Ga naar inhoud
  • 0

Olie verbruik 2.8 V6


Chriske

Vraag

Hallo allemaal,

 

Sinds een jaar rijd ik naar tevredenheid een Passat 2.8 V6 4Motion uit 2003. Ik rijd niet altijd met een fluwelen voetje, 50% binnen en 50% buiten de bebouwde kom, verbruik benzine ca. 1/9. Ik heb het afgelopen jaar ca. 15.000km gereden en drie maal een liter olie bijgevuld. Het kost je de kop niet, maar is eens in de 5000km olie bijvullen extreem, normaal, of valt het alles mee? Bij voorbaat dank voor de feedback!

 

M.vr.gr.

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Long Life olie inderdaad... van dat dunne synthetische spul, 5W30 dacht ik. De motor loopt verder mooi, smeuig, zoals je van een V6 zou hopen, met meer dan voldoende power indien gewenst :-) Maar voor de zekerheid dus wel een kannetje reserve olie voor het moment dat hetlampje aangeeft dat mijn oliepeil laag is.

Gr.

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de v6 heeft nogal last van extreem zweten, het kan dus best zijn dat het aan een pakking naar buiten komt.

 

Wie hard moet werken, zweet vaak ook hard. Ik wel tenminste..... :P

 

Maakt het nog uit mbt het olie verbruik of het een diesel of benzine versie is?

Die waar ik toen naar gekeken heb, die Dennis nu heeft, had ook al zoveel olieverlies. :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Chris

 

Heb hetzelfde probleem doe nooit echt gek met mijn auto rij hem als een oud mannetje warm

elke ochtend en als die warm is gaat hij pas van start

maar ik zit ook ongeveer met net ietsje meer dan een liter op vijf duizend kilometer

mijn garage zij wat trouwens een erkende volkswagen dealer is dat ik mij geen zorgen moest maken

dat deze motoren DIT mogen doen

 

maar ga vrijdag voor een grote-beurt maar haal hem van de long-life af om te kijken of het dan ook beter gaat

en trouwens rijd ook te weinig om hem op longlife te rijden kom anders nooit meer bij de garage

 

Trouwens mijn pakkingen lekken niet en motor zweet ook niethij is totaal kurk droog

 

gr wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb geen verstand van de 2.8 maar als ik 1/3 liter olie bijvul is de olie weer op peil. Vul je dan in 1x 1 liter bij?

 

Inderdaad. Vandaar mijn vraag of dat wel normaal is. Heb in het verleden Golfjes gereden (diesel, zakelijk) en daar moest zo rond de 10.000 km een liter olie bij, zo is mijn ervaring. Ik krijg hier de indruk dat motor olie met een lage viscositeit van invloed zou kunnen zijn. Wellicht dat ik bij de volgende kleine beurt misschien toch 10W40 erin giet.

 

Gr.

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Chris,

 

Ik heb sinds bijna 2 jaar ook zo'n heerlijke 2.8 4M uit 2001 en rij ook ongeveer 15.000 km per jaar (en verder ook keurig warmrijden en verder af en toe het apparaat lekker de sporen geven, maar over het algemeen meesukkelen in de rij). Benzineverbruik gemiddeld ook rond de 1 op 9.

 

Ook ik heb aan het oliegbruik van de V6 moeten wennen. Na jaren VW (TDI's), jappenbak en ook klassiekers te hebben gereden was het wel erg wennen aan het (weer) regelmatig bijvullen van de olie. Ik schat in dat het bij mij ook rond de 1 op 5000 is. Mijn Volvo Amazon uit '68 deed het zelfs beduidend beter !!!

Ik heb nergens lekkage, want de motor en oprit zijn brandschoon (op het vlekje op de oprit van de door mij gemorste olie dan na :lol: , en ook geen blauwe rook uit de pijpen). Maar hij/zij moet het toch ergens verbruiken.

Zelfs na het overgaan van long-life op 10W40 nauwelijks merkbaar verschil (hoewel ik wel het gevoel heb dat het verbruik ietsje is afgenomen).

 

Ik heb het olieverbruik maar voor lief genomen, aangezien er verdere absoluut niets merkbaar is dat de prestaties afnemen of dat er wat anders aan de hand is.

Het enige wat lastig blijft is het tijdig peilen, want ik wil wel bijvullen voordat het lampje gaat branden.

 

groeten en veeeeeeeel plezier van die heerlijke V6,

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Robert,

 

Een olie lekkage vond ik ook niet zo voor de hand liggen. Voordat ik de 2.8 4Motion kocht een jaar terug, heb ik em op de brug gehad bij een vriendje, en zag het er allemaal schoon en droog uit (op een aandrijf-as-hoesje na, maar aan het blok zelf niets te zien). Vorige maand is de distributieriem (preventief) vervangen bij 117.000km door de VW boer in Z'meer. Die hadden al aangegeven dat *als* ze iets zouden vinden, dat dat voor hun direct een goed moment was om evt. een keerring mee te nemen. Is niet gebeurd, dus het zal niet nodig zijn geweest. Wel voor de zekerheid maar gelijk multiriem en waterpomp laten vervangen, kan 'ie er weer 120.000km tegen aan ;-)

 

Gr.

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb weleens gehoord dat als voor de auto longlife olie is voorgeschreven en er vervolgens een keer niet synthetische of geen longlife erin doet dat ie daarna olie gaat verbruiken....

 

Of dit waar is weet ik ook niet natuurlijk, misschien dat iemand hier meer toelichting op kan geven....

 

Inderdaad een V6 staat er wel om bekend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb mijn passie een tijdje gelden een beurt laten geven

en ben van de long life af zit nu op 10 w40 hou hem goed in de gaten

en na mijn idee is het olie verbruik over en neemt hij niks meer

ga over drie weken met hem naar Italie en neem voor de zekerheid wel een litertje mee

hopenlijk ben ik het niet nodig

 

gegroet wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De overgang van long-life naar 10W40 heeft bij mij geen noemenswaardige verandering in oliegebruik gebracht (hij verbruikt ongeveer even veel nu als toen). Ik had daar wel op gehoopt omdat de long-life toch wat dunner is. Normaal gesproken zou met wat dikkere olie het verbruik ook minder moeten worden.

Zou de aanzuigende werking van de carterventilatie dan zodanig zijn dat hierdoor de olie verdwijnt? Dat zou volgens mij dan de enige niet-viscositeit afhankelijke verbruiker van olie kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eh dat betekent 15 liter bijvullen als je 15k km per jaar rijdt. Da's toch niet echt gezond. Dan heb je bv of een lekke koppakking of versleten zuigerveren. Een willekeurige monteur moet dat na een half uurtje neuzen kunnen uitvogelen (pakking) en met 'n compressietest kun je uitvogelen of je zuigerveren (of kleppen) versleten zijn.

 

Quotje van ander forum:

 

met een compressietest weet je het zo of de kleppen goed afsluiten of niet

indien compressie laag , paar druppeltjes olie in de cilinder, als de compressie dan nog steeds laag blijft zijn het je kleppen , als de compressie beter wordt de zuigerveren

 

als het je kleppen zijn , kun je met een cilinder lektest vaststellen of het je in of uitlaatklep is

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden