Ga naar inhoud
  • 0

2.3 V5 Bloedsnel? nou mooi niet


Edwinbosch

Vraag

Beste specialisten,

 

Help help help. sinds 2 weken de trotse eigenar van een passat 2.3 V5 uit 2000. Na veel gereken en overleg toch mijn vrouw zover gekregen om deze auto te kopen. Heel pleidooi gehouden met inhalen geen probleem met de vingers in de neus. 5 cylinders zo wie zo 1 meer als onze vorige 1.9 TDI 110 PK. Mijn vrouw op het hart gedrukt rustig aan te doen want hij gaat als de brandweer. Nou mooi niet!!!!!!! de eerste dag komt mijn vrouw terug met het verhaal dat hij niet vooruit te branden is. Vooral met inhalen. Huhhh denk ik dan hoe kan dat nou?. Nou daar gaan we dit forum op en volgens de verhalen moe hij toch echt wel snel zijn. Maar mooi niet dus. het is een automaat 5 versnel tiptronic. Na wat proefritjes de volgende klachten.

 

* Bij 120 op de snelweg inhalen gaat haast niet. als je rustig het gasinduwt gebeurt er niets totdat hij het kickdown punt raakt. schakelt hij twee keer terug en gaat hij is denken aan meer snelheid.

* Bij 120 op de snelweg in de tiptronic(pook naar rechts) in de vijf en dan gas erop. Volgas en er gebeurt niets sterker nog ik val langzaam terug in snelheid.

* Vanuit stilstand gas intrappen tot 1/2 3/4 gas zie je de toeren teller vooruit springen om vervolgens zo'n 200 toern in te zakken en dan door te trekken naar 6000 toeren.

* Tijdens het rijden een beetje spelen met het gas merk je nauwlijks terwijl je met ons oude TDI (360K op de teller) je toch echt wel dat wiplash gevoel hebt.

 

Naar aanleiding van dit forum vanalles gedaan inmiddels, nieuwe LMM, nieuwe bougies, nieuwe filters, gasklep gereinigd enz. echter nog gen resultaat. Aaan VAG-COM gehangen geen foutcodes niks niet. Wat nu? is de 2.3 V5 zo als ik hem nu beschrijf of is hij echt bloedsnel en moet hij de TDI het nakijken geven? Als dit laatste het geval is dan heb ik voor de specailisten hier een uitdaging staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

heb je de gasklep opnieuw ingeleerd na deze te reinigen

en hoeveel km heeft deze auto

kat kan verstopt zijn

t'is precies op ie zijn uitlaatgassen niet kwijt krijgt en gewoon verzuipt

en een vacuum probleem kan ook nog , daar hebben deze wagens nogal last van

en tot slot van zaken en dat is het ergste een klep verbrand

hoe zagen de bougies er uit na deze te vervangen , nat ,zwart,

draait ie mooi op 5 cylinders

en loopt ie mooier als ie koud is en slechter narmate het blok opwarmt

 

ik weet het een hoop vragen , uit de antwoorden kunnen we mischien iets van o pmaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren bedankt voor de reactie, alleer eerst een paar antwoorden. De auto heeft 174000 kilometer gereden. Gasklep ga ik dit weekend inleren maar dat kan nooit zoveel effect hebben want hij houd echt in. Bougies waren droog en licht bruin tijdens vervanging. Verder heb ik ook aan een vacuum probleem zitten denken. Ook heb ik hier ook al naar gezocht maar niets kunnen vinden, misschien iemand een tip hoe ik dit kan testen? en/of er ergens een slang zit welke over het algemeen problemen geeft. Verder loopt hij koud en warm gelijk. wel is het zo dat hijiets of wat schud. je zou zeggen dat een V5 gladjes moet lopen, maar hij loopt een beetje rauw zeg maar. de hele motor schud lichtjes als hij stationair loopt. Nu weet ik niet of dit hoort.

 

Dan nog de opmerking over de bak. Dat lijkt me niet want als ik in de 1 flink door trek en boven de 4000 toeren blijf dan wil hij echt wel ook in de tiptronic en door blijf schakelen boven in de toeren dan wil hij echt wel.

 

Kunnen we hier wat mee? ik hoop het wel. het vacuum verhaal heeft mijn voorkeur daar ik echt denk dat het zoiets moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt ook echt een VR5 gekocht met een km stand dat er van alles aan moet gebeuren :lol:

 

Inhouden bij een VR5 kan echt aan allerlei dingen liggen; het is nogal een complexe motor waar veel aan stuk kan gaan (hier spreekt een ervaringsdeskundige :mrgreen: )

 

Check allereerst eens de onderhoudshistorie (hopelijk heb je die!) en kijk of de motor al een kettingrevisie heeft gehad (overigens zal dat niet het inhouden veroorzaken). Dit moet rond de 2 ton gebeuren. Het al dan wel of niet goed lopen van de kettingen, kettingspanners, multiriem, omlooprollen en klepstoters kan een groot effect hebben op het stabiel lopen van de motor.

Daarnaast moet het thermostaathuis rond deze leeftijd toch al een keer vervangen zijn, evenals de luchtmassameter. Verder zit de motor echt bomvol met rubberen slangetjes die allerlei vervelende vacuumlekken kunnen veroorzaken. Ik heb zelf bij de kettingrevisie alles laten vervangen en ik ben eindelijk van het inhouden af. Ik denk dan ook niet echt dat dit iets is wat je even makkelijk zelf doet op een vrije zaterdagmiddag. Bovendien, als je het ene slangetje hebt vervangen, dan komen de andere er binnenkort ook aan. Het is immers toch al een ruim 10 jaar oude auto.

 

Verder wil ik je alvast even uit de droom helpen dat de VR5 geen bloedsnelle auto is (althans, ik vind van niet). Dat neemt nog niet weg dat de problemen die je beschrijft abnormaal zijn. Mijn gok zou zijn een vacuumlek (mits de lmm recentelijk is vervangen) i.c.m. het nog te inleren van de gasklep. Over een verstopte katalysator heb ik nog nooit wat gehoord.

 

By the way, vergeet ook niet dat de VR5 een atmosferische motor is; de vermogensopbouw is geleidelijk en er is niet sprake van een turbogat zoals bij je TDI. Dus die duw in je rug zul je ook niet echt krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Variable luchtinlaat? is dat de rota.... wat rechts in de luchtinlaat zit? een lange as met 5 gaten in de luchtinlaat? welke idd. wordt gestuurt door of vacuum of perslucht. Heb deze er wel uitgehad tijdens het reinigen van de luchtinlaat maar kon er niets aan ontdekken. Schoon gemaakt en verder eigenlijk niets. Klep wordt gestuurt door een soort van membraam achtig ding maar werkte goed, met de hand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben niet van mening dat het stationair teorental zoveel danst. Zo'n beetje tussen 650-800 ongeveer denk ik ik denk dat hij ongeveert schommelt tussen een tolerantie van 50 toeren. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat niet buitensporrig is. tussen 1200-2000 toeren loopt hij eigenlijk wel netjes. Alleen als ik gas geef springt hij naar ik zeg maar wat 2800 toeren en zakt dan 200 toeren in om vervolgens wel door te trekken.

 

Is dit abnormaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben niet van mening dat het stationair teorental zoveel danst. Zo'n beetje tussen 650-800 ongeveer denk ik ik denk dat hij ongeveert schommelt tussen een tolerantie van 50 toeren. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat niet buitensporrig is. tussen 1200-2000 toeren loopt hij eigenlijk wel netjes. Alleen als ik gas geef springt hij naar ik zeg maar wat 2800 toeren en zakt dan 200 toeren in om vervolgens wel door te trekken.

 

Is dit abnormaal?

 

Bij koude motor hoort de toerenteller rond de 900 te hangen en bij warme rond de 800 toeren (bij stationair draaien dus). Dat is dus bij jou niet in orde.

 

Ik heb van een monteur gehoord die aan mijn auto heeft gewerkt (want ik ben zelf niet zo technisch als het om automotoren gaat, ondanks m'n forumnaam :mrgreen: ) dat het vacuum bij lage toerentallen groter is, dus vandaar dat ik vraag of je ook bij het accelereren tijdens het rijden tussen de 1200-2000 toeren last heb van schokken. Bij mij was dat voorheen namelijk wel zo, net als dat schommelen van de toerenteller met stationair draaien.

 

Ik zou in ieder geval eens nagaan of het thermostaathuis al een keer is vervangen, want dat is een onderdeel dat bij alle VR5's een keer lek gaat. Houd ook de koelvloeistof in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je TDI had natuurlijk ook gewoon meer koppel bij laag toerental en bij inhaalacties merk je dat. Ik heb ook eens in een VR5 Passat gereden (verre van indrukwekkend) maar denk dat een 1.8T wat dat betreft meer indruk maakt, zeker een gechipte...

Hij moet je TDI natuurlijk wel het nakijken geven, maar dan vooral omdat ie een langere adem heeft en gewoon tot 6.000+ toeren doortrekt... Maar dat moet je dan dus wel doen, pas boven de 4.000 toeren zal er een beetje leven in gaan komen.

 

Wat ik ff mis aan je openingspost... heb je er geen proefrit in gemaakt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je dit stationair toerental nou bij een opnieuw ingeleerd gasklephuis of is dit nog niet gebeurd ?

Bij mijn 1.8 was het een wereld van verschil toen Matthijs mijn gasklephuis schoongemaakt had.

 

De motor reageerde beter en daardoor leek het wel alsof de automaat ook beter schakelde.

Dus ik zou zeker zo spoedig mogelijk de basis stand van de gasklep inleren, zolang dit niet gedaan is kun je eigenlijk niet echt zeggen wat het verder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

heb zelf een VR5, 150PK, handgeschakeld, het is geen bloedsnelle, maar wel sneller dan de normale dieselversies. Je moet 'm wel goed doortrekken en niet bij 3000rpm doorschakelen. Hij doet 0-100 in 9 sec, toch niet slecht voor een auto van 11 jaar oud die 297K gelopen heeft. En hij loopt op het moment niet helemaal mooi (de reden dat ik me op dit forum heb ingeschreven)

Ik weet niet bij hoeveel toeren de automaat schakelt, mijn handgeschakelde gaat tot 145 in z'n 3, 190 in z'n 4, en >225 in z'n 5 (maar dan heb je wel een stuk autobahn nodig. boven 210 duurt het allemaal wat langer)

 

Groet, Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden