Ga naar inhoud

Onderhoud bij dealer of eigen garage?


mw

Aanbevolen berichten

Mijn bolide mag binnenkort weer naar de apk en grote beurt.

Tot nu toe ben ik altijd bij een VW dealer geweest voor onderhoud en reparatie. Ik ben me bewust van de voordelen, vooral mbt tot garantie. Bij mij is gratis een ophangingsarm oid vervangen dat een passat kwaaltje zou zijn van mijn model/jaar. Dat is natuurlijk top en krijg je niet als je naar een andere garage zou gaan. Ook een keurig onderhoudsboekje en het centrale logsysteem zijn leuke argumenten bij verkoop van de auto.

 

Maar volgens mij heeft mijn auto ('99) nog maar weinig met fabrieksgarantie van doen en is een onderhoudsboekje als verkoopargumenrt bij 295k op de teller ook niet echt spannend meer.

 

Daar komt bij dat ik bij mijn laatste beurt toch een wat negatieve ervaring opgedaan heb bij de dealer en mijn vertoruwen in deze dealer is eigenlijk weg. Ik sta nu op het punt naar mijn oude, zeer vertrouwde Peugeot specialist (geen dealer) te gaan die ook vw kan onderhouden. Een kleine garage waar je de monteur zelf nog spreekt en waar alles is gebasseerd op eerlijkheid en vertrouwen. Dat mis ik bij zo'n grote onpersoonlijke organisatie als de mijn (en andere?) vw dealer(s). Maar toch twijfel ik nog.

 

Zal ik naar mijn oude Peugeot garage gaan of een andere vw dealer zoeken?

 

Bij welke leeftijd van de auto zijn de genoemde voordelen geen realistisch argument meer in deze keuze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan welke draag arm het was... maar deze had je volgens mij ook vervangen moeten krijgen als je niet bij de VW dealer in onderhoud was.

 

D'r zit nl. een regeling op.

 

 

Ik zelf ga btw naar de VW dealer toe.

Ook niet naar de dichtst bij zijnde.

Dan weet ik zeker dat ik VAG onderdelen onder mijn auto krijg (jah jah kweet dat dat bij merkloze garages ook vaak gebeurd) en ik weet dat er een monteur aan mijn auto sleuteld die weet hoe het inelkaar zit en vaak weet wat er aan slijtage zit aan te komen.

Tis net dat ietsje meer vak kennis van een bepaald type auto dat bij mij de door slag geeft.

 

Verder denk ik dat je bij een merkloze bovag garage ook goed geholpen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze auto bij een mazda dealer gekocht en merkte dat ik bij onderhoud toch wel vaker problemen had dan nu bij een vw dealer..

Ook kon de mazda niet altijd het probleem oplossen en de vw wel.

 

Ik voel me er prettiger bij als ik weet dat er iemand met verstand van die wagen eraan sleutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nooit zo van naar een dealer gaan geweest, maar ben laatst toch voor de kleine beurt naar de dealer (Tilburg-Bastiaans te Etten-Leur) geweest.

Deze heeft mij super behandeld en heeft wat dingetjes voor weinig meegenomen tijdens de beurt (ventilatorroosterlampjes, allemaal voor €15,--)

Tevens hebben ze mijn motorblok gereinigd omdat ze dachten dat mijn carterpakking lek was.

Van de week kreeg ik zelfs nog een brief binnen met daarin de vraag of alles naar tevredenheid was gedaan en als dat niet zo was dat ik dit kenbaar moest maken zodat ze actie konden ondernemen.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik waarschijnlijk in oktober voor mijn APK hier ook weer naar toe ga.

 

Maar er zijn ook genoeg goede merkloze garage's.

Er zijn waarschijnlijk net zo veel slechte dealers (stealers!!) als malafide garagebedrijven en ook omgekeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga altijd naar de dealer, heb toch het idee dat zij er in gespecialiseerd zijn. Natuurlijk maak je gebruik van de vetrouwde mobiliteitsgarantie en tenslotte hebben zij alle specifieke apparatuur en kennis in huis. Bovendien wordt je er als koning behandeld. Enja.... Daar betaal je vast iets extra´s voor. Maar dan hoef je niet te twijfelen over de kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet naar de dealer maar wil wel weten wie er aan mijn auto sleuteld. Ga nu naar iemand die voor zichzelf is begonnen, en die man is jaren 1e monteur en APK meester geweest bij een VW dealer die een goede naam heeft hier in de regio.

 

Na een vervelende eerste ervaring met de VW dealer begon ik de laatste dagen te twijfelen wat te doen.

 

Ben benieuwd wie diegene is die voor zichzelf is begonnen. Wellicht is dat een betere keus dan een supergrote garage waar je sterk het gevoel krijgt een nummertje te zijn ipv een klant die voor inkomsten zorgt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk, het gaat mij niet direkt om het geld, het gaat mij om het gevoel, het vertrouwen in de garage en de manier waarop er gewerkt wordt.

 

Ik ga naar de kleine garage bij mij op de hoek. Werken vier mensen, een eigenaar/monteur, een monteur in dienst, dochter en vrouw achter de balie. Je loopt via de garage naar de balie en vertel aan de balie wat er gedaan moet worden. Op de terugweg spreek je de monteur even en noem nog een keer de bijzonderheden waarnaar hij nog even moet kijken (geluidjes, kleine defectjes what ever). Als ik de auto kom halen (1800-1830 uur) is de montuer eigenaar nog aanwezig. Ik reken af aan de balie en krijg te horen wat er gedaan is (als ze al niet gebeld hebben). In de garage spreek je de eigenaar nog even en hoor zijn verhaal nog even, bijzonderheden, kosten die eraan gaan komen enz. en neem de auto mee.

 

De vw-garage is vaak een bedrijf waar 30-40 man werken. Daardoor wordt het allemaal wat minder persoonlijk en is de betrokkeheid meestal kleiner dan bij een kleine eigen garage (uitzonderingen daargelaten). Hoe aardig de mensen ook zijn, ze gaan om 1700 uur naar huis en that's it. Op zich niks mis mee natuurlijk. De communicatie van de balie naar de garage gebeurt buiten jou om, je komt niet eens in de buurt van de garage en je weet niet wie er aan je auto sleutelt. Je geeft de sleutels 's morgens af, zeg wat eraan moet gebeuren, noem de bijzonderheden en hoop dat alles goed gecommuniceerd wordt (ik heb al te vaak gezien dat het juist hier fout gaat). 's Avonds haal ik de auto om 1800 uur weer op als de garage zelf al dicht is. Een andere persoon achter de balie leest op wat op de bon staat, indien gewenst is er overdag nog even gebeld, je rekent af en klaar. Leuk, alles volgens de regels, niks mis mee. Maar ik hoop dat het verschil duidelijk is.

 

Bij de kleine garage kennen ze me bij naam, bij de grote dealer ben ik een klant(nummer) die, als ik geluk heb, slechts 1 keer per jaar voor apk en een grote beurt langskom. Bij de kleine garage kan ik kiezen of ik orginele onderdelen wil of niet en of ik gebruikte onderdelen of alleen nieuwe wil. Een dealer kan en mag deze keuzes niet aanbieden.

 

EN misschien moet ik ook wel gewoon naar mijn oude garage gaan, maar ik probeer argumenten te vinden waarom ik dat (nog) niet moet doen. Een aantal heb ik genoemd, fabrieksgarantie en VW ondehoudslogsysteem, en deze zijn zeer relevant. En je mag verwachten dat de specifieke kennis voor jouw auto bij de vw dealer wat groter is. Deze zaken worden door jullie ook genoemd als argument. Maar er komt een tijd dat je auto buiten de fabrieksgaranties valt en een geregistreerde ondehoudscycles er minder toe doet en de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen van zo'n groot bedrijf. Maar wanneer is dat?

 

 

 

(pffff.....wat een zeikerd hè, maar toch zit ik er mee) :wink::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn oude Honda altijd in onderhoud gehad bij een kleine merkloze garage bij mij in de buurt. Prima garage, bij reparaties kreeg je vooraf een prijsopgave die bij het afrekenen meestal lager uitviel. Je kreeg ook altijd tekst en uitleg over de werkzaamheden van de eigenaar.

Een vervangende auto kon je kosteloos meenemen als je die maar weer afgetankt terug bracht.

 

Nu ik de Passat heb twijfel ik of ik daar weer terug moet gaan. Deze auto is zoveel complexer dan mijn oude accord. Ik vraag me af of dit soort garages hiervoor voldoende zijn toegerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga al lang niet meer naar de dealer. Zie ook andere topics. Inmiddels heb ik een uitstekende garage gevonden net over de grens in Duitsland die deze auto's zeer goed kent. Gebruikt ook alleen originele onderdelen of de door vw aangegeven alternatieven waarbij ik ook nog eens de keus krijg.

Kan er altijd even binnenstappen en dan worden mijn vragen beantwoord met een boel achtergrond erbij ook. Niks 65,- voor even uitlezen van de boordcomputer, dan doen we er wel even naast.

 

garantie is een prachtig systeem op papier maar meestal werkt het net als verzekeringen: als het onomstotelijk te bewijzen is dat de situatie en oorzaak is zoals omschreven dan is het prima. Maar o wee als er menselijke beoordelingen bij te pas komen; dan is het opeens 'valt niet onder...'

dan ben ik toch weer blij met mijn garage waarbij de eigenaar en ik weten wie we zijn en we zakelijk kunnen bekijken wat te doen.

 

Anyway, fabrieksgarantie op een passat uit 99 met 246000 op de klok heeft geen zin, dan weet ik liever dat het ding gewoon goed onderhouden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne komt alleen in de garage vd dealer als er iets met electronica gedaan moet worden,de rest gaat buitend e dealer om.

Zgn mobiliteitsgarantie kwam die van mij ook niet voor in aanmerking,gezien de leeftijd vh beestje.

Ach,zolang die maar op tijd ze onderhoud krijgt,heb toch het vage vermoeden dat ik er nog een hele tijd in zal rijden.

Gr Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen als het niet anders kan (o.a. spoedreparatie) mag de dealer mijn vw's behandelen. Voor de rest gaan ze beiden naar Jos_br (de TDI guru uit Uffelte) en naar Roma Tuning.

 

Reden hiervoor is dat de kosten en arrogantie van een aantal dealers hier gewoon de pan uit rijzen.

 

 

Bij de mobiliteitsgarantie krijg je geen garantie op je auto maar op het werk en de onderdelen die ze bij de dealer erin bouwen.

Dus lijkt het me sterk dat dan de leeftijd van de auto mee teld.

 

Heb je dit na gevraagd of neem je dit aan ?

 

Mobiliteitsgarantie krijg je bij mijn weten (ben er bijna zeker van) alleen als je 1x per jaar een grote beurt laat uitvoeren bij de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beiden hadden we het fout :)

 

De Mobiliteitsgararantie geldt voor elke Volkswagen personenauto, camper en caravelle die geleverd is na augustus 1995, die tevens aan de volgende voorwaarde voldoet: uw Volkswagen heeft de door de fabriek voorgeschreven onderhoudsbeurten bij de Volkswagen dealer gekregen en de geadviseerde reparaties zijn door de Volkswagen dealer uitgevoerd. Indien dit telkens het geval is, geldt de mobiliteitsgarantie een Volkswagen-leven lang.

 

bron:

http://www.volkswagen.nl/index/home/die ... nl,00.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm, ik dacht dat het alleen voor auto's jonger dan vijf jaar gold.

 

Dit is dus wel een goede reden om de onderhoudcycles bij de dealer te laten doen. En dat maakt de beslissing alleen maar moeilijker; als je een keer je onderhoudsbeurt elders laat doen vervalt deze mobiliteitsgarantie.

 

.... ik ben dus al jaren voor niets lid van de ANWB........ :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de mobiliteitsgarantie krijg je geen garantie op je auto maar op het werk en de onderdelen die ze bij de dealer erin bouwen.

Dus lijkt het me sterk dat dan de leeftijd van de auto mee teld.

 

Heb je dit na gevraagd of neem je dit aan ?

Is me verteld bij de dealer Rene...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de mobiliteitsgarantie krijg je geen garantie op je auto maar op het werk en de onderdelen die ze bij de dealer erin bouwen.

Dus lijkt het me sterk dat dan de leeftijd van de auto mee teld.

 

Heb je dit na gevraagd of neem je dit aan ?

Is me verteld bij de dealer Rene...

 

Mobiliteitsgarantie zegt ook iets over vervangend vervoer (max 3 dagen) onder bepaalde omstandigheden.

 

Ik laat overigens mijn onderhoud altijd bij de dealer doen. Ik heb nog voorkeursselectie op de auto. Of ik altijd blij ben met mijn dealer? Nou, dat is een heel ander onderwerp

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden