Ga naar inhoud

Wat voor beurt? longlife?


Charles16v

Aanbevolen berichten

  • Reacties 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

LL olie bevatten aditiven die de olie langer goed houden en vuildeeltjes langer zwevend.

Longlife is eigelijk een verkeerde benaming, variabele onderhouds interval dekt de lading wat beter.

De bc rekent uit naar de hoeveelheid koude starts en afgelgde kilometers wanneer er van olie gewisseld moet worden, vandaar dat de olie aan wat hogere eisen moet voldoen om langer mee te kunnen gaan.

Rijdt je veel korte stukken, veel koude starts etc, kan het zijn dat je na 12000km al aan de beurt bent, rij je veel snelweg dan komt de melding pas op 32000km komen...........

Heb je een vaste interval dan kan de olie een wat minder aditiven bevatten die de olie duur maken en daardoor goedkoper is.

Soms is er geen vw norm verschil tussen LL en vaste interval olie zoals bij mij, dan heeft de motorconstructie deze olie gewoon nodig om goed te blijven functioneren.

 

Ten overvloede: de VW norm beschrijft aan welke eisen de olie moet voldoen en dat is niet alleen de viscositeit maar ook welke aditiven en in welke hoeveelheid deze toegevoegd zijn, zeg maar een dedicated olie recept.

De norm zegt niets over de kwaliteit, dus LL of vaste interval olie kan van de dezelfde kwaliteit zijn maar een ieder aan andere eisen voldoen.

 

Maar welke olie je moet gebruiken staat keurig beschreven in het instructie boekje, met vw normen en al.

 

 

Dus bij een oudere Passat van circa 12jaar is de voorgeschreve VW norm nooit veranderd!

Naast het instructie boekje zou ik het ook bij de olie leverancier checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gelezen dat als je de intervallen op 15.000km of 1 jaar laat zeten bij vw dat ze dan de Castrol 10w40 gebruiken ipv de long life 5w30.

 

 

Tenzij je het onderhoud zelf doet lijkt mij de meerprijs van de longlife olie niet op te wegen tegen de meerkosten door verkorte onderhoudsintervallen.... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das waar maar ik ga geen onderhoud zelf meer doen, heb nu een redelijk jongen auto gekocht dan mag dat onderhoud ook wel wat kosten. Vind het altijd raar dat mensen wel en auto kopen van de nabij 30k en dan onderhoud erna niks mag kosten(dit bedoel ik in het algemeen). Ik zal wel eens horen bij de dealer wat hun vinden, kan natuurlijk ook gewoon de LL olie er 15.000km erin laten elke keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou misschien kunnen zijn omdat je auto niet meer standaard is. En dan 2 jaar rijden niet optimaal is.

Vandaar de eerder gestelde vraag. Ik denk dus dat het ll olie wordt met gewoon elk jaar een beurt.

Gelukkig is de nieuwe garage op de hoogte van deze motoren. Standaard en gekieteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand wat er gedaan-en-vervangen wordt in een kleine beurt en in een LL beurt :?:

Als je dit weet (en het prijsverschil) kan je beter een afweging maken welke beurt je laat uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mij ook een long life beurt aan laten praten met als belangrijkste argument dat ik dan 2 jaar mobiliteit garantie heb.

Toen ik ging afrekenen vertelde de meneer achter de balie dat ik bij pech het nummer op de sticker moest bellen en dan kreeg ik iemand van de ANWB te spreken die dan weer de Volkswagen dealer belt.

Laat ik nou lid zijn van de ANWB........

Das dus de laatste longlife beurt die de Passat heeft gehad.

En €25,00 per liter voor olie vind ik ook te gek,een 2.0 benzine lust wel een slokje olie dus dan loopt het gauw in de papieren

en nee ik ben echt niet gierig maar ik gooi mijn geld ook niet graag weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LL olie bevatten aditiven die de olie langer goed houden en vuildeeltjes langer zwevend.

Longlife is eigelijk een verkeerde benaming, variabele onderhouds interval dekt de lading wat beter.

De bc rekent uit naar de hoeveelheid koude starts en afgelgde kilometers wanneer er van olie gewisseld moet worden, vandaar dat de olie aan wat hogere eisen moet voldoen om langer mee te kunnen gaan.

Rijdt je veel korte stukken, veel koude starts etc, kan het zijn dat je na 12000km al aan de beurt bent, rij je veel snelweg dan komt de melding pas op 32000km komen...........

Heb je een vaste interval dan kan de olie een wat minder aditiven bevatten die de olie duur maken en daardoor goedkoper is.

Soms is er geen vw norm verschil tussen LL en vaste interval olie zoals bij mij, dan heeft de motorconstructie deze olie gewoon nodig om goed te blijven functioneren.

 

Ten overvloede: de VW norm beschrijft aan welke eisen de olie moet voldoen en dat is niet alleen de viscositeit maar ook welke aditiven en in welke hoeveelheid deze toegevoegd zijn, zeg maar een dedicated olie recept.

De norm zegt niets over de kwaliteit, dus LL of vaste interval olie kan van de dezelfde kwaliteit zijn maar een ieder aan andere eisen voldoen.

 

Maar welke olie je moet gebruiken staat keurig beschreven in het instructie boekje, met vw normen en al.

 

 

Dus bij een oudere Passat van circa 12jaar is de voorgeschreve VW norm nooit veranderd!

Naast het instructie boekje zou ik het ook bij de olie leverancier checken.

 

Nee, precies, een ander type olie, met name een vol synteet, in een oudere motor gooien kan je getrakteerd worden op lekkages of motor schade! Afdichtingen en lagertoleranties zouden de dure vol synteet helemaal niet kunnen verdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat er straks een busje motorflush in en daarna 5w40.

Deze olie is bij koude start iets dikker en bij warme motor net zo dun als de vol syntheet en aangezien mijn type motor alleen

een beetje olie gebruikt als hij koud is en de zuigers dus nog niet uitgezet zijn zal hij minder olie nuttigen als hij koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij ook een long life beurt aan laten praten met als belangrijkste argument dat ik dan 2 jaar mobiliteit garantie heb.

Toen ik ging afrekenen vertelde de meneer achter de balie dat ik bij pech het nummer op de sticker moest bellen en dan kreeg ik iemand van de ANWB te spreken die dan weer de Volkswagen dealer belt.

Laat ik nou lid zijn van de ANWB........

Das dus de laatste longlife beurt die de Passat heeft gehad.

En €25,00 per liter voor olie vind ik ook te gek,een 2.0 benzine lust wel een slokje olie dus dan loopt het gauw in de papieren

en nee ik ben echt niet gierig maar ik gooi mijn geld ook niet graag weg.

 

Het begrip "Mobiliteitsgarantie" klinkt erg leuk maar in de praktijk stelt het niet zo heel veel voor. Het wil alleen zeggen, dat als je auto niet meer wil rijden (en je dus even niet mobiel bent), de auto dan gratis naar een garage wordt gebracht. PUNT.

Je had al besloten lid te worden van de ANWB, dan voegt de Mobiliteitsgarantie inderdaad niets toe. De ANWB probeert je tenminste ter plekke weer mobiel te maken en daar heb je veel meer aan.

 

Wat de dure LL-olie betreft: dit heeft wel zin als je 30.000km tussen je twee servicebeurten in hebt. Normale / goedkopere olie moet eerder vervangen worden. Rij je rond de 15.000km tussen twee beurten, dan zou ik gewone olie nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij inderdaad maar ongeveer 10 tot 12000 per jaar nu dus de volgende beurt wordt een gewone.

Ik vroeg bij de dealer ook om een gewone beurt maar liet me ompraten :embarassed: .

Zal de volgende de keer niet meer gebeuren.

De man achter de balie vroeg ook of ik nog een liter olie erbij wilde hebben dus ik zeg;ja doe maar.

Later op de rekening zie ik dat een liter shell helix 5w30 €25,00 kost dus dat doen we ook nooit meer.

Zo zie je maar, de dealer is met een beurt maar op 1 ding uit en dat is geld uit je zak kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de site olietekoop.nl zelf 2x 5 liter olie gekocht. Scheelt bijna de helft :!:

Deze giet ik over in een 1l oliefles en heb deze in de auto liggen.

Ik rij zelf diesel en heb Castrol 5W40 gekocht.

 

Op de site heb ik als indicatie voor jou gekozen voor VW Passat 2005-nu, 2,0 TFSI motor.

Dan komt deze olie-keuze eruit:

 

Motorolie - 5 liter Castrol Edge 5W-30

 

VW 504.00 / 507.00 (Longlife II en III)*

(*VW-norm 504.00 / 507.00 overtreft 502.00 / 503.00 / 503.01 / 505.00 / 506.00 en 506.01)

 

5l = Eur 62,95

(literprijs = Eur 12,59 :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel altijd hier mijn olie incl oliefilter van Mann.

 

http://shop.oil-center.de/index.php/sae ... liter.html

 

En voor mijn Mercedes CLK Castrol 5w40 Magnatec professional b4.

 

 

Levertijd 2 a 3dagen.

 

En ik heb een handbediende Pelapomp voor de peilstok.

Dus het verversen kan gewoon op de stoep :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de dure LL-olie betreft: dit heeft wel zin als je 30.000km tussen je twee servicebeurten in hebt. Normale / goedkopere olie moet eerder vervangen worden. Rij je rond de 15.000km tussen twee beurten, dan zou ik gewone olie nemen.

 

als ik de andere posten goed begrijp is voor de nieuwere motoren LL olie beter ook bij kortere intervallen.

 

Ik moet nog 5.000km en dan heb ik 15.000km gereden met de LL olie en dan gaat dat eruit en ga ik over op Castrol Edge 5W-40 Turbo Diesel en dan gewoon netjes om de 15.000km een wissel. Dit lijkt mij erg verstandig met een 1.8tsi waar haast 220pk uitkomt en in de toekomst nog iets meer.

 

Zit er dan een groot verschil tussen beide? behalve de prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de dure LL-olie betreft: dit heeft wel zin als je 30.000km tussen je twee servicebeurten in hebt. Normale / goedkopere olie moet eerder vervangen worden. Rij je rond de 15.000km tussen twee beurten, dan zou ik gewone olie nemen.

 

als ik de andere posten goed begrijp is voor de nieuwere motoren LL olie beter ook bij kortere intervallen.

 

Ik moet nog 5.000km en dan heb ik 15.000km gereden met de LL olie en dan gaat dat eruit en ga ik over op Castrol Edge 5W-40 Turbo Diesel en dan gewoon netjes om de 15.000km een wissel. Dit lijkt mij erg verstandig met een 1.8tsi waar haast 220pk uitkomt en in de toekomst nog iets meer.

 

Zit er dan een groot verschil tussen beide? behalve de prijs

 

lees mijn post boven aan P2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er hiervoor ook 5w40 in gehad en bijna geen olieverbruik.

Maar waarom adviseer jij 10w40 Matthijs?

Naar goede raad luister ik ook natuurlijk :mrgreen:

 

Omdat er het in het langse doorgaat en de 10W is bij koud dikker dan de 5W

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden