Ga naar inhoud
  • 0

Meer vermogen uit een 1.8T??


Roedy

Vraag

Mijn 3bg 1.8 turbo gaat 7 maart gechipt worden bij hartog,

nou was mijn vraag of er meer mogelijk heden zijn om hem na het chippen NOG sneller te maken,

zonder dat het me vele honderden euro's gaat kosten.

Zat zelf aan een kat vervanger te denken...

Hij mag wel iets meer geluid maken maar het moet niet zon tering herrie zijn net als als die gepimpte tupperware bakken :mrgreen: , moet gewoon netjes blijven...

 

Ik hoor graag wat de mogelijk heden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
dat zal niet zo heel veel te weeg brengen.. die 200pk kan nog wel zonder problemen door die standaard downpipe/uitlaat.. terug naar 16" wielen en 312mm remmen zijn verstandiger.

 

ik heb nu 17 inch velgen maar die blijven er onder liggen, is mn enigste set en splinter nieuwe banden :wink:

maar waarom die andere remmen dan als ik mag vragen??

 

jij weet verder zo niks wat ik nog kan veranderen? misschien iets met de luchtfilter ofzo?

maakt zoon tt dv misschien nog verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom zou je denken? Als je meer vermogen krijgt ga ja harder rijden, je huidige remmen zijn berekend op 150pk en niet op 200pk.. je gaat er niet doorheen ofzo maar ze zullen sneller gaan faden omdat ze bij 'langdurig' gebruik te warm worden..

 

Ik heb zelf als zometeen de bak eronder zit en de tuning af is ook een dikke 200pk.. ik heb er al 312mm op zitten, deze worden deze zomer vervangen door de S8 set van 345mm en achtzuigerklauwen

 

Luchtfilter zal niet extreem veel doen.. voor het aanzuiggeluid wel. Een Split-R van Forge zou je wat meer koppel moeten geven als ik het zo lees allemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De DV moet je sowieso vervangen, meestal scheurt de orginele snel, een 710N van de Audi TT 225pk is een goede. Daarnaast moet je de vacuumleidingen in de gaten houden want de turbodruk is zo'n beetje verdubbelt, kans op scheuren is ook daar aanwezig. 17 inch is op zich nog wel te doen, groter ga je zeker merken tenzij je een lichte / dure set hebt.

 

Het orginele luchtfilter / luchtfilterhuis is gewoon goed, je kunt een extra rijwindbuis aanbrengen vanaf de ondergrill naar de onderkant van het luchtfilterhuis.

 

Andere (goedkope) aanpassingen ihkv alle beetjes helpen:

-metalen gaasje uit lmm verwijderen

-N249 bypass (sneller response gaspedaal)

-DV input verplaatsen naar punt tussen IC en gasklephuis ipv net achter de compressor van de turbo (response gaspedaal)

-inlaatspruitstuk uitdremelen op de maat van de pakking (beter flow), zelfde geld voor het uitlaatspruitstuk

-thermische pakking tussen inlaatspruitsuk en kop (lagere lucht temp = betere ontstekingstiming)

 

Een cat-delete kost al weer het nodige en gaat ook fouten geven met een 3BG 1.8T (2de lambda), daarnaast komt'ie niet door de keuring ook al zou je de foutcode eruit kunnen halen wat op zich wel mogelijk is. Dus elke keer voor de keuring de orginele cat erin en daarna weer de cat-delete. Scheelt wel een pk of 10, dat dat wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De zaken die DM hierboven noemt zijn in ieder geval de moeite waard. Enkele van bovenstaande punten hebben mij ook meetbare en/of voelbare verbetering gebracht.

 

Cat-delete is ook wel leuk, maar kost inderdaad genoeg en heeft problemen met de APK. (ik mag ergens binnen nu en drie weken ook weer op apk, en dus waarschijnlijk de kat er weer tussen zetten)

 

Verder kan je dergelijke hardwarematige aanpassingen beter doen voordat er gechipt wordt naar mijn mening. Nieuwe LMM kan ook geen kwaad als er gechipt gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn 3bg 1.8 turbo gaat 7 maart gechipt worden bij hartog,

nou was mijn vraag of er meer mogelijk heden zijn om hem na het chippen NOG sneller te maken,

zonder dat het me vele honderden euro's gaat kosten.

Zat zelf aan een kat vervanger te denken...

Hij mag wel iets meer geluid maken maar het moet niet zon tering herrie zijn net als als die gepimpte tupperware bakken :mrgreen: , moet gewoon netjes blijven...

 

Ik hoor graag wat de mogelijk heden zijn.

 

Volgens mij heeft Pedro daar vast wel verstand van, lijkt me...................als je er toch bent mag je dat gerust vragen denk ik. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn motto mbt de remmen is meer dat je niks hebt aan een auto met veel vermogen als je hem niet meer tot stoppen kunt krijgen.. dan krijg je de signature van iemand van de tdiclub, "Gang is alles, remmen is angst"

 

Ik heb het zelf ondervonden met een getunede Polo G40 van ons, daar reed ik op een gegeven moment ca 200kmh op snelweg mee, tot er ineens 1 naar links kwam.. neem van mij aan dat ik peentjes gezweet heb met die "te kleine" standaard remmen(voor het vermogen).. eens en nooit weer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn motto mbt de remmen is meer dat je niks hebt aan een auto met veel vermogen als je hem niet meer tot stoppen kunt krijgen.. dan krijg je de signature van iemand van de tdiclub, "Gang is alles, remmen is angst"

 

Ik heb het zelf ondervonden met een getunede Polo G40 van ons, daar reed ik op een gegeven moment ca 200kmh op snelweg mee, tot er ineens 1 naar links kwam.. neem van mij aan dat ik peentjes gezweet heb met die "te kleine" standaard remmen(voor het vermogen).. eens en nooit weer..

 

nou, kan aan mij liggen maar ik zie het verschil niet of je nou met een standaart auto 200 rijd of een gechipte auto 200 rijd...

als het gewicht van de auto nou meer word of je hebt net als die polo in eens een hogere topsnelheid dan snap ik het nog wel

maar anders lijkt me dit een beetje overbodig

 

dat het een stuk fijner rem geloof ik wel meteen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het gaat erom dat je er (veel) langer over doet om met een standaard auto 200 te halen dan een gechipte, als je het al haalt in het drukke verkeer, ook in je passat zal de top toenemen doordat je meer pk hebt om de luchtweerstand te breken..

 

Grotere remmen hebben grotere remkracht en worden minder gauw warm door het grotere oppervlak..

 

Maar goed.. als meer pk's boven veiligheid gaan bij jou.. tja.. dan hoop ik je niet te vaak achterop te zien komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ALS je net zo blijft rijden als voorheen dan maakt het idd niets uit, ondanks de wellicht iets hogere top. Punt is dat je stiekum toch sneller/harder gaat rijden waardoor je meer van je remmen gaat vragen, vraag me niet hoe ik het weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ALS je net zo blijft rijden als voorheen dan maakt het idd niets uit, ondanks de wellicht iets hogere top. Punt is dat je stiekum toch sneller/harder gaat rijden waardoor je meer van je remmen gaat vragen, vraag me niet hoe ik het weet...

 

daar zit idd wel wat in

maar wat kost het ongeveer om er grotere remmen op te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lekker bijdehand.

 

Een welgemeend advies over veiligheid is nooit weg. Vooral niet van ervaringsdeskundigen die precies dezelfde stappen genomen hebben en erachter kwamen dat een remmen upgrade echt geen kwaad kan. Ondanks dat de stopinstallatie op een 1.8T niet echt kinderachtig is, kan je beter overbemeten remmen hebben, dan teveel motorvermogen voor je remmen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is net als met speakers voor de auto kopen, dat doe ik het liefst bij de specialist. Want die zegt me (ook ongevraagd) dat 1000 Watt speakers op een standaard autoradiootje tot schade aan mijn radiootje kan leiden. Heb ik toch liever als een boombox van de kijkshop of via postorder :wink:

Je kunt altijd nog zelf beslissen wat je van het ongevraagde advies vindt.

De praktijk wijst gewoon uit dat je van tevoren toch onderschat wat chiptuning doet met een 1.8T, en inmiddels zijn er gelukkig flink wat ervaringsdeskundigen die dat met ons willen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hij vraagt niet om advies over veiligheid anders kunnen we ook nog wel rolkooien etc aan gaan bieden. Maar tips om zijn auto vlotter te krijgen

 

Dit is juist het mooie van dit forum, iedereen kan advies geven over bv sneller maken van de auto maar men kan dan ook gelijk de gevolgen aangeven. De voor en nadelen zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hij vraagt niet om advies over veiligheid anders kunnen we ook nog wel rolkooien etc aan gaan bieden. Maar tips om zijn auto vlotter te krijgen

 

Dit is juist het mooie van dit forum, iedereen kan advies geven over bv sneller maken van de auto maar men kan dan ook gelijk de gevolgen aangeven. De voor en nadelen zeg maar.

 

ben idd toch blij dat ze aangeven waar ik op moet letten,

aan de andere kant ik vroeg eigelijk wel of hij sneller te maken is, maar heb hier al een paar goeie antwoorden op gehad gelukkig 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hij vraagt niet om advies over veiligheid anders kunnen we ook nog wel rolkooien etc aan gaan bieden. Maar tips om zijn auto vlotter te krijgen

 

Dit is juist het mooie van dit forum, iedereen kan advies geven over bv sneller maken van de auto maar men kan dan ook gelijk de gevolgen aangeven. De voor en nadelen zeg maar.

 

ben idd toch blij dat ze aangeven waar ik op moet letten,

aan de andere kant ik vroeg eigelijk wel of hij sneller te maken is, maar heb hier al een paar goeie antwoorden op gehad gelukkig 8)

 

:thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden