Ga naar inhoud

  • 0

rookpluim 130pk tdi 3bg


ikke

Vraag

hallo, ik heb dus een 130 pk tdi uit 2003 (3bg variant, 140000 km op teller) en deze rookt als een ketter zal je maar enigszins gas geeft.

hij is er al diverse keren voor bij de dealer geweest, deze heeft vanalles getest, uitgelezen en gecontroleerd, maar er waren geen defecten geconstateerd. ook vpower diesel en div reinigingsmiddelen hadden geen resultaat. zeker met het huidige anti-rook beleid :roll: zou ik het tochwel waarderen als ik gewoon eens het gaspendaal kan intrappen zonder een grote donkere wolk te creeeren (gaan er gelijk weer van die mensen met hun grootlicht rijden enzo). is dit een typische volkswagenkwaal of is er toch iets aan de hand met het torretje? de interkoelerslang is gewoon heel en zit goed vast (heb ik ook al eens gehad; toen werd het echt donker achter mij en zo'n 100 pk's vertrokken).

hoor graag wat input

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

ik neem aan dat je zwarte rook bedoelt? Dat duidt in ieder geval op onverbrande diesel. Dus zou ik denken dat er iets niet 100% is aan je mengsel. Je zou de auto eens uit rijdend kunnen laten lezen met Vag-Com of één van de specialisten op VW-TDI gebied kunnen bezoeken.

 

Ik heb trouwens ook ooit een scheur gehad in een turboslang, dat rookte ook lekker. Ik heb toen de stekker van de luchtmassameter los gehaald; dat schoot qua vermogen niet echt op, maar ik had in ieder geval geen rook. Wellicht een idee om eens te proberen of dat bij jou ook zo is, dan kun je het probleem misschien makkelijker lokaliseren.

 

Mijn 130 pk heeft nooit gerookt, ook niet na de tuning; vreemd dat de dealer het niet kan vinden trouwens....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kortom kan aan veel dingen liggen.

Je zou met uitlezen kunnen beginnen. Slangen van de Intercooler checken Dan evt EGR dicht zetten dmv een plaatje. krijgt je motor altijd verse lucht.

Daarna naar de duurdere storingen toe werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er is door 3 bedrijven naar gekeken (ames leerdam en gorinchem en service only papendrecht, ex volkswagen dealer en expert). volgens deze is er ook rijdend gemeten. vandaar mijn vraag aan het forum. egr dichtzetten dmv een plaatsje? vertel meer; wat en waar? (pics).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook een wagen met een open egr zou niet erg mogen roken... :wink:

klopt. tenzij de EGR helemaal dicht gekoekt zit. Dan heeft de motor te weinig lucht t.o.v. de hoeveelheid ingespoten brandstof. Resultaat.... ;-)

 

Lekker ben jij laat je me nog raden naar het resultaat... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook een wagen met een open egr zou niet erg mogen roken... :wink:

klopt. tenzij de EGR helemaal dicht gekoekt zit. Dan heeft de motor te weinig lucht t.o.v. de hoeveelheid ingespoten brandstof. Resultaat.... ;-)

Maar wat is dan het verschil tussen een afgedopte EGR en een dichtgekoekte? :? Ze zijn allebei dicht toch? Of merkt die motor het op een andere manier?

 

@Ikke: op zich is soms een pluim niet heel gek, als ik een kilometer of 50 snelweg heb gesukkeld met 100 en ik trap 'm dan bij het wegrijden bij een stoplicht naar 4500 toeren in z'n 2e ben ik ook ineens een heleboel roet kwijt :) Maar, als ik dat bij het volgende stoplicht herhaal roet ie dat niet/nauwelijks meer. Het hangt dus ook een beetje van je rijstijl af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ahum...........

 

Even een testje of ik het nog snap.

 

Volgens mijn geheugen zou het zo moeten zijn dat (een deel van) de uitlaatgassen nogmaals via de EGR de motor ingaat als de motor niet te veel wordt belast. Bij hogere belasting (toerental?) zouden de uitlaatgassen bij een goed werkende EGR NIET meer in de motor moeten komen.

 

Dus als de EGR vast zit laat hij continue de uitlaatgassen nog een keer door de motor gaan.

 

Roet=zwart=vies=lijkt op rook

 

Als je het mij vraagt zou de genoemde klacht best eens door een defecte EGR kunnen worden veroorzaakt. Door het plaatsen van het plaatje komt er enkel en alleen schone lucht in je motor. Het plaatsen van het plaatje (pakking niet vergeten) is heel goed zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook een wagen met een open egr zou niet erg mogen roken... :wink:

klopt. tenzij de EGR helemaal dicht gekoekt zit. Dan heeft de motor te weinig lucht t.o.v. de hoeveelheid ingespoten brandstof. Resultaat.... ;-)

 

 

De EGR werkt alleen bij Deellast, dus bij volgas is de EGR dicht, vervuild of niet...

 

Ik zou ook even een ritje vagcommen.. daar is erg veel info uit te halen, gewoon even 003-008-011 loggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb vanochtend de EGR er afgesleuteld, zat wel wat roetaankoeking in (is logisch) maar niet extreem. alle kleppen (grote naar interkoeler en kleine naar uitlaat) functioneerden gewoon en gaan heen en weer. heb alles schoongemaakt en weer gemonteerd.

@ted: als ik 1250 km naar het Gardameer rij, en dan rijd ik niet langzaam :twisted: , dan mag ik toch aannemen dat deze goed is doorgeblazen en schoongebrand. zodra ik dan de dag erna rond het meer ga cruisen, pluimt hij weer.

het is ook alleen als je enigszins versnelt (om in te voegen of in te halen) ofwel als je het gaspendaal intrapt (en dus toeren maakt)

dus, volgende optie.... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ted: als ik 1250 km naar het Gardameer rij, en dan rijd ik niet langzaam, dan mag ik toch aannemen dat deze goed is doorgeblazen en schoongebrand. zodra ik dan de dag erna rond het meer ga cruisen, pluimt hij weer.

het is ook alleen als je enigszins versnelt (om in te voegen of in te halen) ofwel als je het gaspendaal intrapt (en dus toeren maakt)

Nee zoals jij beschrijft is naar mijn idee niet normaal. Na een tijdje rijden als een ouwe l*l kan ie eens een keer roeten maar daarna moet 't wel klaar zijn.

 

Zoals al eerder aangegeven; de auto eens rijdend loggen? Zou toch zeggen dat je lucht tekort komt (of brandstof teveel krijgt) dat zou je in een logje wel moeten kunnen zien. Wellicht zit er iemand in je buurt die je ermee kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben momenteel op het werk een Audi a3 sportback,les auto,die staat nu bij pon.En daar word er reperatie aan gedaan door de experts,er komt een nieuwe module in.

Deze kost maar liefst even 650 euro,dan moet het over zijn.Maar zodra ik meer weet zal ik je op de hoogte houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden