Ga naar inhoud
  • 0

Verbruik 3bg TDI,96kw,variant,gemiddeld 7,5L??


roby44

Vraag

vinden jullie dit normaal:

gemiddelde verbruik 7,5l(boordcomp.7,9l(0,5l afwijking))-dat is 1 op 13!!!!!!

gemiddelde snelheid 140km/h (1h constant gereden 140km/h)(ook tijdens andere ritten en metingen kom ik op tzelfde verbruik)

vlakke,rechte snelweg

auto leeg(ik alleen)

winterbanden 205/50/17 (96kw,gechipt bij Jos,cat leeg,egr dicht,6versn.)

-op provinciale wegen(80km/h)geeft ie gemiddeld 6,5l(normale rijstijl)

In de zomer wordt t nog ''erger''want dan zitten 18'' velgen onder

Ik hoor vaak verhalen over een gebruik van 1op16 of meer maar dat heb ik nog niet met passat meegemaakt

Auto is bij Jos in onderhoud geweest,geen vreemde dingen of wat dan ook,

zit er wel 330.000km op de teller,er is nog nooit iets aan de auto vervangen behalve ''normale''onderdelen,

auto wordt netjes onderhouden,elke 15.000km olie en alle filters

 

zou toch wat aan moeten gebeuren of is dit een normale waarde?

 

alvast bedankt voor jullie meningen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

is niet heel vreemd dat verbruik, zeker als je boven de 120 komt wordt het inderdaad duurder.. maar op 80-wegen zou je zeker op de bc 5L/100km moeten kunnen halen.

 

Misschien een vastzittende achterrem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een gechipte 96 kW en bij constant 140 op de cruisecontrol (17" winterbanden 235 breed) zit ik ook al snel op 1 op 14 hoor. En als je wat tegenwind hebt gaat het verbruik alleen maar omhoog. Als je boven 120 rijdt heb je namelijk inderdaad veel meer met de luchtweerstand te maken en gaat je verbuik behoorlijk omhoog.

 

Maar mijn gemiddeld verbruik op een tank ligt zo rond de 1 op 16, en ik rijd gemiddeld 10 km harder dan toegestaan. Op mijn 18" zomerbanden (225 breed) haal ik gemiddeld ongeveer dezelfde waardes.

 

Voorheen had ik 15" winterbanden en daarmee haalde ik 1 op 18 bij normaal gebruik.

 

Is het verbruik ineens gestegen of is het altijd zo geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto is in zeer goede technische staat,achterremmen zijn al nagekeken en vanaf begin had ik zo een verbruik,

zo te zien is dit toch normale verbruik,

bij mijn vorige passat(ook tdi 96kw)was gebruik ook zo,

ik zat te twijfelen omdat ik vaak las dat mensen met 17 of 18'' wielen gebruik haden van 1 op 16 of meer en dat vond ik vreemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik haalde met mijn 3BG ook vaak 1:16 maar dat komt omdat toen nog in Utrecht werkte en vaak tijdens de spits naar mijn werk ging. Ik reed dan vaak op de rechterbaan op cruisecontrol met een gangetje van 90 km p/u rustig wakker wordend met een thermoskannetje koffie naast me. Wat ook helpt is ruim van tevoren gas los laten als het stoplicht in de verte toch nog op rood staat of als je weet dat je verderop toch moet remmen. Dat scheelt al snel een halve liter op de honderd. Bandenspanning kan ook een verschil maken. Ik reed altijd op 2,7 bar met 225/45/17 Michelin Pilot Sport banden.

 

Maar als ik gewoon zonder er verder bij na te denken rondreed kwam ik al snel op 7,5 Liter net als jij. In de stad met moeite onder de 9L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rijd ook met een 96kw 3BG variant, en haal 1:16 a 1:17, in de zomer zelfs zuiniger dan 1:17. Nu zeg ik je er eerlijk bij dat de auto nagenoeg alleen voor langere afstanden wordt gebruikt (meer dan 50km), ik 105 op de cruise control rijdt op de snelweg, en eigenlijk altijd wel bezig ben om te anticiperen in het verkeer en daardoor zo weinig mogelijk te remmen en brandstof te verbruiken. Ik rijd nu overigens op 205/55/16 winterbanden. In de zomer weer op dezelfde maat zomerbanden. 18" heb ik ook even op gereden, en scheelt behoorlijk in het verbruik. Het kan dus wel, als je maar wilt. We hebben nogal een verschillende rijstijl denk ik zo als ik je openingspost lees :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja,moeilijk om te wennen als je 5 jaar lang een passat met VP TDI motor rijdt waar gemiddelde verbruik soms onder 5L kwam.....

 

t is wel zo als je op snelweg 110km/h gaat rijden dat dan verbruik aardig daalt maar voor mij is dat geen optie omdat ik 70% van jaarlijkse gereden

kilometers in Duitsland maak :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik schrok ook best wel beetje van verbruik, in tegenstelling van een 110 pk afn,die meer werken moet en daar wel gemiddeld 1op 18 haalbaar is.

 

een AFN is geen PD, maar een VP motor. Die zijn sowieso zuiniger.

 

Beetje omgekeerde evolutie, ik weet het...

 

Dat klopt, maar had verwacht dat je met een 6 bak toch even zuiniger rijd dan de gewone brandstof pomp.

Bleek ook tegen te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn pa heeft een Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk Quattro gehad en hij reed gemiddeld 1 op 16 ermee.

..met 16'' banden zeker en rustige rijstijl..zou kunnen.. :!::?:

 

Mijn Passat 4Motion TDI 110pk (gechipt naar 140pk) haalt ruim 1 op 15 met aardig doorrijden.

hiervoor heb ik 2 jaar lang Passat 4Motion 130pk(avf,chip van vagtechniek)gereden waar ik met moeite 1op13 haalde :angry:

1op 11a12 was gebruikelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik rij nu gemiddeld ook 1 op 16 met mijn gechipte 96 Kw AVF, winterbanden 225/45/17

als ik meer op cruisecontrol rij en 110 max rij, zie ik gem 1 op 17,5

 

AVF is geen zuinig blok, mijn vorige passat AFN, 110 pk was veel zuiniger

 

als toevoeging kan ik zeggen dat ik op vakantie met mijn fietsmaatje met een ongechipte AVB, nagenoeg hetzelfde verbruik had tijdens de rit naar italie

 

een sedan is ook zuiniger dan een variant

 

gemiddeld 1 op 15 moet je wel kunnen halen met een 96 Kw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn Passat 4Motion TDI 110pk (gechipt naar 140pk) haalt ruim 1 op 15 met aardig doorrijden.

 

hiervoor heb ik 2 jaar lang Passat 4Motion 130pk(avf,chip van vagtechniek)gereden waar ik met moeite 1op13 haalde :angry:

1op 11a12 was gebruikelijk

 

ook hier weer het verschil met een VP en een PD blok...bovendien slurpt een 4 motion altijd meer brandstof dan een 2WD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een getunede AVF. Haal geregeld onder de 5L/100km. Maar dan staat de cruise control wel op 110km/h. En uiteraard wordt er niet geremd, dat kost nl echt veel energie. Tenzij het echt moet natuurlijk ;-).

 

Bij 140 gaat het verbruik al snel naar 6,5+L/100km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb veel moeite om het verbruik onder de 8.5 liter op 100 km te krijgen waar kan dat aan liggen ?

 

heb een 96kw 1.9 diesel. automaat en banden 235/40/18 3.5 bar er in

 

ben wel benieuwd .. de temp meter gaat trouwens niet hoger als 70 a 80 graden kan het daar van komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

130pk automaat wil sowieso slecht zuiniger dan ca 8L op 100km. 3,5b is veel te veel voor die bandenmaat, 3b is max.

Zeker als je ook wel eens korte stukjes rijd dan is het helemaal funest.

 

Terug naar max 16 inch banden helpt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden