Ga naar inhoud
  • 0

draagarm bout verwijderen


beemster

Vraag

wie o wie weet raad?

 

na een poosje niks aan mijn auto gedaan te hebben heb ik vande week toch maar een paar verlagings veren opgehaald en dacht die van het weekend 'even' onder de auto te zetten alles ging voorspoedig tot ik bij de bovenste draagarmbout kwam het moertje was er zo vanaf maar toen de bout :angry:

 

heb er aan proberen te draaien met een verlengde sleutel heb er als een gek op lopen meppen heb er ook nog een spuitbus wd40 op leeg gespoten maar niks van dat alles hielp ook maar een beetje om hem los te krijgen.

 

wie heeft er een op lossing over hoe het wel zou moeten want ik wil hem wel heel graag 4cm dichter op het asfalt hebben :P

post-8498-1423823752,4731_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

nope. als je de stabistang+ (de 3 boven onder de motorkap) ook nog even los haald kan je de boel een stukkie naar beneden duwen dan kan je bij de bovenste 2 boutjes waar de schokdemper vast zit. dan kan je de draagarm laten zitten. zo heb ik het in ieder geval gedaan. 8-)

wat ook nog kan en mischien nog wel makkelijker is, als je goed kijkt onder de kap zitten er aan beide kanten 2 zwarte dopjes thv de dempers, als je die eruit wipt kan je ook bij de 2 moeren komen waar de dempers in het draagarmframe vastzitten. kan wel wezen dat de aircoleiding wat in de weg zit, maar heel voorzichtig met beleid een beetje aan de kant drukken wil ook wel.

. neem hier wel even de tijd voor, probeer het niet ff snel te doen, want dan zit het altijd tegen dat zul je altijd zien :mrgreen:

post-5675-1423823752,8481_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt is idd ook een mogelijkheid, een 2e optie zoals ik het net heb gelezen in het verhaal "witte reus' is zoals ik met de rode pijl ook heb aangegeven, die twee loshalen en dan zou het ook een makkie moeten zijn. (hoop ik) heb nu tenminste wat opties voor als het 1 niet lukt kan ik de 2e proberen toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt er nu zo tegenaan staan hameren?

 

Denk dat ie dan nooit los komt om de doodeenvoudige reden dat de energie van de klap verdwijnt in de rubber bussen van je draagarmen.

Zorg dat je met z'n tweeen bent.

Draai een moer op de bout zover dat je niet op de bout staat te rammen maar op de moer. (vervormd je boutsteel niet)

Neem een blok ijzer en houd dat naast de boutkop als tegenhoud ijzer.

Nu een paar flinke tikken en dan gaat ie wel.

Nu komt de meeste energie van de klap in de boutsteel en niet door de rubbers puur door het tegenhoud ijzer.

 

Plaats wel nieuwe bouten en borgmoeren, meen dat het M10x100 inbus waren.

 

Zo heb ik ze ook los gehaald bij een A4 van '97, no problemo, zaten ook al 13 jaar vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bedankt is idd ook een mogelijkheid, een 2e optie zoals ik het net heb gelezen in het verhaal "witte reus' is zoals ik met de rode pijl ook heb aangegeven, die twee loshalen en dan zou het ook een makkie moeten zijn. (hoop ik) heb nu tenminste wat opties voor als het 1 niet lukt kan ik de 2e proberen toch

 

ik heb toen ook hierna gekeken, kon dan de moeren er wel afdraaien,maar zag geen mogelijkheid om de bouten eruit te halen omdat deze dan tegen de auto aan vastliepen in de wielkasten. heb het verhaal van witte reus nog niet gelezen,maar dat ga ik nu nog ff doen. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

draai gewoon die 3 in de motorruimte eruit, de onderste van de schokbreker en je kunt dan de poot wat draaien, dan heb je voldoende ruimte om die 2 bovenkanten los te maken.

 

Ik heb het voor 2wkn terug nog gedaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je er nu al zo tegen aan hebt geslagen moet je je ten zeerste afvragen of de bout nog goed is. Dus niet alleen maar even de hele veerpoot eruit halen en nieuwe dempers/veren eronder. Je kunt proberen de bout eruit te boren en in t ergste geval moet je het complete fuseestuk vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de bout nog wel recht is...niet de hele subframe van je bovenste draagarmen loshalen, maar alleen de twee boutjes onder de plastic doppen in je motorruimte. Je kan dan onder de veerpoot ook los maken en de onderste draagarmen met een stang iets naar beneden trekken zodat de poot er tussenuit kan. Idd oppassen voor leidingen bovenop, maar verder echt een werkje van niks als je weet wat je wel of niet los moet halen.

 

Denk dat als je dat hele subframe los maakt, je zeker opnieuw moet uitlijnen, bij het los maken van alleen de veerpoot alleen eventueel als je geometrie erg verandert (door extreme verlaging) Dan gebruik maken van de gegevens van het 1BE onderstel lijkt me.

 

Misschien dan ook meteen een setje Bonrath veerschotels (€ 50,-) monteren als je rondom evenveel verlaagt als je alles los hebt. Dan staat de auto mooier, het lijkt anders of hij voor hoger staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou zondag dan eindelijk er mee begonnen,

 

ben eerst alles maar eens los gaan halen om te kijken wat de beste manier was om het spul er onder vandaan te krijgen en zoals ik het heb gedaan zoals het hiervoor ook beschreven is dan hoeven de draagarmen idd helemaal niet los te komen echter je gaat het niet redden binnen de gestelde 90 minuten dit komt volgens mij ook omdat ik het alleen heb moeten doen en bij sommige handelingen ben je net een setje extra handen nodig zoals bij het verwijderen van het onderste deel van de schobreker want die moet over de onderste draagarm heen getild worden en dat lukte mij niet in mijn eentje. heb vandaag de achterste veren vervangen en dat was gelukkig zo klaar binnen een 3 kwartier was het gepiept.

 

en om jullie me te laten delen in het resultaat doe ik er ook een foto bij 8-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je, moet ook niet te laag gaan dat gaat ook alleen maar ten koste van het comfort.

 

Mijn auto is achter 4 cm en voor 5 cm verlaagd, het zou voor het echte mooie nog wel een cm of 2 meer mogen zijn maar dan kan ik niet meer op een normale manier naar mijn huis rijden.

En nu kunnen we er nog gewoon met vier volwassenen in zitten zonder dat dat problemen geeft.

 

Dus voor mij helemaal prefect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ferry heb je je orginele schokbrekers er ook nog onder dan??

 

Nee, ik heb een Eibach onderstel met shachs gas dempers.

 

Bevallen erg goed.

 

Maar het zou ook best goed kunnen met de standaard dempers, je kan ze ook pas vervangen als je versleten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden