Ga naar inhoud
  • 0

Interieurverlichting automatisch inschakelen bij contact uit


Noxian

Vraag

Beste forumleden,

 

Zoals het onderwep van dit topic al aangeeft, ben ik op zoek naar advies over het automatisch inschakelen van de interieurverlichting zodra het contact uit wordt geschakeld.

Het lijkt mij geheel normaal dat zodra je je contact uit zet, de interieurverlichting inschakelt.

Bij mijn nieuwe Passat Variant (3AA) gebeurt dit echter niet. Zodra ik het contact uitschakel, blijft de interieurverlichting gewoon uit...

Pas als ik het portier open, schakelt de interieurverlichting aan.

Kan dit worden aangepast, want ik vind dit tamelijk onhandig en omslachtig. Zeker als je gasten in de auto hebt.

Vaak moet je namelijk nog het e.e.a. opzoeken in de auto (telefoon, portemonnee, etc.) en dat moet dan in het donker gebeuren, tenzij je de deur eerst open doet (veiligheid!!).

 

Ben benieuwd naar jullie reacties (hoort dit zo?!?) of tips...

 

Groeten,

Arnaud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien heeft het te maken met de Key-less Entry & Start die ik in mn Passat heb? Ik gebruik geen sleutel in het contact, maar de startknop naast de pook van de automatische versnellingsbak...

Zodra ik tot stilstand ben gekomen en middels de START/STOP knop de motor uitzet, zou volgens mij de interieurverlichting moeten gaan branden.

 

Iemand anders ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, wel ervaring. Heb ook een keyless entry, en dit reageert hetzelfe als jij beschrijft. Dus als ik de motor uitzet gaat binnen verlichting niet aan. (En de radio blijft gelukkig aan). Pas als ik de deur opendoe gaat het licht aan (en de radio uit).

Ik weet niet of dit met een setting te veranderen is,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey nojevive,

 

Bedankt voor je reactie! Ik blijf het een slechte functie vinden dat je interieurverlichting niet aan gaat als je de motor uitzet met de START/STOP knop.

Het heet toch 'key-less entry & start/stop'?? Dat betekent dat je je sleutel in je zak kunt laten zitten en in principe alle functionaliteit behouden blijft. Je schijnt echter óf de sleutel toch in de houder te moeten steken (bij het eruit trekken slaat de motor af en gaat de interieurverlichting aan; onhandig!) óf het portier te moeten open doen (onhandig!).

 

Ik hoop inderdaad dat dit met een setting is aan te passen, anders komen bij mij toch weer van die Ford-gevoelens boven (m.a.w.: is 't nét niet...)

 

Groeten,

Arnaud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tsja het heet niet voor niets keyless-entry. Keyless-exit komt pas op het volgende model.

 

Het stoort mij ook. Ik zal eens proberen of ik dan de knop weer indruk het wel aangaat. Ik doe stiekem ook altijd de deur open, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoop inderdaad dat dit met een setting is aan te passen, anders komen bij mij toch weer van die Ford-gevoelens boven (m.a.w.: is 't nét niet...)

 

In welke Ford heb jij gereden dan? Dan moet dan wel een model zijn uit 2040 als je bij de 3AA het "net-niet-gevoel" krijgt tov een Frod....

 

Maar goed, gelukkig heeft ieder daar zijn mening over :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fopperr & wheeler: Het gaat mij erom dat ik vele jaren Ford heb gekregen en daar presteerden ze het om gadgets te introduceren die er in eerste instantie leuk uitzien maar bij nader inzien en gebruik het toch "net niet" zijn. Ik ben over VW tot op heden zeer tevreden (eerste ervaring met deze Passat), maar de Key-less entry val me erg tegen.

De gevoeligheid van de vergrendel- en ontgrendel toets aan de buitenzijde van de auto is ronduit beroerd en ook het feit dat de binnenverlichting niet aan gaat zodra je de motor uit zet met de START-knop vind ik een gemiste kans...

De problemen met het ont- & vergrendelen krijgt mijn dealer niet opgelost. Is Pon zelfs bij betrokken geweest en de module is al vervangen zonder noemenswaardige verbetering.

Dit systeem zal ik nooit meer kopen op een volgende VW; is absoluut het geld niet waard. Dit doet Renault aanzienlijk beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou het zelfs niet willen dat mijn binnenverlichting aan zou gaan als men de motor uit zet, stel je wil iemand oppikken en moet wat wachten is het zeer onhandig dat je binnenverlichting aan gaat en je radio uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou het zelfs niet willen dat mijn binnenverlichting aan zou gaan als men de motor uit zet, stel je wil iemand oppikken en moet wat wachten is het zeer onhandig dat je binnenverlichting aan gaat en je radio uit.

Ook mijn gedacht inderdaad. Het is normaal dat de `accessoirestand` zoals dat heet pas uit gaat als je de auto wil verlaten, dan gaat het licht aan en de radio uit. Ze denken daar bij VW heus wel over na, en kan die keuze wel begrijpen.

 

Over het niet goed werken: had laatst ook een klant die behoorlijk klaagde hierover. Ik heb wat lopen testen en spelen met die auto en kessy werkte exact zoals bij de mijne: per-fect. Wat hij deed was naar de auto toe lopen en vrij zenuwachtig met 1 of 2 vingers aan de hendel trekken, tja dan geef je het systeem niet de mogelijkheid jouw hand te `zien` en de auto open te laten gaan. Zal niet zeggen dat er bij jouw auto niks aan de hand is, maar soms ligt het (voor een deel) aan de gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@vwer156: Als je de sleutel zou gebruiken ipv de start-knop, gaat de binnenverlichting toch ook branden zodra je de sleutel uit het dashboard haalt, of niet soms?!? Ik verwacht dezelfde functionaliteit als ik de motor uitzet middels de start-knop. Nu gaat de binnenverlichting pas aan als ik het portier open. Niet bepaalt handig als je mensen in je auto hebt zitten die je ergens wilt afzetten en ze kunnen het knopje van de gordel niet vinden...

 

@Lucas: Bedankt dat je me vergelijkt met een zenuwachtig typetje... Ik plaats altijd vier vingers volledig achter de greep dus daar ligt het niet aan. Ook het afsluiten is een probleem; ik kan m'n vingers of hand plaatsen hoe ik wil op de verdikking aan de buitenzijde van de greep, maar op slot gaan doet de auto niet.

Ik daag jou en ieder ander uit om mij het tegendeel te bewijzen dat dit systeem gewoon NIET WERKT!

VW: ik had hier meer van verwacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je de sleutel zou gebruiken ipv de start-knop, gaat de binnenverlichting toch ook branden zodra je de sleutel uit het dashboard haalt, of niet soms?!? Ik verwacht dezelfde functionaliteit als ik de motor uitzet middels de start-knop. Nu gaat de binnenverlichting pas aan als ik het portier open. Niet bepaalt handig als je mensen in je auto hebt zitten die je ergens wilt afzetten en ze kunnen het knopje van de gordel niet vinden...

 

En als je twee keer de "start" knop indrukt? Bij mijn BMW zette ik met de eerste druk de motor uit en bij de tweede keer drukken ging de verlichting aan en radio uit, deurvergrendeling open etc, dus klaar om uit de auto te gaan. En als ik bij één keer drukken toch uit de auto ging, dan ging de radio pas uit na het vergrendelen van de portieren. Mocht ik na één keer drukken de auto weer willen starten dan moest ik de rem indrukken, dan ging de motor weer aan. Wellicht proberen waard op de 3AA. Heb hier bij de BMW namelijk ook voor gezocht omdat de follow-me-home verlichting dus ook niet werkte na één keer drukken, vandaar dat ik erachter kwam.

Wellicht het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja als men de sleutel verwijderd gaat de binnenverlichting aan.Maar dan is ook de intentie dat je de auto verlaat, toch?

Laat de sleutel steken en verlichting gaat ook niet aan.Als ik mijn motor afzet met de knop wil niet zeggen dat ik altijd uitstap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@borleias: Bedankt voor je tip! Heb 't meteen uitgeprobeerd, maar kennelijk hebben ze daar bij BMW inderdaad beter over nagedacht want bij VW werkt dat helaas niet zo...

 

@vwer156: Het zal je ongetwijfeld wel overkomen zijn dat je mensen meeneemt die je ergens wilt laten uitstappen. Dan zet je de motor uit en dan zou het practisch zijn als gelijk de interieurverlichting zou gaan branden zodat men de knop van de gordel kan terugvinden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@vwer156: Het zal je ongetwijfeld wel overkomen zijn dat je mensen meeneemt die je ergens wilt laten uitstappen. Dan zet je de motor uit en dan zou het practisch zijn als gelijk de interieurverlichting zou gaan branden zodat men de knop van de gordel kan terugvinden etc.

Het is wel niet wal je bedoelt, maar daarvoor heb je toch ook het knopje in het plafond waar je alle binnenverlichting mee kan aanzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden