Ga naar inhoud
  • 0

V6 4Motion.. Torsen / Haldex / Permanente aandrijving?


sequence

Vraag

**EDIT BY MOD**

In het topic van keek over zijn verbruik van zijn V6 4Motion ging het al snel over 4Motion / Torsen / Haldex / Permanente aandrijving? Dus dat topic gesplit en het lijkt me handig als we hier verder gaan. :D

 

Grtz, SilverBullet

--------------------------------

 

 

Van de week heb ik min of meer voor de gein eens uitgeprobeerd, hoe zuinig mijn auto kan rijden.

 

's avonds van mijn werk naar huis ( schiphol - Grootebroek ) heb ik niet harder dan 95 gereden, rustig opgetrokken bij stoplichten en de clima tronic uitgeschakeld.

 

Het resultaat was 1 : 21. ( 4,7 liter / 100 km. )

 

Niet onaardig voor V6 TDI 4motion dacht ik.

Het ging om een traject van 70 km en ik heb nog een deel met verlichting aan gereden en ik rij op winterbanden.

 

Dat is bijna mijn gemiddelde verbruik.... ;)

 

 

Edit: overigens, een 4-motion heeft een Haldex koppeling toch ? Dus geen permanente 4-wielaandrijving. Maar waarom rijd je in hemelsnaam nu nog op winterbanden ?

 

Lekker zuinig idd..

Met mijn V6 benzine kan ik ook 1:9 rijden en soms zelfs 1:10.. Daarom twijfel ik of ik wel een 1.8T wil.. die zitten ook rond dit verbruik..

 

sequence, geen Haldex, maar een Torsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Dat is bijna mijn gemiddelde verbruik.... ;)

 

 

Edit: overigens, een 4-motion heeft een Haldex koppeling toch ? Dus geen permanente 4-wielaandrijving. Maar waarom rijd je in hemelsnaam nu nog op winterbanden ?

 

Ik heb laatst uit een ander topic begrepen dat een 3B / 3BG het 4wiel aandrijfsysteem van audi ( torsen differentieel ) heeft vanwege de in de lengte geplaatste motor.

Een haldex koppeling zou bij dwars geplaatste motoren zitten.

Beide systemen zijn trouwens permanente 4wiel aandrijving.

 

Mijn winterbanden hebben onvoldoende profiel om nog functioneel te zijn voor de volgende winter.

Ik rij ze dus maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is bijna mijn gemiddelde verbruik.... ;)

 

 

Edit: overigens, een 4-motion heeft een Haldex koppeling toch ? Dus geen permanente 4-wielaandrijving. Maar waarom rijd je in hemelsnaam nu nog op winterbanden ?

 

Ik heb laatst uit een ander topic begrepen dat een 3B / 3BG het 4wiel aandrijfsysteem van audi ( torsen differentieel ) heeft vanwege de in de lengte geplaatste motor.

Een haldex koppeling zou bij dwars geplaatste motoren zitten.

Beide systemen zijn trouwens permanente 4wiel aandrijving.

 

Mijn winterbanden hebben onvoldoende profiel om nog functioneel te zijn voor de volgende winter.

Ik rij ze dus maar op.

 

 

Een 4-wiel aandrijving met een Haldex koppeling is niet permanent. Het systeem is standaard voorwiel aangedreven, pas als de voorwielen grip verliezen schakeld het systeem de achterwielen bij. Daar merk je overigens zo goed als niets van. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ooit gelezen dat een haldex-koppeling voor 98% de voorwielen aandrijft en voor 2% de achterwielen onder normale omstandigheden.

Indien nodig kunnen de achterwielen voor maximaal 50% meedoen.

 

Maar ik heb begrepen dat de passat 3B(G) geen haldex-koppeling heeft maar het torsendifferentieel van Audi, die onder normale omstandigheden ½ - ½ aandrijft en indien nodig max. ¼ voor en ¾ achter of ¾ voor en ¼ achter.

 

De passat 3C en de golf bv. hebben wel haldex-koppeling vanwege de dwars geplaatste motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ooit gelezen dat een haldex-koppeling voor 98% de voorwielen aandrijft en voor 2% de achterwielen onder normale omstandigheden.

Indien nodig kunnen de achterwielen voor maximaal 50% meedoen.

Dat is een systeem met een visco koppeling, een haldex koppeling kan van 100% voor en 0% achter omschakelen naar 0% voor en 100% achter.

 

Maar ik heb begrepen dat de passat 3B(G) geen haldex-koppeling heeft maar het torsendifferentieel van Audi, die onder normale omstandigheden ½ - ½ aandrijft en indien nodig max. ¼ voor en ¾ achter of ¾ voor en ¼ achter.

De verdeling van de aandrijfkrachtverhouding tussen voor en achter is afhankelijk van het Torque Bias Ratio van het Torsen Diff. Maar het maximaal haalbare is ongeveer 80% voor en 20% achter of 20% voor en 80% achter.

De passat 3C en de golf bv. hebben wel haldex-koppeling vanwege de dwars geplaatste motor.

 

Alle VAG producten met de motor dwarsgeplaatst hebben een Haldex koppeling, en oudere modellen hebben een visco koppeling.

 

Tijd voor 'n apart 4Motion topic denk ik zo? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht, ik maak even een overzichtje van Quattro, 4Motion, Torsen en Haldex systemen. Ter informatie zeg maar :)

 

Quattro, 4Motion, Syncro

 

Quattro generatie I

 

Toegepast in:

  • Audi Quattro (bj. 1980-1991, op alle modellen: 2.1 5-inlijn turbo, 2.2 5-inlijn turbo)
  • Audi 80 op B2 platform (bj. 1978-1986, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.0 5-inlijn en 2.2 5-inlijn)
  • Audi 90 op B2 platform (bj. 1984-1987, i.c.m. 2.2 5-inlijn)
  • Audi 100 op C3 platform (bj 1982-1990, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.2 5-inlijn, 2.2 5-inlijn turbo, 2.3 5-inlijn, 2.0 4-inlijn diesel)
  • Audi Coupé op B2 platform (bj. 1980-1988, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.2 5-inlijn, 2.3 5-inlijn)

 

Type: Permanente vierwielaandrijving met:

  • Open midden differentieel met handmatige lock via schakelaar op middenconsole. ¹
  • Open achter differentieel met handmatige lock via schakelaar op middenconsole. ¹
  • Open voor differentieel zonder lock.

¹ - ABS is uitgeschakeld bij gelockt differentieel.

 

Werking: Bij twee gelockte differentiëlen, tot 100% van het koppel kan worden verdeeld over de voor of achter as. Als één voorwiel en beide achterwielen grip verliezen met gelockte differentiëlen kan de auto niet accelereren. Het systeem heeft dan geen nut.

 

Kortom: Een echt 4x4 systeem wat erg geschikt is voor off-road condities, maar omslachtig met differentiëlen die handmatig gelockt moeten worden.

 

 

Quattro generatie II Torsen AWD

 

Toegepast in:

  • Audi 80 op B3 platform (bj. 1987-1991, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.0 4-inlijn)
  • Audi 90 op B3 platform (bj. 1987-1991, i.c.m. 2.0 5-inlijn, 2.2 5-inlijn, 2.3 5-inlijn)
  • Audi 100 op C4 platform (bj. 1990-1994, i.c.m. 2.0 4-inlijn, 2.3 5-inlijn, 2.6 V6, 2.8 V6, S4 2.2 5-inlijn turbo, S4 4.2 V8 )
  • Audi Coupé (bj. 1988-1996, i.c.m. 2.2 5-inlijn, 2.3 5-inlijn, 2.6 V6, 2.8 V6, S2 2.2 5-inlijn turbo)
  • Audi 80 op B4 platform (bj. 1992-1994, i.c.m. 2.0 4-inlijn, 2.3 5-inlijn, 2.6 V6, 2.8 V6, S2 2.2 5-inlijn turbo, RS2 5-inlijn turbo)
  • Audi A6 op C4 platform (bj 1994-1997, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.0 4-inlijn, 2.3 5-inlijn, 2.6 V6, 2.8 V6, S6 2.2 5-inlijn turbo, S6 4.2 V8, S6 4.2 V8 Plus, 2.5 5-inlijn TDI)

 

Type: Permanente vierwielaandrijving met:

  • Torsen midden differentieel, , standaard 50:50 koppel split, automatisch mechanisch lock tot 20:80 of 80:20.
  • Open achter differentieel met handmatige lock via schakelaar op middenconsole naast handrem. ¹
  • Open voor differentieel zonder lock.

¹ - ABS is uitgeschakeld bij gelockt achter differentieel, automatische unlock bij een snelheid boven 25 km/h.

 

Werking: Automatische verdeling van het koppel tussen voor en achter as. Als het achter diff. handmatig gelockt is en één voor wiel en beide achter wielen verliezen grip, dan heeft de auto geen grip en kan niet accelereren.

Door het gebruik van het Torsen midden differentieel zijn er nog een aantal dingen waar men rekening mee moet houden. Als het Torsen differentieel geen koppel heeft op een as werkt het Torsen differentieel als een open differentieel. Bijvoorbeeld: als één voorwiel in de lucht rond draait zal het Torsen differentieel niet locken en al het koppel gaat naar het wiel met zonder grip (bekend als het Torsen effect).

 

Kortom: Goed “All-Weather” vierwielaandrijvingsysteem met automatische verdeling van koppel tussen voor en achter as, handmatig locken van het achter diff. is alleen nodig in zeer slechte condities. Nadeel is echter dat als één voorwiel vrij in de lucht draait het hele systeem niet werkt.

 

 

Quattro generatie III Torsen AWD

 

Toegepast in:

  • Audi V8 op D1 platform (bj. 1988-1994, standaard op alle modellen: 3.6 V8, 4.2 V8 )

 

Type: Permanente vierwielaandrijving met:

Audi V8 met automatische transmissie:

  • Planetaire midden bak i.c.m. electronische gestuurde multi-plaat koppeling.
  • Torsen achter differentieel.
  • Open voor differentieel.

Audi V8 met handgeschakelde transmissie:

  • Torsen midden differentieel, standaard 50:50 koppel split, automatisch mechanisch lock tot 20:80 of 80:20.
  • Torsen achter differentieel, standaard 50:50 koppel split, automatisch mechanisch lock tot 20:80 of 80:20.
  • Open voor differentieel.

 

Werking: De auto kan geen vermogen kwijt als één voorwiel en beide achterwielen grip verliezen. Het “Torsen effect” is niet van toepassing op de Audi V8 met automatische transmissie omdat in een situatie waarbij de vooras grip verliest de multi-plaat koppeling automatisch lockt en tot 100% van het koppel naar de achteras leid. De V8 met handmatige transmissie heeft wel het probleem dat wanneer één voorwiel grip in de lucht draait, het hele systeem niet werkt.

 

Kortom: Goed vierwielaandrijvingssysteem dat geen input van de bestuurder nodig heeft.

 

 

Quattro generatie IV (Syncro/4Motion) Torsen AWD

 

Toegepast in:

  • Audi A4 op B5 platform (bj. 1994-2000, i.cm. 1.8 4-inlijn, 1.8 4-inlijn turbo, 2.4 V6, 2.6 V6, 2.8 V6, S4 2.7 V6 turbo, 1.9 4-inlijn TDI, 2.5 V6 TDI)
  • Audi A6 op C6 platform (bj. 1997-2004, i.c.m. 1.8 4-inlijn turbo, 2.4 V6, 2.7 V6 turbo, 2.8 V6, 3.0 V6, 3.7 V8, 4.2 V8, S6 4.2 V8, RS6 4.2 V8 turbo, 2.5 V6 TDI)
  • Audi A8 op D2 platform (bj. 1994-2002, i.c.m. 2.8 V6, 3.7 V8, 4.2 V8, 6.0 W12, S8 4.2 V8, 2.5 V6 TDI, 3.3 V8 TDI)
  • Audi A4 op B6 platform (bj. 2001-heden, i.c.m. 1.8 4-inlijn turbo, 2.0 4-inlijn TFSI, 3.0 V6, 3.2 V6 FSI, 1.9 4-inlijn TDI, 2.0 4inlijn TDI, 2.5 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
  • Audi A6 op C6 platform (bj. 2004-heden, i.c.m. 2.4 V6, 3.2 V6 FSI, 4.2 V8, S6 5.2 V10, 2.7 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
  • Audi A8 op D3 platform (bj. 2003-heden, i.c.m. 3.2 V6 FSI, 3.7 V8, 4.2 V8, 6.0 W12, S8 5.2 V10, 3.0 V6 TDI, 4.0 V8 TDI, 4.2 V8 TDI)
  • Audi allroad op C5 platform (bj. 2000-2006, op alle modellen: 2.7 V6 Turbo, 4.2 V8, 2.5 V6 TDI)
  • Audi allroad op C6 platform (bj. 2006-heden, op alle modellen: 3.2 V6 FSI, 2.7 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
  • Volkswagen Passat op B5 platform (Syncro/4Motion) (Bj. 1996-2005, i.cm. 1.8 4-inlijn, 2.0 4-inlijn, 2.3 VR5, 2.8 V6, 1.9 4-inlijn TDI, 2.5 V6 TDI)
  • Volkswagen Phaeton (Bj 2002-heden, i.c.m. 3.2 VR6, 4.2 V8, 6.0 W12, 3.0 V6 TDI, 5.0 V10 TDI)
  • Audi S4 en RS4 op B6 platform (bj 2001-heden, 4.2 V8, 4.2 V8 FSI). Dit quattro systeem heeft een standaard 40:60 koppel verdeling door aanpassing van het Torsen midden differentieel. Maximale koppeling verdeling is 100:0 en 0:100.

 

Type: Permanente vierwielaandrijving met:

  • Torsen midden differentieel, standaard 50:50 koppel split, automatisch mechanisch lock tot 20:80 of 80:20.
  • Open achter differentieel met Electronic Differential Lock.
  • Open voor differentieel met Electronic Differential Lock.

 

Werking: De werking van het systeem is gebaseerd op de tweede generatie quattro waarbij het handmatige lock van het achter differentieel vervangen is door een Electronic Differential Lock (EDL). Ook het differentieel aan de vooras heeft een EDL gekregen. Het Torsen differentieel verdeelt het koppel onder normale omstandigheden met en 50:50 verdeling tussen voor en achter (behalve de Audi S4 en RS4 op B6 platform, waar de verdeling 40:60 is). Bij het verliezen van grip aan de voor as zal er automatisch meer koppel naar de achter as gaan, tot een verdeling van 20:80. Omgekeerd geldt het zelfde, maximaal 80:20 als de achteras grip verliest. (De S4 en RS4 op B6 platform hebben een verdeling die maximaal 100:0 is of 0:100)

Het EDL is eigenlijk een differentieellock imitatie. Het EDL werkt als volgt; alle wielen worden via ABS sensoren controleert op wielspin. Als er op één van de wielen wielspin gedetecteerd wordt zal de ABS sensor de remklauw op dat wiel gebruiken om het wiel af te remmen. Hierdoor wordt het vermogen wat verloren zou gaan door doorslaan van het wiel via de differentiëlen doorgegeven aan wielen die wel grip hebben. Het EDL werkt tot snelheden van 40 km/h, op modellen met meer vermogen zoals S4, S6, S8, etc. werkt het EDL tot snelheden van 80 km/h. Bij de Audi A8 wordt in aanvulling op het EDL ook het motorvermogen beperkt gehouden via een rpm limiet. Het EDL is eigenlijk niet veel meer dan een ASR (Antriebs-Schlupf Regelung, Aandrijf-Slip Regeling) op alle wielen. Het is alleen niet uit te schakelen, vandaar dat de Passat met 4Motion geen ASR knop op de middenconsole heeft. Het Torsen-effect met één wiel in de lucht zal hier niet optreden doordat het EDL dat op kan vangen. Als er in zware off-road condities echter één voorwiel en één achterwiel in de lucht hangen kan het EDL dat niet meer op vangen en resulteerd dat in een stilstaande auto waarvan de wielen spinnen en het EDL via de remschijven tevergeefs de wielen probeerd af te remmen.

 

Kortom: Zeer goed “All-Weather” permanent vierwielaandrijvingssysteem zonder dat de bestuurder actie hoeft te ondernemen.

Bij de Passat 3B is er een Syncro en 4Motion uitvoering, dit is het zelfde systeem als hierboven beschreven. Alleen de naam is veranderd.

 

 

Quattro/4Motion met Haldex AWD

 

Toegepast in: Audi, Volkswagen, Seat en Skoda modellen met de motor dwarsgeplaatst.

  • Audi A3 (bj. 1996-2003, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 1.8 4-inlijn turbo, S3 1.8 4-inlijn turbo, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Audi A3 (bj. 2003-heden, i.c.m. 2.0 4-inlijn TFSI, 3.2 VR6, 2.0 4-inlijn TDI)
  • Audi TT (bj. 1998-2006, i.c.m. 1.8 4-inlijn turbo, 3.2 VR6)
  • Audi TT (bj. 2006-heden, i.c.m. 3.2 VR6)
  • Volkswagen Golf Mk.4 (bj. 1997-2003, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.0 4-inlijn, 2.3 VR5, 2.8 VR6, R32 3.2 VR6, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Volkswagen Golf Mk.5 en Bora (bj. 2003-heden, i.c.m. 2.0 4-inlijn FSI, R32 3.2 VR6, 1.9 4-inlijn TDI, 2.0 4-inlijn TDI)
  • Volkswagen New Beetle (bj. 1998-heden, i.c.m. 3.2 VR6 RSI)
  • Volkswagen Passat 3C (bj. 2005-heden, i.c.m. 2.0 4-inlijn FSI, 3.2 VR6)
  • Volkswagen Sharan (bj. 2000-heden, i.c.m. 2.8 VR6 24v, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Volkswagen T5 (bj. 2003-heden, i.c.m. 3.2 VR6, 2.5 5-inlijn TDI)
  • Seat Leon (bj. 2000-2005, i.c.m 1.8 4-inlijn turbo, 2.8 VR6, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Seat Alhambra (bj. 2000-heden, i.c.m. 2.8 VR6 24v, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Skoda Octavia (bj. 2000-2004, i.c.m. 1.8 4-inlijn turbo)
  • Skoda Octavia (bj. 2004-heden, i.c.m. 2.0 4-inlijn, 1.9 4-inlijn TDI)

 

Type: Automatische vierwielaandrijving.

  • Electronisch gestuurde Haldex koppeling met multi-plaat koppeling als midden differentieel, standaard 100:0 koppel verhouding.
  • Open achter differentieel.
  • Open voor differentieel, met EDL.

 

Werking: Normaal gesproken is de auto met dit systeem voorwiel aangedreven. Als de voorwielen grip verliezen of slippen zorgt de Haldex koppeling er voor dat het teveel aan koppel naar de achterwielen geleid wordt. Het koppel verhouding kan variëren van 100:0 tot 0:100.

Het Haldex systeem treed in werking zodra één as 1/8 van een rotatie verder draait dan de andere as. De voor wielen draaien daardoor nooit verder dan ¼ van een rotatie voordat de achterwielen bij geschakeld worden. De auto kan niet versnellen of wegrijden als beide voor wielen en één achter wiel grip verliest. Ook het systeem geen koppel op de weg over brengen als één voor wiel en één achterwiel vrij in de lucht draaien tijdens zware off-road condities.

Het Haldex systeem treed buiten werking zodra er in die mate afgeremd wordt dat het ABS system in werking treed. Het systeem wordt ook uitgeschakeld als de handrem gebruikt wordt, dit maakt het mogelijk om handrem bochten uit te voeren. Ook bij het maken van krappe bochten met een grote stuur uitslag treed het systeem buiten werking zodat het verschil in rotatiesnelheid van voor en achter wielen mogelijk blijft.

 

Kortom: Het Haldex system is energie besparend in vergelijking met een Torsen systeem. Dit komt omdat onder normale omstandigheden alleen de voorwielen aangedreven worden. Ander voordeel is dat de koppel verhouding volledig naar de voor of achter wielen kan worden geleid. Nadeel is dat het systeem volgens sommigen tijdens het rijden van bochten op een besneeuwd wegdek wat onvoorspelbaar zou zijn. Ook is het systeem niet onderhoudsvrij, terwijl een Torsen systeem dat wel is. De Haldex koppeling is net voor het differentieel van de achteras ingebouwd, het Torsen differentieel zit direct achter de versnellingsbak.

 

 

Syncro AWD

 

Toegepast in: Volkswagen modellen met de motor dwarsgeplaatst

  • Volkswagen Golf Mk.2 (bj. 1983-1991, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 1.8 4-inlijn G60)
  • Volkswagen Golf Mk.3 (bj. 1991-1997, i.c.m. 1.8 4-inlijn, 2.9 VR6, 1.9 4-inlijn TDI)
  • Volkswagen Passat 35i (bj. 1988-1996, 1.8 4-inlijn G60, 2.0 4-inlijn, 2.9 VR6)
  • Volkswagen Jetta (bj. 1984-1991, i.c.m. 1.8 4-inlijn)
  • Volkswagen Sharan (bj. 1996-2000, i.c.m 2.8 VR6 12v)
  • Volkswagen T3 (bj. 1979-1992, i.c.m. 1.9 4-inlijn, 2.1 4-inlijn, 1.6 4-inlijn TD)
  • Volkswagen T4 (bj. 1990-2003, i.c.m 2.5 5-inlijn, 2.8 VR6, 2.4 5-inlijn D, 2.5 5-inlijn TDI)

 

Type: Automatische vierwielaandrijving.

  • Visco koppeling met multi-plaat koppeling als midden differentieel, standaard 100:0 koppel verhouding.
  • Open achter differentieel.
  • Open voor differentieel, met EDL.

 

Werking: In principe heeft dit systeem dezelfde werking als het 4Motion systeem met Haldex koppeling. Syncro heeft echter een Visco koppeling in plaats van de Haldex koppeling. Verschil met Haldex is dat dit systeem maximaal 50% van het koppel naar de achter as kan verplaatsen. Dus standaard is de verhouding100:0, wat maximaal 50:50 kan worden.

 

Kortom: Relatief goedkoop AWD systeem, maar niet zo goed als een systeem met een Haldex koppeling.

 

Afbeeldingen van Quattro/4Motion met Torsen

 

TorsenDiff.jpg

Cutaway view van een Torsen differentieel

 

TorsenAchterdiffPassat.JPG

Achterwiel ophanging Passat B5 4Motion

 

A4_quattro.jpg

Onderstel van A4 quatttro, en dus ook Passat B5

 

Afbeeldingen van Quattro, 4Motion, 4 en 4x4 met Haldex koppeling

 

Haldex_schematic_scetch.jpg

Schematische schets van een Haldex koppeling

 

Haldex_Layout.jpg

Onderdelen van een Haldex koppeling

 

Haldex_Diff.jpg

Cutaway view van een Haldex koppeling met achter diff.

 

haldex_1.jpg

Haldex koppeling met achter diff.

 

Haldex_systeem.gif

AWD systeem met Haldex koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Super informatie!

 

Van ons is dus onderhoudsvrij.. maar werkt het EDL nou tot 40km/h of vanaf 40km/h?

 

Het EDL werkt van 0 tot 40 km/h.

 

 

Ik kan het nog completer maken met de exacte werking van een Torsen differentieel, maar dat is vrij in gewikkeld. Indien er behoefte aan is, wil ik dat wel doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lijkt mij wel interessant!

Dan kunnen we het misschien ook in onze knowledgebase plaatsen.

 

Ik vind het alleen vaag dat het maar tot 40km/h werkt.. want als je een bocht met 50 km/h neemt, dan corrigeert hij niet meer..

 

In het engels of in 't nederlands? heb 'n goede engelse bron namelijk :P

 

Ik denk dat je boven de 40 km/h genoeg hebt aan alleen het torsen differentieel. plus dat je redelijk wat vermogen nodig hebt om bij een permant AWD systeem boven de 40 km/h ff een wiel te laten spinnen. En de auto's die dat vermogen hebben, daar werkt het dus tot 80 km/h (S4, S6, etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Das waar...

Ik heb niet zo'n probleem met engels.. ik vind het best.

 

Dan ga ik aan de slag, misschien doe ik het toch in het nederlands, mits ik geen problemen krijg met het vertalen van veel technische termen. Uiteraard met afbeeldingen, dus alleen plaatjes kijken kan ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb pas een 2.8 V6 syncro gekocht uit '98 (3B)

Als ik het goed begrijp is dit systeem dus helemaal anders als de 2.8 V6 4Motion van bijvoorbeeld een jaar later?

 

gRtz

 

Nee, het is helemaal hetzelfde. Alleen de benaming is van Synro veranderd in 4Motion.

 

Ik heb het inmiddels in het stuk met alle typen vierwielaandrijvingssystemen aangepast.

 

De preciese werking van het Torsen-systeem ga ik binnen kort aan beginnen.. heb het druk op het moment.. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden