Ga naar inhoud

  • 0

Speakers achterportier


Fred6372

Vraag

Vraagje :

In de achterportieren van mijn Passat 2.3 V5 Comfortline (bj. 2002) zitten geen luidsprekers. Kan iemand van jullie mij zeggen of er dan wel luidsprekerbedrading in het portier aanwezig is en of ik de roosters die er nu in zitten eraf kan wippen zonder het hele portier te demonteren. Of moet ik de hele bekleding van het portier verwijderen.

Ik bezit mijn Passat pas 2 weken ( kijk bij : Wie ... en ik rij....) en ik heb een rechter en een linker hand, als je begrijpt wat ik bedoel. Twee rechterhanden waren makkelijker geweest.......

Wie geeft mij de gouden tip ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoewel geen achterportier, wel even stiekem achter de voorportier gekeken.

 

Was duidelijk gevalletje van eerste keer eraf. Brak dan ook een bevestigings plaatje af. Meteen even met een sodeerbout vastgezet.

 

Dat loshalen viel me best nog even tegen, die doppen zitten nog behoorlijk vast als ze nog nooit losgehaalt zijn.

 

Maar ik weet nu iig hoe ik te werk moet gaan om de speakers te vervangen.

post-3594-1423822258,2935_thumb.jpg

post-3594-1423822258,3404_thumb.jpg

post-3594-1423822258,3717_thumb.jpg

post-3594-1423822258,3873_thumb.jpg

post-3594-1423822258,4498_thumb.jpg

post-3594-1423822258,4654_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de woofers en tweeters voor de achterdeur binnen gekregen van JNengerman. Nu zat daar helaas niet de dradenset bij om de woofers met de tweeters te verbinden. Ik zal dus zelf draden moeten maken. Wat is de pinbezetting op de woofer? (zie afbeelding hieronder)

 

Of heeft iemand nog deze aansluitset over?

 

img_2798_921.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het aangekomen is. De bedrading zit gewoon vast verwerkt in mijn kabelboom in de deur die die kon ik er helaas niet uit halen. Voor de rest is het een kwestie van de tweeters parallel aansluiten op de woofers. De polariteit maakt bij de tweeters (reletief) weinig uit, zolang ze beide maar hetzelfde aangesloten zijn. De polariteit vd woofers kun je heel goed horen doordat bij verkeerde aansluiting het laag zich opheft.

 

Edit: De woofer heeft 4 aansluitingen die per 2 samen genomen zijn zodat eenvoudig de tweeters doorgelust kunnen worden.

 

Succes verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag was het droog en alle gereedschap was in huis. Dus tijd om de achterspeakers in te bouwen.

Moest zelf nog bedrading trekken van voren nar de speakers achter. Als je de tijd er maar voor neemt is het niet al te moeilijk. Heb de basspeakers met potnagels vast gezet en de tweeters gelijmd.

 

Kom er wel achter dat ik een vreemde auto heb. Rechts achter heb ik het dichte rooster moeten vervangen door zo'n open rooster (zie links onder op foto) zodat het geluid ook te horen is. Links achter zat het open rooster er al in! Foutje van de fabriek of de vorige eigenaar heeft er een andere achterdeur bekleding in gezet. Ik heb in ieder geval nu zo'n open speaker rooster over voor de liefhebber.

 

Het enige waar ik nog niet helemaal 100% zeker van ben is of ik de + en de - niet heb omgedraaid bij de speakers achter. Ben even wezen testen maar kan niet duidelijk het verschil horen i.c.m. de speakers voor. Misschien dat iemand tijdens de meeting in Harderwijk er eens na kan kijken. Ik heb het achter de radio zo gemaakt met de luidspreker draden dat ik de + en de - zo om kan wisselen.

 

img_2802_301.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even voor de duidelijkheid.

De speaker beneden is een full range speaker. Dus géén basspeaker. Hoog, midden en laag komen dus uit de beneden speaker.

Het enige wat de tweeter heeft is een klein condensatortje die al het laag weg filtert. Zo heb je dus op redelijk eenvoudige wijze een "compo" setje.

Als je echt een goede compo wilt hebben moet je minimaal 3 speakers hebben. Hoog, midden, laag een een scheidingsfilter met 3 apparte uitgangen.

Probleem is alleen dat je deur maar voorziening heeft voor 2 speakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om nog even wat eigenwijzer te doen, het zijn midlaag speakers die "misbruikt" worden als full range speakers. In mijn Audio System set wordt wel een 1e orde laagdoorlaat filter over het laag gezet en een 3d orde hoogdoorlaat filter over de tweeters. Op deze manier blijft hoog en laag mooi in fase (mits de tweeter de polariteit 180 graden omdraaid). Dit klinkt naar mijn mening een stuk beter. Wat ik vooral erg vermoeiend vind van de originele set is die dikke resonatie bij 80-100Hz.

 

Mooi dat je de set erin hebt Michel, heb je die ringen ook nog ontvangen? Het verschil in laag moet erg duidelijk zijn als je achterin gaat zitten.

Dit kun je doen:

1. Eerst zet je de fader op alleen geluid achter.

2. Zet een plaat met veel laag erin en luister goed.

3. Sluit één speaker andersom aan.

4. Luister of je OF een stuk meer laag hoord, OF een raar hoger klinkend basgeluid.

5. Sluit de speaker aan als op de manier dat je het meeste laag hoord (duh).

6. Ga voorin zitten en draai de fader naar alleen voor. Luister goed.

7. Draai nu met de fader achter erbij in en luister of het laag toeneemd of eerder slechter wordt.

8. Sluit nu de twee achterspeaker andersom aan en luister opnieuw.

9. Sluit de achterspeakers aan met het beste geluid, wissel de achterste niet meer individueel om.

10. Klaar! 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi, ik heb ook een vraagje, die de techneuten hier wel zullen weten.

 

Ik heb de hetzelfde setje van FrankQs besteld voor de achterportieren,

de TS-H1703. Dit zijn midrange(denk ik ) en tweeters !

Moet hier een filter of crossover tussen in verband met de Ohms?

 

 

 

@ FrankQS, hoe bevalt het jouw de pioneers en zat er een condensator/filter bij de tweeters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Crossover zit meestal bij de pasklare sets al in de speakers gesoldeerd en zorgt ervoor dat het hele systeem een impedantie ("ohms") rond de 4 of 8 (kon het niet terug vinden in de specs) krijgt. Dus daar hoef jij je niet meer druk om te maken.

 

Echter sluit je meerdere speakers parallel op 1 uitgang van je radio/versterker aan moet je even uitkijken of die radio/versterker ook lagere impedanties aankan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nu ook bezig met het vervangen van mijn huidige standaard speakers in mijn 3bg. Ik heb de nieuwe serie Hertz DSK 165 besteld. Voor ga ik vervangen en achter is nog niet voorbereid. Ik heb de adapter ringen en de roosters al dankzij dit forum besteld. Standaard zitten de ringen genageld. Hoe kun je het beste de adapter ringen monteren? Ke kunt voor de adapter ringen geen popnagel gebruiken. Gewoon RVS boutjes en moeren gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb voor en achter Hertz DSK 165 direct op de radio...

Doet ut goed... :)

Zijn gewoon erg goede speakers

 

Ik heb altijd het gevoel dat ik bij de bekende merken (sony, pioneer,kenwood, enz enz) meer betaal voor de merk en het design dan voor de kwaliteit van het geluid.

En hertz is gewoon simpel.... niet van die turbine gevormde door nasa geteste uit ruimte steen vervaardigde conussen enz enz...

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb voor en achter Hertz DSK 165 direct op de radio...

Doet ut goed... :)

Zijn gewoon erg goede speakers

 

Ik heb altijd het gevoel dat ik bij de bekende merken (sony, pioneer,kenwood, enz enz) meer betaal voor de merk en het design dan voor de kwaliteit van het geluid.

En hertz is gewoon simpel.... niet van die turbine gevormde door nasa geteste uit ruimte steen vervaardigde conussen enz enz...

:)

 

 

Helemaal mee eens. Ik heb nu ook de nieuwe DSK165 set voor en achter geplaatst en het klinkt erg strak en helder. De bas is zo hard dat ik mijn spiegels zie trillen! Heb nu een extra sub maar ik denk dat ik die toch weer weg ga doen. DSK-165 een aanrader.

post-4891-1423822684,3002_thumb.jpg

post-4891-1423822684,3627_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden