Ga naar inhoud

  • 0

Kleppen maken herrie, Gemaakt :D Foto's op P14


jstruijk

Vraag

Ik wil eigenlijk nu mn passie de 100000KM is gepasseerd een keer mn gasklephuis reinigen. Voor mijn gevoel (maar ik weet niet of dit klopt hoor) reageert mijn gaspedaal niet helemaal zoals ik dat wil. En volgens mij mag dat ook wel een keer na dit aantal KM's.

 

Kan iemand mij vertellen of er nog risico's zitten aan het reinigen hiervan bij mij 3BG 2.0 20v en hoe ik te werk moet gaan? Ik wil gewoon goed beslagen ten ijs komen (of hoe zeg je dat).

 

Of is er in de buurt van Boxtel iemand die het eerder gedaan heeft en me evt. wil helpen?

 

Tevens wil ik mijn LMM eens uitlezen. Tijdens het rijden met weinig/matig gas en optrekken dan voel ik nog steeds alsof hij zeer minimaal schokt en kort inhoud.

Ik weet dus niet of dit te maken heeft met mn gasklephuis of LMM. Vandaar dat ik deze ook ff wil uitlezen en wellicht ook vervangen. Vroeg me enkel af of er verschil zit in uitlezen tussen een diesel en mijn benzine? Veel wat ik hier lees gaat over een diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 201
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Dat wat jij omschrijft lijkt is niet geheel wat ik ook heb, maar het stukje wat gaat over het schokken tussen 2000 en 3000 heb ik ook. Ik heb dit echter ook bij koude motor. Stationair loopt hij netjes.

 

Ik heb inmiddels ontdekt dat ik wel degelijk rustig aan kan rijden onder de 2000 toeren zonder dat m'n auto begint te schokken. Ook het tussengas geven bij schakelen is niet echt nodig. Wat nog wel een probleem is, is wegrijden vanuit stilstand, dat blijft irritant met het schokken. Het schokken komt in ieder geval bij accelereren en stationair draaien voor. Ook start m'n motor niet altijd helemaal zoals het hoort (wel altijd in 1x overigens). Morgen gaat m'n garage weer met m'n auto aan de slag, dus 'fingers crossed' haha :mrgreen: U wordt op de hoogte gehouden :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmorgen en gisteren avond had ik weer iets nieuws. Als dus de auto een tijd stil heeft gestaan en de olie is gezakt en ik start dan weer de auto, dan mag je de kleppen bij een 2.0 20v horen. Dat is normaal, staat ook in het boekje van de auto. Gisteren en vanmorgen starten ik de auto en die kleppen die ik normaal hoor hoorde ik vanmorgen ook alleen 3x zo hard lijkt het wel. Het maakt gewoon kortstondig redelijk wat herrie lijkt het wel. Na het vullen van de kleppen(2 tellen) is het weg en loopt de motor zoals normaal. Ik heb vanmorgen voor ik de auto starten eerst olie gepeild en dat staat perfect midden tussen min en max. Het peil is wel iets gezakt sinds aanschaf eind februari.

Kan het zijn omdat het peil gezakt is, de olie hoger door de motor moet naar de kleppen en dat het daarom ff wat meer geluid maakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarstraks na het werk de auto bij de dealer neer gezet.

Met de chef werkplaats een rondje gereden en inderdaad zoals verwacht kon hij het licht schokken niet echt constateren. GRUWELIJK irritant is zoiets. Ik voel het wel degelijk, maar hun weer niet.

Nou ja, het licht schokken is niet mijn grootste angst. De herrie van de kleppen wel, althans ik denk dat het de kleppen zijn.

 

Voor die kleppen moet hij een nachtje blijven. Je hoort het alleen als de olie gezakt is, vandaar.

Fingers crossed :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, het gekke is dat ik niet echt kan zeggen dat ik (buiten het geluid) merkbare veranderingen aan de auto heb. Geen andere geluiden, vermogensverlies ed.

Volgens de monteur zou het kunnen dat er 1 of meerdere kleppen wat versleten zijn en een beetje blijven hangen als de olie er nog niet op druk is oid. Als deze los is dat het dan over is.

 

Als ik dan zelf ga verder denken, zou het dan niet kunnen dat die wellicht niet goed werkende klep(pen) ook voor die lichte schokjes kunnen zorgen?

En als dat inderdaad de kleppen zijn, moesten deze allemaal vervangen worden volgens de monteur omdat hij zo niet kan zien welke de boosdoener is. Klopt dit inderdaad?

En dan de kosten. Ik heb 20 van die fijne kleppen en ik betwijfel of ik dit nog als garantie kan claimen. Ga het wel proberen, maar mn termijn is net voorbij.

 

Al met al is het een fijne auto, maar ooit had ik gehoopt dat ik hem had laten staan. Als ik alles van te voren wist............................................................................. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk niet dat dat het geval is. Zoals je zelf schrijft, zegt de moteur dat de versleten kleppen alleen blijven hangen als de olie nog niet op temp is. De auto zou dan moeten stoppen met schokken op het moment dat de olie op temp is, lijkt mij, en dat is wat ik nu uit jou verhaal begrijp, niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lees dit stukje even, o.a. over niet verwachtte gebreken t.a.v. leeftijd en kilometrage.

http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen ... chten.html

 

Mocht je het idee hebben dat je dit wel onder garantie kan laten repareren (neem ASAP contact op met de verkoper, wellicht dat ie zo vriendelijk is om coulant te zijn), laat 't dan nog niet repareren door de monteur, aangezien garantievoorwaarden voorschrijven dat de verkoper in de gelegenheid gesteld dient te worden om het gebrek te verhelpen... Neem anders morgen meteen contact op met verkoper, ANWB rechtshulp en/of rechtsbijstand. Zogezegd de koe bij de horens vatten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik morgen meer weet laat ik het hier direct weten.

 

Had gehoopt het voorlopig nog niet te hoeven vragen, maar:

Mijn vraag is wel of er iemand in de buurt (of wat verder weg, heb geen probleem om een stukje te rijden :wink: ), met enige kennis van zaken, bereid is een keer naar de auto te kijken/luisteren/voelen/etc... als ik em weer terug heb. Zou prettig zijn iig. om zo een onafhankelijk en zonder winstoogmerk een soort van diagnose te hebben en uiteindelijk (mocht het zo ver komen) het eventueel samen met mij te repareren.

 

Kan je iig wel vertellen dat ik hier al een hele dag verdomd zit te balen met een brok in mn keel zeg maar. Wat moet ik hier nou mee. Voel me niet echt lekker hiermee, maarja ff afwachten waar de stealert mee komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleppen die blijven "Hangen"? Is dit iets nieuws, of heb je bisonkit getankt?

 

Ff zonder gekheid, dat getik bij een koude start komt doordat je hydraulische klepstoters niet direct gevult en op druk zijn.

Kan absoluut geen kwaad, zolang het alleen maar een 5-20 sec. een beetje tikt.

Als het tikken blijft zijn waarschijnlijk de toevoergaatjes in de klepstoters verstopt en kan de olie daar niet of niet goed op druk komen en blijft er wat speling tussen de nok en de stoter, en dat hoor je.

 

Een orgineel VAG oliefilter heeft een terugslagklep zodat de olie niet terugloopt uit je kop als je de motor afzet, immitatie hebben die vaak niet. Daardoor kan het ook wat langer duren voordat het getik weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kleppen die blijven "Hangen"? Is dit iets nieuws, of heb je bisonkit getankt?

 

Ff zonder gekheid, dat getik bij een koude start komt doordat je hydraulische klepstoters niet direct gevult en op druk zijn.

Kan absoluut geen kwaad, zolang het alleen maar een 5-20 sec. een beetje tikt.

Als het tikken blijft zijn waarschijnlijk de toevoergaatjes in de klepstoters verstopt en kan de olie daar niet of niet goed op druk komen en blijft er wat speling tussen de nok en de stoter, en dat hoor je.

 

Een orgineel VAG oliefilter heeft een terugslagklep zodat de olie niet terugloopt uit je kop als je de motor afzet, immitatie hebben die vaak niet. Daardoor kan het ook wat langer duren voordat het getik weg is.

 

daar heb ik niks op toe te voegen Rolf......helemaal mee eens.

 

succes Joris.....maar laat je vooral niet gek maken.... vraag om second opinion bij andere garages.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kleppen die blijven "Hangen"? Is dit iets nieuws, of heb je bisonkit getankt?

 

Ff zonder gekheid, dat getik bij een koude start komt doordat je hydraulische klepstoters niet direct gevult en op druk zijn.

Kan absoluut geen kwaad, zolang het alleen maar een 5-20 sec. een beetje tikt.

Als het tikken blijft zijn waarschijnlijk de toevoergaatjes in de klepstoters verstopt en kan de olie daar niet of niet goed op druk komen en blijft er wat speling tussen de nok en de stoter, en dat hoor je.

 

Een orgineel VAG oliefilter heeft een terugslagklep zodat de olie niet terugloopt uit je kop als je de motor afzet, immitatie hebben die vaak niet. Daardoor kan het ook wat langer duren voordat het getik weg is.

 

daar heb ik niks op toe te voegen Rolf......helemaal mee eens.

 

succes Joris.....maar laat je vooral niet gek maken.... vraag om second opinion bij andere garages.....

 

Het duurt ongeveer een 1,5 a 2 tellen, meer niet. Ik geloof jullie wel, maar waarom is het geluid wat ze maken nu in eens veel harder? Het was is echt duidelijk te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou persoonlijk iets meer olie bijvulen. als hij smorgens nl. al halverwege staat, zal het peil bij draaiende motor erg laag staan, als alle delen / cilinders gevuld zijn.

een 20V staat bekend om hoger olie verbruik als bv een diesel. Ik zou zeggen, gooi er minimaal een kwart bij en een origineel filter erop.......als er die nog niet op zit tenminste en kijk het ff aan....... vakantie lijkt mij geen enkel probleem.

 

succes nogmaals Kerel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik zou persoonlijk iets meer olie bijvulen. als hij smorgens nl. al halverwege staat, zal het peil bij draaiende motor erg laag staan, als alle delen / cilinders gevuld zijn.

een 20V staat bekend om hoger olie verbruik als bv een diesel. Ik zou zeggen, gooi er minimaal een kwart bij en een origineel filter erop.......als er die nog niet op zit tenminste en kijk het ff aan....... vakantie lijkt mij geen enkel probleem.

 

succes nogmaals Kerel!!

 

Als ik de passie weer terug heb zal ik de olie eens bijvullen.

Ik was eigenlijk al van plan de LL olie te vervangen door "gewone" olie en de interval terug te zetten. Zou deze dikkere olie ook effect kunnen hebben?

Trouwens zou een oliepeil welke precies midden tussen min en max staat toch perfect moeten zijn en geen probleem moeten geven lijkt mij? Waar zijn anders die min/max voor?

 

Filter heb ik geen idee van welke dat is. Zal eens kijken welke er in zit. Goede tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

om goed te peilen wordt aangeraden eerst stuk te rijden, dan half uur te laten staan en dan te peilen.

Er zit dan dus nog gewoon olie in de cilinders. als jij smorgens peilt na een hele nacht stilstaan en je hebt dan een peil precies in het midden, dan zit je mijns inziens toch erg laag........ snap je wat ik bedoel? kwartje erbij :)

 

dikkere olie lijkt mij niet slim, lopen je cilinders nog trager vol he;)

 

Niet teveel piekeren Joris...... ;) trust me..... als je te diep hier op het forum gaat graven, maak je jezelf misschien wel juist teveel zorgen....door alle informatie hier. elk geval is immers uniek.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Joris,

 

Ik heb 11 jaar in een 1,8T 20V gereden. Bij ongeveer 110.000 km hoorde ik tijdens de start ook wat luider getik. Ik wist dat dat geluid van de klepstorters afkwam. Wanneer de smeerolie er wat langer inzit wordt hij zwart. Dat is koolstof maar dat wordt ingekapseld door de dopes die in de smeerolie zitten. Hierdoor kunnen de kanaaltjes van de hydraulische klepstoters licht verstoppen en als je start dus niet de juiste klepspeling geven. En zorgen voor dat getik.

 

Ik weet niet hoeveel harder het bij jou is gaan klinken maar zou me niet al te veel zorgen maken. Hoeveel olie verbruikt jouw auto? Bij mij was het 1 liter tussen de beurten. Ik gebruikte geen longlife olie maar gewoon de olie die voorgeschreven was. En heb er nooit geduvel mee gehad.

 

Tussen min en max zit 1 liter. Dus halverwege is prima! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik morgen de auto terug heb en 100 euro lichter ben(stealers) zal ik de olie eens bijvullen (als ze dat nog niet gedaan hebben dan).

Ik weet morgen wel of alles verder ok is. Ze kijken em gewoon na. Dan kan ik iig me een gerust gevoel op vakantie.

 

Ik heb nu sinds de aanschaf eind feb zn 7000 KM gereden. Is dat dan een normaal olieverbruik?

Mij was overigens door de garage aangeraden om met mij aantal KM's per jaar de LL olie eraf te halen en er normale in te zetten en een normale interval aan te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke viscositeit gebruik jenu eigenlijk? En wat weet je van de onderhoudshistorie af? Het verhaal van de verstopte kanaaltjes kan zeer logisch als de vorige eigenaar niet goed onderhoud heeft gepleegd. Rotzooi zal met en meer loskomen en jouw redelijk versie olie snel vervuilen. Maar een idee...

 

Daarnaast, ik ben geen expert of iets in die richting. Maar wil best eens komen luisteren naar je getik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben net gebeld door auto oplicht stad in son. Volgens hun is het de kettingspanner die vervangen moet worden. Vroeg hun ook of ze het zeker wisten, en dat was zo. Prijskaartje bij hun zn slordige 600 euro :shock:

Nou bedankt voor de diagnose ik ga nu ff mijn garage bellen.

 

Morgen kan ik de auto naar de garage in uden brengen en hij wordt dit weekend gemaakt. De prijs daar kwamen we wel uit. Ben benieuwd. :bash::blink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is wel iets heeeeel anders als je kleppen die geluid maken hoor :mrgreen:

 

Zo zie je maar....... ieder geval is uniek. Wat ik wel raar blijf vinden is dat je kettingspanner niets met het raar accelereren van je auto klan hebben volgens mij.

 

Gezien jou lage km's heb je wel erg veel pech met je passat zeg.

 

Succes.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat is wel iets heeeeel anders als je kleppen die geluid maken hoor :mrgreen:

 

Zo zie je maar....... ieder geval is uniek. Wat ik wel raar blijf vinden is dat je kettingspanner niets met het raar accelereren van je auto klan hebben volgens mij.

 

Gezien jou lage km's heb je wel erg veel pech met je passat zeg.

 

Succes.......

 

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, het is heel iets anders ja. Maar mijn vrouw en ik waren het er over eens dat het geluid wat wij horen overeen komt het het geluid wat we normaal horen alleen dan veel harder. Ach ja, als het maar opgelost word.

 

En inderdaad dat schokken, dat is maar een achterlijk iets. De chefmonteur heeft gereden in de auto met mij ernaast en vanmorgen nog en ze hebben het (zoals ik al verwachte) niet vast kunnen stellen.

Altijd een gekloot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik mijzelf enkel wel afvraag is welke ketting er dan gespannen moet worden? Als ik me niet vergis heeft mijn auto een distributieriem en geen ketting.

Over welke ketting gaat dit dan, waar zit die en waar is die voor? En waar zit dan die spanner?

Laten we het positieve maar zien, ook hier leer ik weer van :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als het een dubbele nokkenas is zitten de twee nokkenassen met een ketting verbonden en daar zal een spanner bij zitten.

 

Ok, het is dus de spanner voor de ketting tussen de 2 nokkenassen als ik het goed begrepen heb. Heeft toevallig iemand daar een foto/plaatje van?

Voor zover ik het goed heb, heb ik inderdaad een dubbele nokkenas ja.

 

Verder, buiten het geluid, wat kun je er verder van merken dat deze niet meer goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden