Ga naar inhoud
  • 0

Velgen wisselen


Hugh

Vraag

Ha,

 

Is het gebruikelijk om velgen van achter naar voor te zetten (of andersom ;))

Mijn achterbanden zijn versleten; daar wil ik nieuwe op laten zetten en ze dan verwisselen met de voorwielen.

Dan hebben de aangedreven wielen weer nieuw rubber.

 

Of is dit niet handig om te doen; ik kan me voorstellen dat banden gaan inslijten in de stand van de as/velg.

 

Het zijn (gewoon) stalen velgen btw.

 

ok, ik ben benieuwd!

 

henk

 

3bg variant 2002 19tdi , 250k

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is bij een volkswagen zowieso wel handig om af en toe te wisselen, ivm cuppen door starre achteras.

3c heeft hier iets minder last van, maar ook daar is het geen probleem.

ik zeg doen,

Andere kant is het voorheen gebruikelijk dat ze dat altijd deden, maar om veilighijds reden doen ze niet meer.

De reden is dan als je op aandrijflijn vol profiel hebt je harder bochten neemt en de achterkant op lager profiel niet zelfde afvoer heeft, dus is meer kans op uitbreken van achterkant, dat is de gedachten erachter..

Dus normaal is dat de achteras op nieuwe banden komt tegenwoordig.

Omdat bij minder profiel bij uitbraak van aandrijflijn dit te verhelpen met bij sturen en gas minderen of bijgeven, en bij achteras is dit minder bewerkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kijk dit is een kortere duidelijkere uitleg..

Waarom dat ik er altijd een lang verhaal van maak is mij een raadsel??

Houdt je van de straat? :mrgreen:

 

dieselpowerrr geeft het goede antwoord, aquaplaning wordt vaak vergeten

 

@Hugh: wisselen kan, maar dan krijg je een volgende keer het "probleem" dat je ineens 4 banden moet vernieuwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Komt ook bij dat er bij een (anti)slipcursus wordt gezegd dat de mindere banden voorop moeten vanwege aquaplaning. Met minder profiel heb je dat eerder in de gaten.

 

De anti-slip training die ik gevolg heb werd juist geadviseerd op de aangedreven wielen altijd de beste banden te monteren. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanx voor alle antwoorden...

 

ik rij nu met voor nieuwe banden en achter versleten; heb geen last van uitbreken/aquaplaning.

mijn idee was ook dat je op je aandrijflijn het meeste profiel/rubber zou moeten hebben, juist om bij overstuur (gladheid) het een beetje recht te houden.

 

ik zal er nog over denken; veel maakt het ook niet uit; de voorbanden liggen er nog maar 14k op.

 

henk

 

@Collin, ik volg je niet met het voorgestelde probleem; een set banden (voor of achter) slijt toch gelijk af?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Persoonlijk wil ik de beste banden achterop, voorkant die planeert / slipt of wat dan ook voel je direct in het stuur. Ongeacht welke wielen aangedreven worden.

Achterkant merk je pas als het te laat is, tevens ligt het meeste gewicht op de vooras, deze krijgt daardoor automatisch meer grip.

Verder kun je aan de vooras meer bijregelen dmv gaspedaal, rem en het stuur.

Ervanuit gaande dat de bestuurder de juiste reflex heeft en de goede handeling uitvoert dan. :wink:

 

Overstuur is het moeilijkst om te hanteren, onderstuur kun je daarentegen vrij makkelijk opvangen dmv remmen.

 

Ik wil je niet vertellen wat je moet doen, ieders keuze en rijstijl is persoonlijk natuurlijk.

Ik hoop alleen dat het voor je beeldvorming helpt. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

altijd het meeste profiel achterop..

 

over de voorwielen heb je nog enige controle in een slip ( stuur, gas en rem )

de achter wielen wil je dus de meeste grip op hebben

 

het beste is een verse start 4 nieuwe banden en elke 5/10.000 km van voor naar achteren wisselen zo houd je het profiel diepte verschil tot een minimum te beperken..

afhankelijk van de kilometers dus iedere winter / zomer wissel de posities van voor naar achteren verwisselen

 

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een all-road wel permanent ??

 

officieel is het pas een quattro als je een lengte geplaatste motor hebt de de bak er in de lengte achteraan en nog een 2de achter diff..

nu noemen ze de tegenwoordige 4 wiel aangedreven ook Quattro al ligt het blok er 9 van de 10 keer overdwars in :D

 

dat bedoelde ik eigenlijk

 

maar word je wagenpark steeds groter ofzo :D, die all road heb je zeker nog ni zo heel lang ofwel ?

en die passat ook nog steeds.. ?

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 weken geleden heb ik namelijk winterbanden laten monteren en dadelijk wil ik mooie 18'' velgen eronder leggen.

Tijdens aanschaf van mijn 3C zijn er nieuwe achterbanden opgegaan en zijn er nu alweer af.

 

Daarom heb ik nog een setje achterbanden liggen waar nog 7k op staat.

Ze zaten om de 16'' velgen. De voorste banden zijn bijna op, maar als je wilt krijg je die ook gewoon mee.

Daar doe ik toch niets meer mee.

 

Mocht je ze over willen nemen, geef me een mailtje o.i.d. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een hoop pret.. maar je zult merken dat die niet permanent aanwezig is en pas als het glijd begint te werken..

althans dat heb ik van horen en zeggen..

 

hier op de lokale parkeerplaats bij een sporthaldie niet meer staat is het altijd dikke pret..

 

allemaal impreza's en evo's en Quattro's en 4 motions die achter mekaar aan ijsspeedway doen :D en af en toe een verdwaalde kangoo ( auto van me vriendin ) er tussen door :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben benieuwd wat 4motion en winterbanden zal doen in de sneeuw.

 

nou ik kan je zegen het is zekker top :mrgreen:

Feb 2011 was ik op wintersport met pak smeeuw van 18cm a 32cm in de dal

en mijn auto gaat gewoon door heen met me 4M :lol:

dus ik heb geen last er van ook niet klim op naar 8400m hoog

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ruben

 

Idd een groot wagenpark,

de 100 is een 5pitter turbo, met een sperbaar achterdiff, de quattro is van de 2e generatie

 

quattro generation II

 

Starting from 1988 on older generation Audi 100 C3 platform and Audi Quattro until the end of their production, and on new generation B3 platform (1989–1992) Audi 80/90 quattro, B4 platform (1992–1995) Audi 80, Audi S2, Audi RS2 Avant, C4 platform (1991–1994) Audi 100 quattro, Audi S4, earlier C4 platform (1995) Audi A6/S6.

 

System type: Permanent four-wheel drive.

 

Torsen centre differential, 50:50 'default' split, automatically apportioning up to 75% of torque transfer to either axle.

 

Open rear differential, manually lockable via switch on centre console located next to handbrake.¹

 

Open front differential, no lock.

 

¹ - ABS disabled when locked, automatically unlocks if speed exceeds 25 km/h (16 mph).

 

How does the system perform: When rear differential is manually locked, the car will not be able to move if one front wheel and both rear wheels lose traction altogether.

 

 

De V8 is ook een in lengterichting liggende motor, quattro 3e generatie

 

quattro generation III

 

Used only on the Audi V8 starting from 1988 to 1994.

 

System type: Permanent four-wheel drive.

 

V8 with automatic transmission:

 

Planetary gear centre differential with electronically-controlled multi-plate locking clutch

 

Torsen type 1 differential rear.

 

Open differential front.

 

V8 with manual transmission:

 

Torsen type 1 centre differential.

 

Torsen type 1 rear differential.

 

Open front differential.

 

How does the system perform: In on-road conditions the car will not be able to move if one front and both rear wheels lose traction altogether. Torsen effect with one wheel in the air still applicable to V8 with manual transmission, but will not happen on V8 with automatic transmission because center differential on this model offers 100% locking even when no torque is sensed on the spinning wheel. Manual transmission cars will have a more rear wheel drive feel to it due to torque being maintained to the outside rear wheel while cornering with torque applied, this will allows for better attitude during cornering and power on over-steer is easier to achieve.

 

 

en de A6 Allroad quattro is en V6 TDI, dus ook in de lengte erin, 4e generatie quattro

 

quattro generation IV

 

[citation needed]

 

Starting from 1995 on Audi A4/S4/RS4 (B5 platform), Audi A6/S6/allroad/RS6, Audi A8/S8 with both manual and automatic transmissions. Also on VW Passat B5, where it was initially referred to as syncro, but by the time it reached US soil, it had been re-christened 4motion. Also used on the Volkswagen Phaeton and Volkswagen Group D platform sister vehicles. The Volkswagen Touareg used 4Xmotion with a separate transmission, PTUs and front axles.

 

The manually locking rear differential from the earlier generations was replaced with a conventional open differential, with Electronic Differential Lock (EDL) (which detects wheelspin via ABS road wheel speed sensors, and applies brakes to the one spinning wheel, thus transferring torque via open differential to the opposite wheel which has more traction). EDL works at speeds up to 80 km/h (50 mph) on all quattro models (on non-quattro models: up to 40 km/h (25 mph).

 

System type: Permanent four-wheel drive.

 

Torsen type 1 centre differential, 50:50 'default' split, automatically apportioning up to 75% of torque transfer to either front or rear axle.

 

Open rear differential, Electronic Differential Lock (EDL).[4]

 

Open front differential, Electronic Differential Lock (EDL).[4]

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden