Ga naar inhoud
  • 0

V6 4Motion.. Torsen / Haldex / Permanente aandrijving?


sequence

Vraag

**EDIT BY MOD**

In het topic van keek over zijn verbruik van zijn V6 4Motion ging het al snel over 4Motion / Torsen / Haldex / Permanente aandrijving? Dus dat topic gesplit en het lijkt me handig als we hier verder gaan. :D

 

Grtz, SilverBullet

--------------------------------

 

 

Van de week heb ik min of meer voor de gein eens uitgeprobeerd, hoe zuinig mijn auto kan rijden.

 

's avonds van mijn werk naar huis ( schiphol - Grootebroek ) heb ik niet harder dan 95 gereden, rustig opgetrokken bij stoplichten en de clima tronic uitgeschakeld.

 

Het resultaat was 1 : 21. ( 4,7 liter / 100 km. )

 

Niet onaardig voor V6 TDI 4motion dacht ik.

Het ging om een traject van 70 km en ik heb nog een deel met verlichting aan gereden en ik rij op winterbanden.

 

Dat is bijna mijn gemiddelde verbruik.... ;)

 

 

Edit: overigens, een 4-motion heeft een Haldex koppeling toch ? Dus geen permanente 4-wielaandrijving. Maar waarom rijd je in hemelsnaam nu nog op winterbanden ?

 

Lekker zuinig idd..

Met mijn V6 benzine kan ik ook 1:9 rijden en soms zelfs 1:10.. Daarom twijfel ik of ik wel een 1.8T wil.. die zitten ook rond dit verbruik..

 

sequence, geen Haldex, maar een Torsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan alleen zeggen Amen. Duidelijk heb je na de eerdere uitspraken goed verdiept in het systeem. Het systeem onder de Touareg is een standaard 4x4 systeem met een elektronisch geregelde verdeelbak. Hoe en wat zal ik voor je opzoeken. Tevens zal ik ook eens kijken of ik wat documentatie kan vinden over het laatste Torsen systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit is echt een erg leerzaam topic. :thumb:

Hoe zit het met een Golf IV 4-motion deze is dan niet permanent aangedreven maar bezit deze wel ASR-ESP standaard? Of is dit een optie die niet nodig was bij 4-motion.

 

Het 4-Motion systeem bij een Golf IV is inderdaad niet permanent. Het is een Haldex-koppeling (een van de eerste types) die pas werkt als er een verschil in rotatie snelheid tussen voor- en achter as is. (latere Haldex koppelingen hebben een standaard 90% voor en 10% achter verdeling). Als het goed is kun je bij een Golf IV 4Motion heel kortstondig de voorbanden laten spinnen bij een goede clutch-dump. Het is echt een fractie van een seconde, maar het geeft wel aan dat het niet om een permanente aandrijving gaat.

 

Ik zou er ooit nog eens een stukje over schrijven... komt denk ik in de zomervakantie, heb het nu erg druk met m'n werk. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok duidelijke informatie. Bedankt!

Tevens zit er bij iedere auto standaard ASR geintregeerd mbt het 4-motion systeem.

Hoe gaat dit in werking?

 

ASR... volgens mij is dat de 'omgekeerde' werking van het ABS. De wielen worden afgeremt door de remschijf/klauw als ze sneller draaien dan de andere wielen aan de auto (veroorzaakt door te veel vermogen op de wielen).

 

Ik heb het niet op m'n auto en heb het dank zij de vierwielaandrijving ook niet nodig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dus volgens jullie kan ik mijn ASR (of ADL in de eerste tekst) niet uitschakelen ?

 

volgens mij wel

als ik mijn ESP afzet, staat ook mijn ASR en TCS af.

 

dus daarom zat ik vast in de modder met vier doorslippende wielen en ESP uit

 

Er zijn situaties waarin je zelfs met alle systemen aan niet weg kunt komen. Of je nu vierwielaandrijving en traction control hebt of niet.

ESP is in die situatie sowieso al nutteloos, dat helpt alleen je auto onder controle te houden als je bijv. in een bocht last van onderstuur of overstuur krijgt. Bij stilstand heb je helemaal niets aan ESP.

 

Bij mijn auto (zonder ESP) is er ook geen ASR aanwezig. Feitelijk gezien wel, namelijk als onderdeel van het 4Motion systeem. Maar het is niet uit te schakelen.

 

ASR en TCS (als je daar traction control system mee bedoeld) is het zelfde. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wanneer er 1 voorwiel en 1 achterwiel geen grip meer hebben zal je ook met 4motion niet wegkomen.

Wij kunnen de 4WD namelijk niet "locken" zoals bij terreinwagens.

 

Ook mijn wagen heeft geen ESP of uitschakelbare ASR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wanneer er 1 voorwiel en 1 achterwiel geen grip meer hebben zal je ook met 4motion niet wegkomen.

Wij kunnen de 4WD namelijk niet "locken" zoals bij terreinwagens.

 

Ook mijn wagen heeft geen ESP of uitschakelbare ASR

 

 

als je met slechts 1 wiel griep hebt geraak je zelfs weg.

 

neem maar van mij aan.

 

zelfs met een paardentrailer met twee paarden erop uit stilstand met afgesleten zomerbanden in de modder op de wei.

 

:roll::):wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kan de diff. kapot gaan bij een Passat,ook al is die onderhoudsvrij?

 

Welk diff. bedoel je? voor, achter of midden? Kijk, inprincipe kan alles kapot. Alleen als je er normaal mee omgaat zal dat niet het geval te zijn. Zolang er genoeg olie in je diff zit, en je geen gekke dingen met je auto doet gaan die diffs waarschijnlijk langer mee dan de rest van de auto. Ook wat betreft vermogen zit je iig voor het Torsensdiff (midden-diff) goed, dat kan namelijk al snel meer dan 2000 Nm aan (gedurende een korte periode).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

torsen differentieel slijt wanneer de voorwielen meer omwentelingen maken dan de achterwielen of andersom.

Zorg er dus voor dat je voor- en achterwielen dezelfde diameter hebben.

Zorg er ook voor dat wanneer je auto aan 1 kant opgetakeld wordt, dat de andere wielen op een lorrie worden gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb namelijk het gevoel dat de auto niet meer "vrij" rolt, als ik rijd en ik laat het gas los en trap de kopeling in, dan heb ik het gevoel dat die soms afgeremd wordt. Ik heb de remmen een keer gecontroleerd, maar die liepen gewoon vrij. Ik weet niet hoe je het voelt, als je torsendiff kapot is.

Torsendiff kan dus kapot gaan op een rollenremmenbank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb namelijk het gevoel dat de auto niet meer "vrij" rolt, als ik rijd en ik laat het gas los en trap de kopeling in, dan heb ik het gevoel dat die soms afgeremd wordt. Ik heb de remmen een keer gecontroleerd, maar die liepen gewoon vrij. Ik weet niet hoe je het voelt, als je torsendiff kapot is.

Torsendiff kan dus kapot gaan op een rollenremmenbank?

 

Ik herken je gevoel, heb ook bij hele scherpe bochten een "wringend" gevoel in de aandrijflijn.

Weet iemand hier iets meer over?

Sabo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb namelijk het gevoel dat de auto niet meer "vrij" rolt, als ik rijd en ik laat het gas los en trap de kopeling in, dan heb ik het gevoel dat die soms afgeremd wordt. Ik heb de remmen een keer gecontroleerd, maar die liepen gewoon vrij. Ik weet niet hoe je het voelt, als je torsendiff kapot is.

Torsendiff kan dus kapot gaan op een rollenremmenbank?

 

Ik herken je gevoel, heb ook bij hele scherpe bochten een "wringend" gevoel in de aandrijflijn.

Weet iemand hier iets meer over?

Sabo

 

Bij scherpe bochten voel ik ook wel eens iets. Maar alleen als ik gas geef, bij langzaam parkeren heb ik nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb daar nooit zo'n goed ontwikkeld gevoel voor.

 

Ik vond van af het begin dat de passat niet lekker stuurde. Een beetje nerveus op de snelweg en zoekerig op sommige delen in de stad. Ik heb dat eerst in de stuurinrichting gezocht en later in de banden spanning. Echter vrijdag ben ik een

stukje wijzer geworden. Ik kwam voor iets anders bij de garage maar constateert hij dat de voorbanden tot op het karkas zijn afgesleten. Het sluit patroon gaf ook aan dat de sporing niet juist was. Dit meteen laten verhelpen en 2 nieuwe michelins erop. Hij rijd nu een stuk beter. Stuurt veel strakker en trek ook beter op in eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
maar constateert hij dat de voorbanden tot op het karkas zijn afgesleten.

Kijk jij dan zelf echt helemaal nooit naar je banden ?

 

Jawel maar ik zie er niets bijzonders aan. Ruim voldoende profiel naar mijn mening. Alleen nu was aan de binnenzijde het loopvlak top op het karkas gekomen volgens hun maar ik zag er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden