Ga naar inhoud
  • 0

Tandempomp defect?


ronald81

Vraag

Vorige maand is bij mij olie ververst (aflevering auto) en heb toen na week is m'n oliepijl nagekijken en deze bleek te hoog.

Omdat ik dacht dat ze teveel hadden bijgevuld heb ik door de kwikfit er wat uit laten halen.

 

Nu 3 weken verder weer is m'n oliepijl bekeken maar deze is toch uit zichzelf erg hard gestegen en erg waterig..

 

Omdat het koelvloeistofpijl nog keurig in het midden staat zojuist even brandstoffilter eruit gehaald (zie foto)...

 

Brandstoffilter zou bij aflevering ook vervangen zijn maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

 

Mag hieruit geconcludeerd worden dat de tandempomp defect is of is dat te snel geconcludeerd?

post-11385-1423825525,6366_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit lijkt inderdaad op een defecte tandempomp.

Ook omdat je oliepijl stijgt, zou hier niet te lang mee doorrijden.(eigenlijk helemaal niet)

Zou er zo snel mogelijk een andere pomp op (laten) zetten.

Bel evt. een van de site sponsors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja gelijk laten vervangen en niet mee rijden.

Inderdaad oliefilter, olie vervangen, brandstoffilter hoeft niet ziet er nog redelijk uit.

 

Als de handel vervangen is na 1000 kilometer of 1 maand weer de olie en het oliefilter vervangen zodat ook het laatste restje diesel eruit is.

Uit voorzorg kun je beter ook je kleppendeksel er af halen om te kijken naar de slijtage van de nokkenas. Indien het probleem al langere tijd heeft gespeeld (en dat weet je niet omdat jij hem net hebt) zijn er ook slijtage sporen op de nokkenas te zien. Dan kun je gelijk het kabelboompje vervangen.

Heb je een BKP of een BMP blok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist is de wagen bekeken door iemand met verstand van zaken..

 

Oliepeil blijkt niet te hoog te staan, auto stond op m'n oprit en die loopt nogal af (en daar peil ik natuurlijk, stom, stom)... :embarassed:

 

Nadat we de olie gepeild hadden op een recht stuk weg blijkt er zelfs olie bij te moeten (heftig verschil dus)...

 

Olie was naar zijn mening ook niet waterig...

 

Brandstoffilter vond ie niet veel geks aan en in de diesel in het brandstoffilter was geen spoor van olie te vinden (ik keek alleen maar naar het filter zelf)...

 

Wijze les voor mij: peilen op een rechte weg! ;)

 

En oja.. er mag gelachen worden.. zelf ook gedaan namelijk :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Brandstoffilter vond ie niet veel geks aan en in de diesel in het brandstoffilter was geen spoor van olie te vinden (ik keek alleen maar naar het filter zelf)...

 

Maar dat dat filter zo zwart is zegt dus nog niet of er olie in de brandstof zit?

Hoe kun je dat zien of er wel of geen olie in de brandstof zit?

Diesel is gewoon groen, is het dan verkleurt ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een brandstoffilter wordt toch 1 x in de 60000km vervangen? Ik vind het eigenlijk niet heel raar dat zo'n filter na zoveel km's zwart is. Hoe je dan ziet of er wel of geen olie in zit? Dat lijkt mij iets van scheikunde, toch?

 

Ik zeg maar wat hoor, weet niet hoe vies zo'n filter normaal hoort te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, 1x in de 60000km wordt ie verwisseld volgens het schema.

Nu vind ik dat wel een erg lange interval, er is dan ongeveer 4000 liter diesel gefilterd. (bij gem. verbruik 1:15)

De andere diesels die ik gehad heb waren ook rondom die km stand, maar dat waren van die blikken filters, dan kun je dus niet zien of ie wel of niet zwart was van binnen.

Wat niet ziet, wat niet deert, kun je je ook geen zorgen maken. :wink:

Nu komt er zo een zwart filter tevoorschijn en dan is het gelijk een kapotte tandempomp wordt er dan geroepen.......maar is dat dan wel zo? of alleen in combinatie met een stijgend oliepeil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch, als je filter er na een maand zo uitziet klopt er volgens mij iets niet. Of er is inderdaad iets aan de hand m.b.t. olie, of het is niet vervangen bij de afleverbeurt. Dan zou het natuurlijk wel kunnen kloppen. Dus ik zou dat even navragen, grote kans dat dit filter ouder is dan een maand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vorige maand is bij mij olie ververst (aflevering auto) en heb toen na week is m'n oliepijl nagekijken en deze bleek te hoog.

Omdat ik dacht dat ze teveel hadden bijgevuld heb ik door de kwikfit er wat uit laten halen.

 

Nu 3 weken verder weer is m'n oliepijl bekeken maar deze is toch uit zichzelf erg hard gestegen en erg waterig..

 

Omdat het koelvloeistofpijl nog keurig in het midden staat zojuist even brandstoffilter eruit gehaald (zie foto)...

 

Brandstoffilter zou bij aflevering ook vervangen zijn maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

 

Mag hieruit geconcludeerd worden dat de tandempomp defect is of is dat te snel geconcludeerd?

 

 

Het filter word toch ook gewoon zwart omdat via de retour van de PD olie en vuil meekomt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch, als je filter er na een maand zo uitziet klopt er volgens mij iets niet. Of er is inderdaad iets aan de hand m.b.t. olie, of het is niet vervangen bij de afleverbeurt. Dan zou het natuurlijk wel kunnen kloppen. Dus ik zou dat even navragen, grote kans dat dit filter ouder is dan een maand...

Ik denk eerder dat dit filter niet vervangen is bij aflevering van de auto. Dat zullen ze ongetwijfeld gewoon volgens de onderhoudboekjes en intervallen e.d. gedaan hebben... is toch weer een eurotje of 30....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden