Ga naar inhoud
  • 0

hebben jullie dit ook met de 3C?


Robl

Vraag

Het begint me op te vallen dat als ik uit de auto stap ik erg statisch ben. Hierdoor heb ik al menig schrikreactie gehad van de schok die volgt als ik een ander voorwerp of persoon aanraakt.

 

Van mijn 3BG kan ik niet herinneren dat ik dit ook had.

 

Hebben meer mensen hier last van?

 

De wagen heeft stoffen bekleding en ik draag tegenwoordig vaak leren schoenen met rubberzolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

zover ik weet ligt dat aan de persoon?

 

mijn vrienden en mijn moeder hebben hier ook regelmatig last van terwijl ik hier helemaal geen last van heb.. (maakt niet uit in welke auto)

misschien dat je kleding hier iets mee temaken heeft?

 

je zal er vooral in de zomer meer last van hebben als in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm..... Nee ik heb hier niet echt last van.. :lol:

 

Ik vind dat gevoel juist fijn man, andere mensen schokjes geven, heerlijk :mrgreen:

Ik heb het al de laatst paar jaar niet meer meegemaakt.. :(

 

Misschien kan jij stroom sturen! probeer het is uit met de stopcontact die je thuis hebt, zou ik zeggen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zou niet weten wat er zo bijzonder is aan mijzelf :lol:

 

Het enige wat vrij consequent aan mij is dat ik vrijwel uitsluitend katoenen kleding draag................

met katoen zou je er juist minder last van moeten hebben...

misschien ben je gewoon erg 'spannend'?? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je zal er vooral in de zomer meer last van hebben als in de winter.

 

 

Denk eerder in de winter, in koude (lees droge) lucht wordt er sneller statische elektrisiteit opgewekt dan in de zomer.

Warme lucht bevat veel meer vocht.

Heb er zelf eigelijk nooit last van, enkele keer in de winter hooguit maar zo weinig dat ik het mij niet kan herinneren wanneer de laatste keer was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt dan het beste als je uitstapt eerst de bovenrand van de deur vastpakken en daarna pas je voet uit de auto. Dan heb je geen schok maar wordt de statische el. direct afgevoerd zonder dat je het merkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Das wel een idee Alle.

Had mezelf dat juist afgeleerd wegens erg zichtibare vingerafdrukken op de zwarte lak (nee, geen vieze handen) :-)

 

het hoeft ook niet perse op het dak hoor! ;)

boven rand v/d deur is nog niet het dak :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je zal er vooral in de zomer meer last van hebben als in de winter.

 

 

Denk eerder in de winter, in koude (lees droge) lucht wordt er sneller statische elektrisiteit opgewekt dan in de zomer.

Warme lucht bevat veel meer vocht.

Heb er zelf eigelijk nooit last van, enkele keer in de winter hooguit maar zo weinig dat ik het mij niet kan herinneren wanneer de laatste keer was.

 

dat bedoelde ik ook sorry! verkeerd getypt 8-) (het is op het werk namelijk altijd papier rapen in de zomer omdat het niet statisch genoeg is haha!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dan weliswaar maar 1x in mn 3c gereden (kan em deze week ophalen bij de garage :)) Maar het viel me idd direct op dat ik statisch was, bij mn bora nog nooit last van gehad. Maar heb het op internet opgezocht, en het zou liggen aan de manier van uitstappen. dat je tijdens het uitstappen draait op de stoel, en dat icm je kleding je statisch laad, hierdoor krijg je een schok.

 

Remedie hiervoor is dus eerst de B stijl of iets anders van het carrosserie vast pakken voordat je je schoenen op de grond zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het te maken heeft met draaien op de stoel tijdens het uitstappen, zou ik elke keer een schok moeten krijgen, omdat ik nogal een grote kerel ben en soms een beetje moeite heb met in en uitstappen.. en die schok heb ik tot nu nog nooit gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Citaat:Cryofiel

De schok komt van elektrische lading. Die lading breng je op jezelf aan tijdens het uitstappen.

 

Bij het uitstappen draai je met je kont over de zitting van je stoel; daarna schuif je met je rug langs de rugleuning van de stoel. De wrijving van stof langs stof laadt jou op.

 

Waarschijnlijk stap je als bijrijder op een andere manier uit dan als chauffeur. Dat kan komen doordat je als chauffeur onder je stuur door moet, terwijl je als bijrijder alle ruimte hebt om te bewegen. Het kan ook komen doordat je aan de ene kant sowieso op een andere manier uitstapt dan aan de andere kant, doordat je links- of rechtshandig bent, en links- of rechtsbenig.

 

Je kunt een aantal dingen doen.

Je kunt eens heel goed opletten welke draai- en schuifbewegingen je maakt als je als chauffeur uitstapt. Stap dan als bijrijder op *precies* dezelfde manier uit. Nadeel hiervan is dat dat tegennatuurlijk kan zijn, en dus moeilijk aan te leren.

Je kunt ook een doek op je stoel leggen, of een kralenkussen. Bij andere materialen laad je jezelf op een andere manier op - bij het juiste materiaal laad je jezelf *niet* meer op. Je krijgt dan geen schok meer.

 

Wat ik zelf vaak doe is: eerst het portier openen (beter: eerst kijken of er geen fietser aankomt!), dan de *metalen* rand van het portier stevig vastpakken, en dan uitstappen. Onderwijl de hele tijd het metaal stevig vasthouden. De lading die ontstaat tijdens je uitstapbewegingen, wordt dan *direct* afgevoerd, en kan zich dus niet meer ophopen tot een schok.

Soms lukt ook deze methode niet. Dan stap ik heel gewoon uit, en sluit ik het portier door tegen het raam (het glas dus) te duwen. Of, als ik bijvoorbeeld een tas bij me heb, duw ik het portier dicht met die tas. De schok ontstaat namelijk alleen wanneer je het metaal van de auto aanraakt; doe je dat niet, dan krijg je ook geen schok.

 

Bij de laatste methode moet je niet meteen na het uitstappen je man een hand geven (of zelfs zoenen), want je bent nog opgeladen, en die lading heeft een minuutje nodig om weg te sijpelen.

 

bron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb pas een paar keer in mijn 3C gereden, heb 'm nog niet zo lang en de vrouw gebruikt hem :?

 

Van vorige auto's weet ik dat ik er met name in de winter last van heb (droge lucht) EN als ik schoenen met rubbere zolen draag. Als ik schoenen met leren zolen draag heb ik er geen last van, maar ja, dit is niet altijd mogelijk.

 

Ik heb ooit een keer een soort slutelhangertje gekocht bij een automatrialen winkel, wat eigenlijk leek op z'n spanningszoeker, maar dan kleiner. De bedoeling was dat je die aan het einde vasthield en met het andere uiteinde contact met de auto (of de deurknoppen thuis) maakt. Het leuke is dat je de weerstand dan even ziet oplichten als de boled wordt ontladen en je voelt er niets van. Ik wet niet of ze die dingen nog ergens verkopen, maar misschien werkt een spanningszoeker ook wel

 

Succes, Lucien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook zo'n sleutelhanger en moet zeggen,het werkt perfekt.

Voorheen stond (ik vooral in de winter) nog al eens te jodelen op een parkeerplaats als ik weer eens een oplazer kreeg van mijn auto maar nu niet meer.

Even de sleutelhanger beetpakken en tegen de deur duwen en je ziet het lichtje in de sleutelhanger oplichten en na een paar dagen ben je je statische lading kwijt.

Oh ja ik heb hem bij halfords gekocht. Prijs weet ik niet meer want ik heb hem al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden