Ga naar inhoud

Hugh

Members
  • Aantal items

    39
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Hugh

  • Verjaardag 15-02-1979

Profile Information

  • Plaats
    eindhoven
  • Interests
    Zelf doen
  • Naam
    Henk

Overige

  • Vagcom
    nee

Hugh's Achievements

1

Community reputatie

  1. Dank je Nitro, 6 jaar later nog een nuttig link!
  2. L.S. even een update; we hebben besloten om door te rijden! van de week door de 280k grens gegaan! Het trillen is weer 'verdwenen', blijft wel dat de platen ver op zijn. En ik weet niet of ze ooit eerder vervangen zijn. Wat betreft rijstijl; laatst deden we een proefrit in een tino (sorry...) en ze had 'm bijna op z'n kant, 'normaal' gereden. Er wordt dus stevig doorgereden en veel geschakeld met kinderen naar school brengen enzo... Ik ben inmiddels een LUK set 600004000 tegengekomen; €515 op ebay. helaas zijn er geen vaste vliegwielen voor de 3bg.... Als het te veel gaat slippen komt er een nieuwe set onder. (als iemand nog een tip heeft) ok, bedankt voor de reacties en tot het volgende probleem henk
  3. Ha, even een update en nog wat vragen; schoonmaken van de sensor-ring heeft geholpen, het trillen van het pedaal is er niet weer geweest. Het volgende probleem is weer naar boven komen drijven. Afgelopen week kon de auto niet meer in de versnelling; af en toe.... vooral in z'n 1/2/R. Auto opnieuw starten hielp soms. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een defecte hulpkoppelingscilinder; deze is vervangen en ontlucht en het schakel werk werkt weer. Alleen.... bij het wegrijden (ook weer 1/2/R) is het aangrijppunt hoog en kort; en voel je een extra trilling in de auto. Het lijkt een beetje op klacht in het begin van deze topic. Ook het commentaar van mijn monteur was 'waarschijnlijk moet je de drukgroep/platen/2mvw binnenkort vervangen' Nu zou dat neerkomen op een kleine €1200 (complete set is al €800). En ik wil dit jaar voor het eerst met een caravan de weg op... joehoe! Herkennen jullie dit trillen bij wegrijden; is het het 2m vliegwiel wat aan het stunten is? kan het ook iets sufs zijn als de transmissie olie vervangen (is bij mijn weten nog nooit gebeurd; doet iemand dat?). En wat zouden jullie doen? Op MP is een 1.9TDI 3BG uit 2002 met 280k tussen de 2 a 3 maal een nieuwe versnellingsbak waard; is het dan verstandiger deze in te ruilen voor een volgend slachtoffer? Ik heb natuurlijk net de Driem/remschijvenblokken/dynamo/trekhaak/velgen met wBanden gedaan in de laatste 12 maanden, maar ja.. risico van een 'oude' auto... ok, ik sta open voor suggesties fijne dag henk
  4. Hugh

    Niet vloeiend remmen

    Ha, even een update. Degene die de auto onderhoudt (heeft blokken en schijven vervangen) heeft een rondje gereden en merkte niets... ben ik dan de pietluttig in hoe het remmen aanvoelt? Na het wisselen van winter na zomer banden afgelopen weekend viel mij het volgende op: bij alle wielen hoorde ik de blokken bij elke omwenteling iets aanlopen. Een zwengel aan het wiel gaf 3-4 rondjes tot stilstand.... nu heb ik alle schijven (wielen) anders tov op de grond gezet... en het afremmen is van een puls naar meerdere pulsjes gegaan.. (schijven zaten btw strak op de naaf, geen vuil zo te zien) Dit wekt de suggestie dat er toch een keer hete blokken op koude schijven (of andersom) hebben gezetten, en geeft meteen de vraag; slijt dit eruit?! stel dat er een hele kleine vervorming ik de schijf zit moet deze er toch uit gaan slijten... of wordt het erger?! Ik weet niet of het erg is door te rijden; het voelt alleen een beetje raar als je remt, maar om alles binnen een half jaar weer te vervangen... auto remt verder prima Merk schijven en blokken is van ABS (autopartsonline.nl) Nog een andere vraag; ik zal dat er een scheurtje in een ashoes zat (na 50k) is het slim deze meteen te vervangen; of kan dat wachten tot een beurt (over 10k). ok, ben benieuwd! henk
  5. Hugh

    Niet vloeiend remmen

    hmm... zal het eens aan de baas vragen; zij rijdt het meest! henk
  6. Hugh

    Niet vloeiend remmen

    LS. Het volgende valt me al een tijdje op; als ik een beetje rem merk ik dat de auto niet vloeiend remt. Het lijkt alsof de blokken meer en minder per wielomwenteling afremmen. In januari heb ik rondom nieuwe blokken en schijven erop laten zetten + nieuwe remolie. (bij 271k; nu 277) Remmen piepten altijd wel; en zijn het blijven doen. Als ik bv stevig rem is het minder; bij langzaam afremmen voor bv een stoplicht voel ik heel duidelijk tot stilstand 'gepulseerd' afremmen. Wat kan dit zijn? remcilinder rubbers versleten; ABS sensor probleem, kromme schijf (stuur trilt niet). Ik vind het sowieso raar dat het kan; de remcilinder druk met de klauw de blokken altijd gelijk aan..... Laatst de velgen eraf gehaald; alles draaide vrij en ik kon de klauwen rondom makkelijk bewegen. Vandaag hoorde ik wel na remmen de blokken aan de schijf lopen, ook gepulseerd; dit suggereert dat er toch iets scheef zit... Ok, ben benieuwd naar jullie inzichten! Henk 3BG 2002-1.9-277k
  7. Dag, Even een update; net m'n schijven en blokken laten vervangen. Een suggestie van de monteur over het 'trillen' van het rempedaal vlak voor stilstand is dat de abs-sensor te ver van de sensorring zou zitten. Dit treed op bij het intrappen van het pedaal bij het laatste stukje uitrollen (bijna stilstand), de abs zou dan gaan werken. Ben benieuwd of het opgelost is. maar heeft iemand een tekening hoe de abs sensor verwerkt zit in het remsysteem; ben dit wel tegengekomen op joutoeb.http://youtu.be/Qr2bXnP9a34 ok. succes. henk 3b6 variant 2002, 1.9TDI, 272000, stil 61000 to go
  8. Mannen, Ik heb net een revisie dynamo erop laten zetten; het is idd 2x zo duur als alleen de poelie vervangen, maar ik heb geen zin dat de rotor over een x tijd aan gort draait. Motor loopt nu weer als vanouds. op naar de 330k!! Nogmaals bedankt voor al het advies en meedenken fijne dag! henk
  9. Ok, dank voor de info; nu kwam ik op youtube een filmpje van skf tegen over het vervangen van de poeli ( )de servicestand is niet nodig; maar hoe krijg ik de poeli los en vast zonder het tooltje wat ze gebruiken; die dop heb ik niet in m'n kist.. hoe doen jullie dat; een tang erop?! Henk
  10. Ha, even een update: Ik heb net gesproken met een monteur; het probleem zou idd de dynamo zijn. Het feit dat door een snok het lampje 'generator werkstatt' uitging betekent dat de dynamo niet meedraaide. De multiriem heeft 'm wel weer op gang geholpen, maar voor hetzelfde geld zou de riem geknapt zijn en de driem ingedraaid.. Dit zou overigens een bekend euvel zijn van deze 1.9tdi motor; ondanks dat de dynamo nog maar 44k gelopen heeft! Dat het de dynamo is blijkt ook uit het 'grommen' van de motor; deze heeft moeite om de dynamo rond te trekken. Ik denk dus dat ik morgen maar even naar de dynamo boer ga om er een ander in te laten zetten... liever nu €175 lichter dan straks een compleet nieuwe voorkant...met alle pompen, riemen en poelies.... ok , bedankt voor het meelezen/denken en suggesties zijn altijd welkom! Henk
  11. goedemorgen! Ik heb een leuke diagnose vraag; het volgende is aan de hand. Een week geleden heb ik drie kwartier in de auto gezeten; radio aan, sleutel op contact blower aan. Toen ik weg wilde rijden draaide de startmotor een keer rond...geen start.. tijdens het verplaatsen van de auto om accu's aan elkaar te hangen startte hij wel in een keer (zonder hulp)! Afgelopen zaterdag kreeg ik na het starten een accu lampje. tijdens het wegrijden ging deze een keer of 4 aan en uit.. na een paar honderd meten kreeg ik de foutmelding 'Generator Werkstatt' . Vervolgens 'snokte' de auto een keer en gingen alle foutmeldingen weg....wel meen ik sinds dat moment te horen dat de motor meer gromt bij stationair lopen. Nu parkeerde ik gisteren scherp in... en bij het volledig uitsturen begint er iets jankend te piepen. Dit suggereert de pomp van de stuurbekrachtiging die hard moet werken... of dat de multiriem te slap hangt.. misschien een poellie krom... Na verschillende topics gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit; is het de poellie van bv de dynamo; of toch de pomp van de stuurbekrachtiging?! de auto heeft 270k gelopen; bij 255k is de d-riem vervangen met de rollen (niet de multiriem) en bij 226k is de dynamo vervangen; (zit bij een (revisie) dynamo er een nieuwe vrijlooppoellie op?!) Goed, ik hoop dat een van jullie mij inzicht kan geven! mvg henk passat 1.9tdi, 2002, 270k
  12. Hugh

    Piep rechtsvoor

    Even een update over m'n piep probleem; nu we er wat beter op letten lijkt het alleen te gebeuren bij een (langzame) bocht naar rechts, en wat meer als je net daarvoor de rem in hebt getrapt. Dus het lijkt wel remsysteem (warm) gerelateerd te zijn. Verder krijgen we nu ook af en toe de melding 'bremsen prüfen', een paar keer achter elkaar en dan een tijd niet meer.... Dus ik ben er maar eens onder gekropen met de volgende cijfers; (blikken platen lopen btw niet aan) schijf (mm) buitenste blok voering (mm) RV 21.8 | 9.0 RA 8.0 | 7.9 LV 21.7 | 7.8 (schijf zat los van naaf) LA 7.1 | 7.4 (schijf zat los van naaf) Ik ben benieuwd of iemand meer kan zeggen over de volgende vragen: -Is alles toe aan vervanging; op winparts.nl las ik een nominale maat van 25mm en een minimum van 23mm; zijn de schijven 'versleten'?! zijn er regels voor wanneer het handig is alles te vervangen; de schijven gaan al 251k km mee! -Wat zijn slijtagesnelheden van blokken; het voorste stel zit er al vanaf de 164k op; 87.000km; de achterste set heb ik bij kwikshit laten vervangen (merk ABS) bij 226k; dus nog 'maar' 25.000 km. Hoe kan het dat ze dezelfde slijtage hebben nu; de achterblokken zijn al wat verder. Slijt achter sneller; is ABS een sneller slijtend merk dan oem; kan de kwikshit er 'per ongeluk' geen nieuwe blokken op hebben gezet..... -Bij welke blokdikte worden ze verantwoord vervangen; nieuwe hebben ~17 mm voering; waar zit de slijtsensor; bij de 7/8mm?! -Als de schijven na het demonteren van de wielen los op de naam zitten; is dat een probleem... of kan dat?! -Is remolie vervangen gebruikelijk bij nieuwe blokken; om het jaar of bij een aantal km... ik ben er achter dat het niet bij een grote beurt gebeurt. Ik heb dus nooit een auto lang genoeg gehad om me hier druk over te maken; onze passat is een blijvertje (ondanks een grote beurt/ de d-riem die aan de beurt is en dus waarschijnlijk 4 schijven en 8 blokken....) Ok, veel vragen weer; ik hoop dat iemand wat zinnigs wil schrijven! fijne dag henk 3bg variant, 2002, 1.9tdi 251k (doel: 333k ) -
  13. Hugh

    Piep rechtsvoor

    Dank voor de reacties; de laatste 30k km zijn er geen andere blokken/schijven op gekomen. Het gepiep gebeurd niet alleen bij bochten; ook bij rechtuit 'langzaam' rijden. wat ook opviel is dat het pas na een tijdje rijden is; dus als de bewegende delen 'warm' zijn. goed, zolang het alleen bij een piep blijft zal het wel loslopen; letterlijk... henk
  14. Hugh

    Piep rechtsvoor

    ha, Misschien heeft een van jullie dit ook eens meegemaakt; Bij 'zacht' rijden (inparkeren/uitrollen/woonwijk) hoor ik rechtsvoor iets piepen, niet constant, maar op de 'draaiing' van het wiel. Alsof er iets aanloopt. Het is alleen te horen als het geluid van de motor stationair/lage toeren is. Het gebeurt niet als ik rem en als ik het wiel vrij laat draaien (auto op krik) hoor ik niets. Iemand enig idee; (wiellager versleten/remklauw blijft hangen/...) henk 3bg variant, 1.9tdi, 250k, 2002
  15. Hugh

    Velgen wisselen

    Thanx voor alle antwoorden... ik rij nu met voor nieuwe banden en achter versleten; heb geen last van uitbreken/aquaplaning. mijn idee was ook dat je op je aandrijflijn het meeste profiel/rubber zou moeten hebben, juist om bij overstuur (gladheid) het een beetje recht te houden. ik zal er nog over denken; veel maakt het ook niet uit; de voorbanden liggen er nog maar 14k op. henk @Collin, ik volg je niet met het voorgestelde probleem; een set banden (voor of achter) slijt toch gelijk af?!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden