mist alles natuurlijk als je niet weet hoe zon ding eruit moet zien, hetzelfde geld voor het in/uitlaatspruitstuk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een 100% BOV geeft op closed loop systemen een probleem, dit is al aangegeven. Een instelbare is daarentegen wel een optie, dus deels afblazen en deels terugvoeren naar de luchtinlaat.

 

Ik was er snel zat van mbt die afblaasgeluiden, ik had een K&N 57i kit + een andere inlaatbuis waardoor het geluid behoorlijk hard was. Dus ook zonder BOV is het resultaat wel haalbaar en krijg je geen problemen met de ECU.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een 100% BOV geeft op closed loop systemen een probleem, dit is al aangegeven. Een instelbare is daarentegen wel een optie, dus deels afblazen en deels terugvoeren naar de luchtinlaat.

 

Ik was er snel zat van mbt die afblaasgeluiden, ik had een K&N 57i kit + een andere inlaatbuis waardoor het geluid behoorlijk hard was. Dus ook zonder BOV is het resultaat wel haalbaar en krijg je geen problemen met de ECU.

 

Ik heb ook een k&n en het afblaas geluid hoor je ook. Maar omdat ik weer eens gesurft had op het Net en weer verschillende dingen las begon ik toch weer te twijfelen omdat er veel jongens op het duitse forum met een Open Bov rijden zonder problemen en dat snap ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat gebeurt er als je auto in noodloop springt?? Is dat merk baar??

Want ik heb vandaag een Bov geinstaleerd en merk weinig verschil van het lopen van de auto. alleen hoor ik een wowowowowo geluid weer zoals je een vacuum lek hebt of als de dv kapot is? Dus dat moet ik nog gaan uit zoeken hoe dat euvel weer verholpen kan worden.

 

Maar het blaast echt als een gek af :D

Alleen het fluitje wat erin zit moet ik nog eruit halen want bij gewoon cruissen hoor je dat fluitje de hele tijd. Maar ik zal binnen kort foto's maken hoe ik het heb gedaan, Want hij blaast evengoed nu ook nog in het orginele circuit een beetje af. M ischien net genoeg voor mijn Ecu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden